Panik, dammigt hö

Sv: Panik, dammigt hö

Ja, Hjortens är billigare på alla sorters analyser men det var någon skillnad i vad som analyserades har jag för mig, som gjorde att jag valde det dyrare labbet.

Ja, Hjortens är billigare på alla sorters analyser men det var någon skillnad i vad som analyserades har jag för mig, som gjorde att jag valde det dyrare labbet.

Jasså ja det har jag inte ens haft en tanke på att kolla så ingående vad som ev skiljer de olika analyserna åt, men jag konstaterade iaf att inte selen finns med från hjortens vilket jag tycker är lite märkligt ist fanns svavel med, med tanke på att våra jordar är selenfattiga och just att selen är farligt att överdosera tillskillnad från vissa andra mineraler....

Vi fick vårat hö förstört för ett par år sedan när det regnade hela hösten/ vintern.
Skördade det när det var fint och körde med tork i början. Eftersom vi inte har tork i vårat stall kör vi in ihop med grannen och flyttar det till vårat stall i september/oktober. Men eftersom det var så fuktig luft på hösten och hö suger åt sig fukt blev det dåligt på loftet och vi fick kassera det mesta. Som tur är har vi även ensilage att fodra med så vi klarade oss ändå.
Nu gör vi så att vi staplar alla balar noga på loftet, lägger ett lager löshö eller halm över och sedan pressening över det.
Har som tur är inte fått något dåligt hö efter det.

Vi fick vårat hö förstört för ett par år sedan när det regnade hela hösten/ vintern.
Skördade det när det var fint och körde med tork i början. Eftersom vi inte har tork i vårat stall kör vi in ihop med grannen och flyttar det till vårat stall i september/oktober. Men eftersom det var så fuktig luft på hösten och hö suger åt sig fukt blev det dåligt på loftet och vi fick kassera det mesta. Som tur är har vi även ensilage att fodra med så vi klarade oss ändå.
Nu gör vi så att vi staplar alla balar noga på loftet, lägger ett lager löshö eller halm över och sedan pressening över det.
Har som tur är inte fått något dåligt hö efter det.

det blir alltså ingen fukt under presseningen då? tycker jag har hört ngn stans att andra fått problem när de gjort på samma sätt som dig..

Eftersom höet i sig är torrt när vi lagrar det och det är fukten utifrån som man vill undvika har vi aldrig haft några problem.
Kan tänka mig att det blir problem om inte höet är riktigt torrt vid lagring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka