Vad kännetecknar ett dammigt hö?

Sv: Vad kännetecknar ett dammigt hö?

nä de är inte helt riktigt. Jag blandade upp med hö, men han var lös i magen oavsett om jag var försiktig under några veckor, men de kan ju hända att han att det inte var tillräcklig invänjning för just honom. Sedan var han samtidigt angripen av stora blodmasken så de kan ha vart mycket som spelat in. Först flytten till mig, nya fodret, masken. Jag bytte till hö han blev avsevärt bättre men ej helt, då började ja ge 1 paket bakjäst om dagen då var de ytterligare bättre. Nu under betet har han också vart aningen lös i magen, jag har slarvat med bakjästen i tron om att han skulle må bättre av att beta dygnet runt. Det första som kommer ut är tunn vätska och sedan kommer träckbollarna som kunde haft aningen fastare from även i dagsläget. När han åt hösilageblandningen var han ständig kletig där bak.

Jag hade problem förra året eftyer betet. Hästen avmaskades med Cydectin Comp, flyttade in i nytt stall. Det skulle ha funnits halm men den hade regnat bort så det blev att gå på hösilaget direkt. Hästen hade inte haft några problem med foderbytet när den kom till sverige på våren så tänkte att det nog skulle gå bra. Gav nån slags mag-tarm stabiliserare samtidigt. Hästen blev dålig i magen och det blev inte bra förrän jag helt bytte över till torrhö, att blanda upp var inte tillräckligt (hade då hållit på i ca 2-3 månader med olika tarmpreparat osv).
Nytt stall och torrare hösilage, hade hö att blanda upp med under övergången och det var inget bekymmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :( Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht? Jag...
Svar
10
· Visningar
2 599
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag har köpt hö och jag tycker att det dammar speciellt när jag har pannlampa och man ser dammet när det är mörkt men så är det kanske...
2
Svar
25
· Visningar
16 502
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 203
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Har drabbats av panik här, har nu börjat använda årets höskörd (hö i småbal) och till min förtvivlan upptäckt att det dammar. Trots att...
2
Svar
24
· Visningar
3 705
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30