Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Plastat hö, eller silage med så hög TS, brukar klassas som väldigt känsligt i fråga om hygien. Jag tror det är av den anledningen Leafhill fällde kommentaren. Jag hade aldrig velat ha så hög TS på ett plastat foder, hela meningen med att ensilera/plasta försvinner liksom.
Jag har aldrig skrivit något om färskt. Jag har skrivit fräscht. Och det är ju en term som innebär olika beroende på vad det gäller.
Fräscht hö luktar inte fräsch ättiksgurka. Men det är det väl heller ingen som tror?! Plastat hö hade jag aldrig fodrat till häst, så den frågan utgår för egen del. En plastad bal (oavsett innehåll) fodrar jag ett några dagar, sedan har nedbrytningsprocessen kommit så långt att jag anser fodret otjänlig. Halm håller sig längre, är mindre känsligt.
Det luktar inte skarpt och stickigt lite mer åt "unkna" håller eller hur man ska beskriva.
Men upptäckte att det var bara en bal(då när jag lade märkte till det och har hittils bara hittat en) som var extra dammig och luktade mer "skunk" men det luktar inte mögel eller "jätteilla" utan det luktar bara inte exakt som jag tycker hö brukar lukta.
Men sen balen efter luktade på ett annat sätt och inte unket och den dammade knappt alls.
Kanske inte är alla som är såhär?
Vet inte om kanske ska göra så att när vi hämtar hö nästa gång så berättar jag detta för bonden och så luktar jag på varje bal han kastar ut från logen innan vi lastar in och de som inte min näsa godkänner de tar vi inte med.
För kor sägs ju tåla lite sämre hö bättre än hästar i alla fall.
Men detta är verkligen inte ett dåligt hö egentligen blev bara så förvånad när en bal dammade så kopiöst.