Vad kan vara fel?

Sv: Vad kan vara fel?

Men vad startar du trådar där du ber om hjälp för då, om du är nöjd med situationen och hjälpen du får hemikring? Tråden heter "vad kan vara fel", folk svarar på vad det låter som kan vara fel, du blir arg.

Du beskriver ju en häst och en situation där det brister flera gånger. Folk luskar i vad det kan bero på. Det är frustrerande att försöka ge sin synvinkel och hjälpa när någon ber om det, när personen sedan slår ifrån sig allt vad "nya" teorier heter.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Det gav resultat så länge jag lät tyglarna hänga. Den tränaren jag red för struntade i det. Och det är inte vad jag behöver. Jag startade tråden för att hästen just då stegrade och stod på stället och studsade. Vilket hon inte gör nu för att det bara var dumheter. Allt annat har vi koll på och jobbar med det.

Folk har sagt att jag skulle åka till veterinär. Jag bokade tid, och pratade med veterinären som tyckte att jag skulle avvakta. Jag gjorde det och nu är problemet borta.

Sen att folk här vill fortsätta skriva att jag rider min häst fel och att jag har dåliga tränare osv biter inte på mig.

Därför vill jag att ni nu slutar skriva otrevligheter eftersom jag och mina tränare har koll på vad som behövs och inte behövs angående min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan vara fel?

Men fortsätt jobba på långa tyglar och korta upp henne sakta men säkert i hennes takt då? Varför dra ihop en häst som inte orkar eller kan jobba i en högre form?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Det är ju så jag har gjort. Jag började om från 0 efter förslag på en annan tråd. Dock så gjorde jag det utan att bara rida med sätet. Det är bra att kunna rida med sätet men det är något man kan göra sen när hästen går "av sig själv" om man hade haft en läromästare som bär sig själv hade det inte varit några problem.

Nu gör inte min det och behöver stödet från tyglarna för att söka sig neråt. När hon väl är låg så är det enkelt att plocka upp henne med små kramar. Förutsatt att hon då är avslappnad och lösgjord.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag har väl suttit och ridit min häst själv?
Det går inte direkt att ha glappande tyglar och den går i form? Eller? Kan din häst det?

Vet du vad en överstrykning är i dressyrsammanhang? När du med tyglarna i handen och med bibehållen längd (dvs utan att ändra längden på tygeln) stryker med båda händerna längs mankammen framåt mot öronen. Inte så vanligt i svenska program - tyvärr, men vanligare i t ex engelska.

Vid en överstrykning så kommer båda tyglarna att glappa. Det kommer också avslöja om hästen är självbärig och går i en äkta form, och inte är hållen och/eller beroende av ryttarens hand. Hästen skall fortsätta i samma takt och tempo och inte falla ur form av en överstrykning.

Det är extremt avslöjande, och ganska nyttigt göra själv. Det går inte bortförklara resultatet - förlorar du någonting av en överstrykning var formen och självbärigheten inte hundraprocentig.

Min går i form på lös tygeln, jag kan tygelrida dit en falsk form med - men den klarar inte en överstrykning och den är verkligen inte äkta.

Och en häst som är lösgjord och i form är inte som en planka i halsen. Var den har näsan är helt avhängigt dels utbildningsståndpunkt och dels var ryttaren vill ha den. Men det är skitsamma egentligen annat än under tävlingsmomentet.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Mitt tips till dig är att om du vet att allting är perfekt med din häst så starta inte en tråd på buke som heter "vad kan vara fel". Det kommer nämligen trigga alla oss som sitter här och läser att komma med tips om vad som kan vara fel. Eftersom ingenting är fel så blir det bara knasigt.

För övrigt så blir jag smått tokig på alla människor som tror att djur är dumma. Den enda djurart på vår jord som kan vara dum i ordets rätta bemärkelse är vi människor.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Det måste verkligen vara Sveriges bästa veterinär om hen kan över telefon avgöra att det inte är något fel på hästen! Verkar ju väldigt praktiskt....:meh:
 
Sv: Vad kan vara fel?

Det är ju så jag har gjort. Jag började om från 0 efter förslag på en annan tråd. Dock så gjorde jag det utan att bara rida med sätet. Det är bra att kunna rida med sätet men det är något man kan göra sen när hästen går "av sig själv" om man hade haft en läromästare som bär sig själv hade det inte varit några problem.

Nu gör inte min det och behöver stödet från tyglarna för att söka sig neråt. När hon väl är låg så är det enkelt att plocka upp henne med små kramar. Förutsatt att hon då är avslappnad och lösgjord.

Men här visar du igen tydlig att du inte förstår vad det handlar om. Snälla, läs på!
 
Sv: Vad kan vara fel?

Har för mig att jag läst att det varit med i något program men det var nog bara längning. Men jo jag vet vad en överstrykninh är. Ingen av de hästar jag ridit har kunnat bära sig själv så.. Men det är klart att hästar som har lätt för sig och kan bära sig fint går inform även med långa tyglar.

Jag har fått berättat för mig att alla är inte så självgående och behöver hjälp.

Speedway: som sagt, jag ville ha lite råd om vad stegrandes och studsandet kunde bero på. Jag vill inte veta hur jag ska rida min häst. Eftersom det visade sig vara dumheter som vi antog så är det ju bra.

Den avhörde ingenting. Men veterinären vet att hästen har gjort liknande tidigare och då var det inget. Därför tyckte veterinären att vi skulle avvakta. Inte utesluta klinik..

Läs tråden innan ni skriver.
 
Sv: Vad kan vara fel?

H
Speedway: som sagt, jag ville ha lite råd om vad stegrandes och studsandet kunde bero på.

Du har fått otaliga tips på vad det kan vara men det beror uppenbarligen bara på att hästen var dum så problem solved, right?

Själv undrar jag varför hästen är dum.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Har för mig att jag läst att det varit med i något program men det var nog bara längning. Men jo jag vet vad en överstrykninh är. Ingen av de hästar jag ridit har kunnat bära sig själv så.. Men det är klart att hästar som har lätt för sig och kan bära sig fint går inform även med långa tyglar.

Jag har fått berättat för mig att alla är inte så självgående och behöver hjälp.

Fast det är där du resonerar lite bakvänt. För det finns äkta självbärighet och lösgjordhet, och så finns det inte lösgjord och inte självbärig. Det finns inget tredje alternativ.

Sen har olika hästar olika lätt för sig - absolut. Men man kan inte hjälpa hästen genom att fixera huvudet, och man kan inte hjälpa hästen till självbärighet genom att den får ha handen som stödben osv. Där tycker jag du tänker bakvänt. Hjälp hästen med lösgörande övningar osv - inte med tyglarna/handen =)
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej hon är inte dum. Jag vet inte alls varför hon gjorde så. Men idag va hon lika snäll och lyssnade bra på mig. Ja jag fick tips att det kunde vara att hon hade ont och att jag skulle till klinik. Men det behövdes ju inte. Nu kan jag spara dom pengarna till en gång om det kommer något annat då det inte är fällning eller brunst period. (Hon brunstar fortfarande förresten)
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej jag vet att man inte kan tvinga hästen i form. Hon är lösgjord och går rund/låg. Men sen tar hon inte ett ordentligt stöd på bettet eller så biter hon fast i det.

Jobbar jätte mycket med lösgörande arbete! Mycket skänkelviknibgar och mycket på runda spår. Inte alls mycket runt på fyrkantsspåret bara. Jag har jätte svårt för att förklara hur jag gör. Jag håller ju inte huvudet åt henne för det går ju inte. Jag ska leta efter bett som hon gillar och vill ta stöd på utan att bita fast..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Förresten. Jag upptäckte idag att hon har en spricka från en spik i hoven. Hon skoddes 28 februari, kan hon ha ont av det? Det borde ju ha visats innan om det hade varit så?
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp