Vad kan vara fel?

Sv: Vad kan vara fel?

Jag har vart med om liknande många omgångar och det har vart pga 3 olika saker.

1. för det mesta pälssättning vår och höst. Just kickandet mot skänkeln känner jag väl igen.
2. låsningar, bog, nacke, ländrygg
3. och tänder.

men det kan ju ycket väl vara något annat, i princip vad som helst. Men jag håller med resten om att hästen vill tala om för dig att något är fel.

Det är skittrist när hästarna inte visar VART smärtan kommer ifrån, men man får börja i någon ände.

Jag hade bokat tid hos vet, gjort hältutredning samt koll av tänder.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Sadeln köpte jag ny efter inpassning. De byggde om den så att den verkligen skulle passa i höstas. Tänderna kollades också i höstas ua och hade innan dess inte blivit kollade på två år.

Fast du skriver att du nu hittat knapparna etc. Hästen kan ju musklat om sig sen i höstas. Som jag skrev innan så sadelpassform är färskvara. Innan jag "gav upp" och köpte bomlöst så min vuxna valack, längsta en och samma sadel legat bra är 6 mån, kortaste tre mån. Så att sadeln passades ut i höstas behöver inte betyda att den inte ligger bra.

Sen utefter det du skrivit sen i fm, så fundera på VARFÖR hästen inte vill jobba? VARFÖR skulle den protestera när du "kommer åt den" om inte det innebär obehag att jobba?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Alltså jag vet inte hur deras cykel ser ut riktigt. Men inte för allt för längesedan vek hon undan svansen och flaxa med baken.. Vet inte hur jag ska förklara det bättre :p
Men ja hon har ju haft jobbiga brunster tidigare och nu är det brunst + pälsfällning.

Så får väl bli att ta det lugnt och vänta ut henne helt enkelt!
 
Sv: Vad kan vara fel?

Eftersom jag läst om dina tidigare problem med hästen, åk till klinik och kolla upp hästen ordentligt så du vet om den har ont någonstans, har den inte det så gå vidare med utrustning, ridning osv osv.

Har för mig att du köpte en Bates sadel? Är den luftstoppad?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Ja jag hade ju tid. Men sen pratade jag med veterinären igen som
Har känt hästen sedan hon va föl och vet lite hur hon är. Veterinären sa då att vi borde ta det lugnt en vecka och sen se hur det är. Alltså inga krävande pass. För så länge jag inte kräver något (kortar tyglarna) så går det bra.

Alwxandra_w : ja jag vet att det är så. Jag har kollat lite själv och det känns inte som att sadeln klämmer. Har även ridit utan schabrak för att se och det såg bra ut! När jag köpte den så byggde dom om den så att ryggen hade plats att bredda. Hon va jätte tunn då när jag köpte sadeln och nu är hon väldigt rund och fin. Jag håller på att leta efter någon med tryckpadd som kan hjälpa mig att kolla ordentligt.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Veterinären sa de också att just eftersom hon fäller och är lite extra känslig i huden plus att hon är i brunstperiod så är allt extra känsligt. Hon har blivit mer tittig också, typ som idag när någon började sopa i stallet rusade hästen och vände i 190.. Så känslig är hon inte vanligtvis:)
 
Sv: Vad kan vara fel?

Min gammelhäst hatade luftstoppning och blev som förbytt, vet inte varför men har hört andra som haft samma problem.

Har du någon annan sadel att rida med?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nä det har jag inte. Men hon har ju trivts jätte bra med den innan. Kan det ändras så pang bom? Har ju haft den sedan september/oktober
 
Sv: Vad kan vara fel?

Min gammelhäst hatade luftstoppning och blev som förbytt, vet inte varför men har hört andra som haft samma problem.

Har du någon annan sadel att rida med?

varför i hela friden skulle hästen helt plötsligt börja hata luftstoppning när den gått med den sen i höstas?
det där känns som en massa snack, tycker det går mkt sånt runt just luftstoppning och det har ju inget att göra med TS tråd tycker jag iallafall? Jag har haft både luft och ull på mina hästar genom åren och endera gillar de det eller så gör de det inte. De ändrar sig inte efter några månader liksom, om sadeln ligger bra i sig.

TS:
Jättebra att du ska in i morgon och kolla igenom hästen. du får rapportera här sen!
 
Sv: Vad kan vara fel?

Ja eftersom jag inte har en aning om TS haft sadeln en månad eller ett år så var det bara ett förslag. Och min gamling som går som tåget blev tråck och väldigt besvärad av luftstoppning (sadeln låg bra i övrigt och han brukar inte vara brydd om sadlar), men det är väl snack bara.

Och för en häst som inte funkar ridmässigt så är väl utrustningen högst relevant, efter veterinärundersökning.
 
Sv: Vad kan vara fel?

ts har redogjort för att utrustningen är kollad och sadeln sen i höstas.

därför min kommentar - att blanda in att den helt plötsligt skulle hata luftsadlar sen en månad tillbaka blir konstigt i sammanhanget rejält.

Läs gärna mitt inlägg igen, att din blev tråck stämmer överrens med det jag skrev, så kan de bli både med luft och annan stoppning osv, men då säger de ju ifrån direkt, de hittar inte på det sen när de gått med sadeln flera månader.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Hon går normalt hyfsat annars. Det är lite sånt som jag inte hittat rätt med än, tänker på tränset och bett. Men sadeln trivs hon jätte bra med, så det är nog inte den!
 
Sv: Vad kan vara fel?

TS:
Jättebra att du ska in i morgon och kolla igenom hästen. du får rapportera här sen!

Fast den ska ju inte kollas, TS skrev att h*n pratat med veterinären och vet inte tyckt den behövde kollas nu utan avvakta någon vecka.

Vilket borde ge svar om det är fällning eller något, men jag skulle nog som äg nog velat ha den kollad ändå. Men ger ju vissa svar inför en senare koll ändå veckan kanske.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Med alla problem du haft med den hästen tycker jag det var synd att du avbokade tiden. Jag hade iaf velat få den ordentligt kollad.
 
Sv: Vad kan vara fel?

har jag missat!

jag hade velat kolla den utifrån beteendet definitivt eftersom det uppstått på så kort tid och är så drastiskt.

en sadel börjar inte klämma på 4 veckors tid så pass drastiskt att en tidigare "normalt" uppförande häst börjar ställa sig och backa och ha sig. Däremot kan den bli klämmig och stå emot osv på den korta tiden som en uppmärksam ryttare isåfall direkt noterar.

utifrån att jag nu kopplat att TS avbokat sin veterinärtid så känner jag att tråden nästan har nått sitt slut. Finns inte så mkt att lägga till, att sitta och analysera tänkbara scenarion lär vara oändeligt och öht inte leda till ngn sanning öht vad som är fel på hästen. TS: tycker verkligen inte du borde ha avbokat tiden. Blir lite fascinerad över veterinär som uttalar sig när hästägaren faktiskt vill kolla hästen. En veterinär tar emot när en hästägare vill göra det punkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan vara fel?

Hon går normalt hyfsat annars. Det är lite sånt som jag inte hittat rätt med än, tänker på tränset och bett. Men sadeln trivs hon jätte bra med, så det är nog inte den!

Fast göra hon det? Alltså inte menat elakt på något vis, men skummade lite vad du skrivit innan. Och kan det vara så att du "vant dig" vid hur hon är, och det blivit det normala? För åtminstone när man som utomstående skummar igenom så låter det inte som att hon riktigt fungerat till 100% någon gång utefter det du skriver?

Så kan vara värt fundera igenom i alla fall om hon fungerat normalt eller du bara vant dig vid en del av "egenheterna" och så. Man vänjer sig ju hemskt lätt vid just sin egen hästs små egenheter och inräknar dem i normalt =)
 
Sv: Vad kan vara fel?

Tänker samma. Även om vi nu ska bortse från allt tidigare så har det mest varit strul. Svår i munnen, svår att rida, rörelsestörning osv.
 
Sv: Vad kan vara fel?

ja uppenbarligen har jag ju själv missat i tråden så vi får stå på skämspallen ihop isåfall ;):)
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp