Vad kan vara fel?

Sv: Vad kan vara fel?

Nej tiden har blivit framflyttad. Eftersom hästen slutade hålla på när jag sa emot när hon dummade sig. Efter några försök (stegra sig, börja galoppera osv) som jag satte stopp för slutade hon och skötte sig fint. Andra dagar har jag varit själv i stallet så då har jag inte vågat riskera något, med tanke på vad hon har gjort innan.. nu va min mamma där med mig så då kunde jag säga till mer.

Pratade ju först med vet och hen sa då att jag skulle prova att fortsätta rida även om hon höll på. Om det är dumheter så slutar de ju efter att de förstått att det inte fungerar. Vilket hon gjorde. Slutade alltså. Då ringde jag vet igen och då sa hen att vi skulle avvakta och se om hon skulle bli värre nu ändå.

Jag har väldigt bra kontakt med min vet. Och det är ingen som vill ha kunder bara för pengar utan det får dom ändå. Och som jag skrivit tidigare så bodde den förra ägaren granne med vet och dom hade väldigt bra kontakt. Så veterinären känner hästen och vet verkligen hur hon är. Vet har känt hästen i 13 år, jag i ett år. Så jag litar mer på vet än på mig själv där..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nä hon har ju aldrig varit en häst som går av sig själv på tygel. Men bara hon går låg och avslappnad in med nosen och inte lång så är jag nöjd. Där har hon gått den sista tiden och även nu mellan hyssen.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nä hon har ju aldrig varit en häst som går av sig själv på tygel. Men bara hon går låg och avslappnad in med nosen och inte lång så är jag nöjd. Där har hon gått den sista tiden och även nu mellan hyssen.

Fast det svarar inte riktigt på frågan =) Att inte alla hästar "går av sig själv på tygel" må vara en sak. Men du svarade på när du var nöjd, och hur hon går mellan hyssen etc. Dvs du normaliserar nog faktiskt en hel del skulle jag tro. Och som sagt enormt lätt hänt, men värt att verkligen försöka sätta sig och analysera och försöka se utifrån.

Normalt ska det inte bara gå att rida i en form, normalt ska hästen inte bara vara avslappnad i en form, normalt ska hästen inte slå med huvudet, få spänningar, hänga sig på handen osv.

Så att hon INTE gör det ibland/för det mesta/i viss form är fortfarande inte "allt fungerar", men du har normaliserat och jämför inte med normalt utan jämför med förr alt "som när det var sämst".

Lite det jag far efter, att du beskriver ändå inte en häst som fungerar, det är fortfarande för mycket som trasslar. Inte sagt för att klaga, utan för att ha det med dig och fundera över det. Ofta kan man gå långt tillbaka i tiden innan man ser "var det började gå utför, smygande"
 
Sv: Vad kan vara fel?

Fast det svarar inte riktigt på frågan =) Att inte alla hästar "går av sig själv på tygel" må vara en sak. Men du svarade på när du var nöjd, och hur hon går mellan hyssen etc. Dvs du normaliserar nog faktiskt en hel del skulle jag tro. Och som sagt enormt lätt hänt, men värt att verkligen försöka sätta sig och analysera och försöka se utifrån.

Normalt ska det inte bara gå att rida i en form, normalt ska hästen inte bara vara avslappnad i en form, normalt ska hästen inte slå med huvudet, få spänningar, hänga sig på handen osv.

Så att hon INTE gör det ibland/för det mesta/i viss form är fortfarande inte "allt fungerar", men du har normaliserat och jämför inte med normalt utan jämför med förr alt "som när det var sämst".

Lite det jag far efter, att du beskriver ändå inte en häst som fungerar, det är fortfarande för mycket som trasslar. Inte sagt för att klaga, utan för att ha det med dig och fundera över det. Ofta kan man gå långt tillbaka i tiden innan man ser "var det började gå utför, smygande"

Jag är nog böjd att hålla med där. För en utomstående så låter det inte speciellt normalt även de gånger Ts upplever att det är normalt. Kanske det som kallas för normaliseringsprocessen?

Ts: Att hästen slutade när du gick på den säger egentligen inte så mycket. Det kan mycket väl vara så att den bet ihop för att du begärde det.

Det kan finnas en viss poäng i att avvakta en vecka. Och visst är det jättebra att en veterinär känner hästen så länge men tyvärr så kan det också vara en stor nackdel. Ibland behövs det nya ögon för att fixa ett problem. Dessutom kan inte en veterinär vara expert på allt. Vissa veterinärer är bättre på vissa saker än andra veterinärer.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jo jag får väl också hålla med. Vi, jag, min tränare, mamma och min kompis (som rider höga klasser nu även på stor häst) funderar och försöker klura ut vad som är bäst för hästen. Jag rider så bra jag kan, och så nätt som möjligt. Jag har köpt ett nytt träns och ska även leta upp ett bett som hon kan trivas med. Så vi försöker klura ut vad det är som gör det. Hon har inte styrkan till att bära sig själv än. Men det jobbar vi på.

Att veterinären känner henne tycker jag är bra! Hen vet att det är en dam med extremt mycket vilja och alltid en liten räv bakom örat! Att hon slutade säger rättså mycket faktiskt. Jag pressade henne inte något. Utan jag bara fortsatte rida och gav inte upp. Det ända jag kräver av henne nu är att jag ska kunna ha kortare tyglar, och att hon ska trava. Hon tycker det är SKIT jobbigt att trava i samlad form och börjar gärna galoppera.

Så gör hon även när jag longerar eller tömkör. Hon vill slippa undan det jobbiga genom att galoppera. Och nej hon är inte oren alls längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan vara fel?

ÅÅH det känns som att denna tråden är på väg åt samma håll som allt annat. Men ja, tycker att vi lägger ner här nu! Och jag ska försöka inte skriva nåt förän jag har något positivt :) det är så himla svårt att skriva här för ingen har ridit eller sett min häst eller mig. Hon är extremt svår och det har alla tränare jag tränat för sagt. Om jag inte "fixar" detta i slutet av månaden så åker hon på tillridning. Känner att det är det bästa för både henne och mig.

Så nu lägger vi ner denna tråd.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Att veterinären känner henne tycker jag är bra! Hen vet att det är en dam med extremt mycket vilja och alltid en liten räv bakom örat! Att hon slutade säger rättså mycket faktiskt. Jag pressade henne inte något. Utan jag bara fortsatte rida och gav inte upp. Det ända jag kräver av henne nu är att jag ska kunna ha kortare tyglar, och att hon ska trava. Hon tycker det är SKIT jobbigt att trava i samlad form och börjar gärna galoppera.

Så gör hon även när jag longerar eller tömkör. Hon vill slippa undan det jobbiga genom att galoppera. Och nej hon är inte oren alls längre.

Fast jag håller med Tora. Den veterinären som känner hästen kommer titta på den genom färgade glasögon. En veterinär som INTE känner hästen kommer se på den med ofärgade glasögon.

VARFÖR VILL INTE HÄSTEN JOBBA? Det är för mig den stora, stora frågan. Varför tror DU att hästen hellre stökar och gör något som är ÄNNU jobbigare, för att slippa jobba? Om den vore lat så skulle den ju välja minsta motståndets lag.

Att den slutade när du red vidare betyder inget, det gör de flesta hästar, ont eller ej. Tills den dag de inte klarar det längre. Har man "tur" har inget gått sönder så illa att man inte kan laga det då. Så INNAN man "tar igenom", "rider igenom" etc - se till att hästen ÄR frisk. En dag, sure, men din protesterar ju mer genomgående, inte bara en enstaka dag. Så kolla så du VET är väl en väldigt bra ide?

(Sen förstår jag inte hur en häst som inte orkar bära sig ska kunna trava i samlad form, varför det ens begärs? Men kanske bara olyckligt uttryckt?)
 
Sv: Vad kan vara fel?

ÅÅH det känns som att denna tråden är på väg åt samma håll som allt annat. Men ja, tycker att vi lägger ner här nu! Och jag ska försöka inte skriva nåt förän jag har något positivt :) det är så himla svårt att skriva här för ingen har ridit eller sett min häst eller mig. Hon är extremt svår och det har alla tränare jag tränat för sagt. Om jag inte "fixar" detta i slutet av månaden så åker hon på tillridning. Känner att det är det bästa för både henne och mig.

Så nu lägger vi ner denna tråd.

Har du funderat på varför det blir så här tråd efter tråd?

Det är för att du skriver så mycket konstigt, så mycket som inte hör till sund ridning att göra alls.
Sen din attityd till hästen gör mig ledsen och förbannad på riktigt.

Om vi utgår från utbildningsskalan är din häst väldigt långt ifrån att samlas öht!!
Anledningen är att den är inte lösgjord, dvs att den bär sig inte, det har du själv skrivit.
Om jag ska vara ärlig så har nog hästen problem med takten också som betyder att du inte ens har den första mycket viktiga steget klart och du ska samla din häst....:(

Tycker det är en sund häst du har som säger ifrån, inte dum alls hon bara tycker du inte har en aning om vad du pysslar med.
Hästen försöker tala om för dig att hon inte klarar av det du begär, tom att hon kan ha ont.

Ge dig iväg till en klinik snarast.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jo jag får väl också hålla med. Vi, jag, min tränare, mamma och min kompis (som rider höga klasser nu även på stor häst) funderar och försöker klura ut vad som är bäst för hästen. Jag rider så bra jag kan, och så nätt som möjligt. Jag har köpt ett nytt träns och ska även leta upp ett bett som hon kan trivas med. Så vi försöker klura ut vad det är som gör det. Hon har inte styrkan till att bära sig själv än. Men det jobbar vi på.

Att veterinären känner henne tycker jag är bra! Hen vet att det är en dam med extremt mycket vilja och alltid en liten räv bakom örat! Att hon slutade säger rättså mycket faktiskt. Jag pressade henne inte något. Utan jag bara fortsatte rida och gav inte upp. Det ända jag kräver av henne nu är att jag ska kunna ha kortare tyglar, och att hon ska trava. Hon tycker det är SKIT jobbigt att trava i samlad form och börjar gärna galoppera.

Så gör hon även när jag longerar eller tömkör. Hon vill slippa undan det jobbiga genom att galoppera. Och nej hon är inte oren alls längre.

Att en häst skall kunna trava på korta tyglar är inget direkt krävande av hästen. Det borde varje frisk häst klara ganska så omgående.

Min erfarenhet är att det inte är ovanligt att många hästar med en räv bakom örat och extremt mycket vilja har någon form av fysiska problem.

Först när allt sådant verkligen är utrett då kanske man kan börja fundera hur hästen är i huvudet.

Ta tex i mitt förra stall. Där var det en häst som ofta skyggade eller hoppade till i nedre delen av manegen. Dumheter trodde ägaren och jag också. Men när jag flyttade därifrån så var det en till häst som började krångla på samma kortsida. När dom sedan skulle fixa elen till hagarna (var lite dåligt med el i hagarna) så visade sig att den kabel som gick från aggregatet som satt på manegen hade gått sönder och det läckte ut ström i marken. När det regnade så kände just denna hästen av det. Den fick helt enkelt en liten stöt. Inga andra hästar än dessa två reagerade.

Eller en häst med ryggproblem som bara visade sig när hästen var spänd och utförde vissa rörelser. Den hästen var ju också bara dum och lat och ville inte jobba.

Det finns hur många exempel som helst.

Du måste tänka på att hästar kan inte prata men de försöker göra sig hörda ändå och ibland gör vi fel tolkningar av deras signaler.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Min HAR haft fysiska problem. Samma ET som hittade dom problemen (som löste sig helt) va ute och gick igenom hästen helt i februari. Hon hade lite spänningar i nacken men inget annat. Spänningarna kom av att hon ätit från hönät vilket vi genast tog bort. Hon reagerar fortfarande vid tryck i nacken och det är tränset, rakt med den smala remmen till nosgrimman underst. Har dock en fårskinnspadd under där nu för att minska trycket lite. Jag har köpt ett träns som har tagit längre tid än väntat att komma. Skulle fått det för två veckor sedan..

Min häst är inte dum, och hon är absolut inte lat. Hon har fått gå lång ett tag så hon har vant sig vid det och vill inte ha det på något annat sätt. Jag började arbeta med att samla upp lite i höstas redan efter allt med sadel osv hade löst sig. Jag tränare regelbundet för tränare. En varje vecka och en varannan vecka. Ibland även en till väldigt duktig lite dyrare tränare. Jag KAN rida henne samlad. Men bara en kort stund som sagt eftersom hon inte har styrkan än att gå där för länge. Och hon ska inte gå för samlad i de klasser jag ska rida heller. Men vi vill bygga upp nackmusklerna så att hon kan orka att bära sig.
Det är just därför jag ville att ni skulle bortse från allt annat jag skrivit. Hon är en helt annan häst ridmässigt nu än vad hon varit tidigare. Visst att det inte alltid går så bra, men det är fler bra dagar än dåliga.

Just nu är det ju inte så bra då som sagt. Men min veterinär är en utav de bästa och mest väl omtalade i Skåne/Sverige (vet inte Sverige men ah) så jag litar på vad hen säger.

Nu har jag svarat alla. Mest dressyrmupp kanske. Inte för att vara sån men i verkligheten åker man inte till veterinär för att hästen har en fis på tvären. Nu brunstar hästen, hon kan ha väldigt kraftiga brunster. När hon brunsta efter hon kom till mig gick hon inte att rida ens. Hon fäller, när jag borstar rycker det till i huden och ibland slår hon till med benen. Precis som dom gör när dom har flugor på sig.

Jag har kontakt med veterinär hela tiden. Om det skulle bli någon förändring så åker jag dit eller så kommer dom till mig. Tro inte att jag missköter min häst. Så dum är jag inte. Och jag ska inte säga att jag inte har råd med veterinär för det har jag, men jag lägger gärna dom tusenlapparna på utrustning som ska hjälpa henne istället för att åka dit och göra en helkroppsundersökning som ändå inte visar något.

Att det ska vara så svårt att läsa vad som redan har skrivits kan jag inte förstå. Nej utifrån det jag skrivit i andra trådar så är jag dum i huvet, missköter min häst och kan absolut inte rida. Är sjukt trött på att bli så misstolkad hela tiden.

Ni får gärna låsa tråden..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Menar väl inte samlad så. Gå rund i nacken och in med nosen. Hon vill jobba. Men hon orkar inte i trav, idag ex började hon galoppera istället för att trava. Bara jag nudda vid super lite med skänkeln så fatta hon galopp. Men jag lät henne galoppera och sedan bröt av till trav. Efter några sådana missuppfattningar travade hon på i fint jämnt tempo, fattade galopp när jag ville det och bröt till skritt när jag ville det.

Hon vill göra rätt för sig, men att jobba "rätt" krävs muskler och det är dem musklerna vi försöker få dit genom att rida henne låg och rund och även samla henne korta stunder (Max ett halvt varv på volten än så länge) innan hon blir för trött och istället slänger upp huvudet eller något.

Så var den sista träningen innan hon började som hon gör nu. I två dagar lät jag henne "vinna" över mig, alltså fick mig att hoppa av. Idag försökte hon, men hon gav upp. Sen får jag se hur det är imorgon. Min veterinär sa som sagt att om hon fortsätter även fast det gick så bra idag så ska vi boka en ny tid.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Att samla är att samla. Det är inget "samla så" eller "samla si". För att hästen fysiskt ska gå att samla måste den vara lösgjord och liksidig. Annars blir det rätt mediokra försök till samling, men ingen samling i arbete.

Du beskriver en häst som inte trivs med arbetet, som försöker komma undan, som har och har haft ont av utrustningen. Först säger du att hon INTE brunstar, nu helt plötsligt brunstar hon och du har ingen aning om hur brunstcyklerna fungerar.

Varför är du inte mer intresserad av din häst? Du som är så duktig och rider så bra måste ju ändå inse att steg ett innan uppsittning är att hästen har grundförutsättningarna för att kunna ridas. D v s har fått rätt foder, äter och dricker, är frisk och kry, har passande utrustning och en ryttare som vet hur man hanterar hästen.

Det är ständiga problem med hästen, det är utrustning, foder, uppförande - det är inte en punkt som stämmer. Efter så många trådar i ämnet tycker du att det är "en fis på tvären" och vill inte åka till veterinären - hur kan man INTE vilja kontrollera en häst som uppför sig så här trots att man rider så bra?!

Jag har jobbat med tävlingshästar på SM-nivå, hållt på med hästar i 35 år, har ett nära samarbete med min veterinär och jag fattar I N G E N T I N G. Hur kan det ens vara intressant att fortsätta rida en häst som så uppenbart har problem? Utan att ta reda på vad problemet är - och säkerställa att det inte är något veterinärt.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Men vi vill bygga upp nackmusklerna så att hon kan orka att bära sig.

----

Att det ska vara så svårt att läsa vad som redan har skrivits kan jag inte förstå. Nej utifrån det jag skrivit i andra trådar så är jag dum i huvet, missköter min häst och kan absolut inte rida. Är sjukt trött på att bli så misstolkad hela tiden.

Ni får gärna låsa tråden..

Jag tror (hoppas?) ingen tycker du är dum i huvudet, men det ÄR lite frustrerande sådana här diskussioner där TS frågar men har svaret klart och egentligen mest vill ha svar i linje med sin tro. Då blir det frustrerande om man "ser" något helt annat. T ex då i den här tråden så jag och många med mig ser en häst som förtvivlat försöker säga något, men du har en annan bild och dementerar alla sådana förslag. Men det behöver ju inte betyda att skribenterna tycker du är dum i huvudet.

Men måste fråga ang det första, hur menar du med det? Vad har nackens styrka med om hästen orkar bära sig att göra? Varken styrkan eller bärigheten sitter ju i nacken? När hästen orkar bära sig och orkar samla sig så kommer nacken där den ska vara helt "automatiskt". Om du tränar nacken för att hästen ska orka samla sig blir det ju att börja i "fel ände"?

Sen återigen, med risk för att tjata, varför skulle hästen protestera mot att gå i en annan form än den som den "vant" sig vid? Så jobbigt är inte alternativet, och apropå jobbigt - VARFÖR väljer hästen att göra något ÄNNU jobbigare för att slippa?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Menar väl inte samlad så. Gå rund i nacken och in med nosen. Hon vill jobba. Men hon orkar inte i trav, idag ex började hon galoppera istället för att trava. Bara jag nudda vid super lite med skänkeln så fatta hon galopp. Men jag lät henne galoppera och sedan bröt av till trav. Efter några sådana missuppfattningar travade hon på i fint jämnt tempo, fattade galopp när jag ville det och bröt till skritt när jag ville det.

Hon vill göra rätt för sig, men att jobba "rätt" krävs muskler och det är dem musklerna vi försöker få dit genom att rida henne låg och rund och även samla henne korta stunder (Max ett halvt varv på volten än så länge) innan hon blir för trött och istället slänger upp huvudet eller något.

Så var den sista träningen innan hon började som hon gör nu. I två dagar lät jag henne "vinna" över mig, alltså fick mig att hoppa av. Idag försökte hon, men hon gav upp. Sen får jag se hur det är imorgon. Min veterinär sa som sagt att om hon fortsätter även fast det gick så bra idag så ska vi boka en ny tid.

(I min värld finns inget vinna/förlora ang hoppa av. Jag hoppar gärna av unghästar om de behöver lite extra stöd för att hoppa ett dike, gå över läskiga bron, gå förbi något farligt. Ser det inte som de vunnit, och de har aldrig - någon av dem - sedemera "utnyttjat" det. Att hoppa av för man inte reder ut situationen eller för att hästen protesterar så kraftigt ser jag inte heller som att hästen vunnit, utan att hoppa av då är ju att ta ansvar för situationen. Endera har man satt hästen i en situation den inte var redo för, tagit en strid man inte borde eller så försöker hästen febrilt säga att den har ont/motsv. Ser det inte som en förlust att inse och acceptera det).

I övrigt så som någon annan sagt - det du begär kan, utefter vad du skriver, i princip varenda nyinriden treåring. Så jag skulle ÄNDÅ *tjat* fundera varför hästen inte klarar av det och för att undvika gör jobbigare saker. Just det med galoppfattningarna, du skriver att hästen "inte orkar trava" - sen beskriver du något som snarast låter som en häst som inte förstår, missförstånd som du själv säger. Får mig att fundera på hur väl hästen är inriden/utbildad? För en häst som inte förstår eller som forceras - den brukar protestera.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag förstår inte varför du lägger tusentals kronor på specialutrustning och dyra träningar istället för att göra något så enkelt som att boka klinik tid och gå igenom hästen hos en oberoende erkänt duktig veterinär.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej inte in, men gå i lod. Hon vill gärna putta ut nosen så hon blir lång i formen.

Hon har gjort liknande tidigare. Dock ännu värre i form av bockserie tills ryttaren föll av. Detta hände 4 gånger, jag fick hjärnskakning och fick inte rida och ingen annan vågade. Vi åkte till veterinär och undersökte hästen från topp till tå. Inget fel. 5000kr blev det där ungefär.
Det var bara för att få av ryttaren för att slippa arbete. Så jävlig kan hon vara. Så nu vet ni största anledningen till varför jag gärna inte åker till veterinär. Det vet även min veterinär. Och folket som sett oss nu säger att det är dumheter när jag kräver. I stallet finns en ponny som håller på likadant och har gjort så alltid. Den ponnyn tävlar på elit nivå och är genomgår ständigt veterinär besiktningar.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej hon gör inget ännu jobbigare, hon studsar, slår med frambenen och sen galopperar. Hon är SÅ mycket starkare och bättre i galoppen så det är mycket enklare för henne att gå där. Så jag behehöver stärka hennes trav. Hon har alltid varit väldigt stark där och det har varit en ständig dragkamp. Nu när hon kommer upp med ryggen blir det bättre och jag är den som har kontrollen. Jag har också lärt mig att rida med mer skänklar och säte än med tyglarna och det gillar hon inte alls just för att jag kommer åt henne med skänklarna på ett sätt jag inte gjort innan.

Hon fyller 15 i år så om det var att det bara är ett missförstånd det är det ju inte. Utan hon tar första bästa chans till att slippa den jobbiga traven.
 
Sv: Vad kan vara fel?

När har jag sagt att hästen inte är lösgjord? Det är för tusan det första jag gör. Har ju lite vett i skallen och vet att man aldrig får en häst att jobba under sig om den inte är lösgjord..

Nog nu om samling. Mina tränare hjälper mig bra med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp