Vad kan vara fel?

Sv: Vad kan vara fel?

5000 låter asbilligt för att gå igenom hela hästen från topp till tå. Jag undersökte bara benen på min, bedövade på 4 ställen och tog 5 röntgenplåtar och det gick på över 10'. :(

Jag upplever att folk ofta säger att det är dumheter när hästen "trilskas". Just för att man utgår ifrån att alla hästar är hela, men om man istället utgår ifrån att alla hästar vill jobba och det är inte jobbigt för en frisk häst att motionsridas i "hobbyform" i alla gångarter, då är det bra att kolla upp när hästen avviker.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Du ska över huvud taget inte bry dig om var nosen är någonstans.

När hästen går i balans och jobbar på rätt sätt så hamnar nosen på rätt ställe helt automatiskt.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jo det är sant. Så gör hon om hon inte har något framåtdriv. Då blir det studs på stället och typ piaff liknade skutt. Det är att absolut försvåra saker. Men det va ju mitt eget fel att hon gjorde så för att jag bromsade för mycket. Går bättre när jag låter henne gå framåt.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej det gör det inte på min häst. Hon behöver hjälp och stöd hela tiden av mig för att hon ska kunna gå där. Därav jag har sagt tusen gånger att det är en svår häst..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag vet inte riktigt vad du har för tränare....
En hästs bärighet börjar man arbeta direkt i arbetstempo, går att göra i en rund form.
Att samla den utan lösgjordhet = bärighet ser till att skada hästen, bakknäna får stryk.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej det gör det inte på min häst. Hon behöver hjälp och stöd hela tiden av mig för att hon ska kunna gå där. Därav jag har sagt tusen gånger att det är en svår häst..

Jag blir helt bestört när jag läser detta. Om det verkligen är på detta sättet så kommer du aldrig nånsin få hästen att gå på tygeln.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag med, hästen behöver bära sig själv och jag undrar vad för tränare som är inblandad.
Det verkar som om det är mycket handridning..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej det gör det inte på min häst. Hon behöver hjälp och stöd hela tiden av mig för att hon ska kunna gå där. Därav jag har sagt tusen gånger att det är en svår häst..

Vem i hela friden har dillat i dig detta? Det är ju så långt från god ridning som man rimligen kan komma.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Vad jag personligen skulle göra med en häst som din, som aldrig riktigt har varit/gått bra. verkar det som på dina trådar?
är att först kolla hela hästen på klinik självklart.
och sen bara göra om allt. lek med henne lös på ridbanan, få henne intresserad av dig.
longera utan träns, utan inspänningar. plocka på saker allt eftersom och till slut kommer man ju fram till vad som är fel. ?
longering med träns, tömkörning, sadeln, samlad skritt uppsuttet, samlad trav, samlad galopp.
få tag på ny tränare, ny vetrinär, nån som vill rida henne nån gång för att se hur hon beter sig med andra?
alltså inte Gamla som redan känner hästen utan Nya människor med nya synvinklar.

sen skulle jag om jag var du börja rida på ridskola igen. vid sidan av. en bra ridskola med bra hästar.
man lär sig MYCKET av att rida olika hästar, och du skulle lära dig hur det känns när hästen är helt bra helt enkelt.

luddigt? sorry

:)
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag går redan ridskola. I stallet där jag står. Det är dock bara ponnysar och en annan privat häst som är värre än min egen. Finns ingen sådär jätte bra ridskola i min närhet. Den andra kommunala är ännu sämre, därför jag från början bytade till den jag går på nu. En mer dressyrinriktad.

Min tränar satt upp och red idag. Då skötte sig hästen jätte fint. Inga stegringar eller stopp. Samma när jag sedan satt upp och red. Så nu är vi tillbaka till en fin dressyrpålle igen efter några dagars busigheter!

Nu får ni sluta skriva här. Problemet jag hade är löst och hästen mår jätte bra.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag har väl suttit och ridit min häst själv?
Det går inte direkt att ha glappande tyglar och den går i form? Eller? Kan din häst det?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Fortfarande, vem har sagt att jag samlar henne utan att vara lösgjord? :s

Hade varit jätte kul att se någon av er proffs komma och rida min häst med era metoder!
Jag tränar för cr tränare och försöker med endast säte och skänklar. Visst hon jobbar fint under sig och kommer upp med ryggen. Men halsen och huvudet är som en jäkla planka och lång som en jag vet inte vad. Kortar jag tyglarna utan att på något sätt ställa/böja så går hon bara upp och då förstör även allt bakifrån. För att hon ska söka sig neråt behöver hon ordentligt med stöd på båda tyglarna och ibland lite extra från ytter. Så ja det blir väl mycket handridning. Men jag sitter ju knappast och drar.

Mina andra tränare är två utbildare c-tränare i dressyr. Båda två har ekipage som tävlar elitnivå både på ponny och stor häst. Min andra "hemmatränare" är ridlärare men tränat båda sina döttrar som rider i eliten. Mina tränare är det inget fel på. Skillnaden mellan er och dom är att dom faktiskt har sett min häst, och vet hur hon är.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan vara fel?

Formen har väldigt lite med tyglar och göra, och inget ö h t med huvudet att göra. Visst har jag ridit hästar "i form" (vilken form är det du syftar på här?) på hängande tygel, om du syftar till bärighet och balans.

Vill också göra ett inflikande eftersom du nämner det ofta: C-tränare är den lägsta diplomerade utbildningen för en tränare. Förbundet skriver bl a följande:
"Det övergripande målet är att C-tränaren skall ha kompetens att med iakttagande av ett gott horsemanship och i enlighet med av SvRF fastställda principer, på ett självständigt sätt, som tränare, kunna lägga grunden för ryttares och hästars tävlande på nivån Lätt klass."

...

"C-tränaren skall – främst till yngre elever och deras medhjälpare/föräldrar – förmedla, kunskaper vad gäller säkerhet, regelefterlevnad, och ett korrekt uppträdande mot funktionärer, medtävlare och hästar på tävlings- och träningsplatser."

Att vara C-tränare är alltså den lägsta graden för diplomerad tränare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan vara fel?

Det finns folk som rider sina hästar i form utan tyglar...

Jag har läst några av dina trådar under din tid här, och tycke det var så kul att se dig ta till kritiken och hjälpen i dressyrtråden, samt se hur du och din häst utvecklades.

Men nu är du ju på ruta ett igen. Åter igen lägger du fokus på vart hon har huvudet, mulen och hur halsen är böjd, varför?! Du var ju på rätt spår tidigare, gå tillbaka dit och fortsätt efter den vägen!
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag tycker absolut att du ska läsa på ordentligt om ridteori så att du verkligen förstår hur hästen fungerar och vad som händer när man får den att gå i balans. Det du beskriver är bara ett sätt för hästen att visa att den är obekväm och att den inte går "i form" och även om hästen går som du beskriver här hade böjt på nacken så hade den inte gått i form i alla fall.

Det finns massor av väldigt bra och pedagogiska böcker och läsning på nätet förutom Daddes. Angående dina tränares meriter så säger de tyvärr absolut ingenting.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag går redan ridskola. I stallet där jag står. Det är dock bara ponnysar och en annan privat häst som är värre än min egen. Finns ingen sådär jätte bra ridskola i min närhet. Den andra kommunala är ännu sämre, därför jag från början bytade till den jag går på nu. En mer dressyrinriktad.

Jag har följt din tråd.
I skåne finns det hur många ridskolor som helst så det bör inte vara så svårt att hitta någon.

Sedan förstår jag inte hur du resonerar. Det märks tydligt i detta inlägg jag svarar på. Vad då värre än din egen? Du fortsätter ju inlägget med att skriva att allt är bra.

Jag har i stort sett aldrig träffat på en häst som har varit ute på att djävlas med sin ryttare. Det gäller att vara bra ledare för sin häst och dit når man inte om man har inställningen att hästen är ute efter att bråka. Det skulle aldrig falla mig in att utgå från att min häst beter sig på ett visst sätt bara för att vara dum.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Mina tränare har även ekipage (både ponny och häst) som dom tränar. Vissa utav dom är på elit nivå. En ponny (kat.D) speciellt har tränats av storasyster och lillasyster och har bl.a. Vunnit SM, Globen kür, var även med förra året men vann inte, de har en plats i ponnylandslaget och red EM och NM förra året. Storasystern rider höga klasser på häst och är med i YR landslaget. Två utav ponnyekipagen (D) va med i Falsterbo förra året. Alltså tre på hög nivå. Min andra tränare tränar en som rider på samma nivå men inte kommit till de stora tävlingarna men var nära att komma till Globen.

Är det fortfarande dåliga tränare jag rider för? Visst att dessa ekipage även tränar för andra. Men dessa, iallafall den ena av mina är deras "hemmatränare" och är en stor del av deras framgång.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej jag är verkligen inte tillbaka på ruta ett. Jag skrev denna tråden för att få lite svar på varför min häst gjorde som den gjorde.

Sen eskalerade det ut i att jag inte kunde rida och att den inte var lösgjord och ditten och dagen. Nu några dagar senare är jag tillbaka där jag var för någon vecka sedan. Med en "normal" häst som hela tiden är på marken och inte i luften.

Hur jag ska rida min häst kan ni inte säga till mig här. Mina tränare sköter det väldigt bra.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nej jag är verkligen inte tillbaka på ruta ett. Jag skrev denna tråden för att få lite svar på varför min häst gjorde som den gjorde.

Sen eskalerade det ut i att jag inte kunde rida och att den inte var lösgjord och ditten och dagen. Nu några dagar senare är jag tillbaka där jag var för någon vecka sedan. Med en "normal" häst som hela tiden är på marken och inte i luften.

Hur jag ska rida min häst kan ni inte säga till mig här. Mina tränare sköter det väldigt bra.

Men du skriver ju själv fler gånger att din häst går som en planka med halsen, att hon inte tar in nosen, böjer på halsen osv. För mig är det att vara tillbaka på ruta ett. I dressyrtråden lämnade du allt sådant snack bakom dig och började jobba med dig själv och din inverkan på hästen - vilket gav resultat!
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp