Vad kan man göra?

Hobo

Trådstartare
Min hund är tyst hälla dagen och natten, kommer ut från kojan klockan 8-8,30 tittar in i huset genom altandörren i väntan på promenaden. Ner han ser mig börjar gnälla och skälla av glädje. (5-10 minuter). Han gnäller några minuter 1-2 minut) när jag kör i väg och likadant när jag kommer hem. Några "snälla " granar tror att jag misshandlar hunden. Idag på morgonen var 2 kvinnor och 2 men framför huset och mycket sannolikt ville dom se hunden. Ner han skällde igen för att han ville promenera en man sa: Det ville han. Efteråt försvann hela samlingen. Är det Ok?

Det är bra men inte med dubbel moral.
P1020163.webp

Jag gör alt för min hund. Isolerat koja med 12V golvvärme, hundgård med öppen dör mm.
Men jag är räd att visa grannar vill ha hunden borta.
P1020159.webp

Jag gör alt för min hund. Isolerat koja med 12V golvvärme, hundgård med öppen dör mm.
Men jag är räd att visa grannar vill ha hunden borta.Visa bifogad fil 41739
Om du tar hand om din hund och din hund inte störr omgivningen något extremt (antar nu att du bor i hus) så kan grannarna inte göra något (alltså kan inte göra ngt för att få bort hunden).

Annars hänger jag inte riktigt med i ditt första inlägg.

Om du tar hand om din hund och din hund inte störr omgivningen något extremt (antar nu att du bor i hus) så kan grannarna inte göra något (alltså kan inte göra ngt för att få bort hunden).

Annars hänger jag inte riktigt med i ditt första inlägg.
Hoppas att Du har rät. Tack i alla fall.
Angående första inlägget. En ärlig man ringer eller knakar på dörren och berättar varför har kommit och inte spionerar.

Jag förstod inte riktigt, men jag tolkade det som om din hund sover i en hundgård, får en morgonpromenad och sedan lämnas ensam i hundgården / kojan hela dagen? Stämmer det så är ju inte det ok tycker jag. Det blir extremt mycket tid som hunden spenderar ensam. Om så är fallet kan ju grannarna ha reagerat på det - med all rätt.
Om jag missuppfattade så ber jag om ursäkt 😊!

Jag förstod inte riktigt, men jag tolkade det som om din hund sover i en hundgård, får en morgonpromenad och sedan lämnas ensam i hundgården / kojan hela dagen? Stämmer det så är ju inte det ok tycker jag. Det blir extremt mycket tid som hunden spenderar ensam. Om så är fallet kan ju grannarna ha reagerat på det - med all rätt.
Om jag missuppfattade så ber jag om ursäkt 😊!
Han är inte inlåst i hundgården. Som jag skrev dörren är öppet , han kan promenera fritt i hälla gården men jag kan inte vara hemma hälla dagen och läcka med honom.

Han är inte inlåst i hundgården. Som jag skrev dörren är öppet , han kan promenera fritt i hälla gården men jag kan inte vara hemma hälla dagen och läcka med honom.
Är han ensam ute på natten (så tolkade jag det) och dessutom ensam dagtid när du arbetar så är det på tok för mycket ensamtid. Max 6 h per dag ska en vuxen och väl ensamhetstränad hund lämnas själv.

Var har du fått en så exakt siffra ifrån?

Borde lagt till ”ca” 😉. Gränsen för hur länge man får lämna sin hund utan tillsyn och rastning enligt djurskyddslagen är 6 h. Sedan kanske undantag kan göras om det är flera hundar som har sällskap av varandra och de kommer åt att gå ut och kissa/ bajsa, och man kan ju lämna sin hund själv hemma längre tid om tiden är uppdelad (t ex hemma 4 h, promenad och sällskap 2 h och ensam 4 h till), och särskilt om det bara sker då och då.
Men en av anledningarna till att hund är ett krävande djur att ha är ju att de behöver mycket både sällskap och engagemang, det kommer man inte ifrån. Man kan ge t ex en katt ett bra liv med mindre anpassningar av arbetstider etc än en hund, det är liksom ett faktum.

Borde lagt till ”ca” 😉. Gränsen för hur länge man får lämna sin hund utan tillsyn och rastning enligt djurskyddslagen är 6 h. Sedan kanske undantag kan göras om det är flera hundar som har sällskap av varandra och de kommer åt att gå ut och kissa/ bajsa, och man kan ju lämna sin hund själv hemma längre tid om tiden är uppdelad (t ex hemma 4 h, promenad och sällskap 2 h och ensam 4 h till), och särskilt om det bara sker då och då.
Men en av anledningarna till att hund är ett krävande djur att ha är ju att de behöver mycket både sällskap och engagemang, det kommer man inte ifrån. Man kan ge t ex en katt ett bra liv med mindre anpassningar av arbetstider etc än en hund, det är liksom ett faktum.

Fast nej, det där har du missuppfattat :) . Det enda med 6 timmar som nämns i tillsynsreglerna som finns på Jordbruksverket är att hundar bör rastas var 6:e timme (och står hundarna permanent i hundgård så ska de rastas utanför hundgården en gång om dagen). Och då står det BÖR , alltså inte ens det är tvingande.

E2E7C21A-7F59-442A-942A-B877D4D69AFB.webp

Jag är helt överens med att om man inte kan ge sin hund den tid och omsorg som den kräver så bör man inte ha hund, men att sprida felaktiga påståenden hjälper ingen :).

Fast nej, det där har du missuppfattat :) . Det enda med 6 timmar som nämns i tillsynsreglerna som finns på Jordbruksverket är att hundar bör rastas var 6:e timme (och står hundarna permanent i hundgård så ska de rastas utanför hundgården en gång om dagen). Och då står det BÖR , alltså inte ens det är tvingande.

Visa bifogad fil 42677

Jag är helt överens med att om man inte kan ge sin hund den tid och omsorg som den kräver så bör man inte ha hund, men att sprida felaktiga påståenden hjälper ingen :).

Ok jag böjer mig. Jag trodde faktiskt det var rastning och tillsyn var 6 h.
Om det nu ändå är så att TS hund är ensam ute i trädgården nästan hela dygnet (förutom några timmar e m/ kväll efter jobb innan sovdags) så skulle ju jag ändå tro att det kan vara det grannarna har reagerat på (med all rätt kan jag faktiskt tycka). I det här fallet verkar det ju handla om en hund utan hundkompis som spenderar större delen av dygnet utan sällskap och oavsett vilka tvingande lagar som finns så är det ju helt klart olämpligt om det är så.

Visa bifogad fil 42677

Glöm inte att ett "bör" i lagtext bara är ett mjukare "ska" - hunden behöver inte rastas var sjätte timma under förutsättning att dess behov tillgodoses på annat sätt. Dvs 6-timmars regeln är inget man bara kan bortse ifrån.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar