Vad kan/kunde jag göra!? ADVOKATJÄVEL!

Sv: Vad kan/kunde jag göra!? ADVOKATJÄVEL!

Nu var Lambo upprörd när hon skrev och låt oss inte sväva in på om hennes ordval var riktigt eller rätt så att det skuggar själva huvudpoängen med inlägget.

.

Fast bonde har en jäkligt bra poäng. Visst att det var skrivet i affekt men det visar ändå ett snett sätt att tänka- hade du tyckt det varit ok om någon skrivit "negerjävel" i affekt också?- det är ju lika irrelevant med hudfärg som yrke i den här frågan. Och det ironiska är att det alltid är de "fina" eller "bra" yrkena folk snöar in på. Ingen skulle, som bonde också skrev, skriva att den där jäkla kassörskan.. nene.. för det är mer tacksamt att kasta skit på de där "statusyrkena". Skriver Lenis som är rätt trött på att höra till en yrkeskategori där yrket alltid nämns när någon nånsin gjort nåt fel och det kommer upp, hur irrelevant det än är för situationen.

OnT:

Lite intressant att läsa de som tycker att bartendern skulle vägrat servera, vill minnas det var inte länge sen den där mamman som blev nekad att få flera glas vin när hon var ute med sin bebis var så himla "kränkt" och folk skulle inte "lägga sig i" om hon drack eller ej. Om jag inte minns helt tokigt var rätt många på hennes sida.

Sen förstår jag TS helt o fullt, jag hade varit riktigt lack på människorna och jag förstår också det är svårt att tänka så långt som att ringa polisen. Men du gjorde ju iaf något!! Tänk hur många som inte gjort ngt alls. Tycker du ändå ska vara stolt över dig själv att du faktiskt försökte ingripa. Dock förstår jag inte varför den där artisten sjönk så i dina ögon som du säger- det var ju bara ytterligare en av alla de som inget gjorde? Då måste ju samtliga på plats inkl personalen (för DE borde ju skickat ut pappan med barnet för länge sen!) ses som puckon de med. Bara för att man är artist har man ju ingen plikt att hålla efter andra människor, lr hur menar du?

Jag hade reagerat på ordet neger, jag tycker inte att det är samma sak.

Jag vet att din yrkeskategori får ta mycket mycket skit. Jag var dock mer orolig över att diskussionen skulle snöa in helt på Lambos sätt att skriva än på huvudpoängen med inlägget :)

Att neka en mamma fler glas vin för att hon ammar ( obs att det inte var för att hon skulle ta hand om barnet, utan för att hon ammade ) är väl inte direkt samma sak som att neka en uppenbart berusad förälder som bär runt på en bebis i bärsele?

Jag förstår faktiskt inte riktigt det intressanta i att dessa två olika händelser får olika respons/svar i egentligen. Ang mamman som drack vin och ammade ligger väl huvudpoängen egentligen i huruvida bra det är att dricka flera glas vin och samtidigt bära runt på ett litet spädbarn, men den diskussionen blev skymd av att hon nekades pga amning.

Fast bonde har en jäkligt bra poäng. Visst att det var skrivet i affekt men det visar ändå ett snett sätt att tänka- hade du tyckt det varit ok om någon skrivit "negerjävel" i affekt också?- det är ju lika irrelevant med hudfärg som yrke i den här frågan. Och det ironiska är att det alltid är de "fina" eller "bra" yrkena folk snöar in på. Ingen skulle, som bonde också skrev, skriva att den där jäkla kassörskan.. nene.. för det är mer tacksamt att kasta skit på de där "statusyrkena". Skriver Lenis som är rätt trött på att höra till en yrkeskategori där yrket alltid nämns när någon nånsin gjort nåt fel och det kommer upp, hur irrelevant det än är för situationen.

OnT:

Lite intressant att läsa de som tycker att bartendern skulle vägrat servera, vill minnas det var inte länge sen den där mamman som blev nekad att få flera glas vin när hon var ute med sin bebis var så himla "kränkt" och folk skulle inte "lägga sig i" om hon drack eller ej. Om jag inte minns helt tokigt var rätt många på hennes sida.

Sen förstår jag TS helt o fullt, jag hade varit riktigt lack på människorna och jag förstår också det är svårt att tänka så långt som att ringa polisen. Men du gjorde ju iaf något!! Tänk hur många som inte gjort ngt alls. Tycker du ändå ska vara stolt över dig själv att du faktiskt försökte ingripa. Dock förstår jag inte varför den där artisten sjönk så i dina ögon som du säger- det var ju bara ytterligare en av alla de som inget gjorde? Då måste ju samtliga på plats inkl personalen (för DE borde ju skickat ut pappan med barnet för länge sen!) ses som puckon de med. Bara för att man är artist har man ju ingen plikt att hålla efter andra människor, lr hur menar du?

Jag tror att jag nämnde att även alla andra på stället - såklart, är lika mycket puckon. Men "alla andra" har jag inga namn och ansikten på, bara tre personer.

Pappan, som bar barnet på magen, var riktigt berusad så han borde ha vägrats mer alkohol. Så sa i alla fall polisen.

Fina yrken? Mitt ena yrke är nog betydligt mer smutskastat och det är inget fint yrke nånstans. Det är fördomar och svordomar så det visslar om det och jag kunde inte bry mig mindre - det kommer ALDRIG att bli ändring på det.

Senast ändrad:

Jag ska inte skriva ut något namn om det dyker upp något, tack för tipset :)

Är lite nyfiken på om ni som förfärats utgår från att detta är ett återkommande beteende eller spelar det ingen roll om detta var en engångsföreteelse alt något som inträffar regelbundet?

Jag tycker inte det spelar någon roll om det var en engångsgrej eller händer ofta, lika hemskt ändå.

Jag tycker inte det spelar någon roll om det var en engångsgrej eller händer ofta, lika hemskt ändå.

Ja, jag har personligen låg tolerans mot dumhet.
Det som gör mig nyfiken är att enstaka händelser (det som beskrivs i tråden tillhör nog inte en vanlig syn i vårt samhälle?) kan engagera så medan den omfattande barnmisshandel de flesta av oss kommer i kontakt med dagligen - inte petas i.

Kanske ska starta en egen tråd.

Fast händelsen i sig engagerade ju inte så många, under kvällen var det Lambo och en till människa som gick fram och påpekade det självklara.
Att det engagerar många på ett forum efteråt ser inte jag som så knepigt. Oavsett vad som barn utsatts för kan det bli en diskussion efteråt, men medan den pågår är det som du skriver, inget folk gärna petar i.

Fast händelsen i sig engagerade ju inte så många, under kvällen var det Lambo och en till människa som gick fram och påpekade det självklara.
Att det engagerar många på ett forum efteråt ser inte jag som så knepigt. Oavsett vad som barn utsatts för kan det bli en diskussion efteråt, men medan den pågår är det som du skriver, inget folk gärna petar i.

Tror du verkligen att det är så?
Jag för min del tror mer att det handlar om bristande "civilkurage".
Många, de allra flesta, tycker och tänker men har väldigt svårt att säga det öga mot öga. Man vill inte lägga sig i, vill inte såra, vill inte ställa till med en scen, vill inte få skäll.
Idioter får hållas eftersom alltför många bekvämt nog nöjer sig med att lufta sitt tyckande bakom ridå.

Så när jag ser sådant här engagemang, på ett forum, så hoppas jag att alla tyckare visar samma engagemang irl och som skrivet, det finns en utbredd och pågående barnmisshandel vi alla kommer i kontakt med och som inte en käft vågar peta i.

Men hur kunde du tolka så fel, måste läsa igen vad jag skrev.

Jag tycker jag verkligen får fram, att när väl en misshandel eller dylikt pågår så lägger sig folk inte gärna i. Som du skriver, man vill inte såra, ställa till med en scen eller ja det rör inte en själv ungefär..
Men när det kommer till att diskutera en händelse på forum eller dylikt så är det många som blir engagerade.

Gud skrev jag verkligen så otydligt?

Men hur kunde du tolka så fel, måste läsa igen vad jag skrev.

Jag tycker jag verkligen får fram, att när väl en misshandel eller dylikt pågår så lägger sig folk inte gärna i. Som du skriver, man vill inte såra, ställa till med en scen eller ja det rör inte en själv ungefär..
Men när det kommer till att diskutera en händelse på forum eller dylikt så är det många som blir engagerade.

Gud skrev jag verkligen så otydligt?

Nej du skrev inte alls illa.
Du skrev att händelsen inte engagerade så många - jag syftade på att det nog visst fanns engagerade (men handlingsförlamade) människor som nog valde att lyfta fram sitt engagemang på ett forum istället eller ringa en vän och berätta om den dekadenta händelse de precis fått åskåda ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·
Övr. Barn För att göra en lång historia kort; barnens pappa och jag delade på oss för två år sen efter år där jag mer och mer blivit förälder år...
Svar
12
· Visningar
1 696
Senast: ameo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar