Vad kan/kunde jag göra!? ADVOKATJÄVEL!

Lamborghini

Trådstartare
Igår var jag ute på ett ställe vid Stureplan, hög musik men inte ett klubbställe. Men för att höras måste man "skrika".

Klockan 00:30 ser jag en full kille som har en bärsele med en sovande 1,5 åring i. Hörselkåpor på och en drickande mamma var med. Jag blev så sjukt upprörd så jag gick fram och malde på och undrade hur han tänkte osv osv.INGEN annan reagerade, va fan!? (Eller jo, i det tysta fick jag höra av dörrvaken som fick ta alla undrande människor) Till slut sa han bara "vem är du att... *sludder, sludder*" och vinglade iväg.

Sen snackade jag ju då med dörrvakten å tydligen hade en annan tjej nyss gått fram till honom precis innan de drog för 5 min sen och gråtit och undrat vad sjutton han håller på med. En sak jag missade var att han rökte och blåste rök på sovande barnet (som sov med huvudet helt bakåtlutat och toköppen mun) han ska ju fan ha så mycket skit så det är löjligt. Känner en som jobbar i baren och han berättade att killen är advokat. Va fan igen!?

Får jag reda på vem det är så ringer jag soc eller vart man nu ringer. En tidning om han är "känd", han ska få så mycket skit. FÖRHOPPNINGSVIS skäms "föräldrarna" som fan idag, "mamman" kom aldrig ens fram när jag stod och frågade ut "pappan". Jag malde på i säkert 1 minut.

Kan jag göra nåt? Jag var så arg att jag till o med ringde soc som SÅKLART är stängt då, var så upprörd att alla nummer ringde. Vad kunde jag ha gjort? Ingenting? Polisen?

Jag är glad att de försvann efter och sjukt arg för att kvällen slutade sådär, hade så enormt svårt att somna för man tänkte på det stackars barnet.. :(

Bara för att bli ännu mer upprörd - en folkkär jävla månads-artist (koppla, ni som vill) var där hela kvällen - nu sjönk ju hon i mina ögon, är folk helt utan stake!?

Senast ändrad:
Sv: Vad kan/kunde jag göra!? ADVOKATJÄVEL!

Tycker du gjorde helt rätt och reagerade, hur fasen tänker människor och hur är de funtade egentligen, undrar jag precis som du.
Vet dock inte alls vart man vänder sig eller hur går tillväga, uppdatera oss gärna om hur det går, jag vill i alla fall veta mer!

Tycker du gjorde helt rätt och reagerade, hur fasen tänker människor och hur är de funtade egentligen, undrar jag precis som du.
Vet dock inte alls vart man vänder sig eller hur går tillväga, uppdatera oss gärna om hur det går, jag vill i alla fall veta mer!

Har precis kontaktat två bekanta som jobbar där, ska se om jag får fram nån info om vem han är.

Det enda du kunde ha gjort i det läget skulle vara att ringa polisen. Det är ju helt klart barnmisshandel och eftersom den pågick så är det ju polisens uppgift att få slut på det.

För det första håller jag helt och hållet med om att handhavandet som sådant var fullständigt omdömeslöst och jämställbart med barnmisshandel.

Det du borde ha gjort helt enkelt var att ringa polisen, som hade kunnat omhänderta barnet då föräldrarna uppenbarligen inte var i skick att vårda sitt barn.

Då hade även Soc blivit inkopplade vilket hade varit det bästa för barnet.

Nu blir det svårare att kraftfullt agera.

Får du i efterhand reda på vem han är, kommer inte polisen agera men du kan ändå kontakta soc men det blir svårare att bevisa vad som skett, dock kan kontakten som sådan vara ett uppvaknande för föräldrarna.

Dock måste jag kommentera din rubrik, ADVOKATJÄVEL!

Vad hade personens yrkestitel med handlingen att göra ?
Det var ju knappast så att han misskötte sitt barn i egenskap av advokat, eller förväntas just advokater vara bättre föräldrar än andra yrkesgrupper?

Jag kan förstå att man kommenterar yrket nedlåtande om händelsen skett i utförandet av tjänsten och jag kan även till viss del förstå om handlandet har en anslutning till tjänsten, ex en veterinär som vanvårdar sina egna djur, en polis som snor en bil etc men i det här fallet fattar jag inte alls vad yrket hade med händelsen att göra, du visste ju inte ens med säkerhet att han ens var advokat.

Om personen hade varit busschafför eller ICA kassörska, hade du skrivit,
BUSSCHAFFÖRSJÄVEL, eller ICAKASSÖRSJÄVEL?

Självfallet finns det rötägg och personer som saknar omdöme inom alla yrkeskategorier!

Tack för svar!

Bonde: zzznark... Alla uttrycker sig inte rätt i arga situationer.
Synd att jag inte ringde polisen :( Ja men ett uppvaknande är väl det man vill ska ske. Har 5 vittnen varav tre personal annars.

Jag antar att man tror att vissa yrkeskategorier är mer rädda om sitt rykte!? Jag är säker på att han är advokat

Senast ändrad:

Jag undrar mest vad personalen hade för sig. Borde dom inte har ringt polisen ? I min värld skulle det vara uteslutet att servera alkohol till redan berusade personer med en bebis på magen.

Du gjorde helt rätt. Och du kan väl ringa polisen nu?

Min man var med om en liknande sak fast på en kryssning med jobbet, i buffén var 2 föräldrar, packade, och deras 2 barn ca 3-4 och 5-6 år. Maken gick fram och gav dem en ordentlig utskällning. Morsan typ satt och sov, dyngrak :( När han sen gick så följde barnen efter maken. Så de gick till receptionen där de fixade en hytt där de kunde sova.

Om/När du får hans namn, kan du väl skriva ett brev till honom i tidningen och ifrågasätta varför?

Jag undrar mest vad personalen hade för sig. Borde dom inte har ringt polisen ? I min värld skulle det vara uteslutet att servera alkohol till redan berusade personer med en bebis på magen.

Jag är ju bekant med han som driver stället och en i baren så jag ska absolut ifrågasätta det nästa gång..! Så långt tänkte jag faktiskt inte?

Du gjorde helt rätt. Och du kan väl ringa polisen nu?

Min man var med om en liknande sak fast på en kryssning med jobbet, i buffén var 2 föräldrar, packade, och deras 2 barn ca 3-4 och 5-6 år. Maken gick fram och gav dem en ordentlig utskällning. Morsan typ satt och sov, dyngrak :( När han sen gick så följde barnen efter maken. Så de gick till receptionen där de fixade en hytt där de kunde sova.

Om/När du får hans namn, kan du väl skriva ett brev till honom i tidningen och ifrågasätta varför?

Om jag ringer polisen nu, utan namn så vad ska jag säga? Eller menar du när jag vet vem det är - eller ska jag mena på att stället sköter det fel?

Usch vad hemskt och BRA av din man, sånt imponerar.

Ja men det var ju smart, jag vill att han ska få lida om han inte redan gör det. Förmodligen var han för full för att reagera rätt på det jag sa...

Du ringer ju anonymt, så om du berättar vet du ju hur du kan gå vidare.

Synd att du inte kom på att ringa polisen, men som sagt det är ju lätt att vara efterklok. Om du kan ta reda på namnet på pappan (om du har fått reda på hans yrke borde du ju kunna få reda på namnet) så ring och tipsa soc anonymt!

Lycka till!

Synd att du inte kom på att ringa polisen, men som sagt det är ju lätt att vara efterklok. Om du kan ta reda på namnet på pappan (om du har fått reda på hans yrke borde du ju kunna få reda på namnet) så ring och tipsa soc anonymt!

Lycka till!

*Halvt KL*

Nu har jag pratat med polisen och fått lite mer kött på benen. Han sa att om jag stöter på det här igen så ska jag absolut ringa polisen på 112/stoppa en polisbil. För det där är absolut inte okej, och blev riktigt upprörd faktiskt. Han tyckte det var lite synd att jag inte ringde polisen igår men jag var ju osäker på om jag "kunde" det - ni hör vad smart man är i alla lägen.... :(

Personalen får servera alkohol om han inte är märkbart berusad - vilket han kanske inte (hmm....) var innan han fick senaste ölen. Han beskrev så fint "är man en sån idiot att man står och röker med en öl o handen och har sitt barn på magen så..." ja polisen var riktigt bra att prata med och förstod vad jag sa.

Men nu kommer jag att känna mig mer säker på mig själv nästa gång det förhoppningsvis inte händer - ja det vill man ju inte, men nästa gång vet jag vad som gäller. Ska ändå ta reda på vem han är och lösa det med till exempel ett öppet brev samt tipsa soc anonymt som du sa.

Nu var Lambo upprörd när hon skrev och låt oss inte sväva in på om hennes ordval var riktigt eller rätt så att det skuggar själva huvudpoängen med inlägget.

Lambo: Uscha, jag blir både upprörd och ledsen. BRA att du vågade stå upp och säga ifrån när ingen annan vågade! Eloge till dig..

Inte mycket att tillägga utom att Socialen når man dygnet runt och på "jourtid" på 112.
Låter dessutom som du fick tag på en riktigt bra polis :bow:

Skönt att se att det finns folk som reagerar och bryr sig, stackars barnet!

Senast ändrad:

Jättebra att du inte låter detta passera som de flesta andra tycks ha gjort! :bow:

Tänk dock på att inte ange några namn om du skriver ett öppet brev eftersom detta kan bli grund för en anmälan för förtal (där du blir svarande) och om han är advokat lär han nog hugga!

(Nu tror jag iofs att tidningar har tillräckligt med koll på reglerna eftersom de är ansvariga för det som trycks, men ville ändå varna.)

Tipsar du soc så kan det vara bra, dom kollar upp saken med familjen & förhoppningsvis så blir dom lite "skrämda" & gör inte om det iaf!

Spott i ansiktet på dessa föräldrar!

Jag som nybliven mamma ska absolut inte sluta & ha skoj, kommer inte sluta gå ut bara för att jag fått barn! Men kommer ALDRIG ta med min unge.

Okej om man tar en cider någon gång man är ute & lunchar, men då med t.ex min sambo som är med & har 100 % koll eller tvärtom!

Man blir inte anmäld för förtal om man tipsar socialtjänsten om ett barn man misstänker (räcker med misstänker) far illa oavsett om pappan är advokat eller simskollärare. Dessutom kan man ju anmäla anonymt.

TS skrev "Ska ändå ta reda på vem han är och lösa det med till exempel ett öppet brev samt tipsa soc anonymt som du sa".

Ett "öppet brev" är i min värld en insändare i en tidning. TS kan ju ha menat något annat, men så tolkade jag det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·
Övr. Barn För att göra en lång historia kort; barnens pappa och jag delade på oss för två år sen efter år där jag mer och mer blivit förälder år...
Svar
12
· Visningar
1 696
Senast: ameo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar