Vad kan jag rida med innan sadeln kommer?

SoNo

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite alternativ på billiga lösningar som jag kan rida med medans jag väntar på sadeln som kan ta några månader.

Jag har funderat mycket på barbackagjorden som finns på hööks, vad tycker ni om den?

Jag vill ha något "lite mer säkrare" när jag rider som har stigläder och stigbyglar.

Tips? =)

Sv: Vad kan jag rida med innan sadeln kommer?

Jag tycker inte om tanken på att använda stigbyglar som endast sitter i en ca decimeterbred gjord.
Tänk på hur trycket blir på hästens rygg om/när du använder stigbyglarna...

Du kan inte låna en sadel av någon kompis, som fungerar hyfsat?

Annars kan man förstås, om leveranstiden inte är orimligt lång, jobba hästen avsuttet under tiden.

Nej jag vill inte låna sadlar som ligger hyffsat, efter min erfarenhet så är en dålig tillpassad/hyffsad sadel sämre än barbackagjord med skador som följd ;)

Det är inte meningen att jag ska rida lätt och stå i fältsits, jag vill bara att de ska finnas där om hästen får spel eller hoppar till, sitter jag helt barbacka så lär jag inte sitta kvar ;P
Jag sitter alltid ner i alla gångarter.

Jag har sett groparna efter en sån gjord och veterinären blev väldigt arg och bad människan slänga skiten när hon fick veta hur de uppkommit.

Om man bortser från att gjordens bossor är dåligt uppbyggda så att gjorden ger manktryck så tycker jag att den är trevlig att rida med. Den ger precis den trygghet man gärna vill ha även vid barbackaridning. Jag tycker att det är en bra lösning (förutsatt att man aldrig belastar stigbyglarna). :)

Men varför inte ta tillfället i akt och rida barbacka då? Strunta i stigbyglar. Du förbättrar din balans!

Jag har ett tips, inga stigbyglar dock men bekvämare och "stadigare" än barbacka tycker jag iaf.

Jag brukar göra som en egen barbackapadd och då lägger jag en antiglid pad närmast hästen och på det en tjockare padd/schabrak och sen en täckgjord runt som bara håller still paddarna.
Denna lösning gör så att jag sitter stadigare, blir lite mjukare (och fördelar nog trycket en aning för hästen med) och antiglidpadden gör att det inte känns så "glidigt"som det kan göra när man rider helt barbacka.

Kanske inte den snyggaste lösningen :angel: men funkade fint för oss i väntan på ny sadel, bra balans får man på köpet! :idea:

När jag fick lov å rida parbacka efter att en sadel legat illa så tog jag bara ett schabrak och en maggjord och red.
Red så i 4 veckor och de gick superbra, fick bra balans på köpet=)

KL

En mindre verision av voltigegjord kanske? Inga stigbyglar eller läder men ändock handtag att hålla i om det går för vilt till :D Nu är ju handtagen på en voltigegjord väldigt stora, men det kanske finns en mindre variant?

Ta en sån ridgjord, men istället för att sätta stigbyglar i fästena, så sätter du dit ett handtag :)

Jag rider med voltigegjord och schabrak. Mest för att ha handtagen "ifallatt". Jag har valt att rida "barbacka" och träna upp balansen, funkar skitbra, ta tillfället i akt!

Ellar så tar man bara på en halsrem som man kan hålla i om det går vilt till, den är inte ivägen så att den stör din sits eller riskerar att skada dig om du flyger av

När jag fick lov å rida parbacka efter att en sadel legat illa så tog jag bara ett schabrak och en maggjord och red.
Red så i 4 veckor och de gick superbra, fick bra balans på köpet=)

Red du med sån elastisk täckgjord? Vill hur som helst varna lite för det. Den kan halka bak och på en valack kan de bli mindre kul fick en vän erfara :eek:

Nej nu vet jag inte hur jag ska göra efter era svar :S

Hästen kan hoppa till för saker men har även mycket vilja och kan få för sig att dra iväg...

Hmm...

Vilken rolig tråd!! Fantastiskt vilka kreativa människor det finns.

Till TS, för flera år sedan fanns det en barbackapad i mocka med hällor för att sätta fast stigläder i och gjord. Kostade kring 1300:- på den tiden, ganska mycket pengar då. Tyvärr köpte jag inte den, men fick låna den av en vän. Den var superbra, särskilt när jag red med mina barn framför och för mysiga barbackaturer. Satt så bra pga mockan. Lagom liten häst och på den tiden smidig och vig matte gick det utmärkt hoppa upp utan stigläder.

schabrak+ fårskinnspadd + tömkörningsgjord och voila! man kan sitta stabilt på hästen :D.
hade det innan och tyckte man fick en bra sits, knäna kunde åtminstone inte kasa upp :p, när det var svin kallt så hade jag en ylle över hela hästen och mellan schabrak och padden, låg stabilt då och hästens rumpa höll sig varm.
nu har jag dock börjat rida helt barbacka igen, lättare att komma upp på hästen och det är bättre för balansen.
har klarat av både bocksprångs serier, ko sparkar och allmänna knäppheter från hästen. dock så kasade gjorden lätt bak (sadelläget längre bak så gjorden hamnade på magen = obehag) så rider helt naket nu. hästen är naken alltså, inte jag:p

fegisrem är också väldigt bra förresten, även om man har bra balans och snäll häst :)

Men hur funkar det när man sätter en häst för vagn då?
Då använder man ju också en gjord runt magen där man hänger vagnen i?
Är inte det lite samma tryck?

Man kanske kan använda en barbackagjord + en sån padd man använder under bomlösa sadlar?

Nu är jag ingen expert på körning men vagnens tyngd står ju på hjulen den ska väl vara balanserad på det sättet att den inte hänger och tynger ner skaklarna, lite tyngd är väl nödvändigt, det är ju heller inte bra om vagnen "lyfter upp" hästen...

Precis. Även om de sitter någon/några i en 2hjulig vagn ska man med lätthet kunna hålla uppe skaklarna med en hand

TS
Jag har en barbackagjord med handtag som jag använt utan stigläder. Bossorna är dock smala och kantiga och spände inte en gjorden ordentligt av den anledningen. Kolla på voltigegjordar men de va så dyra men de kanske finns några fynd bland annonser?

Sluta med att jag gjorde en kameldrivarkudde i fuskmocka. Man satt som gjuten så trots häst som kastade, hoppade, for och hade sig.

Har funderat på Barefoots barbacka padd. Har lite utskärning för sitsen för stöd (vet dock inte hur mkt stöd de ger), tryckavlastande för hästen, handtag och lägre pris än jag sett andra paddar/barbackasadlar för

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix