Vad kan jag få för mitt släp?

Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

olgaklara skrev:
Jag tror inte du kan få så mkt mer än runt 25-30'

Man kan ju idag köpa helt nya glasfibersläp för runt 45'

Nu går det ju inte att tänka riktigt så.

Om jag vill ha en värmlandsvagn så tittar jag på vad en NY sådan vagn kostar, och vad de begagnade står. Och sen jmf jag det med priset på Fladdes VV. Jag struntar HELT i att jag kan köpa något annat för X eller Y kronor.

Vill jag ha en Volvo struntar jag väl i om jag kan få en NY Skoda för mindre än vad den beg Volvon kostar, för jag vill ha en Volvo och inte en Skoda.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Jag menade bara att just vv kanske inte är den som är den mest populära direkt. Och jag tror faktiskt attd esom letar släp i den prisklassen och beg inte bryr sig så mkt om det är trane eller vv eller kylinge etc.

Idag har det ju faktiskt kommit in en så hemskt mkt modevagnar och de säljer väldigt bra och är billiga som bara den
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

olgaklara skrev:
Jag menade bara att just vv kanske inte är den som är den mest populära direkt. Och jag tror faktiskt attd esom letar släp i den prisklassen och beg inte bryr sig så mkt om det är trane eller vv eller kylinge etc.

Idag har det ju faktiskt kommit in en så hemskt mkt modevagnar och de säljer väldigt bra och är billiga som bara den

Jo, men samtidigt finns det flera som jag t ex som är skeptiska mot de vganrna. De behöver inte nödvändigtvis köpa just VV, men som vill köpa ett märke som funnits ett tag, dels för att veta hur vagnen fungerar efter 5-10 år på vägarna. Och att om 5 - 10 år så finns försäljaren kvar i landet, det finns reservdelar etc.

Det har kommit så ruskigt många nya utländska märken nu och jag personligen tror INTE att alla de kommer att överleva. Och jag vill dels veta hur släpet klarar 5 - 10 år i SVENSKT klimat, med vägsalt och grejer (som de inte har i Europa i samma utsträckning) och hur vagnarna håller på sikt. Jag vill ju helst att vagnen ska funka om 10 år med och inte vara slut om 5 år. Dels vill jag veta hur släpet står sig i andrahandsvärde.

Så jag anser det finns marknad både för de 'gamla bekanta' vagnarna och det nya, samtidigt. Dvs folk kommer fortfarande köpa begagnade vagnar av välkända märken även om de inte är lika flashiga/extrautrustade/billiga som de nya utländska. Hängde du med? =)
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Alexandra_W skrev:
Jo, men samtidigt finns det flera som jag t ex som är skeptiska mot de vganrna. De behöver inte nödvändigtvis köpa just VV, men som vill köpa ett märke som funnits ett tag, dels för att veta hur vagnen fungerar efter 5-10 år på vägarna. Och att om 5 - 10 år så finns försäljaren kvar i landet, det finns reservdelar etc.

Det har kommit så ruskigt många nya utländska märken nu och jag personligen tror INTE att alla de kommer att överleva. Och jag vill dels veta hur släpet klarar 5 - 10 år i SVENSKT klimat, med vägsalt och grejer (som de inte har i Europa i samma utsträckning) och hur vagnarna håller på sikt. Jag vill ju helst att vagnen ska funka om 10 år med och inte vara slut om 5 år. Dels vill jag veta hur släpet står sig i andrahandsvärde.

Så jag anser det finns marknad både för de 'gamla bekanta' vagnarna och det nya, samtidigt. Dvs folk kommer fortfarande köpa begagnade vagnar av välkända märken även om de inte är lika flashiga/extrautrustade/billiga som de nya utländska. Hängde du med? =)

Att folk köper oskäligt dyra och ofta sämre utrustade släp från Sverige i stället för ett utländskt välutrustat, är bara korkat och en snart övergående trend.

Måste bara påpeka att det nog är mindre troligt att de svenska märkena överlever än de utlänska. Hur många Värmlandvagnen säljs det över hela Europa? Snart kommer köpare att inse att det ÄR skillnad på boggie och boggie, att du SKA kunna kräva panikbommar, att glasfiber HÅLLER bättre än plyfa.

Vad är du orolig för vad gäller reservdelarna? Svenska märken använder tyska Knott och Alko, samma som de flesta EU-släp. Märken som du kan köpa reservdelar till var som helst. Vilka andra delar menar du?

Det är en besynnerlig myt att det är svårare att fixa reservdelar till EU-släpen. Om Svensson besvärade sig om att faktiskt titta på och ta reda på FAKTA om de olika släpen, skulle vi slippa argument av typen "Svensk kvalitet är bättre än annan" då svenska märken använder bl.a. tyska delar.

PS. Vad tycker du om Tranes lyxmodell? Visar nog trenden att det är svenskarna som måste ändra sig och inte hålla fast vid ålderdomliga konstruktioner.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

hannibal skrev:
Att folk köper oskäligt dyra och ofta sämre utrustade släp från Sverige i stället för ett utländskt välutrustat, är bara korkat och en snart övergående trend.

Måste bara påpeka att det nog är mindre troligt att de svenska märkena överlever än de utlänska. Hur många Värmlandvagnen säljs det över hela Europa? Snart kommer köpare att inse att det ÄR skillnad på boggie och boggie, att du SKA kunna kräva panikbommar, att glasfiber HÅLLER bättre än plyfa.

Vad är du orolig för vad gäller reservdelarna? Svenska märken använder tyska Knott och Alko, samma som de flesta EU-släp. Märken som du kan köpa reservdelar till var som helst. Vilka andra delar menar du?

Det är en besynnerlig myt att det är svårare att fixa reservdelar till EU-släpen. Om Svensson besvärade sig om att faktiskt titta på och ta reda på FAKTA om de olika släpen, skulle vi slippa argument av typen "Svensk kvalitet är bättre än annan" då svenska märken använder bl.a. tyska delar.

PS. Vad tycker du om Tranes lyxmodell? Visar nog trenden att det är svenskarna som måste ändra sig och inte hålla fast vid ålderdomliga konstruktioner.

Alltså, jag ser inga som helst problem att få tag i reservdelar eller laga ett EU-släp idag. Men om 15 år så kanske det inte är lika lätt.

Men mitt huvudargument att jag är tveksam till att köpa ett av de 'nya utländska' är att jag vill se hur de står sig efter 10 - 15 år rullandes i svenskt klimat, på svenska saltade vägar. Om man tar Trane, Ume, Kylinge, Boj osv så kan man ju titta på både 15 och 30 år gamla släp (inte på alla märken då men du fattar) och se hur de 'stått sig'. Henra (som är ett släp jag skarpt gillar) kan man titta åtta år bakåt. Men de nya de har bara gått några år och man vet inte riktigt hur de står sig.

Sen tycker jag det är TACKSAMT att de kommer in och pressar priser och höjer standard, och som sagt jag anser det finns en marknad för båda sorterna. Däremot tror jag att ett släp som t ex VV som är ett väldigt ENKELT släp kommer få svårt att sälja nya vagnar på sikt.Helt enkelt för att de ligger för högt i pris och har för 'låg' standard. Däremot tror jag fortfarande det kommer finnas eb begmarknad även för de 'enklare' släpen. Som nu när jag kikade på släp (att det blev VV hade med vikten att göra ffa, annars hade det inte blivit det utan ett annat svenskt beg) så var det i prisklassen 25 - 30 000 kr (dvs man får inte ett nytt oavsett märke). Jag hade vissa krav, men de är sådana att de flesta släp ganska lätt kan uppfylla det (takfönster, hellång bom fram och ingen jäkla mittstolpe, ramp som jag LÄTT kan fälla/stänga själv, lång bom bak). Jag har inget behov av 'lulllull' och jag föredrar (förutom vikten) plyfalåda framför glasfibersläp (det är enklare att själv laga plyfalådan). Så det jag tittade efter var ett släp som uppfyllde mina simpla kravspecifikationer, och sen ville jag ha ett så nytt släp som möjligt för pengarna. Jag frågade lite på verkstäderna vilka släp som var krångliga att laga och lätta att laga, vilka som kom in ofta och vilka som inte kom in så ofta etc. (Där är ju dock EU-släpen inte med för de är såpass nya).

Ingen erfarenhet alls av Trane Exklusive, bara sett på bild. Däremot gillar jag, och gjorde redan kring 2000 när det kom, SKRAPT Kylinges utifrån utlösbara panikbommar, och de har ju Trane lagt sig till med nu också.

Apropå ingenting, men jag har hört från flera håll mumlas i skägget (dvs det ryktas och mumlas etc men ingen VET egentligen inte ett jota så jag har lyssnat med ett halvt öra) om att nya regler kommer 'slå ut' en held el av de nya lågprisimportsläpen. Jag kan dock för mitt liv inte komma på VAD för lag som skulle orsaka det?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Alltså, jag ser inga som helst problem att få tag i reservdelar eller laga ett EU-släp idag. Men om 15 år så kanske det inte är lika lätt.

Även fast det oftast är samma delar oavsett vilket land det tillverkas i?

Men mitt huvudargument att jag är tveksam till att köpa ett av de 'nya utländska' är att jag vill se hur de står sig efter 10 - 15 år rullandes i svenskt klimat, på svenska saltade vägar. Om man tar Trane, Ume, Kylinge, Boj osv så kan man ju titta på både 15 och 30 år gamla släp (inte på alla märken då men du fattar) och se hur de 'stått sig'. Henra (som är ett släp jag skarpt gillar) kan man titta åtta år bakåt. Men de nya de har bara gått några år och man vet inte riktigt hur de står sig.

Har sett riktigt risiga vagnar av Star och VV som inte varit mer än 5 år. Har även sett fina vagnar av samma märke och årsmodell. Drar därför slutsatsen hur släpet är skött och hur mkt det använts påverar skicket.



(det är enklare att själv laga plyfalådan).

Smaksak. Föredrar nog att slippa det obligatoriska ruttnandet av plyfan. Och att "lappa" med glasfiber på burk, framför att montera loss väggen.

Ingen erfarenhet alls av Trane Exklusive, bara sett på bild.

Har mkt gemensamt med EU-släpen.

Apropå ingenting, men jag har hört från flera håll mumlas i skägget (dvs det ryktas och mumlas etc men ingen VET egentligen inte ett jota så jag har lyssnat med ett halvt öra) om att nya regler kommer 'slå ut' en held el av de nya lågprisimportsläpen. Jag kan dock för mitt liv inte komma på VAD för lag som skulle orsaka det?

Har precis kollat runt (bl.a. hos bilprovningen) och inte hört ngt alls om detta. Skulle vara intressant att veta vad som skulle påverka importsläpen. Blandar man ihop det med de nya omtypningsreglerna kanske (vilka vad jag förstått inte påverkar ngt för importsläpen)?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

hannibal skrev:
Även fast det oftast är samma delar oavsett vilket land det tillverkas i?



Har sett riktigt risiga vagnar av Star och VV som inte varit mer än 5 år. Har även sett fina vagnar av samma märke och årsmodell. Drar därför slutsatsen hur släpet är skött och hur mkt det använts påverar skicket.





Smaksak. Föredrar nog att slippa det obligatoriska ruttnandet av plyfan. Och att "lappa" med glasfiber på burk, framför att montera loss väggen.



Har mkt gemensamt med EU-släpen.



Har precis kollat runt (bl.a. hos bilprovningen) och inte hört ngt alls om detta. Skulle vara intressant att veta vad som skulle påverka importsläpen. Blandar man ihop det med de nya omtypningsreglerna kanske (vilka vad jag förstått inte påverkar ngt för importsläpen)?

Ang reservdelarna. När det gäller axklar och broms och så så är det inga problem. Men det finns andra delar på etts läp och när jag vill ha en ny bom, en ny mellanvägg osv så är det inte lika enkelt. SÅ jag menade. Sen, allt går att tillverka så att det passar, utan större problem. Men det är oftast en kostnadsfråga.

Sen SJÄLVKLART har hur man sköter släpet den STÖRSTA skillnaden i hur dte håller. MEN.. jag t ex anser inte att jag ska behöva spola av hela underredet efter varje körtur på saltade vägar t ex. Sådana saker vill jag se hur släpen står sig ( i fråga om korrision och rost och så) i svenskt klimat över flera år.

Det 'obligatoriska ruttnandet' av plyfan är sant (och där spelar skötsel STOR roll hur länge det håller. Mitt Trane hade 28 år på nacken innan det behövdes bytas väggar t ex. Och visst kan man 'lappa' glasfiber, men jag vet av erfarenhet att det inte alltid blir så snyggt eller är så lätt om man soma matör ger sig p det, medan plyfa är svårt att misslyckas med (men omöjligt att 'lappa')

Och jag har soms agt också kollat och inte fått annat än 'mummel' om vad det skulle vara, och kan heller inte förstår VAD soms kulle 'slå ut' importsläpen. nationellt typgodkännande funderade jag på först men det är ju heller inga problem, det är bara att typgodkänna dem i Sverige, oavsett om de kommer från /tillverkas i Tyskland eller Sverige ju. SÅ som sagt, där förstår jag lika lite som dig.

Men som sagt, det jag sa och som denna diskussion också speglar, är att jag anser det finns marknad för 'både och', speciellt begagnatmarknaden (även om jag kan se att t ex VV kommer få svårt/svårare att sälja fabriksnya släp iom att de står för högt i pris sett till vad man får)
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

*snor din knapp* ;)

en sak som damp ner i huvudet på mig häromdan...... angående det här med nervägningen av släp...... har jag fattat det rätt om jag säger att ett gammalt släp som vägs ner ändras bruttovikten för att på så sätt få ner totalen (däckbyte eller liknande) , medans i de nya släpen direkt från fabrik när man får välja så pillar dom bara på reg beviset och lastvikten?? blir lite förvirrad :crazy: :D
eller hur går det till?
 

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Buzzter
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
738
Senast: Lucifer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
972
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
6 876
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp