Vad kan jag få för mitt släp?

Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Släpet är kollat eftersom min pappa är polis och det inte skulle passa så bra om han blev stoppad så är vi extra noga med att köra lagligt.
Men jag är i häller ingen expert på detta ämnet.

Jag vill bara sälja det för att skaffa ett större med sadelkamare och när i gör det måste även min Mamma ta EB-körkort(heter det så :confused: ) och vår bil bytas ut.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

BE-kort heter det så nästan rätt =)

Har du något emot att PM:a mig registreringsnumret på ditt släp? Jag skulle vilja kika på hur det är registrerat nämligen eftersom jag inte får ihop det här med att ditt ska vara lättare än ett enkelaxklat?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Vi har haft precis samma släp som fladde och det vägde 1400kg har jag för mig då fick vi lasta 640 kg i det så VV släpen är inte så tunga som det ser ut. Hade vi velat så hade de kunnat väga ner det mer, men mindre hjul osv.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Fladde skrev:
Ta det lungt :smirk:

Det är nerväggt

Tror du att SLÄPET väger mindre för att man väger ner det? *hallå?*

Det man väger ner är totalvikten. Och eftersom släpet väger vad det väger (eller ni kanske plockade bort taket och golvet för att få ner vikten?) är det enda som går att ändra max lastvikt för att få ner totalvikten (totalvikt=släpets vikt + maxlasten).

Därför har jag VÄLDIGT svårt att tro att ditt dubbelaxlade släp väger mindre än mitt enkelaxlade eftersom hjulaxeln väger och resten av släpet är STÖRRE än mitt enkelaxlade släp.

Du hade inga höga mattebetyg va?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Minelli skrev:
Vi har haft precis samma släp som fladde och det vägde 1400kg har jag för mig då fick vi lasta 640 kg i det så VV släpen är inte så tunga som det ser ut. Hade vi velat så hade de kunnat väga ner det mer, men mindre hjul osv.

Det ger en tjänstevikt på 760 kilo, och DET kan jag köpa. Dvs 100 kg mer än mitt enkelaxklade. Men inte att det ska väga 20 kg MINDRE än mitt enkelaxklade.

VV släpen ÄR lätta (tack vare nada störtbågar bland annat) och det har ingen ifrågasatt. Men inte så lätta som i Fladdes ex,d et skulle innebära att hon har en boogie som väger mindre än en enkelaxklad VV.

Din vikt du skriver kan jag dock rakt av köpa, det är ca 100 kg mer än ett enkelaxklat.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Lovisaleonora_ skrev:
Du hade inga höga mattebetyg va?


Jag har faktiskt MVG i matte :smirk:
Men jag fattar inte vad det har att göra med i denna tråden :confused:
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Jo men jag har inte regnummret i huvudet ska kolla det sen..
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Fladde skrev:
Jag har faktiskt MVG i matte :smirk:
Men jag fattar inte vad det har att göra med i denna tråden :confused:

Ekvationen går inte ihop. Du har en fast siffra (släpets vikt), du ska förändra en summa av två tal (släpets vikt och maxlasten). Vilket av talen förändras för att ändra totalsumman? Inte släpets vikt eftersom den är fix. Alltså måste du ändra siffran för maxlasten för att hålla dig inom ramen för totalen...

Frågor du körskoleläraren har matte VÄLDIGT MYCKET med den har diskussionen att göra.

Men som sagt, jag är oerhört nyfiken på hur VV kan få ner släpvikten för en dubbelaxlad, extrastor vagn under vad en simpel Trane enkelaxlad väger (650 kg). Givetvis kan man ha strippat släpet innan man vägde in det, men med en häst i då man åker på en poliskontroll ryker kortet snabbare än man hinner säga Värmlandsvagnen...

Dessutom känner jag mig tveksam till att matta och mellanvägg samt bommar skulle ta ut vikten av en extra axel. Eller ja, kanske (en klen axel).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Lovisaleonora_ skrev:
Dessutom känner jag mig tveksam till att matta och mellanvägg samt bommar skulle ta ut vikten av en extra axel. Eller ja, kanske (en klen axel).

Det kan de nog faktiskt göra. (Det har eg inte med tråden att göra dock). Jag har ju kånkat runt på både en axel, en ny gummimatta och (såklart) mellanvägg.

Och om man lägger ihop mellanvägg, matta och reservhjul t ex tror jag faktiskt du har vikten för en axel där.

Men vi får någ vänta tills jag fått regnumret på Fladdes släp innan det blir klarhet i det här (hur en boogie som är extra stor kan väga mindre än en enkelaxklad av samma märke)
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Nu ska vi c hur va det tråden började.....hm....Fladde ville veta vad hon kunde få för sitt släp...jag kan tänka mig ca 35000 Fladde!!!

Men sen kommer det två stycken o undrar vad Fladde har för betyg o hur hon kan få ihop det men totalvikt etc....och så undrar Fladde vad detta har med hennes betyg att göra då svarar nån att frågar man bilskoleläraren så har det de....då är ju tråden verkligen ute o cyklar...Jag tror inte ens attt Fladde har körkort pga av hennes ålder (rätta mig om jag har fel)...så en bilskolelärare har inte ett skit me det att göra...sen är Fladde´s pappa polis o ärligt talat...tror Ni att en polis skulle köra olagligt...

Nej, håll Er till tråden o svara på vad Fladde kan få ut för transporten o klaga inte på hennes mattebetyg.....vad hade du själv i matte förestten? :smirk:
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Linabebis skrev:
...sen är Fladde´s pappa polis o ärligt talat...tror Ni att en polis skulle köra olagligt...

Nej, håll Er till tråden o svara på vad Fladde kan få ut för transporten o klaga inte på hennes mattebetyg.....vad hade du själv i matte förestten? :smirk:

Tack för påpekandet, trådpolisen...

Jag har goda mattebetyg, ett väl utvecklat logiskt tänkande och arbetar som ekonom, jag har inga problem med addition och subtraktion. Tackar som frågar!

Jag känner en hel hög med poliser som både förr och nu kör VÄLDIGT olagligt. Två hästar i ett enkelaxlat släp efter en bil som inte ens får dra enkelaxlat. Hästlastbil för 6 hästar utan lastbilskort. Eller det är inte att betrakta som olagligt i dina ögon?

Vem vaktar väktaren - fast med en twist...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Jag tror inte du kan få så mkt mer än runt 25-30'

Man kan ju idag köpa helt nya glasfibersläp för runt 45'
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

olgaklara skrev:
Jag tror inte du kan få så mkt mer än runt 25-30'

Man kan ju idag köpa helt nya glasfibersläp för runt 45'


Säg vilket glasfibersläp man kan köpa för 45?

Okej jo men det är nått sånt vi räknat med..
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Fladde skrev:
Säg vilket glasfibersläp man kan köpa för 45?

Cheval Libertes modeller 2001XL kostar 42.500:- inkl moms, och deras 2002L modell kostar 47.500:- inkl moms. Dock inte i helglasfiber. Ska man ha helglasfiber måste man upp till 55'
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

jahapp och tar man sig lite tid och sätter sig och tittar på första bästa sidan som kommer upp när man söker på vrämlandsvagnen på google :idea: kan man se att det finns fler boogiesar än fladdes som väger 1360....... pja en fyra st på begagnat så :angel:


Fladde: http://www.varmlandsvagnen.se/ här är länken till sidan... du kan ju kika lite på priserna där, lite lättare än att sitta och bläddra igenom annonser på släp av alla dess slag kanske :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

LillaMy84 skrev:
jahapp och tar man sig lite tid och sätter sig och tittar på första bästa sidan som kommer upp när man söker på vrämlandsvagnen på google :idea: kan man se att det finns fler boogiesar än fladdes som väger 1360....... pja en fyra st på begagnat så :angel:

Och om man läser vad jag skriver har jag ALDRIG motsatt mig totalvikten. Jag motsätter mig att tjänstevikten skulle tillåta en lastvikt på över 700 kg. En till med matteproblem?
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

tack för frågan men min matte är det inget fel på... inte för att du öht har med det att göra, men kan ju passa på att belysa dig i det eftersom du frågar.
eftersom frågan nu är så viktig för dig så har jag suttit och letat fram en annons där det säljs en ungefär likadan vagn, 02:a iof... maxlasten på den var 670 så det kan ju hända att det har blandats ihop lastvikt med tjänstevikt, va fan vet jag, men är ju ett ganska onödigt sätt att börja ifrågasätta folks mattekunskaper....(och JA jag vet att inte nån av vikterna i detta fallet med salusläpet blir 720 men det är ju inte säkert alla egenskaper stämmer så det kan ju faktiskt gott och väl vara så att trådskaparens angivna vikter stämmer, är ju trots allt bara 50kg det handlar om)
släpregler är inte de lättaste att få ordning på när man inte har körkort, iallafall inte för oss vanliga dödliga (som inte är matte/logiksnillen från födseln och räknade ekvationer i spjälsängen) (nu har jag körkort och varit tvungen att lära mig om hur man räknar, men hade du frågat mig innan jag fick kortet hade du nog fått se världens största frågetecken ja)

men är det nåt mer angående mina mattekunskaper eller liknande kan du väl pm:a så slipper tråden spåra ur ännu mer än vad den redan gjort :smirk:
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

LillaMy84 skrev:
...är ju trots allt bara 50kg det handlar om... :smirk:

Vad de flesta inte tänker på är att dessa "bara" 50 kg inte sällan är 10 % av vad den stora massan tror att ett normalt halvblod väger (500 kg alltså). Om hästen alltså väger 50 kg mer än man tror (vilket inte är osannolikt kan jag säga efter att ha stått ett par dagar vid vågen på en veterinärmottagning) och man kör med maxlast är det dessa kg som gör att det är väldigt jobbigt att hamna i en poliskontroll.

Sidospår i trådarna är inte särskilt ovanligt, och faktiskt tycker jag det är välkommet då jag lärt mig mycket genom sidodiskussioner både på nätet och IRL.
 
Sv: Vad kan jag få för mitt släp?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag känner en hel hög med poliser som både förr och nu kör VÄLDIGT olagligt. Två hästar i ett enkelaxlat släp efter en bil som inte ens får dra enkelaxlat. Hästlastbil för 6 hästar utan lastbilskort. Eller det är inte att betrakta som olagligt i dina ögon?

Vem vaktar väktaren - fast med en twist...

Polisen jag hjälpte när hon fått sladd på släpet och hamnat i diket hade en vagn med 800 kg tjänstevikt typad på 1180 kg. I den stod ett stoort (men i löpkondition) fullblod. Polisdamen var övertygad om att hästen inte vägde mer än 400 kg. Jag vet vad ett magert arabiskt fullblod många, många storlekar mindre vägde och kan tala om att den fullblodsherren vägde mer. Dessutom fanns det hö och annan utrustning i vagnen.

De två poliser (uniformerade, i tjänst) som stannade reagerade inte när det pratades om att släpet var typat på 1180 kg och vägde 800..

Generellt sett så är den icke-hästägande polisen ruskigt oinsatt i vad en häst väger sådär bara genom att titta på den.

/Alexandra - som dels svarat Fladde direkt att likadana släp hos återförsäljare, med samma totalvikt, ligger kirng 40 000 kr, och påpekat att vikterna inte kan stämma OCH bett att få regnumret för att kunna se hur släpet är reggat, och som fortsätter med sidospår i väntan på PM med regnumret.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Buzzter
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
738
Senast: Lucifer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
972
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
6 876
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp