Eftersom många inte hanterar sin outlook så medvetet som de kanske borde så får man ibland veta saker som nog inte var tänkt att en skulle få veta. Nu har jag på kort tid fått veta att två av mina kollegor som jag jobbar mycket med, med stor sannolikhet söker andra jobb. Inget konstigt med det, och med tanke på deras arbetssituation så är det ärligt talat inte förvånande och de kommer nog inte ha några större svårigheter att hitta nya jobb ganska snart.
Nu till mitt dilemma. Jag är väldigt beroende av dessa två personers arbete i mitt dagliga arbete, så om/när de slutar så kommer det att drabba mig med mycket extra arbete. Just nu är jag livrädd att de ska sluta samtidigt
Jag känner att jag dock inte kan/bör göra så mycket åt det, kan bara vänta in det, eller? Jag har ju råkat se information som inte var menat för mig, och har hittills låtsats att jag inte sett det (men den ena har nog förstått att jag har förstått, men hen har inte sagt något om det själv) Vad KAN jag göra? Jag tar ofta upp att vi har en ganska riskabel organisation där det är svårt att ersätta personerna, oavsett om det är pga sjukdom eller att de slutar, och försöker föregå med gott exempel genom att göra dokumentationen av mina ansvarsområden lättillgänglig och lätt att ta över för någon annan. Men jag är ju inte chef eller arbetsledare för dessa personer, så jag kan inte tvinga dem att göra detsamma om de inte gör det självmant.
Någon som kan ge lite vinklingar på hur jag kan hantera denna situation, så att jag själv inte går under den dagen kaoset uppstår...?
Nu till mitt dilemma. Jag är väldigt beroende av dessa två personers arbete i mitt dagliga arbete, så om/när de slutar så kommer det att drabba mig med mycket extra arbete. Just nu är jag livrädd att de ska sluta samtidigt
Någon som kan ge lite vinklingar på hur jag kan hantera denna situation, så att jag själv inte går under den dagen kaoset uppstår...?