Vad kan hon vara för sort?

Sv: Vad kan hon vara för sort?

Min är ca två år nu, hon var slankare när hon var yngre. Hon har massor av tår också. Det är i alla fall min helt ovetenskapliga observation:angel:

Jag tycker inte det ser ut som din katt är polydactyl iaf... är du säker på att hon inte har 18 tår som en "vanlig" katt har?

Vad roligt, din kisse var väldigt lik min lilla donna! Och min kisse har väldigt fin päls, gröna ögon och helt blyertsgrå. Men tror inte att hon är raskatt ändå, för hon har massa detaljer som kan stämma in på olika raser, för jag vet nämligen inte heller hennes bakgrund.
Men det fanns ju massa svar i denna tråd men inte så många som svarade på din fråga :) Jag skulle kunna gissa på rasen Korat isf. Du kan ju kolla upp och jämföra.

Eftersom jag äger Sveriges enda korathane kan jag svara direkt på att det inte finns några okända "koratkorsningar" i landet. Det har de senaste 10 åren fötts mindre än 10 korater om året i Sverige, totalt 3 huskatt/koratungar som vi vet vart de finns och som är sålda "med papper". I flera år har vi bara varit två uppfödare, nu har vi lyckats "värva" några fler och få några gamla att börja igen.

Blått är en helt vanlig färg på katter, inga konstigheter alls. Gröna ögon har de allra flesta blå om man inte avlat medvetet i en annan riktning som tex på britten.

. Finns ingen likhet alls förutom att den är korthårig.

Om det är ett tecken på britt - då har jag två:angel:;)

Eftersom jag äger Sveriges enda korathane kan jag svara direkt på att det inte finns några okända "koratkorsningar" i landet.

Och du är säker på att du inte har slarvat?;)

Alltså, jag förstår mig inte på den här diskussionen riktigt. Hur kan man dra slutsatser om en ras enbart av färgen? Blå är ju dessutom ingen ovanlig kattfärg.

Jag fattar inte varför kattraser skulle vara mer godtyckliga för vem som helst att peka ut än olika raser bland andra djur. Det är ju ingen som tvärsäkert skulle hävda att en shetlandsponny är en islandshäst bara för att den är skäck.

Och du är säker på att du inte har slarvat?;)

Jag har ju sagt till fodervärden att han inte får ta hem främmande kattflickor längre :mad::mad::mad:

Alltså, jag förstår mig inte på den här diskussionen riktigt. Hur kan man dra slutsatser om en ras enbart av färgen? Blå är ju dessutom ingen ovanlig kattfärg.

Jag fattar inte varför kattraser skulle vara mer godtyckliga för vem som helst att peka ut än olika raser bland andra djur. Det är ju ingen som tvärsäkert skulle hävda att en shetlandsponny är en islandshäst bara för att den är skäck.

Det undrar jag med... Jag har en leverfux, vilken ras är det då?

En alldeles vanlig huskatt, vacker:love:!

De kan ju se ut precis hur som helst, själv har jag 2 st, båda är kastrerade:

Tage (Hona 4 år)
DSCF0004.jpg

Linus (Hane 6 månader)
isngen107.jpg

Speciellt Linus tror alla att har skogkatt i sig, med den plymen till svans han har, men det tror inte jag...:p

Gud så vacker den sista var

Ja visst är han :D.

Så här såg han ut när vi hittade honom övergiven i vår hästhage, troligtvis 6-7 veckor gammal, mager, tovig, inflammerade ögon, full med löss...:mad::cry:
kattunge2.jpg

Tänk att han växte upp till den finaste katten i hela världen :)!

Han är ju inte fullvuxen än, han är ju bara 9 månader...

Alltså, ögonen ser blåa ut på den röd/vita. Är det bilden som luras eller är han blåögd?

Jo, han är blåögd, både bokstavligt och bildligt talat :rofl:. Älskar alla bara dom kliar honom på magen:p.

Nä, skämt åsido, han har några kopparfärgade strimmor i ögonen, men det verkar faktiskt som om ögonen skulle förbli mestadels blå, han är ju såpass gammal.

Jo, han är blåögd, både bokstavligt och bildligt talat :rofl:. Älskar alla bara dom kliar honom på magen:p.

Nä, skämt åsido, han har några kopparfärgade strimmor i ögonen, men det verkar faktiskt som om ögonen skulle förbli mestadels blå, han är ju såpass gammal.

Det är ju skitcoolt. Oerhört ovanligt hos icke-maskade katter. Har sett det på en annan solid katt, även det en katt som blivit övergiven och haft kraftigt inflammerade ögon. Undrar om det kan ha just med det att göra, inflammerade ögon i ung ålder. Att det skadar så pass allvarligt (menar inte att det skulle vara fel på synen bara att det skadar ögonfärgen).

Den rödvita är ju bara underbar:love:

Jag är ingen superfantast på långhår annars men, den där var jättefin!:)

Så skulle det kunna vara, människor kan ju ändra ögonfärg om de får ögonskador (se David Bowie, exempelvis).

Det är ju skitcoolt. Oerhört ovanligt hos icke-maskade katter. Har sett det på en annan solid katt, även det en katt som blivit övergiven och haft kraftigt inflammerade ögon. Undrar om det kan ha just med det att göra, inflammerade ögon i ung ålder. Att det skadar så pass allvarligt (menar inte att det skulle vara fel på synen bara att det skadar ögonfärgen).

Noterade också det. Jätteläckert! Även om det såklart är tråkigt också.

Det visste jag faktiskt inte! Alltid lär man sig något nytt.
Annars har jag alltid trott att de blåa ögonen hörde ihop med att han har så mycket vitt i pälsen?
Något fel på synen verkar han dock inte ha. Men gud vet hur länge han gått med inflammationen före vi hittade honom. Vi tog ju honom till vet direkt, och med behandling med ögondroppar var ju ögonen bra inom en vecka.

Den rödvita är ju bara underbar

Jag är ingen superfantast på långhår annars men, den där var jättefin!

:bow::bow:

Visst är han fin, men aldrig att jag skulle skaffa en långhårig katt med "avsikt" mera.... Det är hår överallt och så blir han tovig om man inte borstar igenom pälsen minst 2 ggr/vecka...
Men han är ju så underbar att det är värt det :love::love:

Det visste jag faktiskt inte! Alltid lär man sig något nytt.
Annars har jag alltid trott att de blåa ögonen hörde ihop med att han har så mycket vitt i pälsen?
Något fel på synen verkar han dock inte ha. Men gud vet hur länge han gått med inflammationen före vi hittade honom. Vi tog ju honom till vet direkt, och med behandling med ögondroppar var ju ögonen bra inom en vecka.

Det krävs i regel mycket mer vitt för att en katt ska bli blåögd och ofta blir det väl inte mer än odd-eye om de är vitfläck.

Eloge till er som tog hand om honom. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka