Vad kan hon vara för sort?

Sv: Vad kan hon vara för sort?

Men alla norska skogskatter är väl inte långhåriga? :)

Jo, om det är en riktig rasren norsk skogkatt så är den långhårig. Alltid. Finns inga korthåriga skogisar.

Men alla norska skogskatter är väl inte långhåriga? :)

Jo, alla norska skogkatter är långhåriga. Norsk skogkatt är en ras, inte norska bondkatter och norska skogkatter är långhåriga, aldrig någonsin korthåriga.

Blått är väl ingen ovanlig färg? Det är ju en av de vanligaste solida färgerna...

Yhlva- din katt är jättefin, men har verkligen inga ryssdrag. Varför tror folk det?

Den katten ser korthårig ut och är den det är föräldrarna defintivit inte perser och norsk skogkatt. Två långhåriga katter kan inte få korthårig avkomma.

Jag förstår inte varför folk ska hitta på att deras katter är märkvärdigare än de är:confused: (Nu menar jag inte den som skrev inlägget, utan den som sålde kattungarna).

Mina ena katt är blå/vit. Hälften är nog ryss, då. Sen är han stor i kroppen = mycket massa - så en del är nog britt. Om han inte rentav är renrasig british blue, då - med vita inslag. Och nosfläcken, det kanske är lite bengal eller oci i honom också...;)

Som alla andra oregistrerade katter är mina älsklingar bondkatter och inget annat. Papper har de inte - men i mitt hjärta är de registrerade som världens finaste katter. Skulle inte det räcka?:love:

Min katt (han på avtarsbilden) är mycket lik din.

Han är en blandning mellan perser och norskskogskatt(enligt hon som vi köpte honom av, såg aldrig hans föräldrar).

Så många tror han är en russian blue, men icke.

Fast det syns rätt tydligt på huvudet att det inte är någon russian blue. Dels profilen - russian blue har rak profil, och sen så är huvudet bredare än på en ryss.

Det är likadant på din katt (jättevacker, för övrigt!:)), det syns tydligt på huvudet att det inte är en ryss.

Ryssar ser ut så här:

Luke_300peis.jpg

ginavarakatter.jpg

Så de har inte nåt särskilt gulligt uttryck, de ska se lite tuffa och bestämda ut. Pälsen är inte silkeslen heller, utan kort och väldigt tjock. Mer mjuk än len, om man säger så.

Senast ändrad:

Till alla:

Jaha då har jag i alla fall lärt mig nåt nytt om katter och nedärvning.:)

Din katt är verkligen lik min hittekatt som jag hade för många år sedan:love: förutom att han inte var randig på svansen.

Han blev faktiskt svartare och svartare ju äldre han blev:)

Men när jag var och kastrerade honom var vet övertygad om att han var ryss, dock så tyckte jag inte att det spelade någon roll, han valde att flytta in hos mig av alla människor som finns och var min hjärtekatt:love: den absolut finaste rasen som finns:love:

Är det din?

Snygg profil! Lite "Old look", inte det som vinner på utställning idag men i mina (och många gamla ryssuppfödares) ögon mkt snyggt.

Min katt (han på avtarsbilden) är mycket lik din.

Han är en blandning mellan perser och norskskogskatt(enligt hon som vi köpte honom av, såg aldrig hans föräldrar).

Så många tror han är en russian blue, men icke.[/QUOTE

Den katten ser korthårig ut och är den det är föräldrarna defintivit inte perser och norsk skogkatt. Två långhåriga katter kan inte få korthårig avkomma.

Som sagt, jag fick aldrig se hans förlädrar, hon ägde bara mamman som var 75 % norsk skogskatt som jus då var "ute".
Pappan skulle vara en perser(svart). Kan ju ha varit en exotic eller inget av dem...
men han hade mycket mera fluff päls när han var liten.

Jag bryr mig inte, i vilket fall räknas han ju som huskatt.

Blått är väl ingen ovanlig färg? Det är ju en av de vanligaste solida färgerna...

Yhlva- din katt är jättefin, men har verkligen inga ryssdrag. Varför tror folk det?

Antagligen för att han är blå!

Men det är amatörkattfolk, alltså såna som känner till några raser men inte ver riktigt ras sdandard.

Är det din?

Snygg profil! Lite "Old look", inte det som vinner på utställning idag men i mina (och många gamla ryssuppfödares) ögon mkt snyggt.

Nä, jag lånade lite bilder från rasföreningens hemsida, det är två olika katter på bilderna.

Vår ser ut så här (mobilbilder, tyvärr):

Ryss1-1.jpg

Ryss21.jpg

Inte bästa kvaliteten på denna bild, men man ser profilen rätt bra iaf.

Ryss4.jpg

Jag tycker hon är rätt rastypisk, alltså att man ser att hon är en ryss, men har ingen aning om hon skulle kunna hävda sig på utställning. Hur ser de moderna ryssarna ut? (misstänker att vår är lite mer old school, i mina ögon är hon rätt lik de andra katterna jag la ut).

Jo, alla norska skogkatter är långhåriga. Norsk skogkatt är en ras, inte norska bondkatter och norska skogkatter är långhåriga, aldrig någonsin korthåriga.

Jag vet att det är en ras... :)
men för att veta måste man fråga :)

Antagligen för att han är blå!

Men det är amatörkattfolk, alltså såna som känner till några raser men inte ver riktigt ras sdandard.
Precis som jag då då!:D För jag, som amatörkattmännsika tycker att din katt liknar mer en brittisk korthår än en ryss.:angel: Är hur som helst en mycket vacker katt, vackrare än många raskatter tycker jag personligen:love:

//Annie

Lägger till att jag då syftar på andra bilden, för första kanske inte va så "brittisk-lik".:)

Senast ändrad:

Ja, hon är rastypisk! Det man sett på senare år är extremt ljusa ryssar. Alltså ljublå istället för mellanblå med silver.

Här är de två mest segerrika ryssarna i Europa just nu (eller förra året då...)

http://www.paragonblue.dk/Samlet.JPG

Svårt att se färger på bild iofs, eftersom silvret reflekterar ljus på så olika sätt i olika ljus, men jag har sett dem live många gånger...

Senast ändrad:

Men spökmönstret på svansen kan väl ändå inte vara önskvärt? Borde inte så tydliga spökmönster vara allvarliga fel hos en solid ras? Eller är det ungkatter? Den till vänster ser inte ut som en ungkatt.

Huskatt.

Mina kusiner hade en exakt likadan, och det var ingen raskatt i honom, utan en helt vanlig bonnkatt. Visst kanske det finns raskater långt bak, men blå päls i sig är inget bevis på det.

Den högra kan vara ung på bilden, den vänstra är det definitivt inte. Du vet hur det är med standard vs mode, nu är det ljust och spektakulärt som gäller, ibland på bekostnad av ögonform, profil och kil..

Den högra kan vara ung på bilden, den vänstra är det definitivt inte. Du vet hur det är med standard vs mode, nu är det ljust och spektakulärt som gäller, ibland på bekostnad av ögonform, profil och kil..

Jovisst, men även om det kan gå mode i typ tycker jag ändå att det brukar hållas hårt på färgen i "färgraser" tex. blåa raser ska inte ha spökmönster annat än som ungkatt. Hanen till vänster på den där bilden har ju hyfsat tydliga spökmönster på svansen. Typen kan jag inte säga något om för jag är inte inne på standarden, men färgen kan jag bedöma. ;)

Jag har liknande exempel hemma: Hanoo har perfekt "ljus nyans" och silver, men man kan ana spökmönster på svansen. Maja kan anses vara lite mörk av de domare som vill ha "moderna" katter, men har också bra silver och absolut ingen spökmönstring. Hanoo är den som får genomgående bra kritik på färgen... Jag har faktiskt aldrig ifrågasatt det men jag ska göra nästa gång, för då har jag ingen av dem med mig och en domare som dömt alla mina katter många gånger. Själv har jag mest konstaterat att mode går före standard i sådana situationer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka