Vad kan hon vara för sort?

Sv: Vad kan hon vara för sort?

Men spökmönstret på svansen kan väl ändå inte vara önskvärt? Borde inte så tydliga spökmönster vara allvarliga fel hos en solid ras? Eller är det ungkatter? Den till vänster ser inte ut som en ungkatt.

Jag tror inte det är spökmönster - det är pälsen som skivar sig. Det blir så på vår katt också ibland, och hon är helt jämnt blå utan antydan till mönster.

Ja, hon är rastypisk! Det man sett på senare år är extremt ljusa ryssar. Alltså ljublå istället för mellanblå med silver.

Här är de två mest segerrika ryssarna i Europa just nu (eller förra året då...)

http://www.paragonblue.dk/Samlet.JPG

Svårt att se färger på bild iofs, eftersom silvret reflekterar ljus på så olika sätt i olika ljus, men jag har sett dem live många gånger...

Ja, det var skillnad! Mycket ljusare och ett helt annorlunda uttryck. Lite synd kan jag tycka, jag gillar att de inte ser så "gulliga" ut.

Jag tror inte det är spökmönster - det är pälsen som skivar sig. Det blir så på vår katt också ibland, och hon är helt jämnt blå utan antydan till mönster.

Fast skivar sig verkligen pälsen så symmetriskt?

På vår katt gör den det i alla fall. De har ju väldigt tjock päls, vet inte om det är därför det blir så.

Hej!

Hon är en brittisk korthår, har en likadan fast svart.
Mvh Susanne.

Men det är hon väl ändå inte, de har bredare ansikten och framförallt mycket stadigare kroppar?

edison.jpg

Hej!

Hon är en brittisk korthår, har en likadan fast svart.
Mvh Susanne.

Nu är du verkligen ute och cyklar. Det där är INGEN britt, absolut inte. Finns ingen likhet alls förutom att den är korthårig. Vr tycker du den är lik en britt? Är det säkert att du verkligen har en britt, eller tror du? För ser din ut sådär så blir jag mycket misstänksam.

Hej!

Det är ju möjligt att katten bara har en förälder som är britt och då räcker det för att till viss del slå igenom.
På en av bilderna tycker jag att det syns. Våran lilla svarta har det breda ansiktet men är mycket mindre i kroppen än vanligt, därför får hon inte det rastypiska utseendet. Men som sagt, en bonnablandning är lika mycket katt som en äkta!!
Mvh Susanne.

Ja, men en bondkatt är inte lika mycket raskatt. Jag tror inte att det är brittiskt korthår i TS katt, utan snarare att hon är ren bondkatt.

Är din katt rasren? För annars är det ju inte så konstigt om hon inte heller ser ut som en britt.

Jag menar, med lite fantasi så kan man få det till att vår bondkatt har drag av raskatt, eftersom hon är ovanligt nätt för att vara bondkatt, och har ett ganska ädelt ansikte. Men inte är hon kvartsoriental för det, utan det är nästan helt säkert 100% bondkatt i henne. Bondkatter kan ju se enormt olika ut.

På tal om britter, var på Strömsholm med min ena kille och vetrinären säger, "Jaha, här har vi en bitt kille..."

calle-tj2.jpg

Han är ingen britt, men vetrinären tyckte han hade typisk brittfärg.

Gammalt tänkande, många kopplar ihop britten med blått. På bilden på hela katten ser han ut att kunna vara en britt, även pälsen går åt det hållet. Om det är samma på avataren så är han inte lik en britt i ansiktet dock.

Fast bara för att den har likheter, så kan du ju inte vara tvärsäker på att den är britt?
Dessutom kommer brittens typ av perserinblandning, vad säger att det i så fall är britt och inte perser i den?

Men det finns verkligen ingenting på TS katt som påminner om en britt. Och är den lik din, så är din inte heller speciellt rastypisk.

MissFideli med en svartvit och en lila Britt.

Inte samma katt som på avtar, detta är min renrasiga exotic kille.

Aha, då förstår jag likheten :p
Brittens typ kommer ju från persern, så dom är ganska lika britten och exoten. Exoten ska ha större ögon och plattare näsa bara, det är det enda som skiljer.

Sök runt lite på långhåriga britter och den klassiska persern med längre nos. Jag ser knappt skillnad på dom.

Jo den långhåriga bitten var mycket lika den kassiska persen.

Var nog pga hans färg och hon kanske inte kollade supernoga i hans ansikte innan hon uttalade sig. För Calle är väldigt typd exotic.

Lite OT, men varför avlar man inte med den långhåriga britten?
Kan man inte ha som två raser, korthårig och långhårig?
Nästan som perser och exotic.

Vad roligt, din kisse var väldigt lik min lilla donna! Och min kisse har väldigt fin päls, gröna ögon och helt blyertsgrå. Men tror inte att hon är raskatt ändå, för hon har massa detaljer som kan stämma in på olika raser, för jag vet nämligen inte heller hennes bakgrund.
Men det fanns ju massa svar i denna tråd men inte så många som svarade på din fråga :) Jag skulle kunna gissa på rasen Korat isf. Du kan ju kolla upp och jämföra.

Dels för att långhår inte är ett godkänt hårlag på britten inom SVERAK. Däremot hos IDP är den godkänd. Sen har man i över 15 år avlat för att få bort så mycket av långhårsanlagen som möjligt, då känns det lite snopet att trampa på det arbetet. Ska den bli godkänd tycker jag att den ska bli som Abessinier och Somali, dvs långhårsbärarna är okej att använda i långhårsaveln, men inte i korthårsaveln.

Dom flesta av oss vill inte ha den relation sm är på perser/exotic eftersom det kommer bli i princip omöjligt att avla bara korthår då.

Tycker många svarar på frågan? Att det är Korat i den är inte speciellt troligt, Koraten är ovanlig i Sverige och att den skulle användas i huskattavel har jag svårt att tro.

Svaret på frågan är att det är omöjligt att säga om den har raskatt i sig eller ej, den har inga specifika drag som garanterar raskattinblandning och att då gissa är ganska onödigt eftersom man ändå aldrig kommer få reda på svaret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka