Vad kan detta vara!??

Sv: Vad kan detta vara!??

*inte läst hela tråden*

Liknar en regäl blistring? Kan någon lagt om den med något starkt?
Hade en överkänslig häst som vart regält blistrad av jodopax omslag..

Allvar - så både tjejen och ägaren har skruvar lösa.
"shit- hjulet snurrar men hamstern är död- stendöd"

Det är ägaren som kommit fram till att han kanske har foderallergi, hon kom till stallet igår runt 20 och gjorde rent såren.. Så att jag skulle ringa henne kmr inte på frågan tyvärr. :/

Nepita: Nej, dom kommer inte ringa vet. förrän på måndag om det inte blivit bättre då.. Jag lovar att dom kmr ha ytterligare en ursäkt då, även om hästen inte blivit bra.. Suck!

Jag känner verkligen med dig, gud så frustrerande.

Hm.. det enda jag vet är att hon lindade han med fleece när de första utslagen (som liknade mugg) kom..

Ja! Det är sjukt frustrerande.. Lider så med hästen.. Vill verkligen göra nånting här! Och så lyssnar dem inte. Jag har sagt allting här som jag fått höra av TantEster, men hon lyssnar inte.. Hon säger att han fått foderallergi och att dom ska ta bort fodret och rengöra såren nu i helgen- har det inte blivit bättre sedan ringer dom vet.

Men det tror jag vad jag vill om.

Men hur snabbt kom utslagen. för rasp tar ju lite tid på sig att utvecklas. Och att få mugg att vandra uppåt längs benet händer ju itne över en natt.

Jag vet tyvärr inte.. Men det hela började förra tisdagen. 1,5 vecka alltså. Vet inte när det började vandra uppåt..

Hm.. det enda jag vet är att hon lindade han med fleece när de första utslagen (som liknade mugg) kom..

*dunkar huvudet i en vägg*

Du ska ha en eloge för att du vill hjälpa hästen. Fodervärden däremot behöver en spark i duvetvad.

Om du kan, hitta all info du kan om muggoch rasp, skriv ut det och ge det till fodervärden.

Att linda mugg/rasp ben .....

Javisst, jag har lindat också fast med våta omslag för att lösa upp krustor och kunna få av dom och dra ut inflammation ur benet när det varit lymfangit men inte innan och inte varje dag. Först när huden läkt har jag lindat torrt.

Men "TantEster" trodde ju inte att det var rasp/mugg.. så det är nog ingen idé att jag tar ut den faktan. :/ Däremot skulle man ju kunna skriva ut det hon sagt. Men om det skulle hjälpa är jag väldigt skeptisk till. :(

Hon har bestämt sig för att det är foderallergi. Hon har tagit bort veteklin och betforet..

Hade utsläpp imorse, och har det imorgon också.. Tycker så synd om hästen, "smalbenen" är nästan lika tjock som kotorna, och då är kotorna också uppsvällda :(

Stackars häst! :'(

Vissa borde inte få ha djur.

Är ni inhyrda?
Är det inte så att stallägaren kan bli skyldig om en häst inte tas om hand? (Rätta mig gärna om jag har fel!)
Nu finns ju iofs fodervärd där (hästen är inte övergiven)

Jag vet inte... Men jag hade inte velat stå som stallägare med en sån häst inackorderad. Det känns inte som att fodervärd/ägare gör tillräckligt för hästen.
(Hur svårt är det att ringa vet liksom?! Har man häst så kostar det och i såna här fall lönar det sig INTE att vara snål!)

Foderallergi? Det tror inte jag iaf. Har hästen bytt något foder eller fått foder som den inte ätit tidigare?
Sen känns det lite konstigt att utslagen BARA skulle komma på benen.

Usch. Jag hoppas att det blir bra för hästen iaf

Jag håller med dig,tror heller inte på foderallergi. Just detta med att bara benen är drabbade är lite konstigt om det skulle vara foderallergi.

Ja vi är inhyrda. Vi har haft problem förut med denna tjej.. bl.a stölder av bl.a mobiler och foder.. Men vi måste ha bevis säger stallägaren. Han är snäll och sånt i övrigt, men jag förstår inte varför han har så svårt att sparka ut gäster som inte sköter sig.

I ett annat fall har vi haft ute djurskyddet ett antal ggr pga misskötta hovar, inte ens då sparkade han ut den skyldige.

Suck. :(

Hästen har fått betfor, vetekli och korn här.. Han är nyss inflyttad här.

Jag undrar.. Om det mot nån förmodan skulle vara foderallergi, hur ska det isf behandlas? Måste vet. komma ut och ge medicin för svullnaden och så ändå? Eller är det någonting man kan göra hemma?
För att veta om det är foderallergi, så måste dem väl ta ut veterinär innan dem börjar behandla för det?

Om det är skabb, kommer det bara bli värre och värre för hästen då? Om den inte får vet.vård.
Idag hade dom rengjort och LINDAT med fleecelindor!! Det är väl inte alls bra?

En häst i stallet, har börjat fått små små skorpor på 3 eller om det var 4 ben idag.. Det är ytterst lite, och dem är pyttesmå. Kan det vara början till skabb som han fått av denhär drabbade hästen?
Kan ju vara vanliga sår också, men de såg lite småkladdigt ut. :(

Nu säger dem att dem ringt distriktaren och att tjejen som svarade skrattade när de nämnde "skabb". Sedan sa dem att hon sagt att det är "en helt vanlig foderallergi" han fått..
Dem har alltså bara pratas vid i telefon.

Vad säger du om det? Inte kan väl dem säga nånting utan att ens ha kollat på hästen?

jag har väldigt svårt för att tro att en veterinär skulle svara så utan att själv tittat. och vad är "en helt vanlig foderallergi" :crazy: lite skumt konstaterande

Tror inte ens att hon har ringt en vet, låter skumt med detta svaret, en vet vill kolla hästen innan diagnos, och bara att säga att en vet skulle skratta i telefonen över att man nämnt skabb.... nä vet du vad.

Jag vet.. jag tvivlar starkt på att hon ringt. Men hon gav mig numret till distriktaren för att jag skulle kunna ringa och kolla att dem ringt. Grejen är den att jag tror inte att dem räknar med att jag verkligen kommer ringa. ;)

Dom har nog inte ringt.

Ja men varför inte ringa då, då kanske de skärper sig efter det. Ring vet och säg att du vill veta mera om vad du kan göra för hästen.... som en ursäkt för att kolla om hon har ringt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka