Vad kan detta vara!??

Sv: Vad kan detta vara!??

Va? Så om en häst är sjuk, och jag gissar på en sak, och ägaren gissar på en annan.. Och det visar sig vara ägarens gissning som var rätt. Ska jag då be om URSÄKT?
Nejdu, jag har absolut ingenting att be om ursäkt för.

Vet inte om du missuppfattat det hela men veterinären dom snackade med hade INTE NÄMNT NÅGOT om foderallergi/foder över huvudtaget. Den veterinären sa att dom omgående måste ta ut vet. Inget annat.

Sedan att en manlig veterinär kom ut och faktist kom fram till att det hade med just fodret att göra, det är en sak. Men varför ska jag be om ursäkt för att jag gissade fel?

Va? Så om en häst är sjuk, och jag gissar på en sak, och ägaren gissar på en annan.. Och det visar sig vara ägarens gissning som var rätt. Ska jag då be om URSÄKT?
Nejdu, jag har absolut ingenting att be om ursäkt för.

Vet inte om du missuppfattat det hela men veterinären dom snackade med hade INTE NÄMNT NÅGOT om foderallergi/foder över huvudtaget. Den veterinären sa att dom omgående måste ta ut vet. Inget annat.

Sedan att en manlig veterinär kom ut och faktist kom fram till att det hade med just fodret att göra, det är en sak. Men varför ska jag be om ursäkt för att jag gissade fel?

Okey, så denna tråden handlar alltså om att du gissar på att det inte är foderallergi? :confused:

Finns ju en hel inlägg där du misstror dem att de ens ring veterinär och en hel del annan skit om dem i allmänhet.
Läs dina egna inlägg o vad du egentligen skrivit om dem, så kanske du ser varför du borde be om ursäkt?

Skönt att det inte var så allvarligt då. Egentligen är det lite synd att det inte var något lite allvarligare, så de nästa gång kanske har vett på att ta ut en veterinär.

Och tycker absolut inte att du har något att be om ursäkt för. De hade bara en ren jäkla tur att de hade rätt denna gång, nästa gång kanske det är annorlunda...

Nej den handlar om att jag ville veta vad det ev. kunde vara som hänt med denna häst! Eftersom hans ben var svullna som fotbollar och ägarna inte gjorde ett smack!

Ja, vet du varför jag misstror dessa personer?! Detta är inte personer man kan lita på. Det har stulits något enormt av oss andra i stallet av dehär personerna, men vi har aldrig haft några bevis och därför är de kvar i stallet. Vi har till och med fått skaffa lås på foderlådorna, medan hon glatt kan ha sin öppen.

Det har hänt att hon inte mockat/gjort iordning foder osv. när vi andra skulle ha tagit in hennes häst, så vi har fått göra det istället. Det har hänt flera ggr att hon glömt eller med vilje tagit ut hästarna för sent för att hon ska sova ut, trots våra bestämda tider.

Två hästar har avlivats pga. denna människa eftersom dom inte fått någon vet.vård! Visserligen var bara den ena under hennes ansvar, men ändå.

Av vilken anledning skulle jag och de andra i stallet lita på att hon faktist ringt veterinär?
Och när vi väl fick veta att hon gjort det- har hon ljugit ihop en hel historia om denna vet.

Förstår inte varför jag ska be om ursäkt.

Senast ändrad:

...Du såg väl bilderna kunde mycket väl ha varit rasp el skabb.....du behöver väl inte hoppa på henne som är uppmärksam och kollar upp med hjärtat för hästen skull.
......oftast är det mer bakomliggande orsaker som gör att det bryter ut så rejält...kanske redan en störd tarmflora...eller stress med flytt...fodervärden & ägaren kanske gjort detta förr eller inte, vad vet man. Hoppas Vet. förklarade tydligt så det inte händer igen.......
Önskar att de gjorde grundligare undersökningar allmänt vid diverse problem t ex.....hur hästen skötts tidigare-då det kan ha varit Vet. besök med hästen & ägaren förr el. tidigare ägare & fört journaler på detta så inget "göms" undan eller helt enkelt glöms bort - med dagens teknik så borde alla Vet. ha tillgång till sådant även från andra Vet. & forska lite i helhet...det borde ingå lite mer prover än "bara" diagnos & medicin/rehab.....se helheten....ofta kan det finnas tidigare relaterade problem.

Är själv ägare till en snart 24-årig häst med allvarligare dignos, aggresiv tumör & vänta & se "rehab" som säkerligen leder till Himmelen för tidigt - i nuläget mår han helt Ok men det kan gå fort.........................hinner förhoppningsvis förbereda mig & planera vägen dit
................& ha det så bra så länge vi kan...................en ljusglimt.......................!!!!!!!
Tänk positivt..........till mig själv & alla andra.......// Mi

...Du såg väl bilderna kunde mycket väl ha varit rasp el skabb.....du behöver väl inte hoppa på henne som är uppmärksam och kollar upp med hjärtat för hästen skull.

Jag håller helt med här ovan. Josefine har visat stor omtanke om ästens bästa trots att hästen inte ens varit hennes ansvar. Stor eloge till henne. Det spelar ingen som helst roll vem som hade rätt eller fel.
Är själv ägare till en snart 24-årig häst med allvarligare dignos, aggresiv tumör & vänta & se "rehab" som säkerligen leder till Himmelen för tidigt - i nuläget mår han helt Ok men det kan gå fort.

Dock ej en häst men en katt som vet klinik (universitetsklinik) inte kunnat kosntatera om det är överproduktiv skäldkörtel eller diabetes. Vad vi vet är att katten kommer dö. Vad jag vet är att när jag tog över kattens vård har han 1) gått upp i vikt 2) blivit såpass pigg att han inte ligger apatisk under ett bord och sover 23 timmar av dygnet. Han är numera ute, jagar, leker inne i huset, piggnat på rejält och fått tillbakat gnistan och glansen i pälsen.

Ja AVGUDAR vetrinärer och ville själv bli en men hamnade så långt ifrån det yrket man kan komma i slutändan. Men jag vet att en veterinär med självrespekt och insikt skulle själv säga att de inte alltid har rätt eller vet utan kan bara gissa sig fram.

Djuren kan ju liksom fortfarande inte prata humanspråk. (fast de förstår mer av vårat humanspråk än vi förstår deras häst/hund/katt/orm/undulat/etc...språk.)

Eftersom du inte själv ser problemet och detta endast är en sida av ett problem, kanske du kan visa personerna du pratar om denna tråden, så de kan ge sin syn och sida av saken?

Jag avslutar detta här. Orkar inte med sånhär bullshit ifrån din sida.

Det räcker liksom inte med två avlivade hästar, dålig skötsel, lögner, stölder och dåligt ansvar ifrån deras sida?

Dethär är inte bara min sida av problemet, det är hela stallets förutom personen som missköter sig!

jag har haft hästar som reagerat på vetekli i benen på samma sätt som det kan bli av soja. vissa individer kan vara känsliga för det.

skönt att mysteriet är löst nu iaf :laugh:

Jag avslutar detta här. Orkar inte med sånhär bullshit ifrån din sida.

Det räcker liksom inte med två avlivade hästar, dålig skötsel, lögner, stölder och dåligt ansvar ifrån deras sida?

Dethär är inte bara min sida av problemet, det är hela stallets förutom personen som missköter sig!

Då finns väl mer än tillräckligt för anmälan både till djurskydd samt polis?
Har det gjorts?

Tänker inte ta denna otroligt onödiga diskussion, med någon som absolut inte har med detta att göra. Jag undrar varför du ens lägger ner tid och energi på att kontrollera mig och de i mitt stall om vi gjort si och så? Det är ändå upp till oss.

Och av denhär tråden kanske du förstår att vi gör ALLT vi kan för att djuren inte ska fara illa.

Tänker inte ta denna otroligt onödiga diskussion, med någon som absolut inte har med detta att göra. Jag undrar varför du ens lägger ner tid och energi på att kontrollera mig och de i mitt stall om vi gjort si och så? Det är ändå upp till oss.

Och av denhär tråden kanske du förstår att vi gör ALLT vi kan för att djuren inte ska fara illa.

Eftersom du lagt ut tråden här, så har ju alla med saken att göra.

Jo, jag ser att ni bryr er och det är fint.
Men jag undrar varför personen inte är polis anmäld om hon stjäl saker och till djurskyddet om hon plågar ihjäl djur.

Jag tycker iallafall det är prio 1 att en sån person ska ha djurförbud och ni ska slippa vakta, må dåligt occh behöva kolla upp personen, så ni kan slappna av o sköta ert o slippa lägga tid o energi på andras hästar.

Därför undrar jag varför ni inte tagit tag i den saken så djur och stallkamrater slipper lida av deras dåliga hantering o respektlösa beteende.

Det är väl där ni gör nytta o inte sitta i en tråd på buke o ojja sig över dem??

Och igen, det är beundransvärt att ni bryr er absolut!

Jag la ut tråden i syfte om att få ett hum om vad hästen kunde ha blivit drabbad av. DET har alla med att göra här på buke.. inget annat.

Seriöst, hur mycket tid lägger polisen ner på att folk blir bestulna? Inte ett skit tror jag. Det är ingen mening att anmäla.

Ja, vi vill också slippa vakta, må dåligt osv. Men det finns tyvärr inte så mycket att göra. Det är ju inte så att hon plågar dom till döds som du uttrycker dig, det är inte så himla enkelt. Inte så att dom har stått och förblödit eller så..

Så som sagt, det finns ingenting att ta tag i.

Jag skapade inte tråden i syftet att "sitta och ojja sig över dem"! Jag gjorde tråden för att få ett hum om vad det var hästen hade!! Vad mer hade jag kunnat göra?!

Jag la ut tråden i syfte om att få ett hum om vad hästen kunde ha blivit drabbad av. DET har alla med att göra här på buke.. inget annat.

Seriöst, hur mycket tid lägger polisen ner på att folk blir bestulna? Inte ett skit tror jag. Det är ingen mening att anmäla.

Ja, vi vill också slippa vakta, må dåligt osv. Men det finns tyvärr inte så mycket att göra. Det är ju inte så att hon plågar dom till döds som du uttrycker dig, det är inte så himla enkelt. Inte så att dom har stått och förblödit eller så..

Så som sagt, det finns ingenting att ta tag i.

Jag skapade inte tråden i syftet att "sitta och ojja sig över dem"! Jag gjorde tråden för att få ett hum om vad det var hästen hade!! Vad mer hade jag kunnat göra?!

Fast tråden har ju utvecklats till något annat o du har lämnat mer information om dem som ägare.

Enligt min åskit så ska stölder man inte får bukt på polisanmälas oavsett vad polis i fråga förväntas göra.. det kanske får personen tänka till?

Det är väl ägarens skyldighet att ta ut veterinär till sjuk häst och har det inte gjorts så kan det väl anmälas?

Den ena hästen som fick avlivas var inte sjuk på det sättet. Han visade och berättade genom kroppspråket att han hade smärta, han visade det även vid skoning, och hovslagaren sa att hon verkligen måste ta dit en veterinär. Han började bli tjurigare och helt annorlunda..
Därför skickade hon hem honom till riktiga ägaren, dagen efter avlivades han pga. ryggsmärtor och hälta.

Det är väl inte sånt man kan anmäla? ;S

Den ena hästen som fick avlivas var inte sjuk på det sättet. Han visade och berättade genom kroppspråket att han hade smärta, han visade det även vid skoning, och hovslagaren sa att hon verkligen måste ta dit en veterinär. Han började bli tjurigare och helt annorlunda..
Därför skickade hon hem honom till riktiga ägaren, dagen efter avlivades han pga. ryggsmärtor och hälta.

Det är väl inte sånt man kan anmäla? ;S

Ahh, jag fick det till att hon som nu hade en "sjuk" häst o inte tog ut vet..
Men nä, det går nog varken bevisa eller anmäla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka