Vad kan detta vara!??

Sv: Vad kan detta vara!??

Tycker absolut ni ska ta reda på vem ägaren till hästen är och ringa och förklara situationen.
Har haft folk med foderhästar hos oss som inte tagit hand om dom.
Har ringt ägarna och det har varit mkt uppskattat.
Sen har dom åkt dit och själva bedömt situationen.
I något fall löste dom det och fodervärden bättrade sig nå enormt.
Men alla är inte sånna så ring absolut!

Mugg, rasp och regnskållor orsakas av samma bakterie som, faktiskt, lever normalt på huden på hästen. Det är när huden blir uppmjukad av att vara blöt många timmar som mugg/rasp/regnskållor uppkommer.

Rasp som övergår i lymfangit får inte vara obehandlat. Svullnaden kan bli kronisk. Lymfangiten kan också bli kronisk och ligga i dvala och triggas igång vid minsta hudrispa. Har haft häst med kronisk lymfangit och kronisk svullnad.

Har nu en häst som har tendens att få alla tre. Måste vara täckad när det regnar mycket. Får inte vara för mycket täckad så han blir för varm för då kommer skållorna med.

Blöta ben skall hållas torra.

Mugg/rasp tvättas med ljummet vatten och tvål/såpa och en mjuk nagelborste. Pilla bort skorpor allteftersom de mjuknar. Det sista får man ofta lätt bort när man torkar tort med handduk. Smörj INTE. Om du prompt smörjer så använd antibakteriell blöjkräm. Uttorkande och skyddar mot att huden blir blöt av vått gräs.

Mugg/rasp kan också vara foderrelaterat.

Just nu är grabben i stallet helt fri från all form av mugg/rasp/regnskållor. Tack och lov.

Men jag vet hur denhär ägaren är.. Och hästen hade det mycket sämre där hemma än här tyvärr.. Och hon vet om domhär sårskadorna och skulle som sagt kolla på det idag.. Inte för att hon kan göra något.. ;/

Det är riktigt att flera hudinfektioner orsakas av sk opportunister, dvs bakterier som normalt förekommer på huden utan att vara sjukdomsalstrande, men som vid någon omständighet plötsligt "tar chansen". Det som orsakar att en infektion blossar upp är långt ifrån alltid "uppblött hud" dock. Små sår, torrsprickor, nedsatt immunförsvar mm kan också vara den utlösande faktorn.

Regnskållor orsakas inte av samma bakterier som mugg/rasp. Här är det en specifik bakterie, dermatophilus cong., som orsakar sjukdomen.

En lymfangit kan inte ligga latent, men däremot bli kronisk. Ärrvävnad gör att risken för nya ödem ökar och hästen blir därmed "känsligare".

Det är riktigt att flera hudinfektioner orsakas av sk opportunister, dvs bakterier som normalt förekommer på huden utan att vara sjukdomsalstrande, men som vid någon omständighet plötsligt "tar chansen". Det som orsakar att en infektion blossar upp är långt ifrån alltid "uppblött hud" dock. Små sår, torrsprickor, nedsatt immunförsvar mm kan också vara den utlösande faktorn.
eller bli så varm att porer öppnas. P.g.a. medryttare och stallägare som slängde på honom tre miljoner termotäcken när han var helklippt och stog på stall. Jag var vansinnig och slet av täcken varje dag. Han stog och ångade under alla täckena för han var för varm.
Regnskållor orsakas inte av samma bakterier som mugg/rasp. Här är det en specifik bakterie, dermatophilus cong., som orsakar sjukdomen.

Okej. Har för mig jag läste att det var samma bakterie i en artikel i Horse & Hound för ett par år sedan.
En lymfangit kan inte ligga latent, men däremot bli kronisk. Ärrvävnad gör att risken för nya ödem ökar och hästen blir därmed "känsligare".

Tack för korrigering. Hästen vi hade som vet sa hade kronisk lymfangit som låg latent fick den diagnosen när den var 2-3 år. Det är typ 30+ år sedan.

Hon hade dock svullna bakben genom hela livet efter sina ungdomsår med massa lymfangit.

Horse and hound? Är det inte den tidning som Hugge Grant utger sig arbeta för i Notting Hill? Hm, lite off topic kanske...

Iallafall, mugg och rasp är ospecifika hudinfektioner, ofta orsakade av en blandflora av bakterier. Regnskållor (streptotrikos) är en specifik sjukdom orsakad av en lika specifik bakterie.

Horse and hound? Är det inte den tidning som Hugge Grant utger sig arbeta för i Notting Hill? Hm, lite off topic kanske...

Hmmm, du har en poäng. Man kanske inte ska ta deras artiklar för seriöst av den anledningen. ;)

Skall dock se om jag kan leta upp den.

Iallafall, mugg och rasp är ospecifika hudinfektioner, ofta orsakade av en blandflora av bakterier. Regnskållor (streptotrikos) är en specifik sjukdom orsakad av en lika specifik bakterie.

OK. :-)

det ser ut som någon slags bakterie infektion hästen har. Du har redan fått bra tips, synd att inte ägaren bryr sig. Mugg är tyvärr väldigt knepigt och hästen kan ha det även på andra delar på kroppen som under magen tex och mellan ganascher etc. Mugg är något som verkligen ska tas på allvar innan det orsakar allt för stor skada. Mugg är en kronisk inflammation redan andra dagen hästen har det, vilket säger ganska mycket.

[ har du streptocillin hemma så kan du lägga på det på såren.[/QUOTE]

Detta anser jag vara en uppmaning att använda receptbelagd antibiotikasalva man har hemma på eget bevåg!
Vi vet ju inte om det är svamp, bakterier, parasiter, kontaktallergi eller fotosensibilitet eller något annat. Vi vet att det är en inflammation i huden. Vi vet att benen är svullna= verkar inte helt lindrigt. Veterinären kan göra oss klokare.

Först undersökning/provtagning, sen diagnos, sedan ordination och behandling. Enligt den veterinär som tittat, inte enligt ngn på ett forum. Om systemisk behandling sätts in är det mindre troligt att man behöver använda denna salva som bör förbehållas till det den är ämnad för eftersom det finns en mkt stor och ökande resistens mot just denna salva.

Jodopax är vävnadsretande, men visst använd det i brist på annat.
TS: bra att du bryr dig, hoppas som sagt att ägaren gör det oxå och
att pålle får hjälp
mvh
/Evale

Här kommer några artiklar. Hittar inte den på H&H.

Mud fever Rainscald the same bug!l

Om regnskållor

Per definition är inte mugg alltid orsakad av D. congolensis. Att just den bakterien kan vara en av patogenerna motsätter jag mig inte, men mugg är - eller används - som ett samlingsnamn för infektioner i karleden med närliggande områden. Jag har inte hittat D. congolensis vid något baktprov fr infektioner i karleden, däremot mkt staffar. Däremot ofta - men inte alltid - vid den klassiska bilden av streptotrikos. Kolla SVA´s hemsida, de har bra information.

Per definition är inte mugg alltid orsakad av D. congolensis. Att just den bakterien kan vara en av patogenerna motsätter jag mig inte, men mugg är - eller används - som ett samlingsnamn för infektioner i karleden med närliggande områden. Jag har inte hittat D. congolensis vid något baktprov fr infektioner i karleden, däremot mkt staffar. Däremot ofta - men inte alltid - vid den klassiska bilden av streptotrikos. Kolla SVA´s hemsida, de har bra information.

Coolt! Tack, ska kolla där. Fast nu ska jag dyka isäng. Mår själv inte hundra procent så skall kolla lite på TV och mysa med den sjuka katten som får mig att känna mig som en småbarnsförälder.

Trodde jag. För nyfiken för att inte kolla. Klart intressant läsning. Dock står det att bakterien för regnskållor kan hittas på skenben och i karleder på häst. Det är väl det som menas med att mugg är samma i de artiklar jag läst tidigare.

Dock säger jag inte emot att mugg/rasp är ett samlingsnamn på hudsjukdom.

Foderallergi?! På bara benen!
Jisses - önskar man kunde banka in lite vett i skallen på henne,
Hört något om veterinären.

Nej, inte foderallergi. Det är förstås svårt att bedöma på bilderna. Krustorna kan vara rena serumutsvettningar och inte "varskorpor". Det kan ha många olika förklaringar; en negativ foderreaktion (inte allergi) kan inte helt uteslutas. En veterinär bör undersöka hästen. Ring ägaren. Om det var min häst hade du fått en guldstjärna om du "skvallrade"!!

Vircon är kanon på såna här utslag. Har inte läst igenom hela tråden men hade liknande på båda mina, dvs om det är mugg/rasp, i vintras och fick det rekommenderat, funkade strålande. Tvätta låt torka o smörj in med mjukgörande över natten. Tar död på svamp och bakterier.

Men vad jag förstod det som så var det ägaren som varit ute nu och tippade på foderallagergi, och inte 14-åringen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka