Vad kan detta vara?

WilmaSundstrom

Trådstartare
Tog in hästen ikväll och skulle kratsa hovarna. Såg då att under ena hoven (vid ballen/mittstrålfåran) så var han lite gul/grön och halvt svullen...
Hade inte ont eller så men jag blev lite fundersam och undrar om det kan vara något?
Tacksam för alla svar :D
(Skriv inga otrevliga kommentarer...)

Tog du en bild på hoven?
Tänker att då blir det tydligt (med en bild) och man kan se vad det kan röra sig om, nu blir det lite av en gissningslek (utan bild). Hoppas du inte tar illa upp. :)

Tog in hästen ikväll och skulle kratsa hovarna. Såg då att under ena hoven (vid ballen/mittstrålfåran) så var han lite gul/grön och halvt svullen...
Hade inte ont eller så men jag blev lite fundersam och undrar om det kan vara något?
Tacksam för alla svar :D
(Skriv inga otrevliga kommentarer...)

Kan ju vara att pålle har halkat lite i hagen under något tokryck och gräset färgat av sig som det brukar göra på på byxor mm när människan halkar, och svullnaden bara är som vårat blåmärke...
Kolla igen imorgon innan pålle släpps ut och om han haltar efter att ha rört sig någon halvtimme i hagen så kan du fundera på att ta in Pålle i boxen samt prata med veterinär.

Nejdå! Tar inte illa upp ;)
Tog tyvärr ingen bild...

Sprang nyss ut och tog kort men man såg inte så bra...
Bra, att du inte tog illa upp. :up:
Synd att det inte blev en bra bild, hoppas att det inte är något allvarligt. Skadar inte att hålla lite koll närmsta dagarna och se hur det förändras, blir det värre så bör det nog kollas upp av veterinär. Är lite inne på samma spår som @Pegasus63.

Det kan ju absolut vara något sånt som @Pegasus63 sa :)
Är det samma ben som din häst har varit halt på? I så fall kan det vara en hovböld som öppnat sig. När det är blött och fuktigt i gräs kan övergången mellan balle och hov bli liksom lite gulaktig och degig på en del hästar - oftast på mer än ett ben dock.. Om din häst nu har mer än ett problem - hälta och något mer, så är det nog dags att ta ut veterinär på måndag och inte vänta tills ägaren kommer hem ...även en hovböld som öppnat sig bör ses till av hovslagare eller veterinär!

Är det samma ben som din häst har varit halt på? I så fall kan det vara en hovböld som öppnat sig. När det är blött och fuktigt i gräs kan övergången mellan balle och hov bli liksom lite gulaktig och degig på en del hästar - oftast på mer än ett ben dock.. Om din häst nu har mer än ett problem - hälta och något mer, så är det nog dags att ta ut veterinär på måndag och inte vänta tills ägaren kommer hem ...även en hovböld som öppnat sig bör ses till av hovslagare eller veterinär!
Nä det är inte på samma ben...
Kollade innan jag släppte ut han och det verkade som att allt var borta :)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka