Vad kan det vara? (i brist på bättre rubrik)

Misiaczek

Trådstartare
Det är såhär att min chihuahua på 2 år alltid har varit smal, och aldrig haft någon större matlust. Men har varit till veten flera gånger och han är helt frisk.
Han gillar bara inte mat eller godis.. så i snitt äter han väl varann dag skulle jag säga..o då inte mycket.. Men dricker gör han som vanligt, och konstigt nog alltid bajsat två gånger per dag..så allt har funkat okej med magen och så.
Han har alltid varit en "soffpotatis" och aldrig varit lekfull eller energisk, varken som valp eller vuxen. Han har alltid varit jättelugn, snäll, aldrig skällig, och ville alltid bara mysa/sova/bäras och så har det varit..
Tills nu.... heelt plötsligt har han ändrat personlighet...han har blivit framåt, kaxig, börjat skälla vid dörren, han drar mot andra hundar nu och vill hälsa/leka..och både hemma och ute har han världens energi och springer så fort han får chansen.. Och det "konstiga" nu är att han fått upp aptiten mycket mer, han äter flera gånger per dag och han bajsar 4 ggr (!) per dag nu MEN, han har tappat i vikt!! :crazy: och det oroar mig!
Så nu fattar jag ingenting vad som hänt...detta kom verkligen plötsligt då jag hade honom hos hundvakten i drygt 1,5 vecka..och när jag hämta honom var han smalare än han redan var...men hon sa att han börjat äta jättemycket och är pigg och glad hela tiden..vilket jag också märkt av nu... men varför i all världen går han ner i vikt istället för upp när han äter så mycket nu?? Kan det ha o göra med att han bajsar mycket oftare nu.. eller... aa.. vet inte riktigt vad jag ska tänka..
Pratat med veten över tele och hon sa att så länge han äter och dricker bra, inte har feber, är pigg och frisk för övrigt så behöver jag inte oroa mig nu... men skulle återkomma om han gick ner ännu mer i vikt.
Han vägde innan 1,2-1,3kg och väger idag knappt 1,1kg...så det är mycket han gått ner för att vara så liten tycker jag.. men han har inte gått ner i vikt något mer nu efter jag hämtat honom från hundvakten... Men jag är ändå orolig över att han är så smal...det syns verkligen så tydligt att folk kommenterar det ute och min mor säger hon skäms att rasta honom för vad folk ska tro om oss.. :crazy:
Han ska iaf kastreras till sommaren, så kanske han lägger på sig lite då...hört ju att vissa blir lite tjockare efter de kastrerats..
Men hur smal kan en hund vara innan det anses som en fara för hälsan? Eller är det inte så viktigt hur smal hunden är så länge den är frisk och äter/dricker som vanligt?

Här är lite bilder på före och efter

Före
201141311435378516258_sbig.jpg

2011413114317140516258_sbig.jpg

Efter (nu)
201142911512413516258_sbig.jpg

2011429115532615516258_sbig.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vad kan det vara? (i brist på bättre rubrik)

En sådan på gränsen till väldigt mager hund hade jag gett kött och animaliskt fett för att få upp i hull och förmodligen dessutom gett en avmaskningstablett, även om jag inte är en sådan som ger dylikt "bara för att" i normalfallet.

Misstänker att hunden är mer "stressad" nu än tidigare och då är det svårt att få något att fastna på kroppen eftersom den förbränner mer även i vila.

Ser väldigt magert ut, syns ju mer när de inte har päls.
Hundar som rör sig mer gör av med mer energi o detta måste ju kompenseras, helst med animaliskt fett. Protein behövs för att bygga muskler, näringen i fodret måste oxå vara smältbart för hunden. Vad ger du för foder? Har du funderat på färskfoder?

Du kan läsa om olika sorters utfodringsmetoder på Rathunters kennels hemsida, under Info om hund, hundmat. Daniel föder upp PKs o de är ju i liknande storlek som din.

Hundens förändrade personlighet kan bero på den sk andra könsmognaden. Varför skall du kastrera hunden?

En sådan på gränsen till väldigt mager hund hade jag gett kött och animaliskt fett för att få upp i hull och förmodligen dessutom gett en avmaskningstablett, även om jag inte är en sådan som ger dylikt "bara för att" i normalfallet.

Misstänker att hunden är mer "stressad" nu än tidigare och då är det svårt att få något att fastna på kroppen eftersom den förbränner mer även i vila.

Tack för svaret!

Ja jag försöker ge i princip allt som han har lust att äta (ej skadliga produkter), allt bara så han iaf får i sig lite mat. Eller så var det innan då! Nu har han som sagt börjat äta väldigt mycket, både sitt eget torrfoder men även amstaffens torrfoder, och även annat kött och "vår" mat.

Men tack för tipset om avmaskningstabletten, det ska jag ge honom!

Ser väldigt magert ut, syns ju mer när de inte har päls.
Hundar som rör sig mer gör av med mer energi o detta måste ju kompenseras, helst med animaliskt fett. Protein behövs för att bygga muskler, näringen i fodret måste oxå vara smältbart för hunden. Vad ger du för foder? Har du funderat på färskfoder?

Du kan läsa om olika sorters utfodringsmetoder på Rathunters kennels hemsida, under Info om hund, hundmat. Daniel föder upp PKs o de är ju i liknande storlek som din.

Hundens förändrade personlighet kan bero på den sk andra könsmognaden. Varför skall du kastrera hunden?

Ja det syns ju tydligt :/
Ja precis, jag misstänker att det är därför han börjat äta mer nu eftersom han börjat röra på sig mycket mer och leker massa osv..
Ja som jag skrev till Gnist, så har jag innan gett i princip allt som jag kan tänka mig att han vill ha bara så han får i sig nåt.. men nu börjar han äta sitt torrfoder igen (Bozita robur), och även den andra hundens mat..och han snor även hundvaktens hunds mat...så han har verkligen fått upp aptiten! Jag ger honom även vom hundmat, men det vill han bara ha ibland.. Fiskolja får han också!
Men tack för tipset om Rathunters kennels hemsida!

Jag ska kastrera honom dels för att han han inte får gå i avel, men även för han är en liten kisspelle nu som markerar revir ofta inomhus och även typ varje meter ute...så jag hoppas på att det kommer försvinna men även inte minst för att jag hoppas på att han kommer lägga på sig lite efter det.

Senast ändrad:

Är han kollad av veterinär? Om inte så är det en bra ände att börja i :) Så att du vet att han är fullt frisk i alla fall.

Har haft hundar som varit tunna när de kommit hit och dessa har lagt på hullet ganska fort när de förutom sin vanliga mat fått kött & fett som tillskott. En äggula hoprörd med lite olja nån gång i veckan är inte heller en nackdel för tunna hundar.

Är han kollad av veterinär? Om inte så är det en bra ände att börja i :) Så att du vet att han är fullt frisk i alla fall.

Har haft hundar som varit tunna när de kommit hit och dessa har lagt på hullet ganska fort när de förutom sin vanliga mat fått kött & fett som tillskott. En äggula hoprörd med lite olja nån gång i veckan är inte heller en nackdel för tunna hundar.

Jo precis! Senast jag var hos vet var för ca 2 månader sen för en annan sak, men hon undersökte honom då jag sa att jag tycker han verkar för tunn men hon tyckte inte alls det såg så farligt ut.
Men det var därför jag ringde här om dan o prata med vet igen, hon tyckte som sagt inte heller att det verkade akut då han verkar frisk för övrigt och äter mycket nu..så hon tycker jag ska ge det lite mer tid då han fick upp aptiten för bara 2 veckor sen..så nu äter han som aldrig förr :)
Men han ska ändå på 2årsvaccin nu i början av maj så ska ringa och ändå be dem undersöka honom grundligt för att vara på den säkra sidan att det inte är någon sjukdom eller så.

Tack för alla tips iaf! Ska försöka med allt, och hoppas även på att veterinären inte hittar något allvarligt.

Att han kissar revir inomhus behöver inte alls bli bättre för att du kastrerar.
Uppfostran/träning har oftast bättre effekt än kastrering.
Hålla koll inne, begränsa ytorna han kan slinka iväg o kissa på.
Ute så lär du hunden skillnad på transportsträcka o fritt fram, dvs tillåtet att kissa o bajsa o läsa tidningen.

Finns en hel del nackdelar med kastrering oxå:

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Att tänka på:

http://www.skk.se/nyheter/1426/3/tank-efter-fore-kastration/
http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Hoppas det löser sig för er!

Han kanske behöver Avmaskas.

Vad ger du för foder? Kan du inte ge något mer energirikt. Att han bajsar så mycket kan ha att göra med den ökade aptiten i kombo med ett foder med mycket bulk, ge något mer energitätt. Hur mycket äter han per dag nu?
Min väldigt aktiva chi tappar direkt hull om han inte får högenergifoder. RoyalCanin2800 är bra för att få upp de i vikt. Du kan även sätta i en liten sked ister till varje matranson.

Tror säkert att han tappade i vikt pga stress hos hundvakten, Uno tappade nästan 200g när han var hos en hundvakt i 2v då han inte var van vid att konstant ha så många små hundar runt sig (hundvakten sa att han lekte typ konstant om hon inte satte han i en bur).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V