Tycker du?
Själv fick jag råd av en läkare att omgående, påföljande dag, låta undersöka ett födelsemärke.
VC går inte ens att kontakta. Sjukhuset kunde boka tid i oktober om de fick remiss från VC. Utan remiss, ingen koll hos dem.
Folk hinner dö innan de ens får träffa läkare.
Ja det tycker jag. Har själv jobbat på vårdcentral (sekreterare) och patienter med dessa symtom kom till vårdcentralen hela tiden. Men jag vet också att läget på många vårdcentraler är katastrof. Det finns inga tider för det finns inte allmänläkare att anställa och heller inte pengar att anställa. Sköterskorna i telefonen sliter sitt hår i förtvivlan över att de inte kan erbjuda tider. Men jag skulle nog ändå säga att t ex ofrivillig viktnedgång som TS beskriver skulle behöva komma till en läkare inom rimlig tid.
Jag kontaktade min vårdcentral i torsdags, min läkare hade gått för dagen men ringde upp mig vid 9 dagen efter då hon inte hade tider på några veckor. Nu är jag inte somatiskt sjuk så ngn undersökning behövdes inte men hon tyckte det var dags att träffa psykologen igen. 30 min senare ringde psykologen (han jobbar på vårdcentralen) och jag fick tid om drygt 1 vecka till honom. Så det finns bra ställen också även om de också är överbelastade. Har stött på bägge delarna och efter att ha jobbat på VC så vet jag också hur gärna alla som jobbar där vill hjälpa och kunna boka in tider men resurserna är för dåliga helt enkelt, vansinnigt men det ligger på en högre nivå än sköterskan man möter i telefonen.