Vad kan det vara för fel på lilla vovven?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knasigare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 755
K

knasigare

Hunden spyr väldigt ofta, det är bara ren galla han spyr (tror jag, det är bara gult iallafall) och har inte ätit på hela dagen. Hunden är pigg och glad och leker och håller på som vanligt, lite lite dämpad kanske.

Ringde vet. som sa att det kunde vara så att en liten bit av tuggbenet kanske fastnat i tarmen som gjorde att han då spydde upp allt istället. Vi ska testa att ge lite lite mat och behåller han det inte mera än 20min så ska vi komma in och röntga och allt de och om något sitter fast så blir de operation :eek:

Någon som vart med om de här? Att nånting fastnat som dom måste operera ut? Tycker det låter väldigt jobbigt att operera ut något som fastnat i tarmen?
Fy stackars liten vovve ju.

Sv: Vad kan det vara för fel på lilla vovven?

Jag tycker det låter ganska normalt om hunden inte har ätit.
Hundar har en matklocka inbygd (såsom många andra djur). Säg att den är van att få mat 8.00 men just denna dag blir klockan mot halv 10, då har matklockan satt igång produktionen av magsyra redan vid 8 och då blir resultatet att hunden känner sig illamående och spyr "galla".
Lyckas man bara få hunden att börja äta så brukar det ge sig av sig självt på en gång. Man kan prova blanda något gott i maten bara för att få igång ätandet så att illamåendet går över.
Har man hundar som har lätt för att börja må illa om dom inte äter precisa klockstunder så kan man helt enkelt börja variera mattiderna så att hundens mage aldrig vet när den ska få mat = magsyreproduktionen startar aldrig förrän den måste.

Det har hjälpt mig och flera bekanta i alla fall.

Självklart kan det vara så att din hund har något i tarmen men verkar den pigg och glad i övrigt så prova först med detta.

låter som magsjuka?

Min vovve både spydde och sket ner sig här om veckan, fick medel att ge och sattes på vattten och fil-diet tills det lugnat sig sen fick han veterinärmat (Hill´s d/d) en vecka ungefär.....

Vi åkte in till vet. och dom röntga och såg att tarmen va väldigt irriterad, dom visste inte av vad men de viktiga var iallafall att inget hade fastnat någonstans!! Men han blev iallafall kvar och ska få dropp och sen skulle dom kontraströntga under natten. Nu är de bara att hoppas att han kan äta imorrn och framförallt kan dricka, han kunde inte dricka någonting heller nämligen.

Usch vad jag hatar när djuren blir sjuka.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 921
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 869
Senast: solrose00
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka