Vad kan det här vara?

Sv: Vad kan det här vara?

Mitt sto såg ut sådär ett par veckor innan fölning, det är inget att oroa sig för!

När fölet var ute försvann det, minns inte hur lång tid det tog!

Ok, då kan jag lugna ner mig lite då, har varit helt hysteriskt här hemma! :o

Jag åker iaf ut och tempar henne nu, och ser så hon inte har feber. Annars kan jag inte sova!

Jag har för mig att hon såg likadan ut vid förra fölningen också!

Tempa du så att du kan bli lugn och sova ordentligt!

Nu är jag hemma, hon hade 37,6 i temp :)

Nu kan jag sova med era lugnande ord ringandes i öronen :bow:

Lägger in en bild på juverinflammation (mastit)

Det är Natascha som har skit i sig. Har krånglat förr.
Här på bild dagen före fölning.

All hennes mjölk kastades sedan bort så länge ungen inte var uppe och diade. Som tur var hade jag Jody som fölade samtidigt så jag fick ta av henne till Nataschas unge.

nataschamastit1.jpg

Det är juverhalvan närmast kameran som är angripen.
Stoet stod med över 39 i temp och kunde inte gå så bra.
Ofta visar sådana hälta på ett bakben. Och när man tar på juvret så är det som ett cementblock. Dom lyfter också bakbenet högt då man är där och mjölkar ur.

AAM

Jag läste din fråga i går kväll, coh orkade inte svara. Jag var helt säker på att nån skulle tala om för dig att det är helt ofarliga ödem, som försvinner efter fölning.

Hoppas hon bara är stor! Sorbisens sto är väldigt stort också, kolla i tråden "Bilder på era dräktiga ston", hon är mega stor :angel:!

Vet du om det kan vara juverinflammation även om hon inte har feber?

Vad är det du säger om min lilla balettdansös :D:D. Nej allvarligt talat hon är verkligen fet som en julgris men det beror nog mycket på att hon inte har ridits på ett par år, musklerna är obefintliga.

Min har också haft lite sådana ödem som din har så jag tror inte du behöver oroa dig. Så länge dom är mjuka och fina, det inte kommer ut som en trådig klet när du mjölkar ur henne och hon inte har någon temp så kan du nog vara ganska lugn.

När du får högre tryck i en vävnad eller ett kärl så pressas vätska ut och ett ödem bildas. På människor "botas" det med vätskedrivande läkemedel. Att ditt sto har ödem framför juvret är nog inte konstigare än att hon har mjölk som tar plats och spänner ut vävnaden, som i sin tur blir pressad på vätska som tränger ut under huden. Vätskan kan dessutom flytta sig och brukar rinna ner till den lägsta punkten.

Senast ändrad:

Har du något foto på din "Balettdansös"?

Jag vet... Men när jag inte gjorde det blev det ju inflammation. Har konsulterat två olika vet., båda sa att jag skulle fortsätta mjölka ur ca varannan vecka för att undvika det. Och spraya med spenspray för kor (vilket jag inte gjort ännu). vet inte vad mer jag kan göra. :confused:

Mitt sto fick sådana direkt när hon började få mjölk, fölat nu och har fortfarande sådana.
Jag trodde det var normalt ?
:crazy:

Men tror inte det är någon fara :p Så lycka till

Vårat gamla sto hade en benägenhet att få juverinflammation och fick behandling. Endast om juvret var mycket spänt och stoet hade svårigheter att röra sig skulle vi mjölka ur.Vilket vi aldrig behövde. Så olika svar veterinärer ger.

Vad fick hon för behandling då? ja verkligen underligt att man får så olika bud!

Ser att diskussionen har fortsatt här. Hon har knölarna kvar men vätskan är fin i juvret och hn har ingen temp och är inte halt. Känns dumt att tro att hon har juverinflammation nu ;)

Tack för alla era råd :bow:

Mitt sto har av nån anledning mjölk i sitt juver, fast det är många år sen hon fick föl (åtminstone fyra år sen). Jag har mjölkat ur det nån gång i veckan så där, men förra sommaren när hon var på bete gjorde jag det inte.

Jag tycker det låter konstigt att du ska mjölka ur henne fortfarande. Då gör man ju så som på kor att man håller i gång mjölkproduceringen hela tiden eftersom kroppen tror att det går åt till fölet (kalven). Vi hade ett får som fick trillingar men där bara ett lamm överlevde. Hennes juver var enormt redan innan men blev hårt och eländigt när det bara blev en krake som drack. Vi var dumma och gav henne näring som gjorde att hon producerade ännu mer. Bort med maten ett tag och mjölka ur en gång sen blev det balans på det. Vad säger vetten att du ska göra?

Nu har jag inte mjölkat ur på länge faktiskt, men så går hon i en nerbetad hage nu också. Misstänker att det blir värre igen när hon får gå på bete.

Vet sa att jag skulle mjölka ur när det behövdes (när det var spänt och hon besvärades av det) och att jag skulle spraya spenarna med nåt man sprayar på kospenar. Men det har jag inte gjort eftersom det inte har behövts nu...

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Hemmet Jag har en dyna för min balkongsoffa. Tyvärr så krävs det bara lite vatten för att det ska bli stora fula fläckar. Ena sidan är full av...
Svar
3
· Visningar
457
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka