Vad kan det här vara?

Bellini

Trådstartare
Upptäckte idag att mitt sto har som en fyrkantig bula nån decimeter framför juvret, lite likadant på andra sidan. Vad kan det vara?

Underifrån:
16gn506.jpg

Från sidan:

2m42bts.jpg

Sv: Vad kan det här vara?

Blir det som ett avtryck om du trycker på den? Då kan det vara ett ödem... D hade mitt sto när hon hade juverinflammation, som en stor mjuk bula framför juvret.

Jag har inte tryckt på den, hjälp tänk om det är juverinflammation! Tänkte på det när jag va i stallet, juvret är hårt och så, men lika varmt på båda halvor...

Mitt sto har av nån anledning mjölk i sitt juver, fast det är många år sen hon fick föl (åtminstone fyra år sen). Jag har mjölkat ur det nån gång i veckan så där, men förra sommaren när hon var på bete gjorde jag det inte. När hon kom hem såg hon ut så här:

http://www.pixbox.se/pic_show_id15901774.html

Och detta är taget när jag mjölkat ur det några gånger! Men hon hade ingen feber och därför gjorde veterinären ingenting. Och det gick om när jag fick ut alltihop som var där inne (gegga):eek:

Så du kunde kanske kolla om hon har feber? Har hon föl eller ska ha?

...och hennes ödem låg längre fram under magen, syns ej på bilden.

Sån svullnad eller ödem har mitt sto också, hon är 317 dagar gånget nu. Ödemet går lite upp och ner, liksom ljuvret som ibland är mer fyllt än annars. Jag hoppas verkligen inte det skulle vara ljuverinflammation.

Jag frågade en van uppfödare och hon sa att en del sto hade lite vätskesamling och ibland kunde det breda ut sig över nästan hela buken, vilket det inte har gjort på mitt sto.

Jag är inte orolig för mitt sto iallafall........:)

Lite svårt att såga men kan det inte vara något stick från insekt??
Har hon föl?
Blir det mindre el större?

Har detta på mitt sto. Hon fick detta dygnet efter sin fölning, fast mycket större-

Oroliga som vi är tog vi upp vet som tog mjölkprv på henne för att kolla om det kunde vara juverinflamation.
Som tur var har vårat sto bara ett ödem som blir mindre för var dag, men håll koll på det så att det inte blir juverinflamation.
Enligt vet så är första tecknet höjd temp.

Hon är dräktig på dygn 318, jag upptäckte det idag så jag kan inte säga om det blivit större eller mindre :crazy:

Om det är juverinflammation, är det varigt inuti då?
För hon har genomskinlig vätska i båda spenarna, som de ska ha när de sätter juver.

Jag tänkte ju såklart inte på att ta tempen på henne, vilken idiot jag är! :mad:

Har ringt mamma som känner vet så hon ska ringa kl 8 imorgon när han har tlf tid.

Nu är jag hypernervös! Kommer hon inte kunna ge fölet någon mjölk ifall det är juverinflammation? :cry:

KL

Mitt sto hade två bulor framför juvrena ca 1 månad innan beräknad fölning, det är tydligten normalt.
Det ser liknande ut som din har.

Skulle det vara inflammation skulle du nog se det! det är säkert helt naturligt, om hon håller på och får mjölk. Ta det lugnt!

Hon är dräktig på dygn 318, jag upptäckte det idag så jag kan inte säga om det blivit större eller mindre :crazy:

Om det är juverinflammation, är det varigt inuti då?
För hon har genomskinlig vätska i båda spenarna, som de ska ha när de sätter juver.

Jag tänkte ju såklart inte på att ta tempen på henne, vilken idiot jag är! :mad:

Har ringt mamma som känner vet så hon ska ringa kl 8 imorgon när han har tlf tid.

Nu är jag hypernervös! Kommer hon inte kunna ge fölet någon mjölk ifall det är juverinflammation? :cry:

Jag tror inte du behöver oroa dig för det innan hon fölat. Hon har ju långt ifrån fullt juver. Sedan är ju färgen på det du får ur bra.
Så ta det lugnt & vänta på litet föl.

Tack för alla era svar!

Jag är så arg på mig själv! Varför tog jag inte tempen!? Jag åker ut och gör det så fort vi ätit kvällsmat!

Nån som vet hur pass mycket feber de får?

Hennes normaltemp ligger mellan 37,5-37,9 har nog legat på 38,0 nån gång också. Har tempat innan bara för att ha koll på normaltemp, något jag gjort rätt iallafall:crazy:
Det här är första gången för mig och jag är så orolig för att något ska gå fel!

Går tempen över 38,5 så ska man vara vaksam...
Ja du jag vet hur mycket man väntar & längtar med stor spänning. Jag fick bekräftat från annan person att hon tror mitt sto väntar två... Ugh!!! Så visst lär jag också oroa mig...
Men jag tror du kan ta det lugnt.

Nej! Hoppas verkligen inte hon väntar tvillingar!
Mitt sto tog dom på 2 st tvillingdräktigheter på! Gick inte att klämma nångång. Sista försöket blev hon dräktig med en.

Jag hoppas inte hon har feber nu!!! Kan det vara juverinflammation utan att de har feber?

Om jag fattat rätt så brukar dom kasta runt månad 7 vid tvillingar. Min har ca 2 v kvar till fullgången...

Hoppas hon bara är stor! Sorbisens sto är väldigt stort också, kolla i tråden "Bilder på era dräktiga ston", hon är mega stor :angel:!

Vet du om det kan vara juverinflammation även om hon inte har feber?

Jag har inte varit med om en juverinflammation utan feber sedan så har ju inte ditt sto fullt juver så så nej jag tror inte det är någon fara.

JAG tycker det ser ut som om det är mjölkkanalerna som är "svullna", det är helt normalt. Blir så innan juvret börjar fyllas.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Hemmet Jag har en dyna för min balkongsoffa. Tyvärr så krävs det bara lite vatten för att det ska bli stora fula fläckar. Ena sidan är full av...
Svar
3
· Visningar
457
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka