Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Hej!

Får jag också vara med?

Väntar 4 föl här ute och bara måste se iaf vad 2 av fölen kanske kan få för färg:
Föl 1 som snart ska komma till världen har en rödskäck mamma, svartskäck pappa. Mm är rödskäck och morfar är svart. farfar är fux och farmor är brunskäck.

Föl 2 kommer också snart. Mamma svartskäck, pappa skimmel, dock minns jag ej fler färger här.

MVH

Jenny

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

GULBRUN vs FUX=???
Jag har ett sto som ska föla i maj/juni. Inköpt dräktig o är MKT nyfiken på vilka färgkombinationer som kan bli aktuella. Enligt säljaren borde det bli en isabell eftersom det enligt henne "alltid" blir så mellan fux o gulbrun.. Själv är jag tämligen tveksam till den teorin...men oj oj vad jag hoppas på en isabell :)
Fölets "färgkarta" ser ut som följer:
Mor:Fux
Morfar:Skimmel
Mormor:???
Far:Gulbrun
Farfar:Albino
Farmor:Fux

Jag vet att mitt sto fått en gulbrun avkomma tidigare med en albinohingst,samma som är farfar t fölet i magen faktiskt :)

Är det någon som tror sig veta vad som månde bliva?? O medans jag ändå har "er" på tråden, tänkte betäcka om samma sto med en skimmelhingst jag spanat på länge..borde nästan "bara" bli skimmel då eller hur??? :confused:

Tacksam för svar!!!

Vimsan o Red Pearl

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

ameo, du verkar ju haj på det här med färg. var kommer stickelhårs-genen ifrån?

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Vimsan81 skrev:
GULBRUN vs FUX=???
Jag har ett sto som ska föla i maj/juni. Inköpt dräktig o är MKT nyfiken på vilka färgkombinationer som kan bli aktuella. Enligt säljaren borde det bli en isabell eftersom det enligt henne "alltid" blir så mellan fux o gulbrun.. Själv är jag tämligen tveksam till den teorin...men oj oj vad jag hoppas på en isabell :)
Fölets "färgkarta" ser ut som följer:
Mor:Fux
Morfar:Skimmel
Mormor:???
Far:Gulbrun
Farfar:Albino
Farmor:Fux

Jag vet att mitt sto fått en gulbrun avkomma tidigare med en albinohingst,samma som är farfar t fölet i magen faktiskt :)

Är det någon som tror sig veta vad som månde bliva?? O medans jag ändå har "er" på tråden, tänkte betäcka om samma sto med en skimmelhingst jag spanat på länge..borde nästan "bara" bli skimmel då eller hur??? :confused:

Tacksam för svar!!!

Vimsan o Red Pearl

Säljaren har fel! Förutsättningen för att det ska kunna bli en isabell mellan en gulbrun och fux är att den gulbruna har ett fuxanlag. Har den inte det kan det aldrig bli isabell eller fux. I ditt fall finns dock chansen, och den är ganska stor. Därför att mamman har två fuxanlag (eftersom hon är fux), och för att den gulbruna har en fuxmamma, och därmed vet man säkert att han har ett fuxanlag. Du har också chans på fux, brun, gulbrun, och svart/gulsvart om båda hästarna har en gen för non-agouti (a).

Betäcker du samma sto med en skimmel är det 50% att avkomman blir skimmel om hingsten har ett skimmelanlag, och 100% om hingsten har två skimmelanlag. Att stoets far är skimmel saknar helt betydelse här....

Eftersom jag är intresserad av hästar med dubbla gulanlag, är jag lite nyfiken på hingstens far. Vilken ras är det, och finns han kvar som hingst nu? Har du några bilder? Jag håller på med en sida om "dubbelgula" hästar och skulle gärna vilja ha med honom där!

Ge
swebec@comhem.se

Tack för ditt svar nu e jag lite klokare :) tyckte oxå säljarens teori var orimlig...men man vet ju aldrig...

Hingstens far är Önnarps Ghost, vad jag har forskat fram är han nu valack. Hon som jag köpte stoet samt hennes 3åring(e:Ö.Ghost) hade haft honom på lösdrift/bete där f fyra år sen o han hade betäckt alla hennes ston o hade enbart gett gulbruna avkommor trots att det var mkt mbr ston mm. En gulbrskäck blev det oxå.. Betydr det att en albino är en stark förärvare i färg?

Ytterligare en fråga :)
Det treåriga stoet jag har undan fuxstoet o efter Ghost..Om jag betäcker henne m skimmel, har jag rätt f mig att det finns chans t isabell,isabellskm,gbr samt skm???

Vimsan

Du har också chans på fux, brun, gulbrun, och svart/gulsvart om båda hästarna har en gen för non-agouti (a).

Non-agouti????Vad är det??? :confused:

Är inte en häst med fuxförälder (alltså mamma el pappa) alltid bärare? Kan en fux ärva ner ett ickefuxanlag?

MissFideli skrev:
Är inte en häst med fuxförälder (alltså mamma el pappa) alltid bärare? Kan en fux ärva ner ett ickefuxanlag?

Jo, en fux har alltid två fuxanlag, och har alltså ärvt ett av mamma och ett av pappa. Den kan inte ärva ner något mer från E-locus. Så, svaret på din fråga är nej, men jag förstår inte riktigt varför du ställer den? Var något av det jag skrev så himla oklart?

Ge

Vimsan81 skrev:
Hingstens far är Önnarps Ghost, vad jag har forskat fram är han nu valack. Hon som jag köpte stoet samt hennes 3åring(e:Ö.Ghost) hade haft honom på lösdrift/bete där f fyra år sen o han hade betäckt alla hennes ston o hade enbart gett gulbruna avkommor trots att det var mkt mbr ston mm. En gulbrskäck blev det oxå.. Betydr det att en albino är en stark förärvare i färg?

Vimsan

Jag är tämligen novis :D på det här med hästars färger men duktig på genetik i allmänhet. Tror att det är så att man ännu inte hittat bevis för att hästar kan bli albino (dvs helt pigmentlösa) det vi i stället kallar ablinos är cremello eller perlino. En häst vars basfärg är antigen fux eller svart men med dubbla anlag för gult som verkar blekande. Därför nedärver en cremello eller perlinohingst alltid det gula anlaget oavsett färg på fölets mamma.

Dessa bleka hästar är jätteintressanta att ha i avel men inta alltid så snygga att se på. Jättebra exempel är bland akhaltekehästarna där man ofta avlar på perlino och cremello ston/hingstar.

Tack Krich! :) Dubbelt anlag ger alltså en gul avkomma. Är du kunnig på det här med hur en isabellskimmel uppkommer? Vilka färger bör föäldrarna då ha f chans t det?
Jo att det heter cremello elr perlino visste jag, men han är registrerad som albino konstigt nog...
Nej så vackra är de ju faktiskt inte, ser lite märkliga ut.

MVh Vimsan

//Vimsan

Det där med skimmel är en annan femma. En skimmel bär faktiskt en helt intakt färgsättning med en basfärg och/eller avfärgande anlag. Dock ser man inte dessa då genen för skimmel dominerar färguttrycket.
En skimmel är kort och gott en färgad häst som är maskerad.
Oftast den färg de har när de föds.

Att just sia om en isabell skimmel är svårt... Du förstår kanske varför. Man vet helt enkelt inte vilken färg som döljer sig bakom en lång rad av skimmlar. Om fölet är undan ett homozygot sto för gult. Dvs en cremello (basfärg fux) perlino (brun) eller rök svart (basfärg svart) och hingsten är en skimmel som för enkelhetes skull har basfärgen fux. Så kommer fölet ärva ett fuxanlag från hingsten och kanske även skimmelanlaget. Sen kommer fölet garanterat att få ett gult anlag från stoet. Men för att vara säker på att få en isabell skimmel måste stoet vara cremello. Ett perlino eller rök svart sto kan också ge isabellskimmel men bara om de har ett dolt fuxanlag.

Isabellskimmel eller skäck är i botten en fux med gult anlag som fått ytterligare en styrande gen för vit färg. Denna har som sagt inget med isabellfärgen att göra.

Det är lite trasligt innan man får klart för sig att det faktiskt bara finns två basfärger, röd eller svart. Allt annat är en blekning, för-mörkning eller maskering av dessa anlag. Hoppas jag inte rört ihop det nu. Har jag fått det fel får någon gärna rätta mig :crazy:

Du verkar duktig när det gäller färger...Vill du kolla på mina bilder som är på föregående sida och säga vad du tror?

Ja då blir det ingen isabellskimmel, hingsten föddes svart o är mer "blåskm" nu.. Men intressant att veta för det är många med mig som funderat på just detta! TACK för all hjälp! :bow:

Krich skrev:
//Vimsan

Om fölet är undan ett homozygot sto för gult. Dvs en cremello (basfärg fux) perlino (brun) eller rök svart (basfärg svart) och hingsten är en skimmel som för enkelhetes skull har basfärgen fux. Så kommer fölet ärva ett fuxanlag från hingsten och kanske även skimmelanlaget. Sen kommer fölet garanterat att få ett gult anlag från stoet. Men för att vara säker på att få en isabell skimmel måste stoet vara cremello. Ett perlino eller rök svart sto kan också ge isabellskimmel men bara om de har ett dolt fuxanlag.

Får rätta mig själv, det ska givetvis vara gulsvart och inte röksvart. Blir lite svengelska ibland

Det kan visst finnas möjlighet för en isabellskimmel.
Svart är dominant över rött och han kan bära ett fuxanlag dolt.
Dock är ditt sto hetrozygot gul så hon kanske inte nedärver gult.
Garanterat så ärver fölet ett fuxanlag från stoet.
Med ett isabellsto och svartskimmelhingst får du forska mer bakåt för att se vad han bär för anlag.

Om hingsten är heterozygot svart dvs ett rött och ett svart anlag och dessutom heterozygot skimmel skulle du kunna få nästan vad som helst: Fux, brun, svart, isabell, gulbrun, gulsvart, fuxskimmel, brunskimmel, svartskimmel, isabellskimmel, gulbrunskimmel, gulsvartskimmel.

Blev du klokare nu :-)

Hej Lakrits!

Jag har tittat på dina bilder... Det är jättesvårt att säga vad det kan bli av fölungen. Eftersom pappan är skäck kan han dölja en massa roliga vita mönsteranlag som inte syns. Vilken ras är det?

Det finns en del vita mönsteranlag som håller sig till specifika delar av kroppen. Tex svansrot, buk och bål, benen etc. Om hingsten bär ett skäckanlag och är vit på dessa delar maskerar skäckanlaget de andra vita mönsteranlagen. På amerikanska raser pratar man om roan vilket är en stickelhårighet som oftast inte syns på fölet utan växer fram vartefter. Jag tror du får ha is i magen och vänta alternativt forska lite på hingstens förfäder för att se vad som finns där.

Jag förstår att det är svårt att säga. Jag har aldrig sett något liknanade tidigare nämligen och tänkte om någon annan gjort det.

Han är korsning halvblod/travare.
Pappan är ju som sagt skäck med väldigt mycket vit. Mamman är vanligt brun.
Pappan har tysk härstammning vad jag vet och har även han skäck bakom sig.

Det börjar ju komma fram mer av de vita tecken han redan har som syns ganska tydligt på höger bak ben.

Menar du att han kan skimla av på en del ställen? Få andra tecken än dom han redan har?

Jo, det ska bli väldigt intressant och se vart det här slutar för han ser ju inte ut att bli vanligt brun i alla fall.

Tack för din hjälp och skiftar han mer eller får mer vita fält så ska jag uppdatera er.....

Vimsan81 skrev:
Tack Krich! :) Dubbelt anlag ger alltså en gul avkomma. Är du kunnig på det här med hur en isabellskimmel uppkommer? Vilka färger bör föäldrarna då ha f chans t det?
Jo att det heter cremello elr perlino visste jag, men han är registrerad som albino konstigt nog...
Nej så vackra är de ju faktiskt inte, ser lite märkliga ut.

MVh Vimsan

För att få en isabellskimmel måste en av föräldrarna vara konstantskimmel. Alternativt en avblekbar skimmel som är född konstantskimmel. Den senare blir alltid en "vanlig" skimmel, eftersom det rår över konstantskimmelanlaget.

Är hingsten avblekbar skimmel eller konstantskimmel? Det låter som en avblekbar, trots att du beskriver honom som "blåskimmel"? En avblekbar skimmel föds i någon färg, och skimlar sen av över hela kroppen, blir ljusare för varje år som går. En konstantskimmel behåller hela livet sin grundfärg på huvud, ben, man och svans, medan kroppen är ljus. Den är sas konstant, förutom att den kan variera med årstiderna.

Utan att veta något om anlagen bakom hingsten är det svårt att säga vad du kan få med dottern till Ghost och ditt sto, men för att det ska bli en isabellskimmel krävs att hingsten förutom konstantskimmelanlaget också har ett fuxanlag. Om han är en avblekbar skimmel och har fuxanlag kan du få en isabell, men det är 50% att den skimlar av. Eller 100% om hingsten har två skimmelanlag, dvs är homozygot för skimmelanlaget.

Vad vet du om färgerna bakom hingsten?

Ge

Vimsan81 skrev:
Du har också chans på fux, brun, gulbrun, och svart/gulsvart om båda hästarna har en gen för non-agouti (a).

Non-agouti????Vad är det??? :confused:

På A-locus sitter agoutigenen (A), och non-agoutigenen (a). Det är agoutigenen som gör man, svans och ben svarta på en brun häst. Avsaknad av den genen gör hästen helt svart. En svart häst har två non-agoutigener (aa) i sitt genpar istället för en (eller två) agoutigener (Aa eller AA). Eftersom generna på A-locus endast påverkar hästar som har svart färg, syns det inte på fuxen vilka anlag som finns där. Det får man försöka lista ut med hjälp av föräldrar eller avkommor. Om fuxen har en svart förälder tex, vet man att den har åtminstone en non-agoutigen. Om fuxen har givit brun avkomma med svart hingst, vet man också säkert att agoutianlaget kommer från fuxen, eftersom en svart inte har något sådant anlag.

En pärlvit/gulvit/sotvit är homozygot för gulanlaget. Det betyder att anlagen i genparet är lika. Ett anlag nedärvs till avkomman, och eftersom det är två likadana anlag blir nedärvningen alltid 100%. Dvs samtliga avkommor får ett gulanlag. Till skillnad från en som är heterozygot för gulanlaget, tex en gulbrun. Den har bara ett gulanlag, och det andra anlaget i genparet ger full färg. Där är det 50% chans att gulanlaget nedärvs, och 50% chans att anlaget som ger full färg nedärvs.

Ge

Hingstens bakgrund vet jag ej ännu,det är en riktigt läcker ponnyhingst men tvärr stämde ej den stam som säljaren uppgav,nu forskar jag vidare på vart han kan komma ifrån. Tips säger att han är från danmark o är antingen ren welsh elr med lite arab-inslag. Gudomliga gångarter har han ivf min lilla prins:)

Han är avblekbar skm(m vita ben o bls som syns mindre o mindre..inte f det hart ngn betydelse)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 247
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit