C
crazy
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)
50% chans till tigrerad.
50% chans till tigrerad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det som är mest otroligt är att han på de hittills reggade fölen inte har en enda skimmel, men det som verkar konstigt är att där är en fux, kan verkligen ett fuxanlag gömma sig i så många generationer för att sedan dyka upp (alltså minst 5 generationer) ?JA, fuxanlaget kan vandra dolt i hur mång generationer osm helst.
Detta gäckar ofta de shettisuppfödare som enbart avlar på svarta shettisar och de tror att de har homozygot svarta ponnyer - sen helt plötsligt pluppar det ut en liten fuxunge, från ingenstans kan man tycka. Men det är inte ett dugg konstigt, faktiskt..
Nej, anlaget för skimmel finns i hälften av spermierna så det är 50% chans på skimmel vid varje parning.Kan det vara olika hur starkt skimmelanlaget är
Sen kan man ju fråga sig varför inte hälften av avkommorna blir skimlar (eller vilken färg man än snackar om), om det kan ha nåt samband med spermiernas livsduglighet elelr nåt? Fast OM så vore fallet så borde det ju alltid vara övervikt åt ena elelr andra hållet, dvs fler eller färre än hälften med "färg"...
Det är VÄLDIGT olika hur de skimlar av, i vilken takt och vilka delar som ljusnar först.Det som jag också reagerar på dessa två killar (min och broren) är att de båda skimlar ur helt tvärtemot vad det står överallt i böcker alltså först på kroppen och sist i ansikte och på ben. Min tex var helt grå på kroppen som 2½ åring men nästan helt svart i huvud, hals och ben (född svartbrun). Normalt är det ju helt tvärtom på skimlar? Hur kommer detta sig, kan det finnas olika typer av avblekbara anlag ?
Jag skulle inte kalla någotdera för mer "normalt" än det andra.
Sweet skrev:Men ett enfärgat appaloosasto har ju ändå tigergener, är det fortfarande bara 50% chans att få tigrerad avkomma?