ameo
Moderator
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog
En mörkbrun hingst med gulanlag finns inte.. HAR han gulanlag så ÄR han också gulbrun/mörkgulbrun. (att pappan har anlaget medför inte automatiskt att avkomman har det) Men i vilket fall som helst, som sagt, om pappan har fuxanlag så kan det bli en fuxavkomma.
Du vet SÄKERT att hästen HAR fuxanlag om:
1) det ÄR en fux
2) minst en förälder är fux
3) den har lämnat avkomma som är fux
Har du inget foto på fölet ifråga? Lättare att se då...lakrits skrev:*lånar knapp*
Gjort en egen tråd utan att ha sett den här.........
Ok, min hingst föddes svart, mamma brun och pappa skäck(väldigt mycket vit med några enstaka bruna färgfält).
Nu har han börjat skifta över till lite brunt men är fortfarande väldigt mörk. Har nu upptäckt att hans färg på bakbenen börjar bli annorlunda.
Nerifrån och upp så börjar han bli silver/grå, någon som varit med om liknande?
kan helt säkert bli brun el mörkbrun, troligtvis även fux och kanske svart, beroende på agutianlagen om de finns i dubbel eler enkel uppsättning.mollymalone skrev:Otåliga jag vill också veta vad ni tror - mitt sto är brun med liten stjärn, hennes pappa & släkt bakåt är alla hingstar mörkbruna, hennes mor vet jag inte färgen på, men alla hingstar bakåt på hennes sida är fuxar. Hingsten mitt sto är betäckt med är fux med bläs och fyra vita strumpor, bakåt hos honom finns lika mycket av fux, brun och isabell (morfar och farmor isabell). Vad kan det bli?
jag skulle väl säja att det är mycket möjligt att ditt sto har ett fuxanlag, vilket skulle göra att hon KAN få fuxföl (vilket jag gissar att du vill undvika??) om hingsten också har fuxanlag.Linda_77 skrev:Jag funderar oxå på att ev. betäcka mitt sto. Hon är mbr, e.brun, ee.fux, eu.gulbrun, u.mbr, ue. mbr, uu? (Hennes halvsyster e. isabell är mörk fux...)
Ska väl försöka undvika fuxhingst isåfall, men hur är det med de andra färgerna? Isabell, gulbrun osv? Om jag väljer en mörkbrun hingst med gulanlag (gulbrun pappa), finns det risk för en fux då?
En mörkbrun hingst med gulanlag finns inte.. HAR han gulanlag så ÄR han också gulbrun/mörkgulbrun. (att pappan har anlaget medför inte automatiskt att avkomman har det) Men i vilket fall som helst, som sagt, om pappan har fuxanlag så kan det bli en fuxavkomma.
Du vet SÄKERT att hästen HAR fuxanlag om:
1) det ÄR en fux
2) minst en förälder är fux
3) den har lämnat avkomma som är fux