Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fux+ skäck=?

Kan förmodligen bli svart, brun eller fux som grundfärg, läs de inlägg som handlar om kombinationen svart+fux (finns förmodligen ett gäng).

Utöver detta är det 50% chans att det blir en skäck.

Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hur stor är chansen att det blir en skimmel? Hoppas helst på en brun eller fux... Vore kul med en annan färg, helst en som inte så lätt får bruna, gula eller gröna fläckar på sig...

Sv: Färg på avkomman!!

Mitt sto är ev. dräktigt..
Hon är mörkbrun nästintill svart utan tecken.
Hingsten är skäck brun/vit
Vilken färg blir det?
Någon?

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

qwajjo skrev:
Hur stor är chansen att det blir en skimmel? Hoppas helst på en brun eller fux... Vore kul med en annan färg, helst en som inte så lätt får bruna, gula eller gröna fläckar på sig...
en förälder som är skimmel = 50% chans/risk för skimmel (beroende på hur gärna man vill ha skimmelfärgen :p)

Fröken_Skåne skrev:
Mitt sto är ev. dräktigt..
Hon är mörkbrun nästintill svart utan tecken.
Hingsten är skäck brun/vit
Vilken färg blir det?
Någon?
Tja, det beror helt på vad hon har för övriga färganlag..
Svart, fux eller brun som grundfärg och 50% chans att det blir en skäck.

Du som kan mkt om färger och det jag har en fråga om vad mitt ev föl kan bli för färg....

Stoet är efter Gaspadin ue Hertigen och pappan är Saigon stoet är fux.

Är det typ fux och brun som gäller??

Typ fux eller brun - eller svart... (se alla övriga svar om fux+brun - mbr är bara en mörk nyans av brun)

*lånar knapp*

Jag har ett skimmelsto som är född skäck. Vet inte grundfärgen då hon var vit när hon kom från Island och på papprena står det bara skimmel. Hennes stam bakåt är enligt namnen skimmlar eller skimmelskäckar minst 2 led bakåt.

Hon skall föla vid midsommar med Feykir som är fux e Mökkur (ser svart ut) och u Brún (ser svart ut) Brún är e fux.

Nu funderar jag på vilka färger som skulle kunna dyka upp från Feykirs sida. Går ju inte att säga något om mitt sto då jag inte vet grundfärg på henne eller stammen bakåt.

Finns det någon som kan hjälpa mig?

Jag hoppar in lite här om du ursäktar :bow: Jag har försökt ställa en fråga på avelssidan ang vilken färg man kan förväntas på på ett väntat föl och blivit "ställd i skamvrån" för att jag ställt frågan på fel plats... Tydligen skulle man veta svaret också om man bara hade satt sig in i hur genetiken fungerar; Varför tror människan att man ställer frågan?? :mad: Hade man varit insatt och upplyst så hade man knappast frågat!

Hur som helst - finns det någon SNÄLL OCH TREVLIG person som kan och vill svara på vad det kan tänkas bli av: svart stickelhårig mamma + brunskäck pappa. Bakom stoet finns fux och svart. Vet ej vad som finns bakom pappan men jag tror svart på ena sidan i a f.
Någon som vill svara på denna dumma, enkla fråga :smirk: :o

tretjak skrev:
Hur som helst - finns det någon SNÄLL OCH TREVLIG person som kan och vill svara på vad det kan tänkas bli av: svart stickelhårig mamma + brunskäck pappa. Bakom stoet finns fux och svart. Vet ej vad som finns bakom pappan men jag tror svart på ena sidan i a f.
Någon som vill svara på denna dumma, enkla fråga :smirk: :o
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Jag räknar dock Ameo till både snäll och trevlig.

50% chans för skäck, 50% för att det inte blir skäck.

Eftersom du inte vet vad som finns bakom pappan blir det svårare att veta vad som kan komma ut. Om det är svart på ena sidan hos han så är han inte homozygot brun i a f och då finns det chans att fölet blir svart. Naturligtvis kan han också ge brun.

Mamman har tydligen fuxanlag men det krävs även ett fuxanlag från fadern för att det ska visa sig. Fuxanlaget är dolt så länge inte finns i dubbel uppsättning, både från fadern och modern.

Uppepå allt kan du fördela stickelhårigheten. Där är jag osäker men tror att det gäller 50/50 där också.

Tack för ditt svar! Jag hoppas ju på en liten brunskäck så det blir spännande. Det finns i o f många fuxar i de bakre leden så kanske en stickelhårig fux? Rätt kul färg det med. Hur som helst tack för hjälpen :bow: :bow: :bow:

ps.Skönt att höra att Ameo eg är en trevlig prick... :smirk:

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Ibland är det lätt att glömma bort att alla inte är så insatta i färggenetiken ;). De som är lite mer insatta kan enkelt "sortera" anlagen, och hitta svar i tidigare trådar. För många andra gör skäck-, black- och gulanlag att allt blir väldigt komplicerat ;)
Det är nämligen så att det, precis som ameo skrev, finns grundfärger, och sen finns det "extraanlag". Skäck tillhör "extraanlagen". Dvs, ditt föl får en grundfärg, vilket i det här fallet kan bli brun, svart och eventuellt fux, beroende på om pappan har fuxanlag.
Utöver detta är det 50% chans på skäck, oavsett grundfärg.
Precis som Atle skrev :)

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Såg att du inte fått svar på din fråga ;)

Feykir lämnar inget annat än fuxanlag om båda hans föräldrar är svarta. Om någon av föräldrarna i själva verket är brun, kan han ev. ha ett brunanlag också som han kan lämna till fölis.

Vad ditt sto lämnar för grundfärg är ju svårt att veta, som du själv sa. Men hon kan i alla fall ge skäck och skimmel ;)

färgfråga...

Om man betäcker ett skimmel sto med en fux hingst.....är det troligt att fölis bli fux då eller? fuxar hela vägen bak på hingsten, stoets pappa är brun...

Sv: färgfråga...

Så vitt jag vet är det 50% chans för skimmelavkomma. Sen beror det ju på vad mamman har för anlag "dolt" bakom skimmelanlaget. Är det också fux så är väl chansen för fuxavkomma 50%, men om det är någon annan färg så finns det ingen chans för fuxavkomma.
Eftersom stoets pappa är brun så är det väl rätt troligt att hon bär på det anlaget, vilket gör att avkomman antingen blir skimmel eller brun.
Nu är jag ingen färgexpert, så rätt mig gärna om jag har fel!

Sv: färgfråga...

50% chans/risk att avkomman blir skimmel.
Vilken färg föddes stoet som? Föddes hon som fux så är det 100% fuxavkommor som gäller och 50% chans att den blir skimmel (50% fux och 50% skimmel född fux).
Är stoet född som svart eller brun så kan avkomman också få någon av dessa färger också.

*lånar knapp*

Gjort en egen tråd utan att ha sett den här.........

Ok, min hingst föddes svart, mamma brun och pappa skäck(väldigt mycket vit med några enstaka bruna färgfält).

Nu har han börjat skifta över till lite brunt men är fortfarande väldigt mörk. Har nu upptäckt att hans färg på bakbenen börjar bli annorlunda.
Nerifrån och upp så börjar han bli silver/grå, någon som varit med om liknande?

Otåliga jag vill också veta vad ni tror - mitt sto är brun med liten stjärn, hennes pappa & släkt bakåt är alla hingstar mörkbruna, hennes mor vet jag inte färgen på, men alla hingstar bakåt på hennes sida är fuxar. Hingsten mitt sto är betäckt med är fux med bläs och fyra vita strumpor, bakåt hos honom finns lika mycket av fux, brun och isabell (morfar och farmor isabell). Vad kan det bli?

Jag funderar oxå på att ev. betäcka mitt sto. Hon är mbr, e.brun, ee.fux, eu.gulbrun, u.mbr, ue. mbr, uu? (Hennes halvsyster e. isabell är mörk fux...)
Ska väl försöka undvika fuxhingst isåfall, men hur är det med de andra färgerna? Isabell, gulbrun osv? Om jag väljer en mörkbrun hingst med gulanlag (gulbrun pappa), finns det risk för en fux då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 247
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit