Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

esa skrev:
Finns det uht någon chans för svart avkomma med denna kombination:

Far skimmel, föl efter honom mest skimlar och fuxar
Mor mörkbrun, föl efter henne tillsammans med ovan: skimmel, brun, fux.

Hur stor % ??
Jadu..
helt omöjligt att veta när man inte vet vad föräldrarna har för övriga färggener...
Gissningsvis är hingsten född fux och bär dessutom ett skimmelanlag.
OM han har MAX att agutianlag (syns ju inte på fuxar, då det bara påverkar svart färg) och om stoet dessutom också bara har ett agutianlag så är chansen 25% att de tillsammans får en avkomma som FÖDS svart - och sen är det ju dessutom 50% chans att den avkomman dessutm har ett skimmelanlag och därmed komemr blekas av...

Jag har själv en svart avkomma med fuxpappa och mörkbrun mamma... :D

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*hugger en knapp*

Har läst lite här, intressant...

Blev glad eftersom jag fick bekräftat att mitt fuxsto som ska betäckas i år med fuxhingst (farfar, mormor och morfar är också fuxar, farmor vet jag inte) blir en garanterad fux. Anade att det var så men var inte 100%-ig.

Måste bara fråga en annan sak.

Har ett annat sto. En bork. Kan hon få vilken färg som helst på avkomma, beroende på hingsten?
Hon har nämligen haft 4 föl.
1.Svart, e: Steinbeck som är svart.
2. Isabell, e: Indus som var fux.
3. Mörkbrun, e:Landprinz I, vet inte vilken färg han har men tror att han är brun....nån som vet??
4. Brun, e: Electro som är brun.

Eftersom jag inte vet 100%-igt vilken färg Landprinz har kan jag inte säga på 3:e avkomman men annars (borstsett från 2:an) har de fått samma färg som hingsten. Dock ingen fux... Stoet måste väl ha fuxanlag då pappa (Labrador) var fux men måset hingsten vara fux för att det ska bli det? Eller har jag fattat helt fel?
Hade vart kul å veta bara.

Har ett annat sto. En bork. Kan hon få vilken färg som helst på avkomma, beroende på hingsten?
Hon har nämligen haft 4 föl.
1.Svart, e: Steinbeck som är svart.
2. Isabell, e: Indus som var fux.
3. Mörkbrun, e:Landprinz I, vet inte vilken färg han har men tror att han är brun....nån som vet??
4. Brun, e: Electro som är brun.
Med hennes avkommor som "bevis" så verkar just ditt sto kunna få alla färger, ja. :)
Hon har fått ett fuxanlag från Labrador. Hingsten behöver INTE vara fux, utan det räcker att han också har ett dolt fuxanlag.
Indus var för övrigt brun, men hade fuxanlag.
Landprinz 1 är/var (?) brun.
Ingen fux skriver du - DET är en sanning med modifikation, eftresom en isabell ÄR en fux, som dessutom har ärvt sin mammas gulanlag :bow:

Senast ändrad:

Ok, Indus var brun...hade för mig att han var fux...
Visst men jag tänkte på färgen fux med fux som benämning.
Tack, visste som sagt inte riktigt hur det var just med fuxanlaget från Labrador, om det kan slå igenom med hingst som också har ett dolt anlag. Men borken är ingen "fux" den också då? Som även i detta fallet skulle ha ärvt gulanlaget från modern...hennes mamma var gulblack (i papperna iaf, vilket Lady också är men ingen black utan ål...ganska vanligt med fel benämning där...).

Kom på en sak till....kan hon få skimel också tror du?
mamman gulblack(bork), mormor brun och morfar isabell. Farmoderna vet jag faktiskt inte... Finns det nåt anlag av skimmel i isabell??

*Nyfiken*

Senast ändrad av en moderator:

Bork heter eg gulbrun på svenska och är en brun häst med gulanlag.
Hon kan få skimmel om hon betäcks med skimmelhingst, man kan inte bära anlag för skimmel dolt och det finns inga skimmelanlag i isabellfärgen.

Tackar...då vet jag!!
(vet att det heter gulbrun eg men har lärt mig bork från början å det sitter lixom kvar...)

Oki...tack för hjälpen! :) en fråga till angående fuxanlag...mitt sto har inge fuxanlag sex generationer bakåt iaf...bara svartbrun,brun å mörkbrun å hingsten har också dom färgerna bakåt men mestadels svart...men hingstens farmors farfar var fux...finns det chans att mitt föl blir fux då?? för mig spelar det ingen roll vad det blir för färg bara nyfiken :) Dom flesta på bådas sidor har stjärn...stor chans att fölet får det också?

Fuxanlaget är ju ett recessivt anlag och det *kan* mycket väl vandra "dolt" genom väldigt många generationer. Det är väl inte så jättetroligt att det har gjort det, men sånt händer.

Inom shetlandsaveln är det ganska vanligt att man försöker renavla svarta ponnyer och man TROR sig ofta ha homozygot svarta ponnyer. Men helt plötsligt kan det pluppa ut en liten röding (dvs fux) trots massor av generationer med svart...

Hur tecken nedärvs vet man inte.
Jag kan bara härleda till mitt eget första föl. Mamma har en liten stjärn, pappa har en ganska liten nosbläs. Och ut kom den här (fast lite mindre när hon föddes, så klart.. :p):
mimmiext.JPG

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

hm. Föl på gång i juni, och när man ändå har lite kunnigt folk så kan man ju höra.

Mamman: Skimmel, efter brun pappa och mamma som är skimmel
Pappan: Skimmel, efter brun pappa och mamma som är skimmel.

Låter som...skimmel? :smirk:

Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

75% chans på skimmel
25% chans på "färgad"
Vilken färg den föds med beror på övriga anlag...

Oki...nu blev man lite klokare då...tack! :) Vilket fint sto...verkligen!

Ja ja...vi får väl se vad det blir för färg, hoppas ju på att det blir nå innan helgen...trötter hela dagar ju...å skulle man sova en hel natt så lovar ja att det skulle stå en beb där på morgonen,bäst att va vaken..vill ju inte missa det hela :banana:

Mitt sto är brun/mörkbrun m svart man o svans,
Fadern är fux, likaså farföräldrarna, därefter ligger 3 fuxar och 1 brun.
Modern är brun, morfar brun (e. brun u. fux), mormor fux (e. svart u. skm)
Om jag betäcker med fuxhingst, fader och farföräldrar fuxar, därefter ligger fux, brun, svart.
Moder vet ej färg, morfar brun
Hur ser chanserna ut för att få fuxavkomma i % ca??

Angående färg/tecken på föl

Sitter här och försöker lugna ner min oro för fölningen (2,5 månad kvar) på att fundera ut hur den lilla krabaten kan se ut, om nu allt går vägen :crazy:

Är inte så där jätteinne på hur färger ärvs ner men vet att det varit några här som varit väldigt duktiga på sådant. :p

Stoet är mörkbrunt, kolsvart kropp med ljusbrun mule/runt ögon, (svartbrun?), i vilket fall som helst är hon reggad som mörkbrun, (dock har de missat på det pappret att hon har vita strån i pannan och vit överläpp så färgen kanske inte är helt korrekt?).

hingsten (cosmopoliteS) är ju brun, (ljusbrun).
Är den största sannolikheten att fölet kommer att bli antingen som mamman eller pappan, eller är det mest troligt att den blir ett mellanting, mörkbrun, ljusar eän modern och mörkare än fadern.

Sedan vill ju min mamma att det ska bli en skimmel :D , så finns det någon chans till det? fölets farfader (cardento) och morfadern (roderik) är båda skimmlar och många fler på den sidan.
Stoet har dock mest mörkbruna på sin sida.

Och sedan angående tecken, stoet har som sagt vita strån i pannan och vit överläpp (dock väldigt liiite vitt), och fadern har strimbläs (tror jag?), har bara sett honom med nosgrimma så kanske bruten strimbläs (den är smal i alla fall).
Kan fölet se ut nästan hur som helst? Kan den bli helt utan tecken? och kan den få t.ex stjän och snopp??? (jo snopp kan den ju få mellan benen förståss, men i huvudet).

Och om stoet är helt utan strumpo/vita fötter, och hingsten har en vit strumpa, kan fölet då teoretiskt sätt få mer än en vit strumpa?

säkert många konstiga frågor, men detta är första fölet på 10 år :o (svårt att avla på valacker ;) ).

Du har 50% chans på fux. Fadern nedärver med säkerhet ett fuxanlag. Ditt sto har också ett fuxanlag, eftersom hennes pappa är fux.

Sv: Angående färg/tecken på föl

Det är omöjligt att säga vad det kan bli för färger när vi inte vet vad ditt sto och Cosmopolite bär på för anlag. Något som är säkert är dock att du kan få ett brunt föl, däremot ingen skimmel. För att det ska bli en skimmel måste någon av föräldrarna vara det.

När det gäller nedärvning av tecken är det mer osäkert. Man har ännu inte lyckats hitta något riktigt samband i detta, så JA, du kan få en avkomma utan tecken. Men du kan också få en med mycket tecken.

Lycka till med bebis!

Måste passa på att fråga vad ni tror att mitt sköt stos fölis får för färg. Stoet är själv en skimmel med svart man och svans efter So What (brun). Han är i sin tur efter Irco Mena (skimmel) och undan Drava (fux). Stoets mor Lucy (skimmel) är efter Grandsudan F (fux).
Pappan till fölet är Navarone (brun) efter Robin Z (brun) och undan Nituche (brun) ue. Highlight (skimmel).
Har hört att föl efter Robin Z alltid blir bruna. Gäller det även i sin tur också deras avkommor?

OM det är så hingsten bara kan få bruna avkommor så kan du få brun eller skimmel född brun.
Även om Robin Z bara får bruna avkommor så har ju hingsten ärvt färganlag från sin mamma också så den kan bära på anlag för att bli svart eller för att bli fux även om det inte syns. OM hingsten ger något av dessa anlag till avkomman och den dessutom får anlag för att bli svart eller fux från sin mamma så kan den födas som någon av dessa färger också. (Eller skimmel född fux eller svart).

Nu blev det lite svammligt.... :)

Fux+ skäck=?

Skriver denna fråga och har verkligen letat igenom Buke för att se så att ingen frågat om denna kombination tidigare...
Kommer att betäcka mitt sto(e.Napoleon ue Urbino) med Sambesi i sommar. Hon är ju fux och han skäck- givetvis får man ju titta lite längre tillbaks men vad tror ni det blir för färg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 247
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka