vad kan det bero på?

M

Mirela

Äldre dam som skulle skaffa valp. Damen i fråga kunde inte hämta valpen hos uppfödaren när valp var åtta veckor utan enligt överenskommelse med uppfödare hämtar damen valpen vid tio veckors ålder.

Valpen satt då ensam instängd i ett garage. Valpen var givetvis glad att se någon och var som valpar är mest. Inget konstigt beteende alls enligt damen.

Damen tar hem hunden och allt är frid och fröjd till hunden blir ca 10 månader då han börjar få problem med oehörda rädslor. Rädslorna är inget som eskalerar till aggressivt beteende utan hunden kan bli helt paralyserad av en plastpåse som studsar förbi och lägga sig ner och skaka. Damen får honom varken framåt eller bakåt.

Hunden är noga undersökt av vet och inga fysiska besvär eller åkommor hittas (hunden är givetvis ögonlyst och röntgad) mm.

Hunden är en flatte på ca 1.5 år som damen nu knappt vågar ta ut på promenad då hon är rädd att han ska dra omkull henne.

Jag funderar på om hundens rädslor grundar sig i understimmulering eller om det kanske kan bero på hans uppväxt fram tills tio veckors ålder då han satt ensam i ett garage (och hur länge han satt/hade suttit ensam där vill jag nog inte veta).

Jag skulle behöva lite tankar kring detta då jag själv inte har en aning. Det är som sakt inga fysiska fel på hunden utan dom ligger psykiskt. Inne är han som en ouppfostrad flatte är mest, glad, ivrig, hoppig, ett riktigt yrväder :p

Sv: vad kan det bero på?

Jag har svårt att tro att det är uppväxten faktiskt. Iom att det kom så sent och att han bara verkar rädd ute. Men det är klart, jag har ingen erfarenhet av det själv.

Hur hanterar ägaren hunden när han blir rädd? Vad gör hon med honom annars?

Damen i fråga säger själv att hon har gjort fel som skaffade en så stor hund med ett så pass stort aktiveringsbehov som en flatte har. Damen gör ingenting med hunden, försöker ta dagliga promenader men hunden visar ständigt rädslor då plus att damen är så rädd att hunden ska dra omkull henne att hon hela tiden håller sig runt omkring saker, som hon kan ta tag i om det skulle hända. Hunden är inte uppfostrad för fem öre (jag tror inte ens han fattat vad han heter :p)

Jag har med svårt att tro att det beror på uppväxten under dom tio veckor. men jag vet inte.

Varför jag funderar så mycket beror på att damen i fråga vill att jag ska ta hunden fram tills dess att dom hittat ett lämpligt hem då läget är ohållbart enligt damens dotter.

Jag är verkligen ingen expert, men såhär tänker jag när jag läser vad du skriver:

De flesta hundar går igenom en spökig period när de är ungefär 7 månader, hormoner kan ställa till det mesta. ;)

Jag skulle kunna gissa att tanten har förstärkt hundens reaktioner när den har reagerat med att bli förskräckt eller rädd, och att de på så vis har hamnat i en negativ spiral. Om hunden därtill inte har någon grunduppfostran kan jag tänka mig att den använder det mesta för att tänja gränser och pröva ledarskap.
Om man dessutom lägger till att den är understimulerad får man ett ganska otrevligt koncept. ;)

Om jag var du (och om det fanns tid, intresse och energi) hade jag provat att ta hem hunden och ägna några veckor åt grunduppfostran, etablera en stabil ledarskap och tillräcklig stimulans.

Jo, vad jag har förstått på damen så tycker hon mycket synd om hunden när han visar rädsla och då får han ju respons på det fast på ett negativt sätt och tror väl då att det är ett beteende som uppskattas.

Frågan är bara om det går att bli av med ett sådant beteende eller om det sitter för befäst. Om inte annat så kan jag tänka mig att det tar låååång tid att bygga upp självförtroendet på hunden och kunna avleda ett sådant beteende.

men jag vet faktiskt inte, Jag har ingen erfarenhet av det. någon annan som har?

En flat är ju i regel en mkt vänlig och samarbetsvillig ras, så om den får adekvat aktivering och tas omhand av någon som inte blir rädd när han blir osäker så löser det sig nog tror jag.

:(
Damen i fråga säger själv att hon har gjort fel som skaffade en så stor hund med ett så pass stort aktiveringsbehov som en flatte har. .

Var det första jag tänkte på när jag läste tråden. Hur kan en uppfödare sälja en sån ras till en äldre dam som inte tänker göra något med den .. Sånt fattar inte jag..

Vid 10 månaders ålder är det väll inte helt ovanligt att de passerar någon slags spökålder?
Min minstings rädslor gick inte över förrän vid 2 års ålder, han var rädd för lite dittan och dattan i perioder.

Oj såg nu att det var 1,5!
Men endå tror jag det kommer växa bort men ordentlig aktivering är ju A och O för alla hundar. Be henne ta en kurs på Bhk eller bara aktivera med mer sök och dyl.

:(

Var det första jag tänkte på när jag läste tråden. Hur kan en uppfödare sälja en sån ras till en äldre dam som inte tänker göra något med den .. Sånt fattar inte jag..

om jag förstod det rätt var det samma människan som låste in en valp ensam i ett garage, då är det inte så konstigt ...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 546
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Om drygt två veckor hämtar jag hem min lilla tik :love: Hon är 11 månader och har varit kvar hos uppfödaren sen hon var valp, och har...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V