Vad inspirerar er att träna vidare?

G

Galathea

Det är ju många här som tränar på olika sätt, olika nivåer, olika grenar osv. Själv har jag ju afghaner som jag dels har mycket pälsvård på, dels tränar för att hålla i kondition för LC-tävlingar, dels tricktränar och nu ska Cerberus dessutom bli terapihund. Jag tycker det är roligt att träna med mina hundar, men mängden motgångar är faktiskt ganska stor mtp rasen jag har att arbeta med. ;) Därför har jag ju såklart valt sådant som hundarna verkar tycka är roligt också, för att inte behöva slita mitt hår riktigt varje dag iaf.

Yttre inspiration för mig är att se andra afghaner eller vinthundar jobba, göra trick eller annat. Alla andra är såklart också fascinerande, men det ligger så långt bort på något sätt eftersom jag inte alls har samma förutsättningar med mina hundar som tex en beardercollie som är grym på freestyle.

Detta klipp t.ex. har inspirerat mig en hel del.
http://www.youtube.com/watch?v=WIsvMAMHv1U

Jag vet hur det är att träna afghaner, dom gör verkligen ingenting som dom inte vill och självständigheten når helt nya höjder. Det är ju många raser som beskrivs som just självständiga, att dom ledsnar fort osv, men afghanerna måste ju nästan vara ytterligheten där alltså. :crazy: Därför gör ett sådant klipp att det känns som att det finns hopp, och jag vill genast sätta igång och träna med det vi håller på med för stunden. :D

Så, nu undrar jag såklart. Vad inspirerar er? :D Nu tänker jag på lite mer "yttre" saker, inte typ att se sin hund glad för det är ju självklart att det är lycka deluxe att göra det! :love:

Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Youtube är en stor inspirationskälla för mig också!

Viljan att visa att afghaner minsann kan de också är en stor kick.
Att få höra att afghanen är dum/inte går att lära osv gör att jag vill motbevisa. Kommentarerna kommer inte bara från icke insatta, en del afghanägare är också av uppfattnignen att en afghan inte ska/kan arbeta... Otroligt tråkigt kan jag tycka.

Det är en utmaning att träna en afghan och den utmaningen har jag antagit med hull och hår :-P Jag vill komma längre med träningen för att bevisa för mig själv att det går. Självklart blir hundarna väldigt harmoniska och det är alltid kul att kunna visa "icke troende" något trick :bump:

Inspirationen att träna vidare inför LC/Kapp får jag genom att se andra afghaner prestera på banorna. Att kolla på kapp-tider från kontinenten är bra inspiration :-P

//Flo

min inspiration ar helt enkelt andra hundagare... hundagarna Har, dar manga ar otroligt duktiga, hundagarna runt i kring mig dar man lar sig saker for varje samtal..

Nu tavlar inte jag, kommer nog aldrig tavla heller.. men mitt mal ar det "perfekta relationen", om man nu kan uttrycka det sa.. Dar allt bara flyter i symbios, med hund saval som agare ar lyckliga o glada. Utan problem.. heh.. :)

Själv blir jag sporrad av framgångarna. För min del är det meriter på pappret som gör att jag vill vidare. Jag blir taggad när jag tänker i banorna "Sveriges första kooiker med lydnadschampionat" även om jag aldrig skulle säga det högt :angel: Jag blir otroligt taggad när jag tänker på hur man hela tiden sätter ribban högre och högre, saker man aldrig trodde skulle gå att träna in har man faktiskt lyckats med och detta gör att jag bara älskar att träna hund :love:

Om det gick uselt i träning och tävling finner jag inspirationen i människor runt mig som peppar mej och även som är otroligt duktiga med sina hundar.

Överhuvudtaget blir man ju inspirerad av att se duktiga hundfolk. Jag brukar ta varje tillfälle jag får att få skriva på lydnads/brukstävlingar för att få inspiration från duktiga ekipage, titta på klipp på internet och läser mängder med litteratur så fort jag känner att jag har tid.

:D Jag har plöjt youtube ganska många gånger. ;) Men ja, det är skoj att se. Har en bekant som tränar sin ungaffe i agility. Tror hon ska tävla vid årsskiftet nån gång. :p

Youtube samt andras hundar och berättelser.
Träffade en dvärgschnauzer förra helgen, kanonfin, bra päls (kämpa på med min hunds) under utbildning till servicehund :)

Själv blir jag sporrad av framgångarna. För min del är det meriter på pappret som gör att jag vill vidare. Jag blir taggad när jag tänker i banorna "Sveriges första kooiker med lydnadschampionat" även om jag aldrig skulle säga det högt :angel: Jag blir otroligt taggad när jag tänker på hur man hela tiden sätter ribban högre och högre, saker man aldrig trodde skulle gå att träna in har man faktiskt lyckats med och detta gör att jag bara älskar att träna hund :love:

Om det gick uselt i träning och tävling finner jag inspirationen i människor runt mig som peppar mej och även som är otroligt duktiga med sina hundar.

Kan bara hålla med! :)

Fast jag har ju ingen kooiker då

Senast ändrad av en moderator:

jag har mest en inneboende drivkraft, en vilja att hela tiden förbättra mig. kickarna är att få tävla (älskar när det pirrar i magen) och känslan när något man kämpat länge för börjar fungera. jag har också satt upp en hel drös delmål så att jag ganska ofta kan "pricka av". att bara ha ett enda stort mål fungerar inte för mig.

men när det regnar underifrån och termometern står på noll, så kollar jag ibland på den här videon; http://www.youtube.com/watch?v=HqbVbPvlDoM

Något som ger mig inspiration är min egen hunds faktiska arbetsglädje, hur han går från något flegmatisk till supertaggad när jag tar fram "lydnadskopplet", klickern, eller packar träningsväskan. Hur han faktiskt vill och KAN:love:

Visst, han är ingen brukshund, men han gör sitt bästa och tycker det är ROLIGT att arbeta. Det inspirerar mig att fortsätta träna och se hur bra han kan bli.

Målet är:

LP1,2 och STARTA klass 3 lydnad (gör mig inga illusioner om några förstapris där;))
Starta spår-appellen när han gått MH
Komma upp i klass 3 agility (om matte orkar, inte huvudintresset)
GK anlagsprov viltspår och förhoppningsvis gå några öppna och bli "champion" (kastrerad utan testikelintyg så några riktiga titlar får han inte)

Inte illa för en jappe om vi fixar ens hälften:)

Sen en video som alltid gör mig glad är denna:

http://www.youtube.com/watch?v=R-FrINJD1PQ

Vad som inspirerar? Ja att se andra tävla med sina hundar. Då vill vill vill jag med. Sen älskar jag att träna o vill naturligtvis ha kvitto på den tid o energi jag lägger ner på det så därför blir det tävling. Gillar nog oxå att ha pirret i magen o nerverna på utsidan. Sen är det en så otrolig skön känsla när man går av apellplanen o man har lyckats. Det är en sån adrenalin kick för mej. Det går inte att beskriva. Då skulle jag kunna gå in o köra hur många hundar som helst.

Inspireras nog även av tanken av att lyckas. Det är en sån underbart skön känsla när momentet som man trälat med äntligen sitter. Gillar utmaningar om nu det kan räknas som en inspiration.

Håller verkligen med!!! :love:

Den tillsammans med dessa av youtube videosarna:

http://www.youtube.com/watch?v=Rb9gfCtx1hM

http://www.youtube.com/watch?v=CmLMsqj1La8

Kort och gott så går jag igång på när ett ekipage är samspelt och hunden är GLAD!

Utöver youtube inspireras jag av ffa IPO ekipage som inte är macho och kör "hårt" med sina hundar. Det betyder naturligtvis inte att jag anser att man inte får styra upp sin hund ordentligt. Jag syftar mer på träningsgäng som tar starkt avstånd från otillåtna hjälpmedel och därmed utvecklas i sitt sätt att tänka hund. Det finns inget som är så oinspirerande som ordspråket "if it's not broken, don't fix it". Hade människor levt efter det hade vi fortfarande klättrat i träd.

Senast ändrad:

Haha! Vilka härliga klipp! Nackspärr anyone? ;) Och svansarna vippade hela tiden. :p Sånt blir man glad av.

Freestyleklippet satt jag faktiskt och tittade på förut idag. Det ser så roligt ut och man blir verkligen glad när man ser det!

Jag drivs nog också lite av att tävla. Eller kanske mer att bevisa att jag och min hund kan. Och av att visa att afghaner kan så mycket mer än att bara vara vackra, och att det är en vild, fri ras inte en porslinshund. Det har blivit viktigt för mig. Kanske speciellt efter att ha varit uppvuxen med andra ungars glåpord om att jag hade världens dummaste hundras. (Plats 137 och där med sista plats hade afghanen i en lista i aftonbladet på 90-talet nån gång. Den där listan kommer väl fortfarande upp när dom inte har nåt bättre att skriva om, och idag bryr jag mig inte lika mycket. Men som barn är man ju känslig, så det är säkert därför jag än idag försöker motbevisa det. ;) )

Haha! Vilka härliga klipp! Nackspärr anyone? ;) Och svansarna vippade hela tiden. :p Sånt blir man glad av.

Freestyleklippet satt jag faktiskt och tittade på förut idag. Det ser så roligt ut och man blir verkligen glad när man ser det!

Jag drivs nog också lite av att tävla. Eller kanske mer att bevisa att jag och min hund kan. Och av att visa att afghaner kan så mycket mer än att bara vara vackra, och att det är en vild, fri ras inte en porslinshund. Det har blivit viktigt för mig. Kanske speciellt efter att ha varit uppvuxen med andra ungars glåpord om att jag hade världens dummaste hundras. (Plats 137 och där med sista plats hade afghanen i en lista i aftonbladet på 90-talet nån gång. Den där listan kommer väl fortfarande upp när dom inte har nåt bättre att skriva om, och idag bryr jag mig inte lika mycket. Men som barn är man ju känslig, så det är säkert därför jag än idag försöker motbevisa det. ;) )

Men såna där listor är ju bara så himla korkade. De mäter ju ingenting annat än förighetsgrad på hunden och kallar det sedan lärbarhet!

Kom på en sak till som motiverar, även för mig känslan att "bevisa".
Inte främst beroende på rasen (men lite, så min MAMMA fick höra kommentarer om mitt rasval). Men att bevisa att jag kan, att jag klarar av att få en lydig och väluppfostrad hund.

Målet är:
LP1,2 och STARTA klass 3 lydnad (gör mig inga illusioner om några förstapris där;))
Starta spår-appellen när han gått MH

Varför vänta med appellen tills han gått MH? Det är väl lägre man måste ha MH för att få starta eller? (Jag blir lite förvirrad, för jag hade tänkt gå appellen med min hund, men han har inte gjort något MH)

Klart ni får första pris i 3:an! :D Det är ju inte så stor skillnad från tvåan eller? :angel: (försöker peppa mej själv)...

Varför vänta med appellen tills han gått MH? Det är väl lägre man måste ha MH för att få starta eller? (Jag blir lite förvirrad, för jag hade tänkt gå appellen med min hund, men han har inte gjort något MH)

Klart ni får första pris i 3:an! :D Det är ju inte så stor skillnad från tvåan eller? :angel: (försöker peppa mej själv)...

Om hunden är över 18 månader så måste man göra MH annars får man inte starta apellen eller bruks över huvud taget.

Hoppas det att det inte var så stor skillnad mellan kl 2 o 3 var ironiskt sagt. För det är ett extremt hopp mellan kl 2 o 3.

Nope, man måste ha MH även för apellen.

Jag blir inspirerad av en bra instruktör vilket jag har nu.

Jag blir inspirerad av att lyckas bra på tävling, av att hitta en träningsmetod som jag ser fungerar, att lösa problem som vi har.

Jag försöker även att sätta upp mål, några särskilda delmål har jag inte men målet för 2010 är att bli uppflyttad till lägre klass spår samt LP2 med bra poäng (170+).

Träningskompisar är också viktigt, tränar mest med en tjej som jag trivs väldigt bra med, vi är dessutom på samma nivå, men det vore roligt att vara lite flera.

håller med om att det största hoppet mellan lydnadsklasserna är det mellan 2:an och 3:an.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Roheryn
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 950
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar