Vad innebär Egentligen lösgörande övningar?

Sv: Vad innebär Egentligen lösgörande övningar?

Så vitt jag vet.. serpentiner, svängar etc.. sånt som får hästen att både dra ihop och slappna av i musklerna så att de inte blir stela utan mjuka och följsamma.
Finns säkert jättemånga fler lösgörande övningar, men jag är inte så jättesäker på olika övningar och sånt:P Kan ha fel här med..men jag tror att jag har rätt, lite iaf..XD
Tror skänkelvikning ska vara lösgörande enligt vissa..

Övningar som får hästen lösgjord, dvs, mjuk, rörlig och böjlig i hela kroppen. Volter, serpentiner, åttvolter, andra böjda spår, skänkelvikning och andra sidvärtsrörelser (stavas...?) tror även att öppna och sluta räknas som lösgörande?

Fast om man med lösgörande menar det som beskrivits här, att hästen blir mjuk och rörlig i sidan, i sina muskler, blir följsam så anser jag att öppna fungerar utmärkt som lösgörande övning. Sen är det möjligt att det "enligt boken" inte är det, min häst har nog inte läst den boken för han blir väldigt mjuk och fin efter några öppnor...

Eftersom jag vill ha hästen varm och lösgjord i början av passet börjar jag med lång och låg galopp, skutt över låga hinder, bommar etc då blir han lösgjord, sedan går jag över till de samlande rörelserna efter att ha jobbat i "mönster" (serpentiner, volter) och sist så låter jag honom länga sig igen, lång och låg, i trav och skritt.

Skänkelvikning är lösgörande, ja. Och även framdelsvändningar.

Därför rider jag ofta skänkevikningar "förvänt halvt igenom" och sen liten framdelsvändning (bara några steg, så att jag byter rörelseriktning) vid mitten på långsidan. Sedan rider jag skänkelvikning från mitten på långsidan till strax före mtiten på kortsidan, där jag gör en "skarpare" framdelsväning och sen skänkelvikning ut till mitten på nästa långsida. Det hela ska bli som ett rutertecken i "ruter ess" om ni förstår. :idea: Min gamla kuse, blir hur lösgjord som helst. :love:

hmmm.. okej. Mycket öppna, sluta och skänkelvikning.

Tyvärr har jag inte kommit riktigt så långt med min ridtravare än.
Han förstår att han ska gå undan för skänkeln, och är väldigt lätt att ställa på volter, i hörn etc. Det är inte heller några problem att göra framdelsvändningar..
Jag rider väldigt sällan på spåret i paddocken, eftersom att min kuse har en tendens att stressa upp sig och bli väldigt lång och låg (och huvudet i vädret) = Inte önskvärt..
Det innebär att jag rider på stora och små volter, serpentiner, hittar på egna vägar, rider mellan bommar, över bommar, mellan koner osv.

Mitt problem är just detta med raka spår egentligen.. Hur får jag honom att vara lösgjord även på fyrkantspåret? Han tappar ryggen och blir som sagt väldigt lång, ryckig samtidigt som han ökar tempot avsevärt. *jobbigt*
Kanske ska starta en ny tråd om just detta förresten..

Öppna och sluta är inte lösgörande, utan samlande rörelser. Och samlingen ska man lägga in, när man kommit så långt med lösgörande övningarna att hästen är psykiskt och fysiskt lösgjord och orkar gå i en stadig, lång, låg form med trevlig takt och tempo, enligt ryttarens "instruktioner".

Om du har problem med att hästen inte vill slappna av på fyrkantsspåret. Varför då envisas med att rida på stora, långa fyrkantsspår om inte hästen orkar än?

Rid i stället på en liten fyrkant, eller på en volt, som du gör om till en månghörning med många "korta" långsidor om du förstår vad jag menar. Gör volten kantig, med korta, raka linjer där du försöker behålla hästen lösgjord. Min kuse har inte heller varit den lättaste att hålla lösgjord även på fyrkantspåret. Men jag jobbade länge på volt, mindre fyrkantsspår, samt månghörning. Trägen vinner. Se hela tiden små punkter utefter voltspåret och tänk dig att du "genar" dit, så att volten blir en månghörning i stället, med tanke "ett eller två steg framdelsvändning" i voltens riktning varje gång ena linjen avslutas. Glöm inte halvhalterna. Tar hästen inte halvhalterna, var inte rädd att göra halt. När arbetet funkar i skritt, kan du gå över till trav. På det mindre fyrkantspåret går det också kanonbra att jobba med framdelsvändningar i hörnet. Jag har för mig att det lilla fyrkantspåret då även kallas "Kyrafyrkanten", efter Kyra Kyrklunds många gånger fantastiska dressyrclinicer, där hon visar många bra övningar som hon utför på den lilla fyrkanten.

Lycka till! :bow:

Då tror du fel. Öppna och sluta är samlande rörelser.

Immer

Har alltid trott efter att både hört och läst, att öppna är en lösgörande övning - ingen direkt samling där som i sluta :confused:

Har lärt mig det som en samlande rörelse..

I de böcker jag läst om islandshästridning betraktas öppna som lösgörande men slutan som samlande.
Där använder man också mycket ridning med ställd häst i lösgörande syfte, alltså rak häst med ställning från manken o framåt.
Det mest lösgörande jag har hunnit få till har varit att skritta fram, och med ledande tygeltag rida serpentiner. Ordentligt ledande, då och utan särskild kontakt med yttertygel. Och då också att styra "med magen" som hjälp...
Hoppas få prova mer i morgon.

Som jag ser det så är det viktigaste vi kan göra att själva lära oss hur vi ska vara lösgjorda, före vi sitter upp på hästen -så slipper hästen onödigt motstånd. Det mesta av det mostånd vi möter när vi rider har vi själva skapat genom våra egna kroppars obalans.

Om ryttaren kan utföra medveten andning blir hästen blir lösgjord även om människan står på marken bredvid sin häst. ;)

Bo Tibblin, Ridlära - Vår ridskolas teoribok i dressyrridning

Under kapitlet, samlande rörelser, sida 155 och framåt.

Öppna
Att på rätt sätt rida skolan öppna hör till det svåraste i dressyrridningen. Ändamålet med öppna är att gymnastisera hästens bakdel och öka dess bärande förmåga. Den är ett av de viktigaste hjälpmedlen för att öka hästens samling.
(Citatet från sidan 158)

Louise Nathorst, Dressyr med Lussan - Behöver man förklara mer? :love:

Under kapitlet skolor, sidan 103 och framåt.

Syftet med öppna är att öka samlingsgraden hos hästen samtidigt som den genom böjningen blir smidigare i sidorna. Det är också en värdefull hjälp i det rakriktande böjningsarbetet, det vill säga att få hästen liksidig. Hästen blir självbärig och känslan hos ryttaren är att rida i "uppförsbacke". Detta gör hästen rörligare och spänstigare i sina gångarter.

(Citatet från sidan 105)

Bengt Gustavsson, Sköta, rida, tävla hästar - Julklappsbok för några år sen, sisådär tycker jag om den... En hel del stavfel... bland annat i det citat jag kommer använda...

Under kapitlet Ridning på två spår, sidan 133 och framåt.

Skolorna utgöras av öppna, sluta och förvänd sluta. I samtliga skolor rör sig hästen genom en lätt böjning i bålen på flera spår. Ändamålet med skolorna är att göra hästen mer uppmärksam och placera den mellan ryttarens hjälper. Skolorna hästen, så att bakbenen övertager mer av det uppbärande arbetet och därigenom ökar hästens lätthet i framdelen, varvid dess balans förbättras.
(Citatet från sidan 134, enligt texten har Gustavsson tagit citatet ur ett tidigare dressyr TR)

Så jag anser fortfarande att skolorna är samlande. Men jag kan ha fel. Om någon har litteratur som säger annat att hänvisa till, så övertyga mig gärna :bow:. Jag hittade tyvärr inte Kyra Kyrklunds bok. Den ligger antagligen på något bra ställe, så att jag ska veta exakt var jag har den... :o

Senast ändrad:

Blir det inte lite mycket knäppa-på-näsan och skolfröken nu?

Enl boken så är det samlande rörelser men om man upplever t ex öppna som mkt lösgörande för hästen ska man då inte använda sig av denna rörelse för att den enl boken är samlande?

Personligen så tycker jag att t ex skänkelvikning är klart överskattad, åtminstone på min häst, i lösgörande syfte.

En övning som har funkat för oss det är "fyrkanten" där hörnen används för att flytta fram/resp bakdelen, halv vändning.

Jag tycker att man ska använda sig av det som fungerar, böcker i all ära...

Du har ju ett lite större jobba framför dig med en ridtravare, inte så lätta att få lösgjorda. Tid, tålamod och sen jobba hästen utifrån de förutsättningar den har, exteriört och mentalt.

Jag tror säkert att du är inne på rätt spår med de övningar du gör redan nu men att hästen kanske inte är redo/tillräckligt stark för att bära sig eller vara lösgjord längre sträckor. Jag tycker att det har varit en av de svårare momenten under min träning, att hålla en rak linje, att behålla form och takt även på långsidorna osv.

Många bra svar, tyvärr också många som "glider" utanför ämnet... Tänker prova tipsen från {Naturligtvis}!

Tackar!

Vill bara reda ut några saker, tror att en del av er missförstår mig..

Jag envisas inte med att rida på långa raka spår, jag gör det knappt över huvudtaget just därför att han inte orkar. än.

Jag har saknar större krav och har inga ambitioner med honom egentligen, eftersom att jag är ganska ointresserad av tävling.

Jag vill att min häst och jag ska ha det trevligt och må bra tillsammans när vi umgås. Det är min enda prioritet!

Inte meningen att peta nån på näsan.

men

Jag anser att man ska använda ridrörelser och övningars rätta benämning i stället för att förvirra eventuella nykomlingar och eventuella nybörjare med dubbla budskap om vad som är lösgörande eller inte. Trådskaparens fråga var ju: "Vad innebär egentligen lösgörande övningar? Kan någon ge några exempel på lösgörande övningar?" och inget annat. Därför ville jag förklara var jag hittat mina fakta förutom av duktiga kunniga personer här på bukefalos och trevliga tränare.

I övrigt anser jag också att man ska använda sig av det man tycker fungerar bäst och inte exakt efter vad som står i boken. Därför använder jag också den samlande rörelsen öppna, för att lösgöra min häst, men främst använder jag lösgörande rörelser.

:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att placera ut bommar enligt skisserna nedan får du flera lösgörande övningar i en. Det gör att du kan låta bommarna ligga kvar i...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 586
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar