Sv: Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)
Men en tanke som slog mig nu när du verkar leta ny kuse är, Ska du verkligen skaffa en till "likadan" häst?
Dvs en fd tävlingsgaloppör.
Jag har inte bestämt mig för om jag övht ska skaffa någon ny häst eller ej. Jag har ju funderat på saken ett bra tag nu (eftersom det är ett tag sen jag började inse vartåt det skulle kunna sluta med B). Jag kommer dock inte fram till varken bu eller bä
Å ena sidan så, och å andra sidan så..
Så, jag läser annonser, och de (få) ggr jag hittar något som låter intressant så mailar jag. Hitills har inget på annons (i min prisklass iaf) varit tillräckligt intressant i slutändan för att åka och kika på. Ska kolla på en häst här i veckan dock, som inte är via annons utan mer 'kom till mig'. Tror jag kommer få betydligt mer svar ang vad jag *egentligen* känner ang ny häst eller ej efter att ha provridit. Men som det är nu så letar jag inte direkt aktivt, utan lite halvengagerat (och har så gjort ett tag).
OM jag ska ha en ny häst, så är ju individen viktigare än rasen, med vissa undantag (jag vill ju fortfarande t ex inte ha en för tung/grov häst t ex, exakt var gränsen går beror ju på individen, ridkänsla osv). Men satt jag i ett läge där jag kunde 'peka och välja' så landar vi hos fullbloden. Jag gillar fbl helt enkelt.
Sen, ett 'ridhästuppfött' fullblod är ju ingen nackdel alls - tvärtom! Men då var det det där med budgeten igen, som ju tyvärr är begränsad.
Så, jag kikar på 'allt möjligt' faktiskt, både rasmässigt och åldersmässigt. Från unghästar (tre och uppåt) via 'gyllene medelåldern' och till de gamla (ca 20) ringrävarna. Det finns ju dock både för och nackdelar med alla olika typer/scenarion.
Så, om det blir ny häst, så VAD för häst det blir, det får nog 'slumpen' avgöra. (Fel ord med slumpen men kom inte på något bättre, men det får avgöras den dag jag hittar hästen jag känner att 'den här vill jag ha'. Jag letar som sagt med öppet sinne, men kommer ju inte ifrån att hjärtat klappar extra för fullbloden..)
Efter vad du har berättat om den förra som hade problem att vara ensam, problem att hålla sig fräsch pga av att den härjade i hagen osv så kanske det skulle vara roligare för dig att skaffa en mer bevisligen hållbar och stadig kuse.
---
Tåls inte det att tänka på innan du skaffar en problemhäst igen, naturligtvis gör du precis som du vill men tänkte bara så ett litet frö i dina tankar. (i all välmening)
Någon som inte kan vara ensam vill jag ju inte ha, det ville jag inte 'förra gången' heller, det gick dock inte att förutse riktigt att hon inte skulle kunna. Jag frågade ju, och fick svaret att 'hon har aldrig varit ensam', men hon gick ju att rida ut själv utan problem, och jag tyckt ju att aldrig varit ensam brukar inte vara problem, 'bara' att lära dem. Vilket inte var så bara ( även om det på slutet var påväg att gå bort). Så förra damen var ingen problemhäst när hon köptes, men det blev ju problem med stort P iom att hon reagerade så extremt på att vara ensam.
Men i övrigt har jag samma krav som innan, på okomplicerad, kunna vara ensam, gå att rida ut själv utan problem, lätt att lasta etc. Fast just ensamheten kommer jag ju kolla NOGA innan köp nu
(Jag har ju köpt de som aldrig varit ensam innan, men det har aldrig varit problem, men som sagt.. den här gången tänker jag inte anta det längre..)