Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Vad innebär 'bristing i övre gaffelbandsfästet, där det fäster i tillväxtzonen under knäet'? På en unghäst (2 år) ska tilläggas.

Hästen är friskförklarad sedan dess, och har varit fullt igång utan problem. Det sades först vara att den hade utläkt gaffelbandsskada, och jag tackade för mig. Men fick sedan ovanstående information, som påstås vara 'annat' än gaffelbandsskada, dvs inte lika 'illa'.

Jag har inte den blekaste aning själv?

Sv: Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Vad innebär 'bristing i övre gaffelbandsfästet, där det fäster i tillväxtzonen under knäet'? På en unghäst (2 år) ska tilläggas.

Hästen är friskförklarad sedan dess, och har varit fullt igång utan problem. Det sades först vara att den hade utläkt gaffelbandsskada, och jag tackade för mig. Men fick sedan ovanstående information, som påstås vara 'annat' än gaffelbandsskada, dvs inte lika 'illa'.

Jag har inte den blekaste aning själv?

Hur menar du "fullt igång" med en tvååring? Tycker du ska fråga en veterinär.

Hur menar du "fullt igång" med en tvååring? Tycker du ska fråga en veterinär.

Den är fem år nu. Den skadade sig som tvååring.

Men, den har varit väldigt fullt igång, den skadade sig som tvååring, har löpt som treåring, fyraåring och femåring utan problem, det är en galoppör.

Och jo, ska givetvis höra med veterinär om det blir aktuellt, men det är alltid intressant att höra erfarenheter från andra som varit med om samma typ av skada. Hur det gick för dem, deras erf etc. Veterinärer kan ju bara uttala sig generellt om typen av skada, samt i övrigt tala om hur hästen ser ut för dagen. Och 'anta' om/hur dte kommer påverka eller ej te x.

Men skulle det bli aktuellt kommer jag både höra med vet, försäkringsbolag, samt se till att ha ett dagsfärskt UL av gaffelbandet och få utlåtande på det.

Jag har en travhäst med gamla gaffelbandsskador bägge fram, långt ner i gaffelbandsgrenen. Skadorna kom inan jag fick hästen. Var in med honom i somras och lyste en kotsenskida och vet ville på eget initiativ kika på gaffelbanden när vi ändå höll på. Det som syntes var en försämrad täthet i framförallt den ena gaffelbandsgrenen och hon kunde inte på bara den bilden avgöra om skadan var ny el gammal. Jag vet ju att den är gammal men tydligen så kan det vara så när det sitter just långt ner i grenen att det förblir mörka partier på UL-bilden även när skadan är utläkt.
Vet tyckte att "det här ser inte strålande ut men har han inga problem så träna på" och än så länge håller det, vi närmar oss kvla och start fram i vinter. En gaffelbandsskada finns ju alltid kvar... sen beror det givetvis på vad man ska ha hästen till men det känns ju onödigt att "köpa problem" (vilket jag iofs gjorde men jag kanske får stå mitt kast framöver)
Vet inte vad det är för skillnad på bristning och blödning, bristning borde ju leda till blödning eller?
Jag skulle ta reda på hur konvalecensen skötts eftersom det är mycket viktigt för en gaffelbandshäst att den fått lämplig konvalecens och försiktig uppträning på hårt underlag. Att tänka på för resten av hästens liv är att vara försiktig med tunga/djupa underlag. Spontant skulle jag inte köpt hästen när du kanske kan hitta en med samma potential men inte samma problem...

Svaret kanske inte sa dig så mkt men det ska bli intressant att höra om det finns någon med bättre kunskap än jag som har nåt att komma med :)
Följer tråden med intresse...

edit: såg nu att den gått löp efter och det är ju klart positivt för klarar den tre säsonger som galoppör utan att slå upp skadan så finns det nog gott hopp om att den kan hålla som ridhäst! Ett nytt UL är helt klart en mkt bra idé!

Senast ändrad:

Jag svarade på en annons om den, där det inte stod något om skadan. Fick ett långt trevligt svar, där hästen i det stora hela tycks vara vad jag söker. Men där de också talade om att den fått en gaffelbandsskada i samband med kvalet. Men att den efter konvalescens och uppträning igen inte visat minsta problem.

Jag tackade dock för mig där, kollade faktiskt inte ens upp hur mycket den löpt eller så, utan gammal skada = nää. Jag har 'tänkt' en del på den dock, undrat hur det gick för den.

Så fick jag nu oförhappandes ett mail med en korrigering, att skadan inte hade varit en 'vanlig gaffelbandsskada'. Utan en bristning i gaffelbandsfästet vid tillväxtzonen i knäet. Jag kände 'skada som skada, nä', man kollade faktiskt upp hur den löpt.

Och det var sen jag började fundera. För den kvalade, och skadade sig i samband med kvalet. Var borta ett år, först ren konv i drygt två månader (vila, skritt vid hand) och sedan en väldigt långsam uppträning.

Sen dess har den löt väldigt flitigt utan konstigheter, struken en gång för kotledsvrickning (enl äg blev den varm i en kota efter jobb, inte halt, men fick vila, och sen långsam igångsättning, löpte igen 2 mån senare), och haft några vilor (man kan ju inte tävla 2 - 3 ggr/månad 12 månader/år liksom, eller eh kan kan man väl, men hade den det skulle jag dra öronen åt mig), men i princip löpt 'oavbrutet' och utan strykningar. Den har startat FLITIGT som sagt. Och presterat.

Så ja, det verkar ju som att gaffelbandet oavsett håller för löp, och håller det för löp så borde det hålla för ridning. Samtidigt så det finns ju saker som inte visar sig förrän X tid gått, dvs den kan klara X belastning Y tid, men efter Y tid går det åt skogen oavsett belastning. Där borde man ju som sagt få svar med UL.

Men, jag strök den helt redan utan att ha sett den vid blotta omnämnandet av gaffelbandsskadan, men nu när jag faktiskt kollade vad den gjort, så började jag fundera igen. (Eftersom den i övrigt iafg 'på pappret' verkar vara vad jag söker, jag har dock varken sett den irl eller provridit)

Jag är dock väldigt mycket så att jag tycker att 'köpa problem, nä, de får man ändå'. Samtidigt så om det nu inte är ett problem, så kanske man ska ge den en chans. Eller inte. Frågan är ju om skadetypen skiljer sig och isf hur från en 'vanlig' gaffelbandsskada/blödning.

Senast ändrad:

Ska inleda med att jag kan inget om den omfrågade skadan.

Men en tanke som slog mig nu när du verkar leta ny kuse är, Ska du verkligen skaffa en till "likadan" häst?

Dvs en fd tävlingsgaloppör.

Det verkar ju onekligen vara en hel del besvär med att skola om dom till att vara helt vanliga ridhästar.

Efter vad du har berättat om den förra som hade problem att vara ensam, problem att hålla sig fräsch pga av att den härjade i hagen osv så kanske det skulle vara roligare för dig att skaffa en mer bevisligen hållbar och stadig kuse.

En som är van vid att just vara ridhäst och att leva i stora kuperade hagar.

Tåls inte det att tänka på innan du skaffar en problemhäst igen, naturligtvis gör du precis som du vill men tänkte bara så ett litet frö i dina tankar. (i all välmening)

Det finns hästar med krut i även hos vanliga ridhästar, jag har själv en sådan i min nyaste gamling, han är en Irish Draught/fullblod och han är 20 år, hållbar som attan och pigg till tusen MEN oerhört säker på fötterna.

Kolla på Irländare, uppfödda i det fria så har de en otrolig koll på sina fötter vid bus i terrängen och det är ju ett stort plus.
Dessutom så är dom (som jag träffat) mycket coola i hantering och i stallet när dom blir själva, kort sagt, väldens bästa hästar! :idea:

Min fundering är ju varför den tas av banan nu, den är ju bara 5 år o kan löpa nått år till utan problem, om där inte finns nått som spökar.

Hur du än gör så lyckönskar jag dig, o håller tummarna att det ska gå bra för en gångs skull, o du får en hel o fräch häst att ha roligt med

Men en tanke som slog mig nu när du verkar leta ny kuse är, Ska du verkligen skaffa en till "likadan" häst?

Dvs en fd tävlingsgaloppör.

Jag har inte bestämt mig för om jag övht ska skaffa någon ny häst eller ej. Jag har ju funderat på saken ett bra tag nu (eftersom det är ett tag sen jag började inse vartåt det skulle kunna sluta med B). Jag kommer dock inte fram till varken bu eller bä :crazy: Å ena sidan så, och å andra sidan så..

Så, jag läser annonser, och de (få) ggr jag hittar något som låter intressant så mailar jag. Hitills har inget på annons (i min prisklass iaf) varit tillräckligt intressant i slutändan för att åka och kika på. Ska kolla på en häst här i veckan dock, som inte är via annons utan mer 'kom till mig'. Tror jag kommer få betydligt mer svar ang vad jag *egentligen* känner ang ny häst eller ej efter att ha provridit. Men som det är nu så letar jag inte direkt aktivt, utan lite halvengagerat (och har så gjort ett tag).

OM jag ska ha en ny häst, så är ju individen viktigare än rasen, med vissa undantag (jag vill ju fortfarande t ex inte ha en för tung/grov häst t ex, exakt var gränsen går beror ju på individen, ridkänsla osv). Men satt jag i ett läge där jag kunde 'peka och välja' så landar vi hos fullbloden. Jag gillar fbl helt enkelt.

Sen, ett 'ridhästuppfött' fullblod är ju ingen nackdel alls - tvärtom! Men då var det det där med budgeten igen, som ju tyvärr är begränsad.

Så, jag kikar på 'allt möjligt' faktiskt, både rasmässigt och åldersmässigt. Från unghästar (tre och uppåt) via 'gyllene medelåldern' och till de gamla (ca 20) ringrävarna. Det finns ju dock både för och nackdelar med alla olika typer/scenarion.

Så, om det blir ny häst, så VAD för häst det blir, det får nog 'slumpen' avgöra. (Fel ord med slumpen men kom inte på något bättre, men det får avgöras den dag jag hittar hästen jag känner att 'den här vill jag ha'. Jag letar som sagt med öppet sinne, men kommer ju inte ifrån att hjärtat klappar extra för fullbloden..)

Efter vad du har berättat om den förra som hade problem att vara ensam, problem att hålla sig fräsch pga av att den härjade i hagen osv så kanske det skulle vara roligare för dig att skaffa en mer bevisligen hållbar och stadig kuse.

---

Tåls inte det att tänka på innan du skaffar en problemhäst igen, naturligtvis gör du precis som du vill men tänkte bara så ett litet frö i dina tankar. (i all välmening)

Någon som inte kan vara ensam vill jag ju inte ha, det ville jag inte 'förra gången' heller, det gick dock inte att förutse riktigt att hon inte skulle kunna. Jag frågade ju, och fick svaret att 'hon har aldrig varit ensam', men hon gick ju att rida ut själv utan problem, och jag tyckt ju att aldrig varit ensam brukar inte vara problem, 'bara' att lära dem. Vilket inte var så bara ( även om det på slutet var påväg att gå bort). Så förra damen var ingen problemhäst när hon köptes, men det blev ju problem med stort P iom att hon reagerade så extremt på att vara ensam.

Men i övrigt har jag samma krav som innan, på okomplicerad, kunna vara ensam, gå att rida ut själv utan problem, lätt att lasta etc. Fast just ensamheten kommer jag ju kolla NOGA innan köp nu :devil: (Jag har ju köpt de som aldrig varit ensam innan, men det har aldrig varit problem, men som sagt.. den här gången tänker jag inte anta det längre..)

Senast ändrad:

Min fundering är ju varför den tas av banan nu, den är ju bara 5 år o kan löpa nått år till utan problem, om där inte finns nått som spökar.

Hur du än gör så lyckönskar jag dig, o håller tummarna att det ska gå bra för en gångs skull, o du får en hel o fräch häst att ha roligt med

Den tycker inte det är kul längre är anledningen, enligt ägaren då. Inte ofräsch utan bara 'tappat lusten' (och den har som sagt löpt flitigt, så jag är kanske inte förvånad rent teoretiskt).

OM det skulle bli aktuellt med dem, kommer den givetvis klinikbesiktigas och friröntgas innan, just för att den kan ju liak gärna slutat springa för att det tar emot rent fysiskt. Men om ägarens ord är sanna, så handlar det ju om pengar. Den springer inte in så mycket pengar längre, och då ryker de ganska snart (hon har sprungit in ca 50 K/år som tre och fyråring, men betydligt mindre som femåring), det kostar ju skjortan att ha dem i träning.

Till TS: Min tolkning är att de menar att en bristning i övre gaffelbandsfästet (proximal suspensory desmitis om man söker på nätet) har bättre prognos än blödning i själva gaffelbandet "suspensory body desmitis". Men att det skulle vara ett starkt argument vet jag inte om de kan ha stöd för? Att hästen har hållt är väl det intressanta.

Till TS: Min tolkning är att de menar att en bristning i övre gaffelbandsfästet (proximal suspensory desmitis om man söker på nätet) har bättre prognos än blödning i själva gaffelbandet "suspensory body desmitis". Men att det skulle vara ett starkt argument vet jag inte om de kan ha stöd för? Att hästen har hållt är väl det intressanta.

Ah, tack, ska googla lite. Och det låter som det är precis som du tolkat det de menade. De sa ju gaffelbandsskada först, och jag tackade för mig med hänvisning till den. Och nu blev jag kontaktad igen (de tyckte tydligen jag lät som en bra köpare, eller påstår det iaf, kan ju bara ha svårt att sälja den, vem vet) och ville korrigera att det var den nämnda typen av skada det var. Dock utan att på något vis 'propagera' för hästen mer, eller pusha/pressa, utan bara korrigera typen av skada, eftersom det var skillnad.

Det jag klurade på (och ska fråga vet om) är ju om det blir sammas lags ärrvävnad vid den typen av skada, och samma nackdelar med den som vid 'vanlig' gaffelbandsskada? (Min valack har ju haft en skada vid nedre gaffelbandsfästet, men på ett bakben. Aldrig bekymrat honom senare, men han har ju ärrvävnad där)

Om man är intresserad så finns ett exjobb om gaffelbandsskador på SLU
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001974/01/Aja_Staaf_EEF_klart_oktoberpdf_2007.pdf
En bra översikt över gaffelbandsskador hittar du på
http://www.vetmed.ucdavis.edu/CEH/Pubs-SuspBrochure-bkm-sec.pdf
Gaffelbandsskador i övre fästet är väl bra på så sätt att de går att undersöka, bedöva osv lättare än de i fästet mot kotsenbenen, så det finns väl mer forskning om det.

skulle finna det högst skumt om jag ringde på en annons och tackade nej när de berättade om skadan, om jag sen oprovocerat blev uppringd av dessa med en ny "version" av skadan. Det har nog knappast att göra med att de finner dig vara den ultimata köparen, snarare att man kanske väldigt gärna vill sälja till vem som än må tänkas kunna nappa.

skulle finna det högst skumt om jag ringde på en annons och tackade nej när de berättade om skadan, om jag sen oprovocerat blev uppringd av dessa med en ny "version" av skadan. Det har nog knappast att göra med att de finner dig vara den ultimata köparen, snarare att man kanske väldigt gärna vill sälja till vem som än må tänkas kunna nappa.

De är två ägare, den ena är 'glad amatör', den andra är mer professionell. Och att 'amaträgaren' inte visste/förstod att det finns skillnader på gaffelbandsskador är inte så konstigt. Vi har btw mailat, jag tackade nej med hänvisning till gb-skadan i månadsskiftet, och fick mail igår som sagt, om att hon (hobbyäg) fått sig en skrapa av andra ägaren om att det inte var en 'vanlig gaffelbandsskada utan en bristning', och hon ville bara ge rätt info. Men la till att hon förstod anledningen till att jag tackat nej, men ville att rätt skulle vara rätt. Dvs inget försök att 'återigen sälja hästen'. (Däremot är det mycket möjligt att andra ägarna tyckt att 'nu får du minsann kontakta spkulanten igen och tala om att det var en sån här gb-skada!' med baktanken att spekulanten då skulle vilja köpa.

Har messat min veterinär lite frågor om skadan och 'långsiktsprognos' som ridhäst, men inte fått svar än.

Lite allmänt svar (förenklat)

Det är så att senor är som gamla tiders strumpeband, alltså i en sena finns många små "gummi"trådar (som i ett strumpeband). Om ett antal av dessa trådar (men inte alla) översträcks brister de och då kallas det en bristning och medför en blödning eller ett ödem. Det kan läka bra med en viss ärrbildning. Om alla trådar brister så blir det ju svårare för senan att läka pga dålig kontakt och resultatet därefter. Dock har jag sytt ihop avskurna senor med gott resultat på hund och de har blivit funktionsdugliga som jakthundar igen men först nästa säsong och då med varsam o grundlig uppträning, men dessa har då (benet alltså) varit gipsade i böjställning så att senan fått läka i godan ro (ett par månader), går ju inte på häst.

Lite svårt att förklara men rek Dig att söka på google där bl a Roneus har en fin förklaring. Sök på gaffelband.

En personlig åsikt, jag har själv haft en galoppör för länge sedan, funkade so-so men dessa fullblod har väl aldrig varit ensamna utan alltid gått i flock både under uppväxt och arbete. Men har man blivit kär i fullblod så har man - hjälps inte vad folk säger.

Lycka till nu med Ditt ev köp

*KL*

Min veterinär svarade att Sådana skador kan ibland komma tillbaka, ffa vid ridning på böjt spår. Jag skulle önskat mindre värdeord och mer statistik :devil: Brukar de komma tillbaka t ex. Jag får helt sonika slå en pling och få lite mer utvecklat svar om det skulle vara aktuellt. Men man kan aldrig vara garanterad i alla fall..

Fast å andra sidan så har du väl nu fått så mkt nu att det är dags att dra öronen åt sig? Det låter verkligen inte som att det är värt att köpa när det finns så mkt friska hästar. Det är inte värt att köpa på sig problem.

Skadan är av så pass allvarlig karaktär, utläkt eller inte, att det är dumt att satsa på tycker jag.

Ja just det,tror jag vet vilken häst du pratar om.
Är ju mycket möjligt, det är ju en liten värld. Nu spelar det ju för tråden ingen större roll vilken häst det är, såvida det inte finns information som inte kommit fram.

Men om någon vet vilken häst det är vill 'berätta något' så är det nog bäst ta det via PM; sådant brukar aldrig vara bra att ta i trådar, väldigt lätt det blir missförstånd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka