Sv: Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)
Kanske du då inte råkar (omedvetet?) välja en ny häst som skall behandlas till dödagar.
I så fall för att det är en viss typ av häst (livlig) jag föredrar. Annars ser jag inte hur jag 'väljer' dem? Om man tar B nu, så jag kikade på flera hästar. Jag fastnade för en av dem, inte det bästa valet, men det var den jag fastnade för. Dock föll den bort då ägaren inte tyckte att man 'besiktigar fbl från banan'. Och just för jag inte vill/e ha fler trasiga, så strök jag den. Och letade vidare.
Och hittade Blå, som det på intet vis sa 'klick' med, men hon var rätt storlek, rätt typ och - viktigt - varit skadefri (utom två små blessyrer) ditintills i livet. Hon gick dessutom totalt UA genom veterinärbesiktningen, med 'Sveriges pipigaste veterinär'.
Sen BLEV hon precis, precis det jag ville ha ridmässigt och så med, men hon var inte det när jag köpte. Hon var ett 'förnuftsköp'. Som visade sig vara rena fyndet.
Men det jag köpte var inget som 'hade lite skavanker' eller som 'nog skulle kunna bli bra med lite behandling' eller så. Utan en kärnfrisk liten dam, som dessutom även i träning gått med andra hästar. Och som dagligen gått ute i hage (jag var noga med det, strök omgående alla som sen de var åringar och sattes i träning hade gått bara själv, eller bara stått på box).
En hagskada satte P för allt.
Men just frågan 'och hur fan ska jag garantera att det inte blir lika' är ju den stora 'stötestenen' till varför jag inte varit säker på om jag velat ha ny häst (förrän jag föll som en fura nu för fuxen), för det har känts/känns som att 'det spelar ju ingen roll vad jag köper'. Alltså om jag så köper något som aldrig varit sjuk/skadad, veterinärbesiktigar och röntgar från topp till tå, och bara köper något absolut felfritt, så jag kan ju få följa den till vila i förtid i alla fall. Det är bittert och pessimistiskt, jag vet. Men just för att det är inte några 'behandlingsobjekt' jag köpt. Utan de har varit friska vid köp.
Samma sak med C, hon köptes som åring, vetbes UA, avlivades som tvååring för autoimmun sjukdom. Det är förvisso/kan ses som maximal otur. Nästa var K, även där har vi ett trauma. Och där behandlade jag 'till döddagar'. Med B så sa jag till veterinären ganska 'tidigt' att JAG är inte intresserad av att göra en K2 av det här, det orkar jag inte. Just för att ha konvalescentgräsklippare och åka skytteltrafik till veterinären är inte vad jag vill.
Men jag är sådan som köper hästar på förnuft mer än känsla. Det har aldrig sagt 'klick' så jag skenat iväg och blundat för grejer någon gång. (Nu med fuxen har det ju sagt klick, men jag tänker inte skena iväg iaf, utan han ska besiktigas).
Det enda med B som jag känner att jag hade kunnat ändra på, men det är bara med facit i hand, det är att bett att ägaren provade att ta ut alla de andra hästarna och lämna henne själv inne, för att då ha sett hur extremt hon reagerade. Det var ju dock inget som ens fanns på kartan för mig då. Hon hade aldrig varit ensam, jag har haft flera sådana, som utan problem lärt sig det. Säljaren hade ju sålt flera sådana, som utan problem lärt sig det. Men där kan man ju, med facit i hand, se att OM jag hade av någon anledning som då inte existerade men nu är given, bett att få se henne själv.
(Fuxen har jag sett vara själv redan på provridningen, som sagt finns det inget annat att göra av eländet kan man lära sig av det)