Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Förr menade du att du gett upp kampen mot stenen.
Plockar du bara en gång?
Om man nu ska ha hästar i sådana hagar bör man plocka hela tiden- vartefter. Kanonbra materiel att täcka leriga ställen.

Sen bör man definitivt plocka innan snön kommer.
hur ska nya hästen veta att det är sten under den?

Jag plockar varje vår, men jag har gett upp att tro att de någonsin ska ta slut.

De kryper upp vid tjällossning, så inget direkt plockbehov resten av året. Det blir inget direkt 'vartefter' att plocka, det är tjälen som skjuter upp den när den släpper.

Så, när det torkat upp på våren, så plockar jag (exakt när det inträffar beror ju på när det blir torrt, och till viss del på när matte har tid), i samma veva som jag mockar toaletterna i hagen. Sen är det ganska status quo på stenfronten, plockar jag väl tidigt kan det komma 'upp' några fler som gömts i leran innan.

Men det finns alltså ingen sten när snön kommer, den försvann redan på våren.

Men under sommar och höst etc så händer ju inget på stenfronten, det är stenfritt (eller näst intill, jag plockar inte de små och kommer aldrig att göra) tills tjälen skjuter upp nya nästa år som kommer i dagen i samband med söndertrampningen, och tas bort när det torkar.

Men jag har gett upp hoppet om att de ska ta slut tyvärr, det verkar finnas ett oändligt lager därunder. (De kommer bara upp just på den fd vallen, inte i övriga hagen).

Lägga dem för att förhindra lera är de lite för stora för (en stenkross skulle vara trevligt *s*), men jag bygger intressanta pyramider av dem :devil:

Jag plockar så fort jag ser ngn o jag har ingen direkt stenrik mark, men det kommer ändå fram en del.

Har oxå använt materielet till att täcka husdjurens gravar- för att förhindra att vilda djur gör gravskändning.
det är ju ännu värre på om det är blött. om resterande mark är lerig o större stenar däri.
Hästar har brutit kotorna för mindre:crazy:

Göra gravar av dem är ett väldigt bra användningsområde ja, ligger två hästar och tre hundar under stenrösegravar hos pappa. Jag begraver bara smådjur här, finns katter och små hundar, och de har skifferplattor över sina gravar.

Jag vet inte om du missade att läsa stycket att jag är väldigt otolerant mot lera, och tar bort hästarna från leriga/slippriga hagar långt innan 'normalhästägaren' gör det, så du behöver inte oroa dig.

Synd snön redan ligger (på ofrusen mark dock, sucka..), annars kunde jag gått ut och tagit ett dagsfärskt foto på 'stenstatusen' på vallen i vinterhagen, som inte är plockad en enda sten på sen i maj, och där antalet stenar som finns går att räkna på båda händernas fingrar.

Och nu kan vi för övrigt låta tråden vila i frid (eftersom dne inte är aktuell för mig, hästen med den g:a gaffelbandsbristningen är ju avskriven), alt om någon annan vill diskutera ursprungsfrågan.

Ja, på en bildserie är det mycket sten. INNAN plockning. Inte 'trots det plockats'

Bilderna det 'hackas på' är tagen strax efter att snön försvann och det torkat upp. Dvs innan plockning. Bilderna det relateras till är från 14 april. Nästa bildserie som finns är från maj. Utan sten.

Och ja, då suckar jag lite åt att det gång efter annan framställs som att mina hästar får springa runt på lös sten.

Jag ser ingen anledning att stänga av den, jag har sett hästar bralla där varje vår, utan ett feltramp. Men jag vill inte ha all sten där, därför jag plockar den. Hade dte varit så att de var så små att de rullade på underlaget, eller så stora att de gav problem, då hade jag stängt av mellan stenplockning.

Men, jag plockar den i samband med att det torkat upp på våren, men innan det kommit gräs.

Det jag däremot alltid och ovillkorligen stänger av för (elelr byter hage eller på annat löser) är när det blir lerigt. Där är nämligen en skaderisk, och så anser jag inte hästar ska behöva klampa runt i lera, och 'min gräns' går ganska tidigt för när det är lerigt.

Men man får ha synpunkter på att de alls går där när stenen ligger om man vill, inga problem. Sålänge man inte tycker att det är sådär hela tiden. Det är det jag reagerar på.

Ha du dina hästar precis hur du vill, som jag skrev tidigare så är det helt och hållet upp till dig.

Blir lite less på att du blir halvsnorkig i tonen när man försöker att hjälpa dig med dina uppenbara problem!

För sanningen är ju den att du ofta verkligen har problem med skadade hästar, det spelar ingen roll vad du än försöker skriva till ditt försvar, fakta kvarstår, dina hästar är skadade oerhört ofta, onaturligt ofta.!

Det enda jag tänkte var att ge dig tips och råd för hur du bäst ska kunna klara dig ifrån sådana tråkigheter i framtiden med en sprillans ny häst. Det ÄR lätt att bli hemmablind, det blir jag också till och från.

Om du anser att det är att "hacka", ja, då ska jag genast lägga ner engagemanget med att ge tips och min syn på det hela.

Det kan vara bra med annan input ibland och nya synsätt, för när häst på häst på häst går tvär sönder, då börjar man ju fundera på vad som kan vara felet.

Det skulle i alla fall jag göra om jag vore dig, jag skulle fullkomligen skrika ut efter hjälp från andra för att kanske få råd över hur jag skulle lösa det hela på bästa sätt och kanske få en hint om VAD som kunde vara problemet.

Men det är ju bara hur JAG skulle gjort.

Jag håller helt med dig "Grängis"

Till dig Alexandra vill jag bara skriva att jag är fruktansvärt trött på alla dina trådar du startar och står som ett frågetecken över vad som händer och hur det kunde hända, om och om igen. Många har försökt hjälpa dig med din misserabla hästhållning och en olycks statestik på drygt 80% men alla råd som är bra förkastar du genom att i skrift svara att du minsan vet bättre själv och är ofelbar. Du är däremot mkt snabb på att rätta andra trådskapare och komma med råd, förvånadsvärt många gånger väldigt bra råd. Därmed så drar jag slutsatsen att du kan inte vara så okunnig när det gäller andras hantering som du är i din egen. Vad beror det på??? Blir du plötsligt fruktansvärt osäker på din egen hantering men känner dig säker på hur andra ska hantera sina hästar??

Bara för att man nu inte ser alla dessa stenar för dagen i hagen så ligger dom dolda strax under marknivån eftersom dom vid tjällossning "poppar" upp så du ser dom. En häst "flyter" inte på ytskiktet utan beroende på underlag,hastighet och vikt trampar ner i underlaget. Vad är det som säger att dina hästar inte trampar på stora stenar när dom "lever loppan" i hagen och skadar sig bara för att du inte ser stenarna i dager?? Många skador som hästar besitter eller ådrar sig är heller inte alltid naturligt att hästägaren märker med blotta ögat.

Har man hagar som du beskriver att dina är så är dom högts olämpliga för hästar oavsett om du ser stenarna eller inte. Dom finns där starx under markytan. Har du problem med att förstå det??

Kanske lika bra att låta tråden vila och du gör som du vill.

Återkom nu bara inte med en ny tråd där du skriver att även din nya häst blivit skadad för då har du verkligen bevisat till 100% att du är skaderisk för hästens välbefinnande.

Lycka till.

Det jag blir irriterad på (vilket uppfattas som snorkigt) är när det vänds, vrids och tänjs på sanningen. Sen om det är medvetet eller omedvetet (dvs missförstånd) är en sak, men det blir lätt tröttsamt i längden.

Jag har nämligen inte en massa sårskador på hästarna t ex, jag har aldrig mig veterligen iaf haft en vrickning, och majoriteten av de skador jag haft har varit platt, stenfri hage.

Och att utslaget på så många år jag haft häst, ha haft TVÅ skador som kostat dem livet i slutändan - det anser jag inte vara att mina hästar dör som flugor.

I övrigt har jag haft två 'senskador' (en sen och en gaffelbands), den första i box, den andra i platt, fin hage. Spiktrampet (även det i platt fin hage)

Båda de skador som i slutändan kostade hästarna livet var i hage - platt dito.

Så som sagt, på så många år, två skador som lett till att hästarna tyvärr i slutändan förlorat livet, men i övrigt inget livshotande, och inte en endaste allvarlig skada i hagen alla älskar att dissa (vinterhagen). Men det tenderas att glömams bort. Som sagt endera medvetet eller omedvetet. Är ju lätt att när man läser bara inlägg här tycka 'men jisses det är ju något HELA tiden'. Lite som när valacken fick sin senskada, och flera tyckte 'men gör han annat än att skada sig, har han lyckats nu igen, han är ju ALLTID skadad?'. Han hade varit HELT skadefri i nästan tre år. Men tidsperspektivet försvinner och när det händer något minns man lätt 'var det inte den som?' och så känns det som igår.

Det jag blir irriterad på (vilket uppfattas som snorkigt) är när det vänds, vrids och tänjs på sanningen. Sen om det är medvetet eller omedvetet (dvs missförstånd) är en sak, men det blir lätt tröttsamt i längden.

Själv blir jag irriterad (vilket kan uppfattas som snorkigt) när ngn själv skriver ut sanningen för att sedan påstå att svarande vrider och tänjer på sanningen. Visst är det medvetet att man försöker förklara det men otroligt tröttsamt att det verkar mottagas med ometmetenhet (dvs missförstånd)

Visst är det tröttsamt i längden.

Har du funderat själv på att framöver bli mindre tröttsam och har du tänk på att du tar upp utrymme på forumet som andra användre i mindre tröttsamma in lägg skulle finna glädje att få utrymme för?

Kanske irriteras inte bara du utan du kanske även rent av irriterar andra??

har du tänk på att du tar upp utrymme på forumet som andra användre i mindre tröttsamma in lägg skulle finna glädje att få utrymme för?

Finns det ett begränsat utrymme på Buke? Det visste jag inte, tack för infon! :bow:

Nu har jag coari på ignorelistan så ser inte inläggen, men ser ju vad folk citerar.

Och att hålla liv i en sedan länge utdöd tråd som jag upprepade ggr tyckt borde återgå till det den är skapad för, är inte det utrymmeskrävande då.. Bara undrar..

Alexandra ,ärligt talat..du ger andra mkt kunniga och goda råd,det beundrar jag.
Men det är lite oroande hur dina hästars öden slutar.
Jag säger inte att du missköter dem på ngt vis,men jag får en känsla av att du omedvetet väljer hästar som kommer sluta under avlivningssprutan.
Du lägger ner enorm tid med att starta trådar och dela med dig av tusentals detaljer i hur de behandlas gång på gång och slutligen avlivas,allt detaljerat i atomer ,jag tycker inte att det är riktigt sunt.:crazy:

Ärligt talat tycker jag att du skall låta nån annan välja häst åt dig nästa gång.Eller kanske du ska vänta med att köpa ny häst ett tag?

Kanske du då inte råkar (omedvetet?) välja en ny häst som skall behandlas till dödagar.
Jag tror också du omedvetet(eller medvetet ) får uppmärksamhet och energi av att andra tycker synd om dig och dina hästars öden.
Försök få den uppmärksamheteten och energin på ett sundare sätt.
Jag tycker inte att det är riktigt frisk,och jag vet att många tycker likadant.
Jag har hållt tyst länge,men tråden där du i detalj beskriver din hästs avlivning var osmaklig,man sörjer olika ,men jag skulle personligen inte lägga ut mina hästars öden offentligt eller visa smaskiga bilder på operationer hit och dit.
Mina hästar är familjemedlemmar och jag skulle inte ens lägga ut en bild på dem på ett forum för allmän beskådan,ännu mindre beskriva deras åkommor och avlivning för andra i detalj..men folk är olika.

Du verkar intelligent ,mkt kunnig och vältalig,använd de talangerna på annat sätt än att dissikera dina sjuka hästars öden offentligt gång på gång,jag tror inte det är hälsosamt för varken dig eller läsare att dras in i din värld av ältande och onödigt detaljrika fallbeskrivningar av sjuka och åter sjuka hästar .

Är hela din identitet uppbyggd på att vårda sjuka hästar ?
Bara undrar...och oroas för nästa följetong..:confused:
Krya på dig och jag önskar dig verkligen en frisk häst nästa gång.

Jag måste tyvärr hålla med dej i dina tankar.

Och jag blir orolig för att det här intresset för allt det veterinära blir den största delen i hästeriet till slut. :crazy: Medvetet eller omedvetet.

Alexandra, jag blir så ledsen över alltihop, för det är sant att hästar blir skadade och det kan hända mycket i hagar, men samtidigt verkar du så identifierad med rollen av att ta hand om dem att det gör mej orolig för att du faktiskt nånstans tycker om att ha en skadad häst att vårda och berätta om i detalj. :crazy:

Du är en tjej som älskar dina hästar och jag är övertygad om att du egentligen vill ha friska hästar, men några av skildringarna i detalj av operationer som Keles öga tex är för mycket. Det är som om du nånstans tycker om det.

Och skildringen av BLÅ:s avlivning var direkt osmaklig, jag mådde illa och jag är övertygad om att många andra gjorde det också. Jag förstår att man kan ha behov av att skriva av sej såna händelser men man måste inte lägga ut dem på nätet.

Man måste inte heller läsa, jag vet.
Men jag har ju följt dej och Blå delvis det här året med allt som varit och läste pga det.

Oavsett om det är bara två som du fått avliva, så är det mer alla detalljerade skildringar som jag reagerar på. Ibland har jag tänkt att du borde bli veterinär, du är ju ung och det är inte för sent än.
Du ÄR väldigt intresserad av veterinära termer osv (det har jag påpekat tidigare) Som flera säger kan du väldigt mycket om medicinska saker som har med hästar att göra. Varför inte fundera allvarligt på att bli veterinär och få utlopp fär det intresset?

Jag hoppas ändå att det nu, om du köper den där hästen som verkar väldigt trevlig, kommer att gå bra både med den och dina andra hästar, och att du kan få skriva långa trådar om din ridning istället, med massor av detaljer:idea::D

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra, jag blir så ledsen över alltihop, för det är sant att hästar blir skadade och det kan hända mycket i hagar, men samtidigt verkar du så identifierad med rollen av att ta hand om dem att det gör mej orolig för att du faktiskt nånstans tycker om att ha en skadad häst att vårda och berätta om i detalj. :crazy:

Jag förstår om det kan tolkas så om man följer det 'på avstånd'. Jag är inte mycket för att skriva trådar om hur jobbigt det är och hur dåligt jag mår. De som känner mig och är kring mig ser den delen med. Men jag mår skit av det, det är inte ett dugg 'tycka om' över det. Men jag ser det mer som att 'jaha, vad har jag för val nu? Endera bryter jag ihop och gräver ner mig, eller så försöker jag lära mig mer av det'. Och väljer det sista. Och håller bort så mycket går om hur jag mår av det etc. Annars finns det inte en chans i helvetet att jag skulle orka fortsätta alls.

Jag vill inte ha kramkniner/gräsklippare/konvalescenter. Jag vill rida och träna och tävla.

Sen ÄR jag intresserad, ja. Jag vill inte bli veterinär, har aldrig velat, däremot djursjukvårdare. Dock är jag inte tillräckligt angelägen för att ändra mitt liv så radikalt som det skulle krävas för att bli det. Men intresset finns, och det märks t ex som du säger i språkanvändning etc. Men när jag skriver trådar om skador, så är det för att veta mer, inte för att folk ska tycka synd om. Tycka synd om gör tyvärr inget bättre, kunskap kan det. Om inte annat så med kunskap är man mer förberedd.

Men det jag vill ha är friska hästar, slippa se veterinären annat än för förebyggande rutingrejer (vacc, tandfix, hälsokontroll). Och jag mår skit av när det inte blir så. Men ser inte vad det hjälper att 'ynka om det' (däremot kan jag inte alltid låta bli irl)

Kanske du då inte råkar (omedvetet?) välja en ny häst som skall behandlas till dödagar.

I så fall för att det är en viss typ av häst (livlig) jag föredrar. Annars ser jag inte hur jag 'väljer' dem? Om man tar B nu, så jag kikade på flera hästar. Jag fastnade för en av dem, inte det bästa valet, men det var den jag fastnade för. Dock föll den bort då ägaren inte tyckte att man 'besiktigar fbl från banan'. Och just för jag inte vill/e ha fler trasiga, så strök jag den. Och letade vidare.

Och hittade Blå, som det på intet vis sa 'klick' med, men hon var rätt storlek, rätt typ och - viktigt - varit skadefri (utom två små blessyrer) ditintills i livet. Hon gick dessutom totalt UA genom veterinärbesiktningen, med 'Sveriges pipigaste veterinär'.

Sen BLEV hon precis, precis det jag ville ha ridmässigt och så med, men hon var inte det när jag köpte. Hon var ett 'förnuftsköp'. Som visade sig vara rena fyndet.

Men det jag köpte var inget som 'hade lite skavanker' eller som 'nog skulle kunna bli bra med lite behandling' eller så. Utan en kärnfrisk liten dam, som dessutom även i träning gått med andra hästar. Och som dagligen gått ute i hage (jag var noga med det, strök omgående alla som sen de var åringar och sattes i träning hade gått bara själv, eller bara stått på box).

En hagskada satte P för allt.

Men just frågan 'och hur fan ska jag garantera att det inte blir lika' är ju den stora 'stötestenen' till varför jag inte varit säker på om jag velat ha ny häst (förrän jag föll som en fura nu för fuxen), för det har känts/känns som att 'det spelar ju ingen roll vad jag köper'. Alltså om jag så köper något som aldrig varit sjuk/skadad, veterinärbesiktigar och röntgar från topp till tå, och bara köper något absolut felfritt, så jag kan ju få följa den till vila i förtid i alla fall. Det är bittert och pessimistiskt, jag vet. Men just för att det är inte några 'behandlingsobjekt' jag köpt. Utan de har varit friska vid köp.

Samma sak med C, hon köptes som åring, vetbes UA, avlivades som tvååring för autoimmun sjukdom. Det är förvisso/kan ses som maximal otur. Nästa var K, även där har vi ett trauma. Och där behandlade jag 'till döddagar'. Med B så sa jag till veterinären ganska 'tidigt' att JAG är inte intresserad av att göra en K2 av det här, det orkar jag inte. Just för att ha konvalescentgräsklippare och åka skytteltrafik till veterinären är inte vad jag vill.

Men jag är sådan som köper hästar på förnuft mer än känsla. Det har aldrig sagt 'klick' så jag skenat iväg och blundat för grejer någon gång. (Nu med fuxen har det ju sagt klick, men jag tänker inte skena iväg iaf, utan han ska besiktigas).

Det enda med B som jag känner att jag hade kunnat ändra på, men det är bara med facit i hand, det är att bett att ägaren provade att ta ut alla de andra hästarna och lämna henne själv inne, för att då ha sett hur extremt hon reagerade. Det var ju dock inget som ens fanns på kartan för mig då. Hon hade aldrig varit ensam, jag har haft flera sådana, som utan problem lärt sig det. Säljaren hade ju sålt flera sådana, som utan problem lärt sig det. Men där kan man ju, med facit i hand, se att OM jag hade av någon anledning som då inte existerade men nu är given, bett att få se henne själv.

(Fuxen har jag sett vara själv redan på provridningen, som sagt finns det inget annat att göra av eländet kan man lära sig av det)

Inte för att vara elak, peka finger eller något annat dumt. Men varje gång jag läser dina trådar tänker jag på Münchhausen by proxy... Visst, hästar skadar sig, men nu har du drabbats av FÖR MYCKET otur, sannolikheten att någon av dina hästar ska skadas sig allvarligt är näst intill 100%.

Sedan att skriva om detaljerat om avlivningar är direkt förkastligt, jag skulle aldrig göra det mot mina djur. Du kan inte sitta och försvara dig själv gång på gång från internetcommunityn, och mena att dina hästar drabbats av "Murphy". För i grund och botten är det du som väljer att skriva om din hästhantering, om dina veterinära resor åt oss... Ibland känns det som att du hittar något i stallet, springer tillbaka till datorn och kastar ut en fråga. När svaren trillar in så diskuterar du inte ens, för du vet redan svaret...

*KL*

De som fortfarande känner ett behov av att diskutera min hästhållning, är förresten hjärtligt välkomna på besök, så kan vi diskutera saken irl. Jag kan bidra med både mat och husrum.

I övrigt så kommer jag inte diskutera saken mer, eftersom ämnet känns tämligen uttömt och har gått i cirklar en lång stund nu. Vad gäller diskussioner om Munchausen etc, så tar jag det tämligen lätt. När min veterinär, som ju är den som 'sett och fått ta hand om' allt elände, erbjuder mig att låna en av sina hästar, då lär det knappast föreligga något annat än just ren och skär otur. Vilket ingen i min närhet/som känner mig irl tvivlar på.

Därför, för vidare diskussioner i ämnet så är ni hjärtligt välkomna på besök, bara höra av sig via PM så ordnar vi ihop något som passar.

I övrigt tänker jag inte ens kolla den här tråden mer, utan koncentrera mig på både viktigare och trevligare saker.

*KL*

Låser nu denna tråd eftersom ursprungsämnet har kommit i skymundan, den kommer dock att få stanna kvar.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama