Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Jag har ingen offentlig dagbok. Min hemsida är nere för uppdatering, min mail fungerar prima dock.

Anser du att dina hagar kan vara mer lämpliga för bergsgetter än hästar och dina boxar mindre lämpade för fullblod??? Jag förmodar att allt är i sin ordning efter som inte kommunens djur skyddsinspektör har anmärkt på måtten.

Djurskyddet var här (hästinventering) i somras. Utmärkt på allt utom två punkter som var 'bara' godkänt/bra (dagsljusinsläpp i stallet, jag har inga fönster, ställer upp dörrar om de är inne under dagtid av någon anledning, samt belysning i stallet, den är reglementsenlig/laglig etc, men skulle - enligt mig ffa - behöva var 'mer'.). Vi gick runt i samtliga hagar, vi knallade de omtalade slänterna upp med.

Jag anser att min vinterhage är alldeles utmärkt för hästar som vet var de sätter fötterna. De är utmärkta att lära hästarna var man sätter fötterna med, man får dock räkna med skråmor (a la småsår) under invänjningsperiod.

Sommarbetet är utmärkt för alla typer av hästar utom fånghästar/ponnyer samt alltför lättfödda saker. Underlagsmässigt passar det vad sjutton du än kan komma släpandes med.

Boxarna är långt större än minimimått, innehåller inga utstickande detaljer eller liknande man kan skada sig på. De är utmärkta för alla hästar utom de som har boxhoppning som hobby. Jag har medvetet tagit bort (ett fall) alt sänkt (ett fall) de (tidigare) höga mellanväggarna mellan boxarna då hästarna ville kunna stoppa in huvudet till varandra. Om/när jag får in en häst som störs av det/inte vill det åker de upp igen. Skulle jag träffa på en boxhoppare/vara orolig någons kulle hoppa finns det upphöjningar (uppfällbara) att sätta dit. Skulle någon häst vilja alt behöva ha galler så finns det med, monteras med några enkla handgrepp på en pisskvart.

Framförallt så erbjuder mina hagar möjlighet till rörelse över hyfsat stora ytor, ett hästliv, och med kompisar. Och boxarna erbjuder större rörelsefrihet än normhästen har, möjlighet att ha koll på sin omgivning, sträcka ut huvudet samt att ha fysisk kontakt med kompisen om så önskas, och (två av tre fall, den tredje vill inte ha det) möjlighet till avskildhet om så önskas.

erfarenhet säger att den troligaste utlösande trauma för dina hästar är just hagarna och boxarnas beskaffenhet. Jag kan ha fel men för mig så verkar det som att be om att få sina hästar skadade i den miljön, jag överlåter dock fakta till mer kompetent myndighet.

Kompetent myndighet håller inte med dig.

Personligen tycker jag att din hästvård inte är till hästens välbefinnande. O.B.S. Ta inte detta personligt utan se det enbart utifrån dina egna skrivna trådar. Dina råd till andra användare som du svarar på tyder på en helt annan distans och kunskap.

Personligen anser jag din sociala kompetens vara under all kritik, ditt liv tämligen tragiskt och dina behov av att försöka uttrycka dig med en språkform du inte behärskar vara lika tragiska. Ta inte detta personligt utan se det enbart utifrån dina egna skrivna trådar.

Och du kan återgå till tråden nu.

Senast ändrad:

Att överlevnaden är högre än antal dödsfall hos varje anskild hästägare.

Är du av annan uppfattning???

Du har nyss konstaterat att min hästhållning är god :devil:

Kan du ta vidare diskussioner i ämnet i en egen tråd kanske, och låta den här återgå till ämnet (eller snarare bero då ämnet är ganska uttömt)

Jag vill veta vad du anser vara god hästhållning. Om du nu dömer ut TS hästhållning så måste du följdaktligen ha en annan syn på hur hästar ska ha det för att må bra... Och om du har någon universallösning på hur man ska kunna skydda dem från traumatiska skador utan att ta ifrån dem ett någorlunda naturlig leverne så skulle jag gärna ta del av den också.

FÖRSVAR !!!

När det främst gäller fullblod som köps direkt från "banan" så är det dock mkt viktigt att man själv tar del av hur dom i träning har hanterats då det är lite mer begränsat och inte direkt någon lös driftshantering man hand har.
Många hästägare som köper en galoppör från banan har ingen aning om att dom inte hanteras som en vanlig ridhäst och väldigt många skador på en före detta galoppör händer under den första tiden hos den nya ägaren p.g.a. annan hantering.

Allt har sitt pris och mitt pris är att den dagen mina tävlings galoppörer inte längre av djur skyddsskäl kan tävla och heller inte verksamma i avel hos tidigare uppfödare så kommer dom av humana skäl att avlivas snabbt och smärtfritt i stället för att säljas för en billig peng till någon som har råd men inte kan erbjuda en trygg omvårdnad.För mig är det en billig livförsäkring för hästen.
.

Coari, du måste förklara dig mera! Varför är inte Alexandras hästhantering god enligt dig? Alla kan väl ha otur?. Har det aldrig drabbat dig så är du lyckligt ovetandes om detta.

CItaten ovan förstår jag inte alls. Vad gör folk fel när dom köper fullblod från banan? (mer än att inte ta reda på hur hästen har levt, fodrats, ridits och hanterats). Är det att dom släpps i för stora hagar för tidigt?

Jag kan inte mkt om galoppstallen men uppenbarligen finns det andra här som kan o vet och inte delar din uppfattning utan menar att det inte är så stor skillnad i hantering så att det ska vara ngt problem för en hyfsat skicklig hästmänniska/ryttare att omskola fullblodet till ridhäst. Om man är okunnig blir det problem men det gäller ju oavsett ras att då blir det troligen problem vilken häst man än köper.

Jag tycker det är tragiskt för dina fina friska hästar att behöva dö i en tidig ålder (före 15 år förmodar jag) bara för att dom gjort sitt på banan och du inte litar på att ngn annan person kan ta hand om dom lika bra som du själv. Då har man satt sig själv på piedestal och tror inte mkt om andra. En negativ attityd helt enkelt. Är det tacken dina hästar får för att dom ställt upp för dig i åratal och sprungit in pengar?:confused: Nej fy, jag hoppas verkligen att du ändrar dig och att dina hästar kan få en härlig tillvaro även efter galoppbanan. Det är dom verkligen värda. Försök att bygga upp kontakter istället med folk som du tycker verkar vara bra och kan vara villiga att köpa dina hästar när dom tävlat klart. Eller unnar du inte folk dina hästar?

I mitt stall står oxå en irländare som är 18 år. Det är en valack, en ID som är ganska grov och 168 cm. Beskrivningen som ni andra ger stämmer bra även på den här hästen. Han har gått jakter och 140 metershoppning på Irland. Han tävlar fortfarande med placeringar nästan varje gång i både dressyr (LA) och hoppning upp till 120 cm. Det är en hållbar häst som gick u.a på böjproven som 17-åring när hon som äger honom köpte honom. Han har resning, är lugn, är ute kvar ensam i mörkret när alla andra gått in men har inga flaschiga gångarter utan mer ordinära. Det verkar vara en jättemysig häst, även ridmässigt, dock har jag inte ridit honom.

Personligen tror jag inte att ID och korsn. ID/fullblod kan jämföras med irl. fullblod. Vad ska TS ha hästen till främst? Dressyr eller hoppning? SJälv var jag inne på att skaffa fullblod från början, då jag gillar lite kvicka o heta hästar men när jag hörde att dom är så känsliga i benen och kanske har ännu mer skador än halvbloden, då backade jag ur. Jag var även inne på någon korsning eller en övervuxen connemara men det blev ett halvblod till slut. Provred dock ett fullblod och har ridit några förut också.

Vad ska TS ha hästen till främst? Dressyr eller hoppning? SJälv var jag inne på att skaffa fullblod från början, då jag gillar lite kvicka o heta hästar men när jag hörde att dom är så känsliga i benen och kanske har ännu mer skador än halvbloden, då backade jag ur. Jag var även inne på någon korsning eller en övervuxen connemara men det blev ett halvblod till slut. Provred dock ett fullblod och har ridit några förut också.

Jag vill inte ha grövre/grova hästar, inte som ridhast iaf :angel: Vad jag söker när jag letar ny häst är förenklat en 'bästa kompis att tävla hopp, dressyr och gärna FT med i lättare klasser' (lättare klasser, på sikt = upp till LA dressyr, 1.20 hoppning på sikt och lätt ft). Tävlat upp till 1.20 lokalt på ponny (tränat 1.30 men där fick jag höjdskräck) och LB-dressyr (även det ponny, på ponnytiden var jag hoppidiot dock, charmen med dressyr kom senare i livet). Vaf gäller FT har jag aldrig tävlat, träningstävlat på debnivå dock.

I modern tid har det tävlats mindre pga hästmaterial. Kblstoet (nsv travare) varken tyckte om eller hade talang för dressyr, men vi tävlade lite hoppning på klubbnivå, upp till metern. Valacken hann bli T-märkt innan vi hann ut på banan, men är utb LA (var inte tävlingsklar för det dock, däremot LB), och har efter T-märkning hoppat upp till metern (vill inte han ska hoppa högre med defekten, innan T-märkningen hade han aldrig hoppat).

Fbldonnan var köpt för att tävla hopp och dressyr, samt ffa FT.

Så, rent kapacitetmässigt räcker nästan vad som helst till, men jag föredrar nätta hästar, reaktionssnabba, 'livliga' och så ska de vara 'små'. Jag har ingenting emot nättare modellen halvblod te x. Dock hade jag både när jag köpte B och nu en begränsad budget, och då får man oftast 'mest häst för pengarna' bland fbl.

Vad gäller benen så har jag aldrig haft en förslitningsskada på häst, någonsin. Däremot olycksfallsskador. Oftast sådana där temperament inte spelat roll (okej, om de hade varit komatösa och inte rört sig i hagen så hade det i vissa fall gett skillnad), men där individens 'benkoll' kunnat spela roll i vissa fall. 'Benkoll' är något de dock brukar lära sig, valacken var HOPPLÖS som ung, dock utan att få några större skador av det (utan en del små skador bara). De flesta klarar sig lika bra, enstaka småskada.

De större skador jag haft är:

Valacken:
gaffelbandsskada på ett bakben. Jakthund (inte min) jagade hela flocken hästar, de tog tre stängsel i panik. Vått gräs, valacken slant. De andra, mina liksom andras, klarade sig fint.

Djup sårskada ända in till senorna i karleden. Gick med både skydd och boots, men lyckades på skarsnö (sucka..) skära sönder karleden.

Trampade in en liten pinne i hoven, sämsta tänkbara ställe, gick in till strålbensbursan.

Erlichios (ingen skada men det får vara med)

Sen är han utdömd för medfödd defekt i hasleden, är T-märkt för den men fungerar bättre än alla förväntningar.

Senskada djupa böjsenan ett bakben. Rullade fast i boxen. Boxen är 16 kvm, han har bott i den sen 2001, det här var 2006. Han är maxad D/strax över beroende på vem som mäter. Dvs det var inte pga platsbrist..

Och så har han utvecklat spatt någon gång mellan 2003 och 2006 (I samband med boxfastrullningens log han på hasleden, och spatten akutiserades)

Arabstoet - vurpade på blankis (oskodd, blank, blöt is i hagen) som 1½ åring. Lednära sårskada (som inte 'blev något').

Fbldonnan - slog på knäet enligt tidigare beskrivet i tråden.

Hblåringen (blev 2 år, nödslaktad pga autoimmun sjukdom), bägge ponnyerna (blev 33 (togs bort av ålderdom) resp 28 år (fång) gammal), kblstoet (blev 20, togs bort pga fång), samt welshåringen (lever och frodas) har aldrig haft några skador. Alls. Aldrig minsta sårskada ens.

(Med reservation för att jag glömt något)

Har haft andras hästar här, orkar inte räkna exakt nu antalet men 5 - 10 stycken, kortare eller längre period, från ca en månad upp till ett år. Inga allvarligare skador, någon enstaka mindre sårskada. Det har funnits de flesta hästtyper, åldrar och temperament. Vana vid stora hagar som ovana, skodda som oskodda etc.

Och jag har alltid iom att jag har vettiga hästar som talar utmärkt hästspråk, släppt ihop tämligen omgående, i några fall direkt 'ur transporten', i de flesta fall efter en natt på stall. Aldrig en skada direkt kopplad till hopsläpp (fbldonnans lilla sårskada är det som är närmast). Och jag släpper ihop med min valack broddad t ex, om det är sådant underlag att broddar behövs/krävs.

Inga sparkskador eller liknande mellan egna hästar, EV en sparkskda på arabstoet av inack häst, där vet vi dock inte vad som hände, kan varit påslagsskada med. (Den lilla sårskadan, som satt lednära)

Senast ändrad:

1,10 (dvs LA) lokalt på ponny ska det stå ang hoppningen btw, tangentbordstrollen är besvärliga på mornarna. Så slipper någon ondgöra sig över felskrivningen.

Jag är helt på alexandras linje med hagar. min största besvikelse nånsin var när vi köpte eget med bara plana hagar.
Jag flyttade ner hästen till dalsland förra året högdräktig o hon går nu i en riktigt backig o dikes fylld hage med träd osv. En rejäl skada efter ett träd har hon fått, i sommarhagen som har alla träd rensade osv.
Fölungen var bara ett par veckor då de gick ut där o racade..
Hästar ska!!! gå i kuperade hagar . Säkrare på fötterna musklar sig bättre osv.
Har hört från domare på kvalitetstävlan att svenska hästar går för lite utomhus i skog o mark. De behöver det för o få allsidig träning o ork o hållbarhet. dessutom så behöver de inte gå in så fort det regnar eller snöar utan de kan ta skydd o då vill de inte gå in i första taget.
Jag har alltid haft mina hästar i flock utom när jag haft två valacker o ett sto. Alexandra har typisk uppländsk hage. O hästar har bott i mkt värre hagar än så. Jga har sett hästar som går på ett kalhygge bland ris o sten.
Är inte det värre?

Men snälla vän!? Jag undrar om du har något emot Alexandra, efter det du dkrivit i både denna tråd ocg i den om avlivning!?

Hästar skadar sig. Tyvärr. Ännu mer tytvärr är det att den ena olyckan ofta följs av den andra, och det tycker jag A verkar ha råkat ut för. Som JAG tolkar hennes inlägg har hon en mycket god miljö för sina hästar, och några av alla hästarnas skador har dessutom varit MEDFÖDDA.

ALexandra skriver ju också mycket här på Buke och delger oss sitt "hästliv". Jag tror säkert det finns fler som har råkat ut för mycket elände men inte berättar om det. Själv hade jag en period på uppemot tre år med i princip enbart krångel och skadade/ sjuka hästar, men det var inget jag ens orkade skriva om, och jag och alla som känner mig kan svära på att jag är ordentlig med min hästar och har såväl kunskap som god hästmiljö. Jag känner inte Alexandra annat än från Buke, men jag skulle faktiskt tro att de som känner henne IRL skulle säga likadant om henne.

Så, tagga ner, är mitt råd till dig...

Hästar ska!!! gå i kuperade hagar . Säkrare på fötterna musklar sig bättre osv.

Alexandra har typisk uppländsk hage. O hästar har bott i mkt värre hagar än så. Jga har sett hästar som går på ett kalhygge bland ris o sten.
Är inte det värre?

Det är väl kanske inte frågan om att hagarna är dåliga i sig?

Mer att den typ av häst som Alexandra skaffat sig genom åren(undantaget den lilla unghästen) har vart extremt livliga.

Frågan är om det verkligen är så smart att sätta ut en fd galoppör som kanske gått i små pluttar till hagar tidigare direkt i en stor kuperad eller oerhört raceinbjudande hage.?

Alldeles säkert är det oerhört kul för hästen att härja fritt i en stor hage, naturligtvis så är det även bra för ALLA hästar att få gå så naturligt som möjligt, visst är det drömmen och det absolut ultimata.

Dock så skulle jag personligen aldrig våga släppa ut en racehäst i en sådan hage, TILL EN BÖRJAN.

Vänja in successivt så man ser att det funkar bra, för att undvika just skador.

Nu ska jag erkänna att jag inte har haft någon liknande häst, så egentligen så är det väl bara hur jag tänker mig det hela.

Har sett av Alexandras bilder från förr att det i någon hage var ruskigt mycket lös sten. Sådant kan bara inte vara bra att det ligger löst när hästarna är vildsinta och rusar runt, räcker med en träff på en sådan sten för att benet ska halka iväg och vips så är skadan skedd.

Visst är det döden att plocka sten, det tycker jag med, men måste man ha hästarna i en sådan hage, då får man försöka få bort dom innan en skada inträffar.

Eller ha den racebenägna hästen i en annan hage.

Jag vill inte ha grövre/grova hästar, inte som ridhast iaf :angel: Vad jag söker när jag letar ny häst är förenklat en 'bästa kompis att tävla hopp, dressyr och gärna FT med i lättare klasser'

Alla ID/fullblod, sk Irish Sport Horse är inte ohyggligt grova.!

För övrigt så kan du nog inte få tag i en bättre häst till just fälttävlan! I alla fall på vanlig nivå, hur det ser ut i elitsammanhang vet jag inte men just irländarna är ju födda under en sten och vet precis hur de ska hantera terrängen.

Dressyren är väl kanske inte deras starkaste sida men om du nöjer dig med upp till Msv klass, då duger dom bra.

Hoppningen behöver jag väl inte alls propagera för, det har väl visat sig genom åren att dom hävdar sig mycket väl i just det.

En grym allroundhäst för det allra mesta.
Allt i ett, trevliga, pigga och självgående, säger det igen.. Världens bästa häst! :love:

Det kan jag skriva under på efter att ha haft en fantastisk ponnyvariant av dem i famlijen.:love:

Men hon hade även connemara i sig.

Det är väl kanske inte frågan om att hagarna är dåliga i sig?

Mer att den typ av häst som Alexandra skaffat sig genom åren(undantaget den lilla unghästen) har vart extremt livliga.

Frågan är om det verkligen är så smart att sätta ut en fd galoppör som kanske gått i små pluttar till hagar tidigare direkt i en stor kuperad eller oerhört raceinbjudande hage.?

Alldeles säkert är det oerhört kul för hästen att härja fritt i en stor hage, naturligtvis så är det även bra för ALLA hästar att få gå så naturligt som möjligt, visst är det drömmen och det absolut ultimata.

Dock så skulle jag personligen aldrig våga släppa ut en racehäst i en sådan hage, TILL EN BÖRJAN.

Vänja in successivt så man ser att det funkar bra, för att undvika just skador.

Nu ska jag erkänna att jag inte har haft någon liknande häst, så egentligen så är det väl bara hur jag tänker mig det hela.

Har sett av Alexandras bilder från förr att det i någon hage var ruskigt mycket lös sten. Sådant kan bara inte vara bra att det ligger löst när hästarna är vildsinta och rusar runt, räcker med en träff på en sådan sten för att benet ska halka iväg och vips så är skadan skedd.

Visst är det döden att plocka sten, det tycker jag med, men måste man ha hästarna i en sådan hage, då får man försöka få bort dom innan en skada inträffar.

För att inte ha någon erfarenhet av galoppörer så tycker jag du tänker väldigt förståndigt och jag skriver under på vartenda ord du skrev.

Under inga omständigheter skull jag utsätta mina hästar för den typen av hagar som TS visat upp, det är inte bara att utsätta sina hästar för skaderisk utan att be om att dom ska skada sig. Det är i alla fall min personliga uppfattning fast jag e väl "pjoskig". Kuperade stora hagar är det optimala med dom ska vara avsedda hör hästar, inte bergs getter.

För att inte ha någon erfarenhet av galoppörer så tycker jag du tänker väldigt förståndigt och jag skriver under på vartenda ord du skrev.

Vad bra! :)

Jag måste ju säga att jag tror att de allra flesta resonerar liknande, jag hoppas ju åtminstone på det, för det är väl egentligen bara sunt förnuft.

Tror det är hundrade gången det skrivs, men det plockas sten vareviga vår. Det refererar till är en del av vinterhagen, den del som förr var odlad vall. Där plockas det sten varje vår. kruxet är att nästa vår, när tjälen släpper, kommer det upp lika mycket sten till, är i storlek av 'halv knytnäve stor', enstaka knytnävsstora (mina knytnävar).

Jag skulle gärna se att de tog slut någon gång, men grannbonden (som får göra samma sak på sina åkrar btw) log bara och tyckte 'jojo, du kan ju drömma'.. Det finns både fördelar och nackdelar att bo i Uppland.

I övrigt tycker jag det är fascinerande att det uttalas sig så mkt om vad jag släppte damen i för hage till en början. Såvitt jag vet så är det rena antaganden, både vad gäller vilken hage (dvs sort, kuperad elelr ej etc) och storlek.

Tror det är hundrade gången det skrivs, men det plockas sten vareviga vår. Det refererar till är en del av vinterhagen, den del som förr var odlad vall. Där plockas det sten varje vår. kruxet är att nästa vår, när tjälen släpper, kommer det upp lika mycket sten till, är i storlek av 'halv knytnäve stor', enstaka knytnävsstora (mina knytnävar).

Det görs det alldeles säkerligen.

Men på en del av de bilder som du visat så har hästarna kutat runt i hagen där det var väldigt mycket lös sten! Så trots att du plockat sten så fanns där ohyggligt mycket, det såg rent farligt ut faktiskt!

I alla fall enligt mina mått mätt.

Varför använder du den delen av vinterhagen då, om den är så svår med stenen. Det är väl bara att skärma av den biten eller använda sig av annan hage kanske.

Jag har själv rejält kuperade hagar med en hel del med sten i, men mina stenar blir nästan aldrig friliggande så att de kan rulla iväg om någon häst kliver på dom. Dom ligger halva under jorden och vid enstaka tillfällen så kommer någon lös, då är det bara att plocka upp och lägga på den gamla stenmuren vi har.

Du får ha dina hästar precis hur du vill och när du vill för mig, allt jag skriver är faktiskt endast i syfte att hjälpa dig till att få en frisk fräsch och kanske framför allt hållbar häst att ha roligt med i många år.

Jag skulle gärna se att de tog slut någon gång, men grannbonden (som får göra samma sak på sina åkrar btw) log bara och tyckte 'jojo, du kan ju drömma'.. Det finns både fördelar och nackdelar att bo i Uppland.

I övrigt tycker jag det är fascinerande att det uttalas sig så mkt om vad jag släppte damen i för hage till en början. Såvitt jag vet så är det rena antaganden, både vad gäller vilken hage (dvs sort, kuperad elelr ej etc) och storlek.

Bönder brukar inte vara dumma och gör skillnad på odlad vall,åkrar och hagmark.

Antagande Alexandra är det absolut inte utifrån vilken hage,sort,kuperad,ex ex du vänjer in dina hästar i. Det är faktikst bara kommentarer från personer med annan åsikt än din utifrån ditt eget deklarerande i skrift och bilder.

Lägger du ut bilder,skriver inlägg och startar trådar direkt riktade till din egen hästhållning så detaljerat som du gör så borde du i stället för att kritisera svaren, vara glad för att någon med större kunskap försöker hjälpa dig.

Det är väl det som är meningen med ett forum, att man startar en tråd för att man söker hjälp och få mera kunskap utifrån sin fråga.

Man ställer väl inte en fråga om man själv har svaret???

Det görs det alldeles säkerligen.

Men på en del av de bilder som du visat så har hästarna kutat runt i hagen där det var väldigt mycket lös sten! Så trots att du plockat sten så fanns där ohyggligt mycket, det såg rent farligt ut faktiskt!

I alla fall enligt mina mått mätt.

Varför använder du den delen av vinterhagen då, om den är så svår med stenen. Det är väl bara att skärma av den biten eller använda sig av annan hage kanske.

Jag har själv rejält kuperade hagar med en hel del med sten i, men mina stenar blir nästan aldrig friliggande så att de kan rulla iväg om någon häst kliver på dom. Dom ligger halva under jorden och vid enstaka tillfällen så kommer någon lös, då är det bara att plocka upp och lägga på den gamla stenmuren vi har.

Du får ha dina hästar precis hur du vill och när du vill för mig, allt jag skriver är faktiskt endast i syfte att hjälpa dig till att få en frisk fräsch och kanske framför allt hållbar häst att ha roligt med i många år.

Jag kan bara hålla med dig och hoppades på att TS skulle förstå vart du ville komma.

Jag tror du ska lägga din energi på ngn som uppskattar din kunskap och dina kloka råd.

Ja, på en bildserie är det mycket sten. INNAN plockning. Inte 'trots det plockats'

Bilderna det 'hackas på' är tagen strax efter att snön försvann och det torkat upp. Dvs innan plockning. Bilderna det relateras till är från 14 april. Nästa bildserie som finns är från maj. Utan sten.

Och ja, då suckar jag lite åt att det gång efter annan framställs som att mina hästar får springa runt på lös sten.

Jag ser ingen anledning att stänga av den, jag har sett hästar bralla där varje vår, utan ett feltramp. Men jag vill inte ha all sten där, därför jag plockar den. Hade dte varit så att de var så små att de rullade på underlaget, eller så stora att de gav problem, då hade jag stängt av mellan stenplockning.

Men, jag plockar den i samband med att det torkat upp på våren, men innan det kommit gräs.

Det jag däremot alltid och ovillkorligen stänger av för (elelr byter hage eller på annat löser) är när det blir lerigt. Där är nämligen en skaderisk, och så anser jag inte hästar ska behöva klampa runt i lera, och 'min gräns' går ganska tidigt för när det är lerigt.

Men man får ha synpunkter på att de alls går där när stenen ligger om man vill, inga problem. Sålänge man inte tycker att det är sådär hela tiden. Det är det jag reagerar på.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama