Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Är ju mycket möjligt, det är ju en liten värld. Nu spelar det ju för tråden ingen större roll vilken häst det är, såvida det inte finns information som inte kommit fram.

Men om någon vet vilken häst det är vill 'berätta något' så är det nog bäst ta det via PM; sådant brukar aldrig vara bra att ta i trådar, väldigt lätt det blir missförstånd.

Nä det är klart att det vore dumt att ta det här.

*KL*

Min veterinär svarade att Sådana skador kan ibland komma tillbaka, ffa vid ridning på böjt spår. Jag skulle önskat mindre värdeord och mer statistik :devil: Brukar de komma tillbaka t ex. Jag får helt sonika slå en pling och få lite mer utvecklat svar om det skulle vara aktuellt. Men man kan aldrig vara garanterad i alla fall..

Alltså helt ärligt Alexandra. Du kan inte på fullt allvar överväga att ta en häst med dokumenterad skada och din veterinärs utlåtande dessutom, när det finns tusen andra hästar som ej har sådan skadehistorik, och du nyss tagit bort en häst, samt haft år av skador på dina övriga utan uppehåll? :confused:
Du får förlåta mig, men jag tycker det är helt absurt att du finner ngt som helst normalt i denna situationen, och att säljarna dessutom letar upp din mail veckor efter att du tackat nej, för att "korrigera en detalj". Vem fan bryr sig som säljare, ursäkta uttrycket? Om man inte är oerhört desperat och mån om att sälja. Det kan knappast stå folk och knacka på dörren ang. hästen, och att du ens tänker tanken pga att de gör en sån "korrigering" är ofattbart för mig. Köp en dokumenterat frisk häst utan skadehistorik så långt vetenskapen kan sträcka sig. Detta borde för dig vara odiskutabelt vid detta laget.

Alltså helt ärligt Alexandra. Du kan inte på fullt allvar överväga att ta en häst med dokumenterad skada och din veterinärs utlåtande dessutom, när det finns tusen andra hästar som ej har sådan skadehistorik, och du nyss tagit bort en häst, samt haft år av skador på dina övriga utan uppehåll? :confused:
Du får förlåta mig, men jag tycker det är helt absurt att du finner ngt som helst normalt i denna situationen, och att säljarna dessutom letar upp din mail veckor efter att du tackat nej, för att "korrigera en detalj". Vem fan bryr sig som säljare, ursäkta uttrycket? Om man inte är oerhört desperat och mån om att sälja. Det kan knappast stå folk och knacka på dörren ang. hästen, och att du ens tänker tanken pga att de gör en sån "korrigering" är ofattbart för mig. Köp en dokumenterat frisk häst utan skadehistorik så långt vetenskapen kan sträcka sig. Detta borde för dig vara odiskutabelt vid detta laget.

Jag ändrade inte åsikt och funderade på det inte pga att skadetypen ändrades, utan att jag kollade upp löphistoriken.

För mig är det odiskutabelt att inte köpa någonting som min veterinär avråder från. Däremot just eftersom det ju gått 'lika illa' att köpa fullt frisk, så känns det som att hur jag än vänder mig så har jag ändan bak. Och om det är en häst som i övrigt är utmärkt, men som har en gammal skada, som inte anses vara av minsta betydelse som ridhäst, och hästen löpt flitigt flera säsonger - ja då skulle jag kunna överväga den.

Däremot INTE om min veterinär avråder t ex, dock så 'sådana skador kan ibland komma tillbaka', så kräver det mer diskussion/information för att ta ställning till. För det enda det sa var att 'man kan inte garantera/utesluta'. Men det är mycket men inte kan garantera. Men jag kommer prata mer med henne, och höra efter mer, just eftersom 'kan ibland' inte säger något.

Jag strök ju som sagt hästen direkt, för även om det finns sen-/gaffelbandsskadade galoppörer som håller utmärkt som ridhästar, så jag vill inte chansa. Men om det är en skada där den iom att den löpt så mkt bevisat att den sannolikt inte kommer komma tillbaka, ja då kan jag faktiskt överväga det om 'allt annat' stämmer. (Vilket jag inte vet då jag inte kikat på den)

Men kommer prata mer med vet ikväll, och om hon på minsta vis avråder, eller risken är mer än minimal att det kan bli problem, så kommer jag avstå. Utan tvekan.

Ska inleda med att jag kan inget om den omfrågade skadan.

Men en tanke som slog mig nu när du verkar leta ny kuse är, Ska du verkligen skaffa en till "likadan" häst?

Dvs en fd tävlingsgaloppör.

Det verkar ju onekligen vara en hel del besvär med att skola om dom till att vara helt vanliga ridhästar.

Efter vad du har berättat om den förra som hade problem att vara ensam, problem att hålla sig fräsch pga av att den härjade i hagen osv så kanske det skulle vara roligare för dig att skaffa en mer bevisligen hållbar och stadig kuse.

En som är van vid att just vara ridhäst och att leva i stora kuperade hagar.

Tåls inte det att tänka på innan du skaffar en problemhäst igen, naturligtvis gör du precis som du vill men tänkte bara så ett litet frö i dina tankar. (i all välmening)

Det finns hästar med krut i även hos vanliga ridhästar, jag har själv en sådan i min nyaste gamling, han är en Irish Draught/fullblod och han är 20 år, hållbar som attan och pigg till tusen MEN oerhört säker på fötterna.

Kolla på Irländare, uppfödda i det fria så har de en otrolig koll på sina fötter vid bus i terrängen och det är ju ett stort plus.
Dessutom så är dom (som jag träffat) mycket coola i hantering och i stallet när dom blir själva, kort sagt, väldens bästa hästar! :idea:

FÖRSVAR !!!

Bara för att det nu råkar vara en Galoppör så behöver inte det innebära att det är en "idiot".

Alla hästar blir vad man gör dom till och hur man behandlar dom. När det främst gäller fullblod som köps direkt från "banan" så är det dock mkt viktigt att man själv tar del av hur dom i träning har hanterats då det är lite mer begränsat och inte direkt någon lös driftshantering man hand har. En galoppör som kommer direkt från banan tar det ofta minst 6 månader innan den "landar" som hobby häst. Landningen beror helt på den nya ägarens kunskap,ledarskapsförmåga och förtroende till den enskilda individen. Ingen häst är tryggare än sin ledare!

Många hästägare som köper en galoppör från banan har ingen aning om att dom inte hanteras som en vanlig ridhäst och väldigt många skador på en före detta galoppör händer under den första tiden hos den nya ägaren p.g.a. annan hantering.

Allt har sitt pris och mitt pris är att den dagen mina tävlings galoppörer inte längre av djur skyddsskäl kan tävla och heller inte verksamma i avel hos tidigare uppfödare så kommer dom av humana skäl att avlivas snabbt och smärtfritt i stället för att säljas för en billig peng till någon som har råd men inte kan erbjuda en trygg omvårdnad.För mig är det en billig livförsäkring för hästen.

Skador i senapparatur är aldrig en lätt skada och tyvärr väldigt vanligt hos främst fullblod. För att nu bena upp detta och hålla oss till just gaffelbandet så är främst nedre delen involverad för stress i isättningsfasen, den övre delen i belastningsfasen. Det är känt att ju djupare underlag och ju högre hastigheten är ju mer på frestas övre delen av gaffelbandet i själva belastningsfasen. En tvååring som ådragis sig en skada i själva gaffel bandsfästet i sitt kval kan bero på olyckliga omständigheter,otjänlig bana ex. Är den för dagen fem år och skadan helt ut läkt trots vidare träning som tävlings galoppör så har i alla fall jag mkt svårt att se att den skadan ska gå upp med vanlig hobbyridning då det är ytters sällsynt att en vanlig rid hästägare törs galoppera sin häst i en galoppörs fulla aktion i drygt 70 km/tim.

Att denna individ tas ur träning och sälj som ridhäst behöver inte innebära att den för dagen har återkommande problem med sin tidigare skada. Svaret kan vara så enkelt att den helt enkelt inte är "löpsugen" längre.

För mig är det odiskutabelt att köpa någonting som min veterinär avråder från. Däremot just eftersom det ju gått 'lika illa' att köpa fullt frisk, så känns det som att hur jag än vänder mig så har jag ändan bak. Och om det är en häst som i övrigt är utmärkt, men som har en gammal skada, som inte anses vara av minsta betydelse som ridhäst, och hästen löpt flitigt flera säsonger - ja då skulle jag kunna överväga den.

Däremot INTE om min veterinär avråder t ex, dock så 'sådana skador kan ibland komma tillbaka', så kräver det mer diskussion/information för att ta ställning till.

Du måste banne mig skämta?
På vilket sätt är det INTE glasklart när veterinären säger som den redan sagt, att "såna skador kan komma tillbaks vid tex. arbete på böjt spår"?

Håller med dej i mycket men inte allt dock. Att avliva friska hästar är inte ok om det inte finns starka skäl som att de inte passar som ridhästar alls. Det gäller verkligen inte många fullblod.

Jag förstår ändå din tvekan att sälja dem som ridhästar eftersom många hamnar hos folk som inte klarar av att förstå sig på dem av en eller annan anledning.

Jag vet inte vad du talar om för hantering om du inte menar att många är mesiga och ägnar sej åt fel saker eller är okunniga bara helt enkelt. Det tror jag tyvärr också i så fall och då är det olämpligt för alla hästar men vissa kanske står ut med det bättre.

Bra hantering är bra hantering även i ett galoppstall. Därs görs inget märkvärdigt eller annorlunda som du kan få det att låta som:crazy:

Senskador är ju vanliga pga de extrema påfrestningarna annars har nog fullblod överlag bättre ben än många andra om de inte gått sönder som sagt pga dåliga banor mm som tyvärr sker. Det är ett stort problem.

Tycket ändå att Grängesberg har en poäng ang att ts ska tänka sej för ordentligt nu.

Men som sagt håller även med dej i en hel del. Inte minst detta:

Alla hästar blir vad man gör dom till och hur man behandlar dom. När det främst gäller fullblod som köps direkt från "banan" så är det dock mkt viktigt att man själv tar del av hur dom i träning har hanterats då det är lite mer begränsat och inte direkt någon lös driftshantering man hand har. En galoppör som kommer direkt från banan tar det ofta minst 6 månader innan den "landar" som hobby häst. Landningen beror helt på den nya ägarens kunskap,ledarskapsförmåga och förtroende till den enskilda individen. Ingen häst är tryggare än sin ledare!

Men att den ska "landa" innebär inte att den ska ställas av i 6 månader, utan ridas och hållas igång men på ett vettigt sätt med successiv träning att mer fungera som ridhäst.

Senast ändrad av en moderator:

Du måste banne mig skämta?
På vilket sätt är det INTE glasklart när veterinären säger som den redan sagt, att "såna skador kan komma tillbaks vid tex. arbete på böjt spår"?

Att min veterinär är sådan att hon alltid garderar sig, få henne att rakt ut säga t ex bu eller bä är tämligen omöjligt. Hon svarar alltid i typen 'det kan..'. Så citatet kan betyda att 'man kan aldrig garantera något, men det brukar inte vara problem', eller så kan det betyda att 'det kan gå bra, men det är inte ovanligt att det kommer tillbaka när de blir ridhästar och går på böjda spår'

Hade min hemmaveterinär yttrat exakt samma fras, hade det varit ett solklart 'skulle jag INTE köpa', helt enkelt för han är en sån som mer uttrycker sig 'det skulle jag inte se som ett hinder eller oroa mig för, visst kan det komma tillbaka, men man kan ju aldrig gardera sig mot allt'

Men, jag ska som sagt prata mer med henne, och då får jag ju svar mer 'svart på vitt'. För som sagt, för att vara henne säger det där bara 'jag garanterar aldrig någonting'.

Kan du inte prata med din hemmavet då?

Faktumet att en veterinär över huvud taget uttrycker en reservation borde vara tillräckligt. du fick fel diangos prognos på hästen du tog bort - prognosen skulle vara god efter operation. Jag fattar inte hur du tänker över huvud taget, din veterinär är ingen övermakt som sitter inne med allsmäktig sanning det garanterar jag dig, så finns det en uttryckt reservation skulle jag lyssna på den. Vad är det som gör att du inte kan titta på alla andra hästar som din veterinär INTE kommer uttrycka en reservation över?

Jag tänker dock inte stöta och blöta detta till förbannelse. Du gör vad du gör oavsett. Det är bara att önska lycka till.

Faktumet att en veterinär över huvud taget uttrycker en reservation borde vara tillräckligt. du fick fel diangos prognos på hästen du tog bort - prognosen skulle vara god efter operation. Jag fattar inte hur du tänker över huvud taget, din veterinär är ingen övermakt som sitter inne med allsmäktig sanning det garanterar jag dig, så finns det en uttryckt reservation skulle jag lyssna på den. Vad är det som gör att du inte kan titta på alla andra hästar som din veterinär INTE kommer uttrycka en reservation över?

Jag tänker dock inte stöta och blöta detta till förbannelse. Du gör vad du gör oavsett. Det är bara att önska lycka till.

Min klinikvet var inte inblandad i prognosgivande inför operation ang B. Bara ett förtydligande.

*KL*

Nu har jag pratat mer med min klinikvet. Och hon tyckte att eftersom skadan satt uppe vid tillväxtzonen är det mera osäkert. Det kan gå hur bra som helst, men risken är att det just vid böjda spår blir problem.

Och det räcker för mig för att avstå, det i komb med att det inte med UL eller liknande går att 'förutså' risken för att det går åt skogen.

För, som jag också sa att 'såvida det inte är osannolikt att det ska ge problem, så har jag fått nog av knäskador'.

Oj.
vad är det för veterinär som snällt tar emot på telefon kl åtta en kväll? det var generöst minst sagt.

Oj.
vad är det för veterinär som snällt tar emot på telefon kl åtta en kväll? det var generöst minst sagt.

Iofs jobbar hon nu, men ja hon är snäll, och jag messar alltid först (om det inte är akut)

FÖRSVAR !!!

Bara för att det nu råkar vara en Galoppör så behöver inte det innebära att det är en "idiot".

Men naturligtvis inte!

Mitt inlägg var baserat på just TS hästhistorik med mycket, mycket skador och "busiga och pigga" hästar i en MYCKET kuperad hage där flertalet av skadorna har uppkommit.

Därför så är min åsikt att TS kanske borde köpa sig en häst som är van vid just hennes förutsättningar redan från första start.
.............................

Senast ändrad:

Fleratlet av skadorna är i platta hagen, i övrigt är allt alles korrekt.

Fleratlet av skadorna är i platta hagen, i övrigt är allt alles korrekt.

...och jag antar att även den platta hagen är "a hell of a lot" större än de som en tävlingsgaloppör i träning går i till vardags!?

De hagar jag såg när jag var på besök hos M Kahn och någon som hette Tommy(kanske Gustafsson) på Täby var inte stora och verkligen inte många.

Det verkade vara mest skrittmaskin och stigbett på vägen dit, minns att jag var helt stum över hur vilda dom var.

Måste bara berätta att jag även var inne i dessa startboxar och provade, jäklar vad läskigt det var, gör aldrig om det igen!

Fast nu var det ju några år sedan jag var på Täby, kanske har allt förändrats vad gäller hagar där, vad vet jag?

Jag tror att TS är tillräckligt smart för att klara av att på ett vettigt sätt "skola in" en häst i helt nya förutsättningar. De skador hon haft (iallafall de som lett till utdömning/avlivning) har väl knappast varit relaterade till hagens storlek eller möjliga att skydda hästarna från. Hästar kan härja bra även i en liten hage och det är kanske ÄNNU större skaderisk när de springer utan att ha tillräckligt med plats. Hästar är ömtåliga djur och det behövs inte mycket för att de ska gå sönder... tyvärr kan man ju inte linda in dem i bomull även om man gärna skulle vilja. Sätt din dyrbara dressyrhäst i en frimärkshage med benskydd och boots, vips så går den ut och trampar på en sten med hovbensfraktur som följd... Fodra efter konstens alla regler, ändå får de kolik osv osv
Jag förstår inte riktigt att så många hakar upp sig på hagarna som TS har, jag skulle vara glad om jag hade tillgång till dem.

Lite OT kanske men jag fattar inte riktigt hur man kan få ett hyfsat naturligt hästliv till nåt negativt.

NEJ, NEJ, NEJ!!!!! Det finns faktiskt trevliga hästar i vårt land UTAN skadebakgrund, och du har redan haft din del av trubbel. Jag tycker rent ut och i klartext att det vore synnerligen dumt att ta hästen, oavsett - eller just för att de finns-vilka om och men som än finns!!! Och senor och gaffelband ÄR luriga!

Så SNÄLLA Alexandra! Leta vidare!! Din friska häst finns någonstans- bara ut o leta på annonserna!!!

Lycka till!!!

och jag antar att även den platta hagen är "a hell of a lot" större än de som en tävlingsgaloppör i träning går i till vardags!?

Utan tvekan, ja.

(Min dam stod inte på Täby dock, men det är rätt irrelevant, hon gick i hage dagligen, men betydligt mindre än mina, ja).

Hon skadade inte knäet vid hoppsläpp, hon skadade det en månad efter hon kom. Då var hon 'på ytan iaf' precis likadan som övriga av mina. Knallade lugnt ut till hagen på morgonen, knallade lika lugnt in på kvällen. Strosade runt och betade och donade på dagarna, men drog sina reper och härjade med de andra när de gjorde det.

(Första dagarna här stod hon, hagstorleken till trots, mest storögt och tittade på allt, utnyttjade kanske 10% av hagen, hade fullt sjä med att kolla på allt och inget.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka