Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad innebär detta? (Bristning gaffelbandsfäste)

NEJ, NEJ, NEJ!!!!! Det finns faktiskt trevliga hästar i vårt land UTAN skadebakgrund, och du har redan haft din del av trubbel. Jag tycker rent ut och i klartext att det vore synnerligen dumt att ta hästen, oavsett - eller just för att de finns-vilka om och men som än finns!!! Och senor och gaffelband ÄR luriga!

Så SNÄLLA Alexandra! Leta vidare!! Din friska häst finns någonstans- bara ut o leta på annonserna!!!

Lycka till!!!

Så, aaandas in, aaandas ut, och läs längre fram i tråden. Jag har avskrivit den =)

Hurra :)! Du vet att jag verkligen önskar dig all lycka till med din nya häst, oavsett vad det blir för något!!

Irländare, skrev någon förresten. Min Chico är ju irländsk import och nog en av de både trevligaste och friskaste hästar jag har haft att göra med någonsin (PEPPAR; PEPPAR - hoppas han mår bra i morgon oxå, efter att jag skrivit detta). Han har ingen stam, men vi tror på Irish Draught/fbl eller något sådant. Påminner om ett rejälare halvblod, men mer högställd än grövre halvblod brukar vara. Dessutom är han pigg och glad, med på allt från bus i skogen till dressyr med kandar (tävlad t o m 130 hoppn med förra ryttaren o MB dressyr med mig, samt en deb ft som han skötte galant o fick rosett ) okomplicerad, slår sig sällan och frisk och sund i botten. Det ENDA minus jag kan hitta hos honom är att han inte har någon supergång- han räcker till Msv, men inte mer. Men å andra sidan, så är ju inte jag på högre nivå heller, och han har verkligen TUSEN andra fördelar. Nu är han den enda irländare jag känner, men vad jag förstått på andra så är faktiskt ganska många på ungefär samma sätt. de finns ju i olika storlekar oxå, så varför inte kika runt lite?

Hur uppkom denna skada??

Det är det ingen som vet tyvärr. Hon gick ut på morgonen med ett helt rent, och fint knä. Kom in på kvällen med ett knä som såg ut som en mindre handboll. Inte lerig/skitig på knäet, inte minsta rispa/sår. Så, ingen vet. Kan ha halkat och översträckt det (troligaste teorin enl vet), eller så har hon slagit i det någonstans, endera i marken om hon gått ner på knä, eller emot något. Det borde dock gett märken på knäet.

Och så du slipper fråga - hur hon fick senskadan är också okänt. Kan ha fått den i box eller hage. Enl opererande veterinär så 'måste' hon ha slagit i ett slätt, plant objekt, samtidigt som det skett en sidorörelse när knäet varit tryckt mot ytan. Senskadan går inte att säga på dagen när den kom, den fanns inte datum Y, men knappt 5 v senare fanns den där, och var inte 'dagsfärsk' heller (men kan ha varit en vecka eller 5 v gammal).

Men du på korten du la ut hade hon bandage redan på bilden som det stod "andra dagen" under. Var det annan skada? Oj har nog blandat ihop här, tror jag. Trodde det var samma:crazy:

Hurra :)

Irländare, skrev någon förresten. Min Chico är ju irländsk import och nog en av de både trevligaste och friskaste hästar jag har haft att göra med någonsin (PEPPAR; PEPPAR - hoppas han mår bra i morgon oxå, efter att jag skrivit detta). Han har ingen stam, men vi tror på Irish Draught/fbl eller något sådant. Påminner om ett rejälare halvblod, men mer högställd än grövre halvblod brukar vara. Dessutom är han pigg och glad, med på allt från bus i skogen till dressyr med kandar (tävlad t o m 130 hoppn med förra ryttaren o MB dressyr med mig, samt en deb ft som han skötte galant o fick rosett ) okomplicerad, slår sig sällan och frisk och sund i botten. Det ENDA minus jag kan hitta hos honom är att han inte har någon supergång- han räcker till Msv, men inte mer. Men å andra sidan, så är ju inte jag på högre nivå heller, och han har verkligen TUSEN andra fördelar. Nu är han den enda irländare jag känner, men vad jag förstått på andra så är faktiskt ganska många på ungefär samma sätt. de finns ju i olika storlekar oxå, så varför inte kika runt lite?

Precis en lika som jag har..
Fast min heter Tiger.. Han är 20 år i år, har gjort allt från hoppning på högre nivå till ridskola och är fortfarande kärnfrisk!

Världens bästa häst typ enligt mig! :love:

När ni talar om irländare, menar ni ID, eller menar ni även fbl 'från irland'? *lätt förvirrad*

Men du på korten du la ut hade hon bandage redan på bilden som det stod "andra dagen" under. Var det annan skada? Oj har nog blandat ihop här, tror jag. Trodde det var samma:crazy:

Nix, annan. (Bandaget sitter lågt, knäet är högre). Det är för att skydda en sårskada i karleden från spån. Fixade hon första dagen. Dock inget allvarligt, satt knas till bara, men inte djupt, inte i närheten av några vitala strukturer, och hon var inte halt av det.

Dock så eftersom det satt på typ sämsta tänkbara ställe för att sy, och det var lerperiod, fick hon en kort (5 dagar) kur PC och det var det. (Därför hon är rakad på halsen med, sen vet gav första PC)

Ingen aning :). Min är Irländsk Gatukorsning (och jag SKULLE ha ett välstammat svenskt halvblodssto med gröna papper o kom hem med en importerad Bastardvalack ;)). De har ju inte den organiserade aveln som vi har här med t ex ASVH i spetsen. Men det föds ju upp fbl på Irland med, och det ingår en viss del fullblod i irländarnas "recept" på en bra ridhäst. Ramona Runds här på Buke har väl bott på Irland vill jag minnas? Hon kanske har koll. Fördelen är ju att de går untemycket och rids över stock och sten redan som unghästar, det gör dem väl överlag tåliga.

Okej, men enligt er så om man nu ska hålla sig till fbl, så gärna ett irländskt dito?

JAPP! en sådan är nog min med - men utan stam o papper :p. Irish Sport Horse låter ju bättre än Irländsk Gatukorsning :)!!

Absolut!

Har haft förmånen att jobba med många olika ISH av varierande kapacitetsgrad och det de haft gemensamt är att de alla har vart oerhört hållbara, har tävlat upp i ganska hög ålder och sedan levt vidare som pensionärer och läromästare.

Tror också som dig att pga av att de växer upp i naturlig miljö och rids bland stock och sten är ett stort plus för deras hållbarhet och säkerhet på fötterna, därav så har de inte så mycket skador.

Men självklart finns ju undantag, som alltid, men överlag är de en frisk hästtyp.

Okej, men enligt er så om man nu ska hålla sig till fbl, så gärna ett irländskt dito?

Jag vet inte egentligen, har ju små ref ramar o hänvisar bara till min egen då irländare kom på tal, men varför inte, egentligen :)? Om de föder upp fullbloden på samma sätt som de andra, why not? eller en Irish Sport horse (som jag ju nu vet att de heter :p) med stor andel fbl?

Fast kom i håg att mina teorier i detta fall är fullkomligt ovetenskapliga!!

Good Luck, however:)!!

Hmm, det kan jag inte alls svara på.

Känner ett par irlänska fullblod som använts till ridning och då framför allt hoppning.

Ett av dom fick problem med ryggen och blev avelssto, dock mycket lugn och trevlig individ att ha och göra med, tävlade 140 innan hon gick till avel.

En annan hade mycket trubbel under livet med skador, hon tohs tillsist bort pga av att hon hade kotledsinflammatin fram och spatt bak, efter många år av försök till rehab så fick hon även problem med magen och fick sluta sina dagar.

Annars var hon en mycket trevlig häst att ha och göra med, snäll, lättriden men dock lite pigg.

Jo, jag blev som sagt bara nyfiken, om man nu skulle någon gång hamna i ett läge där man te x har två likvärdiga fbl att välja, och den ena är en irländsk.

ISH tycker jag man ser rätt sällan, eller så är det bara jag/här. (ponnyer imp irland däremot..)

Jo ponnyerna är vanligare. Eller så kan man vara 167 cm i mkh o (numera) dressyrhäst o heta... eeeh... Munsboro Chico.... Låter som en hoppande B- ponny (helst skäck oxå), eller hur? Man känner sig nästan löjlig på tävling när de läser upp hans namn :).

Jo ponnyerna är vanligare. Eller så kan man vara 167 cm i mkh o (numera) dressyrhäst o heta... eeeh... Munsboro Chico.... Låter som en hoppande B- ponny (helst skäck oxå), eller hur? Man känner sig nästan löjlig på tävling när de läser upp hans namn :).

Erkänn, du har MÄTT UPP honom :devil:

(Jo, jag såg verkligen en liten B-ponny med kaxig uppsyn framför mig)

Det är det ingen som vet tyvärr. Hon gick ut på morgonen med ett helt rent, och fint knä. Kom in på kvällen med ett knä som såg ut som en mindre handboll. Inte lerig/skitig på knäet, inte minsta rispa/sår. Så, ingen vet.

Och så du slipper fråga - hur hon fick senskadan är också okänt. Kan ha fått den i box eller hage. Enl opererande veterinär så 'måste' hon ha slagit i ett slätt, plant objekt, samtidigt som det skett en sidorörelse när knäet varit tryckt mot ytan.

Jag har försökt maila dig men din hemsida verkar inte fungera. Din dagbok verkar oxå ha drabbats av "virus" så jag ser ingen annan råd än att ställa frågan här.

Anser du att dina hagar kan vara mer lämpliga för bergsgetter än hästar och dina boxar mindre lämpade för fullblod??? Jag förmodar att allt är i sin ordning efter som inte kommunens djur skyddsinspektör har anmärkt på måtten.

Min erfarenhet säger att den troligaste utlösande trauma för dina hästar är just hagarna och boxarnas beskaffenhet. Jag kan ha fel men för mig så verkar det som att be om att få sina hästar skadade i den miljön, jag överlåter dock fakta till mer kompetent myndighet.

En ut läkt bristning i gaffelbands fästet som inträffade för mer än tre år sedan och som senare hållit för full träning på en galoppör kan knappast "slås upp" på böjt spår så vida man nu inte enbart arbetar hästen i lina, eller arbetar hästen i fullt tävlingstempo (70 km) på en volt. Allt arbete på böjt spår ska ske i balanserat tempo för att det ska bli balans.

Personligen tycker jag att din hästvård inte är till hästens välbefinnande. O.B.S. Ta inte detta personligt utan se det enbart utifrån dina egna skrivna trådar. Dina råd till andra användare som du svarar på tyder på en helt annan distans och kunskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka