Vad/hur tänker ni?

P

ponnydamen

I vårt stall finns det några pållar som inte får lika mycket mat/mat på samma sätt, som de andra. En är mullig, en är normalhull på.
Den ena får två kg hö morgon + kväll, ej kraft eller något annat. Den andra får massor av hö kväll + något kg morgon, kraft men inget annat.
Jag har ju mina synpunkter sas. Men det jag undrar mest är över vad ni tycker om att det fodras extra (i smyg) utav andra? Alternativ och frågor om utfodringen har presenterats men utan gehör till ägarna. Så en sk balanserad hemlig foderstat pågår hela tiden utan ägarnas vetskap. Vad jag tänker är att om nu något i min egen planering för vår pålles mat skulle behöva korrigeras... hur sjutton ska man kunna veta det om någon hela tiden extramatar alt delar fodret på fler tillfällen eller ger annat som man själv inte vet om? Jag undrar verkligen... tänk om det gäller min pålle också? Iofs är foderstaten noga avvägd men det kanske inte alls anser:confused:
Vad skulle ni ha gjort. Smygit med maten eller låtit bli? Själv var jag så sur och grinig häromkvällen så när den ena hade slut på sitt kvällsfoder redan kl 18 så fick han extra i alla fall.

Sv: Vad/hur tänker ni?

Jag skulle aldrig ge extra mat till en häst utan att ägaren är överens om det -.-

jag skulle inte smygfodra. konfrontera ägaren istället?
om någon smygfodrade min häst skulle jag inte bli speciellt glad, har ägaren gjort en foderstat så får man väl hoppas på att dem vet vad dem gör (även om jag tycker 4 kilo om dagen låter väldigt lite). men om du ifrågasätter deras foderstat och lägger in dina synpunkter på ett snyggt sätt kanske dem lyssnar? det tänk om dem inte riktigt vet hur man räknar ut en foderstat och behöver hjälp? då kanske dem blir glada av din hjälp, men av smygutfording lär dem ju inte bli glada iallafall.

Det är helt fel tänkt att smygfodra. Jag skulle bli arg om någon gjorde det till mina:devil:
Prata med dom i stället. Du skriver att en "balanserad hemlig foderstat pågar" Är inte det hästen får tillräckligt då?:confused:
Om den ena har normal hull och den andra är fet så ska dom väl inte ha mer mat:angel:

Jag har själv smygfodrat, men jag tycker inte det är ett bra sätt.
Jag tycker man ska prata med hästens ägare.

Prata med ägaren, kanske är det så att personen inte vet hur en bra foderstat ska se ut samt att den bör löpa över hela dygnet så jämnt som möjligt. Smygfodra gynnar inte hästen utan tvärtom, enda gången som jag anser att man KAN ge extra är när fodret är klart i underkant och strider mot djurskyddslagen. Exempelvis 3 kg halm per dag och inget annat, vid sådana tillfällen när hästen svälter skulle jag utan att blinka ge extra foder men även tala om det för ägaren och eller stallansvarig. Sådant får bara inte förekomma, då måste man säga ifrån för hästens räkning.

Jag håller med er. Enda gången jag själv gjort detta är som sagt när den ene hade slut på kvällsfodret redan sen eftermiddag varvid han hade fått stå utan mat ca 12 h i boxen.
Vidare har vi redan pratat med ägarna men utan gensvar. Ja, visst anser jag också att det är de som ska fodra och ta det ansvaret helt men som i mitt fall den där enda gången... jag tyckte bara sååå synd om pållen.
Den ena är faktiskt fet och det är den som får mest mat. De som smygfodrar ger han mest lite annat, morot, äpple, mineraler och sånt. Den andra har magrat... trots en hel massa hö. Han får också morot, äpple och dylikt av smygisarna.
I vårt stall finns olika hö. Ett kanonproteinhög-variant. Sedan finns ett hö typ fjolårs som jag ger min pålle för att kunna ge mera + halm då förstås. Detta gör ju att jag kan ge tot runt 4kg på kvällen till liten rejält rund tjej. Skulle jag välja det andra höt skulle jag endast kunna ge 1kg. Jag provade detta när det andra tillfälligt var slut varvid hon ökade på tre dagar så sadelgjorden inte gick runt. Helt otroligt! Ett sådant här alternativ är dock inte aktuellt till ägarna. Jag har föreslagit och pratat men tycker att det är väldigt tråkigt om man ska göra sig osams.
På det hela håller jag med er. Smygmata är inget alternativ, prata med ägarna (vilket jag gjort), prata med stallägaren (som också pratat med ägarna). Men trots detta anser jag inte att jag gjort fel när jag valde att ge en extra giva när det var 12h kvar till nästa mål.
Obs det är inte jag som ger extra mat/fördelar fodret i vanliga fall till dessa pållar. Jag är bara medveten om att det pågår och ställer mig frågande.

Hm, tänkte på det där jag skrev med "en balanserad hemlig foderstat". Med det menar jag att det som tillkommer extra i smyg vanligtvis är mineraler, äpplen, morötter... eller att fodret fördelas olika.
Eh... anser ni att enbart hö är tillrådligt? Aldrig någon morot eller så?

Jag tror egentligen att de flesta av oss här inne tycker lika.
Men jag förstår också de som ger extra fast generellt skulle jag inte göra det själv.
För övrigt så skullle jag också bli förbannad om någon smygade med fodret till min. Fast jag skulle nog inte bli arg om hon haft slut på kvällsfodret 12h innan morgonfodringen och någon en gång gav henne en extra giva. Det rutinmässiga extrafodrandet däremot + nedvärderingen utav min eventuella kompetens och omsorg om min pålle skulle göra mig sju tunnor rasande.
Fö finns foderstatsprogram att gratis tillgå hos oss. OM man vill förstås!

Till att börja med skulle jag vilja säga att jag skulle bli tvärarg om någon höll på så med min häst!!:devil:
Sedan undrar jag, när ni har pratat med ägarna, har ni fått något svar då på VARFÖR de ger så lite foder?? För gehör kanske ni inte får om ägaren har en vettig anledning, men då borde han/hon ju kanske meddela varför de får så lite för att slippa tjafs i stallet.

Tänker på hur jag själv gör just nu med min häst. Jag har en islandshäst, som var i jätte fin form fram till i maj i år (2006). Sedan blev han skadad och fick "stå" (gå i hagen) enligt veterinärers ordination i flera månader, vilket resulterade i övervikt, han har lätt att lägga på sig.
Veterinären (...na, har rådfrågat två olika) har sagt att jag nu ska skritta honom relativt "hårt", för att sätta i gång honom. Skynda långsamt. Men banta honom. Han får nu bara totalt 4kg hö silage/dag (visserligen med bra värden). Därefter hackar jag upp morötter och lite äpplen som blandas med mineraler/vitaminer så att han får alla ämnen han behöver. Han står även på spån och halm i boxen, så han har halmen att plocka med när maten är slut och det får man inte glömma bort att räkna in i foderstaten om man har en häst som äter halm. Han har sakta börjat gå ner i vikt nu och trots sin lilla kost så är han fortfarande pigg och glad, pigga ögon och blank päls. Det är lite sådanna saker man måste titta på också! Inte bara, hur mycket de får att äta. Hur mår hästarna i helhet? Hur hårt jobbas de? osv... Tycker inte man ska lägga sig i som vissa hos er gör, Anser ni att det är djurmisshandel? Gör en anmälan i så fall! Om inte, låt dem vara. Kan finnas en anledning! Tänk lite...;)

*kl*
Man ska absolut inte smygfodra någon annans häst!! Om hästen står i 12 h utan mat så är det ägarens problem! Jag håller fullständigt med om att det är synd om hästen.. men om ägaren har gjort en foderstat och håller sig till den, och andra går och extrafodrar, så får ju ägaren heller aldrig reda på att hans foderstat inte är räcker! Om du anser att dom fodrar sina hästar fel, så får du konfronterar dem med bra argument varför deras sätt är fel! Är hästen misskött så får du ta upp det med stallägaren och sen anmäla det.
Men jag tycker att så länge en häst inte är vanskött så ska man inte lägga sig i andras foderstater/ridning/hagvistelse mm mm, alla har vi olika erfarenheter och det finns många olika sätt att sköta djur utan att dessa blir felskötta!!

Jag tycker att det är bättre att prata med ägaren än att smygfodra hästarna. jag skulle bli jättesur om nån skulle gå och mata mina hästar en massa extra utan att jag vet om det.

Har ni fått något svar då på VARFÖR de ger så lite foder??
Hur mår hästarna i helhet? Hur hårt jobbas de? osv... Tycker inte man ska lägga sig i som vissa hos er gör, Anser ni att det är djurmisshandel? Gör en anmälan i så fall! Om inte, låt dem vara. Kan finnas en anledning!

Svar har jag inte fått och kommer nog heller aldrig att få. Tjockispållen som får minst mat av alla i stallet verkar må bra och är pigg, ser glad ut osv. De frågade jag mest för att göra dom uppmärksamma på att de skulle kunna ge mycket mera mat fast med samma näringsinnehåll om de ville. Det var inte aktuellt för de tyckte det andra höt "är bättre". Nåja det går ju ingen nöd på denne pålle förutom att han får stå utan lmat länge ibland. Tjock är han i alla fall.:idea: En riktig godning faktiskt.

Den andre pållen är en historia för sig. De kan absolut ingenting och vi är flera som lagt oss i av ren välgärning. Jag har tex gjort mig osams. Denne hade svultit ihjäl om vi inte lagt oss i. :eek: Numera får han en massa hö, tack och lov. Han har förändrats avsevärt.

Svar till the one.
Jag tror du slog huvudet på spiken i ditt inlägg. Exakt det du skriver är det jag verkligen funderat på. I början reflekterade jag inte speciellt över vad som pågick. Jag har använt huvudet på sistone och börjat ställa mig frågande. :o :confused:
Därför ville jag gärna höra era åsikter. Ibland kan man få fler synpuknter och vinklar som man inte ens snuddat vid tidigare.

Så vad skulle ni göra om ni var medvetna om något sådant här?
Berätta för ägarna och orsaka kaos och kalabalik? DET är jag övertygad om att det skulle bli nämligen. Eller prata med smygisarna och bli osams där istället? Jag avskyr att befinna mig mitt emellan.:confused:

När vi pratat med ägaren till den hästen som jag smygfodrat en gång, så var hennes dumma förklaring att hästen bantade. Bantade? Den var inte ens tjock, dessutom är det ett felaktigt sätt att banta en häst, genom att ta bort nästan all mat. Funderat på att motionera hästen mer? :o

Många hästar klarar sig alldeles utmärkt på "bara" hö. Stråfoder är ett underskattat foder. Sedan måste man ju ta hänsyn till vad det är för hö, hur mycket som ges, hur hårt den rids och många andra faktorer. Men lite morötter och äpplen är väl snarare att betrakta som godis, även om det innebär nån liten vitamin.

Jag vet ju inte hur många ni är i stallet, men varför inte samla till ett möte, kanske finns fler saker ni kan passa på att ta upp samtidigt, så det inte blir lika påtagligt varför ni samlat till ett möte.

Vi var lite oense om en del saker i mitt stall och då gjorde vi så, bestämde en kväll när alla kunder och diskuterade genom sakerna i lugn och ro, stall ägarna kunde säga hur de ville ha det, vi andra som hyr in oss kunde tycka och tänka, säga till om något eller någon gjorde något tokigt som retade oss. Alla fick en chans att svara direkt istället för att snacka en massa skit bakom ryggen på varandra. I mitt stall är visserligen ålderna mellan 20-50 år, så alla är ju vuxna människor.

Allt slutade med bättre stämning i stallet, roligare tillsammans och alla blev mer hjälpsamma.
men som sagt lider hästarna? Anmäl dem! Om inte, låt dem hållas.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästmänniskan Vad tror ni?Hur smart är en häst?Jag tillhör skaran som tror att hästar är smartare än vi tror. Jag har en egenuppfödd 7-årig valack som...
Svar
7
· Visningar
2 346
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix