Vad höjer värdet på ett hus?

FadeAway

Trådstartare
Vi har dränerat och dragit om elen samt då skaffat jordfelsbrytare. Till hösten/vintern ska vi lägga om våra lån. Då vill vi gärna baka in blancolånet i bottenlånet. Vad kan höja värdet på vårt hus utan att kosta för mycket.

Sv: Vad höjer värdet på ett hus?

Öppen planlösning? Ta ner en vägg och tapetsera med något billigt vitt! ;)

Skämt åsido är det ex tak, fönster, kök & badrum som höjer värdet! Dyrt med andra ord! :)

Vi har slagit ut väggar redan. ;) samt inrett delar av källaren. (Kontor och mancave). Vårt hus kostade 700 000 så vårt blancolån är ju inte jättestort. 85% bottenlån. Tak blir nästa år antagligen (har platt tak) eller så ett badrum. Men just till innan dess :)
Som bonus får vi tågstopp i höst. :)

Vi har fjärrvärme i dagsläget. På sikt kanske vi byter men inte blir det i år. :)

Vi hoppas att dränering och el ska räcka för att höja värdet. Så tips för att bara för det där sista. Vi har dessutom lagt trall på balkongen och bytt en del vitvaror. :)

Normalt underhåll höjer inte värdet men standardhöjning gör det.

Tex dränering är normalt underhåll och inte standardhöjning.
Medan ett gammalt badrum med våtrumstapet som byts mot kakel och klinkers är standardhöjning.
Plastmatta/laminatgolv som byts mot trägolv eller klinkers är standardhöjning.

Jo men när vi köpte huset så fanns det fuktproblem samt mögel (som jag tänker sänker värdet). När vi drog om elen så installerades cirkus 15 nya uttag. Dessutom är fuskelen i garaget utbytt. :)
Så vi hoppas på att det ska höja värdet något i alla fall :)

Räkna inte med att elen höjer värdet nämnvärt...

Om fuktproblemen är åtgärdade så höjer det såklart värdet från att vara fuktskadat men det höjer ju inte värdet mer än vilket annat hus som helst som inte har fuktproblem.
Det hamnar liksom i "normalläge".

Jag undrar om de värderar annorlunda om det är för en försäljning eller bqra för att t.ex lägga om lån.....

Det har jag svårt att tänka mig.

Vill de höja lånen ska ju huset vara säkerheten och då måste det ju gå att få ut de pengarna vid en ev försäljning.

En värdering ska försöka klargöra marknadsvärdet för objektet, oavsett om det är inför försäljning eller t ex omläggning av lån. Marknadsvärdet är ju vad marknaden är beredd att betala.

Vissa mäklare är tyvärr väldigt optimistiska vilket sedan gör att säljarna står kvar med huset månad efter månad.

Mmm vi hqr en sådan här i stan. Ska nog ta ut henne för en värdering när det är dags att lägga om lånen i höst :D

Är det inget i renoveringsväg vi gjort som kommer höja värdet så får jag väl hoppas på tågstoppet vi får i höst. :)

KL
När jag bytte bank för mina lån så ansåg de att huset var värt några hundra tusen till, så billånet blev topplån o resten gick in i bottenlånet, tjänade multum på det.

Ett litet kap här.

Vi har nyss köpt en liten gård. Elen är tokgammal på vissa ställen och själva elcentralen ser ut att höra hemma i ett avsnitt av antikrundan... Inte är det jordat heller (såklart).

Nu är min stilla undran vad ni fick lägga ut för att dra om elen? (Om man får vara så fräck och fråga.) Gjorde ni mycket själv innan ni anlitade elektriker (drog kablar etc).

//Nordthor

Nu är min stilla undran vad ni fick lägga ut för att dra om elen? (Om man får vara så fräck och fråga.) Gjorde ni mycket själv innan ni anlitade elektriker (drog kablar etc).

Undrar också! 20' slängde en släkting ur sig som uppskattning, men jag har liksom inget begrepp om utifall det är jättedyrt eller jättebilligt.

Samma släkting skickade f.ö denna länk: http://www.byggahus.se/ekonomi/vardera-hus
Ffa trycker besiktningsmannen på en enhetlig stil och en enhetlig standard på huset :)

Spännande, min mamma höftade ur sig 30', och det är ju ändå i någorlunda närhet...

Vi har inte dragit om all el ännu. De rekommenderade oss att göra det allt efter vi renoverar rummen. Vi har installerat jordfelsbrytare och satt in ett nytt elskåp. Sen har vit bytt alla uttag i köket(minus spisen) samt jordat ett ojordat. Skaffat riktigt uttag i badrummet, installerat några takuttag (där tidigare hängde avklippta sladdar säkert och bra), dragit om fuskelen i garaget, samt bytt armatur i garage och tvättstuga. Skaffat petskydd på uttaget utomhus, samt bytt uttag i tvättstuga och installerat 8 st 4*4 uttag i källaren.

Det gick på runt 20 000 inkl rot vill jag minnas.
Vi har inte gjort något själva utan vi anlitade elektriker.

Tack för svar :) (Då skulle jag ungefär kunna tänka mig vad vårt kaaaanske skulle kunna landa på ;))

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 272
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
1 012
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix