Vad heter rasen?

Yrja

Trådstartare
Inom tjurfäktning så används oftast en speciell typ av häst. Jag vet inte om man använder olika raser av samma modell, eller om man alltid använder sig av samma ras. Den är kompakt, har kort rygg och är ganska liten. Vilka raser brukar man använda? Jag skulle gissa att den har spanskt/portugisiskt/etc ursprung.

Lägg gärna upp bilder eller länkar till sidor om raserna.
Tack!

jo du har rätt :bow:
kollade upp Lusitanos i Bonniers hästlexicon och fann att det är de hästar som används vid tjurfäktningar och boskapsvallning(typ)..

Inte andaluer, den är inte riktigt lika ädel till uteseendet. Utan snarare Lusitano då. Ska leta reda på lite bilder och se om det är den. Tack båda två! :)

Oftast en korsning mellan P.R.E och arab, som kallas Hispano Árabe.

Litet slutinlägg.
Antagligen så används båda raserna. En PRE kan tydligen reggas som lusitano.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka