Vad heter kabeln?

E

emmath

Min bärbara dator kan inte starta Windows och har antagligen fått någon slags hårddiskkrash. När jag pratade med supporten sa de att för att rädda data från hårddisken kan man plocka ur den och koppla den med någon slags kabel till en annan dator. Bra, tänkte jag. Kruxet är bara att jag glömde fråga vad kabeln kallas. Någon bukefalist som vet?

Sv: Vad heter kabeln?

Tror inte att det är riktigt så enkelt, tyvärr :(

Kanske det. Jag säger till om jag skulle hitta vad den heter ...

Nja riktigt så kan man inte göra. Är där garanti kvar på din dator? För börjar man plocka ur Hdd ur datorn så gäller ingen garanti längre.
Sen när du har fått ur hårddisken så kan man inte koppla den direkt till en dator utan du måste först ha en externbox och därifrån kan du koppla den via usb till en annan bärbar dator. Eller kan du koppla in den via en ide kabel på en stationär dator direkt till moderbordet. Om det inte är en S-ata disk.
Verkar vara en ganska korkad support du pratat med:-) Det man alltid ska göra för att ha kvar data på hårddisken är att ta en backup. Finns egentligen inget bättre alternativ än det. Det finns vissa företag som tar fram info på hdd som blivit skadad men det kostar ganska mycket.

Jag vet att jag borde gjort backup, men datorn är helt ny och jag trodde ju aldrig att det skulle gå så här. Jag hade en urgammal dator som jag var livrädd hela tiden för att den skulle krascha, men det gjorde den inte. Så köpte jag en ny (för en dryg månad sen), och den har redan kraschat :cry: :eek: :mad:
Jag har back-up på nästan alla foton, och funderar på om det är värt pengarna att ta hjälp att rädda min dokument. Men det är ju inga "viktiga" grejor så antagligen inte.
Nu har jag lärt mig läxan och när jag har fått igång datorn igen ska jag ta backup hela tiden :(

Firewire heter den på apple språk kabeln.. Den använder man när man ska koppla så för att få tag på en hårddisk från en annan dator. Det finns en likdan för PC men vad fan den nu kallas har jag ju glömt.. Men säger du Firewire så vet alla! Det är iaf exakt samma kabel.

Jag har precis jobbat på apples support och där är det bara att koppla Firewire kabel mellan den döda datorn och en annan dator så blir den döda datorn som en extern HD och du kan föra över filer. Detta förutsätter ju då att HD'n inte är traisg för då blir det ju värre.. Men så enkelt är det där! ;) Jag antar att det faktiskt är lika enkelt med en PC.. iaf så BORDE det vara det.. Eller så borde PC världen lära sig en hel del! av Apple! ;)

Antagligen vanlig 2.5" disk i den bärbara, då kan du använda en sådan här för att koppla in den till en vanlig stationär. Är det 2.5" SATA så är det samma kontakter (iirc). Bara att plocka ut och kolla. Sådant brukar inte påverka garantin, men bäst kolla ändå.

Tack för svaret, kan vara bra att veta om det skulle hända igen. Men jag bestämde mig för att min gamla skolarbeten och jobbansökningar inte var värda någon ansträngning så igår kväll körde jag räddningsskivorna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar