Vad har vi här..?

Vad smakar de? Något att jämföra med?
Nae.... de smakar aronia....
Smaken är aningen fadd men gör sig oerhört bra med t.ex. äpple.
Jag gillar att bara repa ett bär i förbifarten och gå och suga på. Det har en syrlighet jag gillar.
Och så är de tydligen väldigt nyttiga. I kvällstidningar kallas de "superbären" . Står det i Aftonbladet är det väl sant va?

Nae.... de smakar aronia....
Smaken är aningen fadd men gör sig oerhört bra med t.ex. äpple.
Jag gillar att bara repa ett bär i förbifarten och gå och suga på. Det har en syrlighet jag gillar.
Och så är de tydligen väldigt nyttiga. I kvällstidningar kallas de "superbären" . Står det i Aftonbladet är det väl sant va?
Skogsskafferiet säger såhär:

Innehållsämnen
Innehåller rikligt med antioxidanter; bland de bär som har mest av de antioxiderande antocyaninerna (E163). Även kråkbär, blåbär, tranbär, svarta vinbär och björnbär innehåller mycket antocyaniner. Aroniabär är också rika på vitaminerna C, A, E, B2 samt järn och jod.

Kors, vad frisk jag kommer att bli :up:

Du kan göra saft och sylt på dem om du vill, eller frysa som @tanten gör. :)
Tack för tips! Jag använder så sällan saft och sylt dock. Men gelé kanske går att göra? Annars gör jag nog som @tanten och fryser in och använder vartefter.

Hm... förresten. Det kanske bara blir cirkus tre bär. Trädet/busken är inte så stor :D

Tack för tips! Jag använder så sällan saft och sylt dock. Men gelé kanske går att göra? Annars gör jag nog som @tanten och fryser in och använder vartefter.

Hm... förresten. Det kanske bara blir cirkus tre bär. Trädet/busken är inte så stor :D
Det gör nog inget. Kommunala planteringar brukar vara fulla av aronia :idea:

Jag hade nog kunnat plocka flera tiolitershinkar bara vid jobbet, där jag ställer bilen...

Det gör nog inget. Kommunala planteringar brukar vara fulla av aronia :idea:

Jag hade nog kunnat plocka flera tiolitershinkar bara vid jobbet, där jag ställer bilen...
Vad märkligt det är; jag har aldrig sett aronia förut - eller lagt märke till i alla fall. Men det är alltså en vanlig växt i allmänna planteringar?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Efter en diskussion med en kollega igår började jag fundera på hur de hundar som tidigare funnits i Sverige sett ut. Om man ser tillbaka...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 556
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar