Vad smakar de? Något att jämföra med?Smoothie t.ex.
De blir frostnupna när jag lägger dem i frysen
de är ganska fasta i skalet så man lägger dem i en påse och häller ur så mycket man för ögonblicket behöver. De geggar inte ihop. Praktiskt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad smakar de? Något att jämföra med?Smoothie t.ex.
De blir frostnupna när jag lägger dem i frysen
de är ganska fasta i skalet så man lägger dem i en påse och häller ur så mycket man för ögonblicket behöver. De geggar inte ihop. Praktiskt.
Nae.... de smakar aronia....Vad smakar de? Något att jämföra med?
Skogsskafferiet säger såhär:Nae.... de smakar aronia....
Smaken är aningen fadd men gör sig oerhört bra med t.ex. äpple.
Jag gillar att bara repa ett bär i förbifarten och gå och suga på. Det har en syrlighet jag gillar.
Och så är de tydligen väldigt nyttiga. I kvällstidningar kallas de "superbären" . Står det i Aftonbladet är det väl sant va?
Du kan göra saft och sylt på dem om du vill, eller frysa som @tanten gör.Skogsskafferiet säger såhär:
Innehållsämnen
Innehåller rikligt med antioxidanter; bland de bär som har mest av de antioxiderande antocyaninerna (E163). Även kråkbär, blåbär, tranbär, svarta vinbär och björnbär innehåller mycket antocyaniner. Aroniabär är också rika på vitaminerna C, A, E, B2 samt järn och jod.
Kors, vad frisk jag kommer att bli
Tack för tips! Jag använder så sällan saft och sylt dock. Men gelé kanske går att göra? Annars gör jag nog som @tanten och fryser in och använder vartefter.Du kan göra saft och sylt på dem om du vill, eller frysa som @tanten gör.
Det gör nog inget. Kommunala planteringar brukar vara fulla av aroniaTack för tips! Jag använder så sällan saft och sylt dock. Men gelé kanske går att göra? Annars gör jag nog som @tanten och fryser in och använder vartefter.
Hm... förresten. Det kanske bara blir cirkus tre bär. Trädet/busken är inte så stor
Vad märkligt det är; jag har aldrig sett aronia förut - eller lagt märke till i alla fall. Men det är alltså en vanlig växt i allmänna planteringar?Det gör nog inget. Kommunala planteringar brukar vara fulla av aronia
Jag hade nog kunnat plocka flera tiolitershinkar bara vid jobbet, där jag ställer bilen...
Det är skogsolvon skulle jag tro, googla på bilder så borde du se likheter. De blir ofta stora, antagligen har denna fått hjälp med lite utrensning av grenar och då formats till ett litet träd.Tack! Vad glad jag blir! Olvon och sedan Aronian som var en ny bekantskap. Supernyttiga bär
Konstigt, förresten, att det är en buske. Ser ut som ett litet träd:
https://instagram.com/p/3J4sKfPIDv/