Vad har vi här..?

sthu

Trådstartare
För några veckor sen hittade vi lite växter i trädgården. Vad är det för något?

En tjusig liten rosa historia intill husväggen:
IMG_20150501_144540_zpsb9zl15hc.jpg

Den har funnits där länge.

De här gula små tulpanliknande blommorna däremot
IMG_20150428_174341_zpsjzaftxr1.jpg

De växer längs gången in till huvudentrén på stora huset, i mängder! Både i rabatten och utanför. Vi har aldrig sett dem innan. Inte heller de boendes svärmor, som växte upp på gården, har sett dem innan.

Tips på vad det kan tänkas vara?

Den översta är en hyacint (samma som du har i fönstret vid jul, kanske tom en återvunnen sådan) det andra är tulpaner en vildsort (dvs ej förädlad) precis som du misstänkte :).

Den översta är en hyacint (samma som du har i fönstret vid jul, kanske tom en återvunnen sådan) det andra är tulpaner en vildsort (dvs ej förädlad) precis som du misstänkte :).
Japp.
Och vildsorten heter Tarda.
Kan blir ett väldigt trevligt ogräs om den trivs eftersom den tenderar att föröka sig :D

Tarda kom nog i handeln först för sisådär 20-30 år sedan? Så den har nog inte funnits där sen "mormors tid".

Tack!
Ja, de sprider sig verkligen! Fattar inte hur de kommit hit, ingen har sett dem här tidigare. Men fina är de!

Tack för tråden! Nu vet jag vad det är jag har på flera ställen i nya trädgården,jag tycker dom vilda tulpanerna är jätte fina

Tack för tråden! Nu vet jag vad det är jag har på flera ställen i nya trädgården,jag tycker dom vilda tulpanerna är jätte fina
Det finns flera andra sorter (säger hon som är lite allergisk mot gula blommor. Tulpan eller inte tulpan..)
Flera underbara lilarosa t.ex.

Spana efter botaniska tulpanlökar i höst. De är dessutom inte så smakliga för rådjuren!

onekligen är aronia misstänkt likt.
svart-chokeberry-aronia-melanocarpa-40948867.jpg

Själv har jag bara tittat på dem när de är fulla av bär och jag går och plockar (kommunens buskar så jag är ju delägare ;) )

onekligen är aronia misstänkt likt.
svart-chokeberry-aronia-melanocarpa-40948867.jpg

Själv har jag bara tittat på dem när de är fulla av bär och jag går och plockar (kommunens buskar så jag är ju delägare ;) )
Vad gör du med bären? Tips? Läste att man ska ta dem när de är frostnupna - håller du med?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Efter en diskussion med en kollega igår började jag fundera på hur de hundar som tidigare funnits i Sverige sett ut. Om man ser tillbaka...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 556
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar