Vad har ni på fötterna i skogen?

Taefill

Trådstartare
Hoppas tråden får ligga här :)
Nu när vinterkängorna förhoppningsvis kan ställas undan för säsongen, men det inte är torrt nog för jumpaskor, vad har ni på fötterna när ni är ute i skogen med hundarna?
Gummistövlar är ju ganska klumpigt att springa runt i skogen i när man inte bara går på en stig. Någon typ av känga måste ju vara bäst, men jag behöver tips!

Sv: Vad har ni på fötterna i skogen?

Just nu när det är så himla blött och kladdigt så älskar jag faktiskt mina gummiboots från Lacrosse. Underbart sköna, sitter bra på foten och vattentäta :) Jag som inte kan ha "vanliga" gummistövlar då dom sitter så kasst, tycker dessa är kanon.

Det är sådana här: *Länk raderad av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

Är de bekväma att gå i också då? Jag tycker att gummistövlar blir så stumma i sulan ofta, men de där kanske är annorlunda.

Jag har vattentäta sommarkängor (ser ut som lite kraftigare träningsskor). Märket tror jag är Salomon och matrialet är gore-tex. Kostade runt 1300:- för ca ett år sedan - det var värt varenda rutten krona! :love: Superbekväma och framförallt helt vattentäta :D

Är de bekväma att gå i också då? Jag tycker att gummistövlar blir så stumma i sulan ofta, men de där kanske är annorlunda.

Jag har ju problemfötter och är även tvungen att ha egen sula i (ortoped-gjutna) och för mig är dom faktiskt nästan lika sköna som mina dyra gympaskor för terrängbruk:) Tycker inte dom är stumma, men så klart finns inte dämpning på samma sätt som i kängor/gympaskor.

Allting beror ju en hel del på vad för typ av fötter man har. Smala, breda, platta, höga fotvalv osv. Man måste gå lite efter det när man ska kolla olika märker på skor/kängor då många märken går efter en standardmodell.

Det är något sådant jag (tror att jag) vill ha! Men sitter de stadigt och bra även om de är låga som träningsskor? Eller de kanske är lite högre?
Vattentäta är ju ett enormt plus, men jag är lite skeptisk även till den typ av gummistövel som russinbulle länkade till ovan.

Jag funderar på om någon sorts hiking boots är bäst kanske, istället för lite lättare walking-skor.

Det är så sant att man måste gå efter vad man har för fötter också :)
Tänkte mest få tips på vilken sorts skor som är bäst. Jag kan ju omöjligt vara den enda som längtar efter skogspromenader, att spåra och så vidare, så förhoppningsvis har andra tips på vad som fungerar.

De här vill jag ha :D!

images

För att även vara seriös, jag har Haglöfskängor. Underbara under vår/höst/vinter, och har även fungerat svala sommardagar :)

Senast ändrad:

Men de är ju jättefula och ser väldigt klumpiga ut :crazy: Känns de inte klumpiga?

Tycker de är skitsnygga! Jag tycker inte alls de är klumpiga, tvärtom så är de lätta men samtidigt stadiga när man klampar fram i skogen ...

Det är något sådant jag (tror att jag) vill ha! Men sitter de stadigt och bra även om de är låga som träningsskor? Eller de kanske är lite högre?
Vattentäta är ju ett enormt plus, men jag är lite skeptisk även till den typ av gummistövel som russinbulle länkade till ovan.

Jag funderar på om någon sorts hiking boots är bäst kanske, istället för lite lättare walking-skor.

Lite högre än vanliga träningsskor är de, men inte mycket.
Nu har jag inte hunnit plocka fram dem från förrådet ännu så jag minns inte exakt hur de ser ut :o men om det inte är dessa så är de snudd på exakt likadana i alla fall: *Länk raderad av moderatorn*

Att gå genom decimeterdjupa vattenpölar, över myrar eller när det bara är allmänt dyblött i skogen är inga som helst problem, har alltid haft helt torra sockar när jag kommit hem :)

Senast ändrad av en moderator:

Tycker de är skitsnygga! Jag tycker inte alls de är klumpiga, tvärtom så är de lätta men samtidigt stadiga när man klampar fram i skogen ...

Håller med, jag älskar mina Lundhags! Lite kalla på vintern, men är det inte bara stigar jag ska gå på har jag dem vår-sommar-höst. :) och även om jag bara ska gå på stigar men är blött.

Min Meindl-kängor. Bästa köpet ever!

Idag hade jag dock mina Easytone och råkade spilla blod över halva ena skon... Så därför bör man alltid, alltid ha kängor vid blodspår och inte rosa gympadojjor:angel:

Håller med! Använder mina typ dagligen, alla årstider. Vintertid har jag dom inte om jag ska stå still, för då blir man kall fort i mina. Men rör jag på mig så är det inga bekymmer. Jag har ett par låga just nu, Meindl Island.

Jag har ett par höga Meindl-kängor. Kostade knappt 3000kr och trots att jag använt dom både i skogen och stallet varje dag ser dom i princip nya ut. Helt underbara att gå i, nackdelen är att dom blir något varma på sommaren.

Edit: Meindl Dovre Extreme heter dom

Är det riktigt lerigt och jävligt använder jag mina Muckboots. Supernöjd med dom, kostade väl typ 800kr har jag för mig. Tyvärr andas dom dåligt så det är heller inga skor för dom
Varma dagarna.

Senast ändrad:

Idag hade jag dock mina Easytone och råkade spilla blod över halva ena skon... Så därför bör man alltid, alltid ha kängor vid blodspår och inte rosa gympadojjor:angel:

Jag har Meindl-kängor och är typ året runtkängor, men jag klarar inte av att ha dom när det är över nollan ute. Det blir för varmt:nailbiting:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka