Vad har ni på benen?

Sv: Vad har ni på benen?

Använder Pegasus Airboots. Är väldigt nöjd med dessa, bra passform, bra hållbarhet. Används till vardags och vid träning.

Ingen närbild, men de syns iallafall:angel:
DSC_0087.jpg

Åh vad snyggt rött var på din häst:love:

Kl

jag har just nu PRO choice. Dom är bra, men det kommer in sand i dem... Får hem ett par pegasus snart och hoppas dom är så bra som försäljaren säger ;)

Är pegasus bättre än pro choice skydden? Jag har ju spanat in såna.
Vart hittar man pegasus? :d

Träning: davis splint boots:love: fram och bak + vanliga neopreneboots fram
Uteritt: vanliga protector senskydd + vanliga neopreneboots fram och davis splint boots bak

Jag älskar davisskydden! Så lätta att använda, hålla rena och så mjuka och goa :)

Jag använder pro choice elite på frambenen och lindar med vanliga fleecelindor bak eftersom att det kommer in sand med pro choice bakskydden. :)

Sedan har jag boots på fram och ibland rider jag även med pro choice knäskydd fram.

Andvänder PRO choise elite när jag tränar. Andvänder oftast bara fram.
(denna sadel andvänder jag inte längre).
30juni053.jpg

Oj oj vad skydd alla använder.

Jag varierar lite. Ofta inga alls. På unghästar lindar jag gärna, alternativt vanliga splintboots, senskydd eller dom som passar bäst för just den hästen och det jag ska göra. Vill inte att skydden är för tunga, obekväma eller felpassande så hästen börjar lyfta benen för högt. Olika hästar trivs med olika skydd. Det jag främst vill skydda är insidan av skenbenen för slag som lätt ger överben, samt i vissa fall ge lite extra stöd om jag ska träna något ansträngande -tex ut och långtrava på vägarna. Jag tror inte på att alltid stödja, inbillar mig att benet behöver stärka sig själv också.

Undantaget är givetvis om en häst inte rör sig korrekt och har lätt att slå på sig, på vädligt djupt eller hårt underlag osv. Men samma där, väljer skydd efter förutsättningarna.

På tävling inga skydd alls, tävlar inte reining eller tidsgrenar.

Är pegasus bättre än pro choice skydden? Jag har ju spanat in såna.
Vart hittar man pegasus? :d

Jag skulle säga att PC SMB Elite är snäppet bättre men att pegasus skydden är precis lika bra för gemene man, bättre om man ser till priset.
Om man tränar på mellannivå så hade jag nog köpt Pegasus skydd.

Jag gillar lindor allra bäst! :laugh: Jag har alltid lildat så det går lika fort som att sätta på skydden :) Jag använder alltid fleecelindor med paddar under när jag lindar. Tycker att det är det absolut bästa skyddet. Man kan anpassa lindor på ett helt annat sätt och man får ett jämnare tryck. Sen får man heller inte in grus...

Men jag använder även andra skydd. tex om jag bara ska ut och rida lite lugnt i skogen.

Jag upplever inga som helst problem med att det kommer in sand med pegasus-skydden... Det jag gillar med pegasusskydden jämfört med prof.choice-skydden är kardborreknäppningens utformning och hållbarhet. Passformen i övrigt känns likvärdig. Nu var det iofs länge sedan jag använde prof.choice-skydd, så de kanske har förbättrats i knäppningen...

Ja som sagt, jag gillar också lindor. Men jag använder tunna padar och elastiska lindor utan fleece som arbetsbandage. Fleecelindor använder jag bara som stallbandage.

KL

Det lutar nog åt ett gäng pegasus till oss då kanske!
Ska klämma lite på eurohorse, och behöver ju lite olika storlekar och sorter.

Finns pegasus i stora storlekar? (nordsvensk ju!)

Ska försöka ta bilder någon dag på de jag har nu, märke minns jag dock inte. Det är några pro choice kopior, inte så bra tyvärr. Har bara dem när vi är ute och klafsar i skogen eftersom hon är så känslig.

Och bootsen försvann i hagen häromdagen eftersom jag glömde ta av dem efter ridturen :mad:

Såg ju att Highridge hade 4pack pro choice för 1495 och då fick man bell boots med gratis också.

Oj oj vad skydd alla använder.

Jag använder mycket skydd på min häst för att han har lätt för att slå på sig utan skydd.:) Skulle egentligen behöva skydd även i hagen men skydden slits ut så fort att det blir för dyrt att köpa nytt hela tiden så i hagen får han nöja sig med boots på alla fyra benen.

Haha vad söt du är! Det är faktiskt precis sådana som jag har beställt, kommer bli galet snyggt!

Föresten, pegasusskydden verkar täcka mycket av karleden, kan man ha boots till eller får det inte plats? Jag tänkte köpa pro choice boots på euro horse men det är ju onödigt om jag inte kan använda dem...

Träning: davis splint boots:love: fram och bak + vanliga neopreneboots fram
Uteritt: vanliga protector senskydd + vanliga neopreneboots fram och davis splint boots bak

Jag älskar davisskydden! Så lätta att använda, hålla rena och så mjuka och goa :)

Är det dessa du har?
Ska köpa nya tävlingsskydd och sitter och väljer mellan dessa och ett par andra. Tycker dom här verkar bra, men ser lite hårda ut? Men du är nöjd alltså? :)

DAVIS_BOOTS_Splint_Boot_13_verschiedene_Farben.jpg

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: Mirre
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix