Vad har ni för utbildning och vad gör ni idag?

GardenAngel

Trådstartare
Som rubriken lyder, har ni utbildat er till det ni sysslar med och sysslar ni med det ni utbildat er till?
Funderar själv på att utbilda mig till lantmästare el. lantbygdsföretagare och köpa gård tsm med en kompis som ska bli agronom.
Därför skulle det vara jätteroligt att läsa om hur ni jobbar och lever på det. :idea:-lampa

Sv: Vad har ni för utbildning och vad gör ni idag?

Inte så kul läsning kanske, men jag är utbildad hästskötare och har jobbat som taxichaufför i drygt sex år... Att jobba som hästskötare var ekonomiskt ohållbart eftersom jag själv hade häst. Annars hade jag troligen sökt mig utomlands.

Nu letar jag ny mening och mål med mitt yrkesliv, men har lite svårt att komma på vad jag ska göra. Alltså står jag på samma punkt som för sex år sedan...

utbildad ljudtekniker, jobbar inom ljud och sändning på tv...

jobbar även i en datoraffär (med äpplen på) :)

sen körde jag 2år på nackademin, business IT, totalt värdelöst...

Är utbildad svetsare (gas, mig, tig o.s.v.)...samt utbildad skötare som jag fortbildar mig i hela tiden. Jobbar som huvudkontaktman för människor med psykisk ohälsa och missbruk.

oj, vilka ickesvenssonjobb ni har! Helt imponerad ju!

Nu har jag ännu inte fått min examen (saknar några poäng, men har gjort examensarbetet), men jag jobbar iaf inom mitt yrkesområde. :D

Gått biomedicinska analytiker-programmet och jobbar på avdelningen för klinisk kemi och transfusionsmedicin på Länssjukhuset i Halmstad. Får dock inte kalla mig biomedicinsk analytiker än då det är en skyddad yrkestitel och kräver legitimation.

(Om jag velat så hade jag lika gärna kunnat jobba på tex klinisk mikrobiologi, klinisk patologi och cytologi eller något annat laboratorium då utbildningen är så bred.)

Jag är agronom med byggnadsteknisk inriktning. Den inriktningen finns tyvärr inte längre, men en del byggteknik och byggnadsplanering går att läsa på Alnarp och Ultuna. Arbetar som fastighetsförvaltare, heltid, och driver ett lantbruk med växtodling och inackorderingar på min fritid.

Jag läste Pol mag programmet i Lund, men har nästan samma jobb som tidigare i alla fall. Jobbar som djurskötare och har hand om 120 suggor och deras smågrisar. Ett roligt jobb, men kan lätt bli lite pinsamt om någon frågar vad man har pluggat :angel:

Utbildad civilingenjör teknisk fysik och elektroteknik.

Och jo, jag försörjer mig genom ett sådant arbete och sedan driver jag också tillsammans med sambon även ett (lönsamt, dvs i ganska stor omfattning) företag inom hästturism.

Och båda "jobben" är riktigt kul, fast på väldigt olika sätt. Jag behöver väl knappast ange vilket av dem som ger störst ekonomiskt utbyte?

Jag är utbildad till AD, men jobbar på Ica (brödansvarig:o:cry:)

Jag är utbildad till fotograf men har aldrig jobbat med det.
Utbildad bartender som jag jobbade som i 3 år på sidan av personligass.
Har vidar utbildad mig inom personligassistent yrket och tänkte söka till ridterapi utbildningen på mittuniversitetet.:D

Jag har inte kommit så långt än. Har ekonomi på gymnasiet bakom mig och en beteendevetenskaplig utbildning på högskola.

Arbetar som inköpsassistent på ett av Sveriges större internationella företag... Inte direkt min dröm. När jag är klar här så ska jag utbilda mig till skogsvårdsbiolog/jägmästare :)

Gick civilingenjörsutbildning och arbetar som projektledare. Nu har jag råd och tid med hästar och andra intressen! Utan intäkterna från ett hyfsat välbetalt jobb hade jag inte kunnat köpa gården vi bor på med våra hästar.

Utbildad civilingenjör och jobbar som det. Vilket har medfört att jag även som ensamstående småbarnsmor har haft ekonomisk möjlighet att själv bo på hästgård och hålla mig med egen häst. Det hade inte varit möjligt utan ett välbetalt jobb.

Också utbildad civilingenjör, jobbar som kvalitetschef inom fordonsindustrin. Sambon har samma utbildning (gissa vart vi träffades :angel:) och har också en chefsposition och vi hade aldrig haft råd med 2 st mellanstora gårdar och tre hästar annars.. Men jag har själv råd med en gård och mina hästar i alla fall.

Jag har alltid tänkt; tjäna pengar på annat och ha hästar som hobby, istället för att jobba med hästar och ständigt vara helt slutkörd och inte få ta alla besluten kring hästarna själv. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 332
Senast: starcraft
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar