Vad har ni för ston? *nyfiken*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad har ni för ston? *nyfiken*

Just nu har jag ett xx-sto som har mkt bra stam, ext bed kl I och har lämnat fem avkommor varav de två senaste hos mig. Ingen har tävlat pga ryttarnas ointresse men de har alla varit bra allroundhästar. Vi får se vad som händer med de jag fött upp, ettåringen är ett sto e Aer 1014 som ska bli kvar åtminstone ett år till. Årets föl är en hingst e Camiell-Flamingo Z 1049, han är såld till en ryttare som jag tror kommer att matcha honom väl.

Jag har ett nytt sto på G, denna gång blir det en betydligt mer meriterad dam e Cortez - Gaston - Jarramas. Hon är -89, har lämnat 8 avkommor varav den äldsta (11 år) har plac i svår hoppning. Den nästa äldsta är 6 år och är felfri 1,30, flera av de yngre har både hopp- och gångartsdiplom. Jag tror mkt på denna pålla. Hennes helsyster är förresten också plac i svår hopp och exp till NL.

Hon är ej dräktig i år men ska till Lasandos till våren.

Jag har ett DV-sto (e Classic, ue Onyx) som jag avlar på i år för att få fram en till ridhäst till familjen - och samtidigt se om mitt sto duger för avel.

Mitt sto är nog inget lysande exempel på exteriörsavel, har heller inga meriter. Varför jag avlar på henne är för att hon har förutom bra stam en enorm spänst, vilja, "vinnarskalle" och hinderklokhet. Psykiskt är hon också mycket bra (enmanshäst, men ger också 200% tillbaks när jag ber henne om något) och mycket lik sin mor - förhoppningsvis förärvs det igen.
Det jag ser som hennes "enda" dåliga egenskap är att hon är het - men beroende på ryttare behöver det ju inte vara av ondo.. (själv föredrar jag heta hästar, men det är ju högst personligt).

Varför hon inte har några meriter beror på att hon aldrig tävlats, jag fann henne för sent för att hinna göra något med henne vilket är synd då hon har all kapacitet man kan begära.

Jag vill gärna börja med avel i liten skala (riktad mot hoppning), och då jag tror jag har ett bra sto att bygga på ser jag det här fölet som en ren chansning - för att endera bekräfta hennes avelsduglighet, eller skrota de drömmarna, och köpa in bekräftat stomaterial.

sto 1 AB prem welsh cob e Vallas Caracas nu dräktig med Ekbäckens Savoy. Fölar i maj. Beroende på hur fölet ser ut så blir det E.Savoy el. någon cob hingst nästa år.
sto 2 AB prem welsh cob e Derwen Quartz gall i år som kommer att betäckas tidigt med E. Savoy till våren.
sto 3. B prem WM e Twyford Royal Triumph nu dräktig med E. Savoy, samma hingst nästa år.
sto 4. WM e Molstabergs Molnet nu dräktig med E. Savoy, samma hingst nästa år.
sto 5. welsh nu dräktig med E. Savoy, det blir en Bostorp hingst nästa år. Bells el. Besk.
sto 6. DK import nu dräktig med E. Savoy. Troligen Bostorp hingst där med.
sto 7. B prem Welsh cob fölar sen t nästa år då hon miste sitt föl i somras och betäcktes om bara på grund av det. Väntar föl e E. Savoy. Troligen inte ombet nästa sommar.

Vi har en ett års hingst e. P Camarque u K Umbelline ue. Peng han är en tuffing helbror med K Arkitekt.

Kulltorp har mycket fina welshar, synd att dom är skimmlar då jag gillar färgade bättre!

Mitt avelssto som är Welsh B är u. Kulltorp Ikea.
Min hingst är Downland Jaguar!

Vilken Bostorps hingst har du tänkt att använda? Den nya Tuborg?

Vårt Peng sto är faktiskt brun, men de två andra är ju skimlar, är inte heller så förtjust i skimlar, men det är ju inte färgen man ska rida/tävla på ;)

J_e_n_a skrev:
Berätta vad ni har för ston! Stam ålder mm. Vad ni har för framtida planer med dem, använda i aveln? Tävla?

Berätta!

Jag har ett sto som är född 1997.
Hon är e. Chapman - Maraton. La Mere
Hon blev Klass I på treårstestet, har därefter tävlats upp till LA på regional tävling. Precis blivit opererad och ska vila över vintern, blir hon inte helt återställd ska jag betäcka henne på sommaren.
Men min dröm är att hon ska bli bra så jag kan få börja rida denna underbar skapelse igen. :)

MVH Frida

Kbl sto 5 år e: Rigel Jo - Lappsätra - Lapp Nils, dräktig med Qvadrigo, har inte bestämt om hon ska betäckas om nästa år eller "göra ridhäst" av henne ett år, och sen fortsätta avla, och rida... hon går tyvärr inte köra, och några tävlningsplaner inom ridning har vi åtminstone inte än :)

Jag har ett sto fodd-95 e: Robin Z - I Love You
Hon ar tavlad upp till 120 hoppning med placering. Hon fick ett klass 1 hingstfol i ar efter Last Liberty. Hon ar inte ombetackt, jag planerar att borja tavla henne igen och sedan betacka om henne nar hon blir lite aldre och tillfalle ges...

6 månader
Bright Pohila
e: Orchino
u: Bright Light

ska först köra in henne
sen bli western riden
och kanske även få någon avkomma om hon blir så fin som ja tror :love:

Sto 1:Noémi, snart 4 årigt Camarguesto, betäckt med en mkt vacker Camarguehingst och hon kommer att föla i januari/februari. Hon är avelsgodkänd i Camargue. Jag kommer att westernträna henne och i framtiden troligtvis tävla. Och så något föl då och då. En häst med superkaraktär , mycket uttrycksfull och personlighet.

Sto 2: Hirondelle, 10 årigt avelssto från Camargue. Kommer också att föla, men i april/maj. Betäckt av superläcker, maffig Camargue hingst! Hon var en av de ca 100 ston som inplockade i Camarguiska stamboken trots att den var stängd, då de behövde nytt blod. De valde bara ut de hästar som verkligen kunde tillföra något extra till rasen. Hon rids nu av min man och vi kommer att skola henne i westernridning främst. Och så blir det några föl på henne.

Det är möjligt att jag kommer att börja med akademisk ridkonst med dem också då de är väl lämpade till det. Och så förstås Camarguisk ridning när jag har lärt mig det!!

bilder finns på min hemsida; www.masboulanger.com/camargue.htm

HannaPP skrev:
Sto 4: född 2004 e: Rubinrot ue: Sack, ska säljas.

Hmm blir nästan köpsugen :smirk: Utan att ha sätt hästen, men är svag både för Rubinrot (fast har svårt för skimlar :( ) och Sack.. :love:

Får prova Sack på min lilla Donna istället.. kanske.. :banana:

Jag har 4 ston;
1. född -94, halvblod (F2) e: Magritte-Nepal-Utrillo. Dressyrtränad tom MSV men ej tävlad. B-prem m. 39 p. Tre bra gångarter. Rids inte alls nu, dräktig med Rubinrot. Har haft henne sedan hon var föl och kommer att stanna på gården.

2. halvblod, född -04 e: Bugatti Hilltop-Magritte- Nepal. Bra gång, klass I på fölvisning. Framtida dressyrhäst eller avelssto.

3. new forest född-98, E: Miclas Mikado-Lawell. Fått 2 föl, ej dräktig i år. Är min dotters ridponny och är perfekt som detta. Bra skritt och gallop. Visad som 5-åring på kvalitetsbedömning med 7,76 som lovande hopponny.

4. new forest född-04 e: Sun Roy-Miclas Mikado. Trevlig, klass I på fölvisning. Ska säljas så småningom. Blir troligen D-ponny.

samt en vallack e: Willoway Goldigger-Miklas Mikado.

Hälsningar Erika

Halvblod, f 91 e Maraton-Shantung xx 159 cm i mkh. Klass 1 hoppning kvalitetstävlan 1995. Tävlat LA dressyr/1.20 hopp med plac, utb Msv i båda diciplinerna. Har haft henne i 11 år och hon har alltid varit skadefri.
Här är hon på en nytagen bild, under igångsättning efter dräktighet

Halvblod f 04 e Aerline H-Maraton undan stoet ovan.
På fölvisningen

Fjord f 91 e Champis-Lole AB-premierad 140 cm i mkh. Diplomsto. Fått en avkomma som visats med 43 poäng extriört. Själv tävlad LA dressyr/90 cm hoppning. Tävlar dressyr

Hbl/nf kat d f 77 e Merrie Mario-Mudeford Pete 41 poäng extriört och tävlat Msv hopp med plac.

Halvblodet f 91 kommer jag att ta fler föl på, ska dock tävla henne ett par år till nu, komma upp i Msv dressyr. Halvblodet f 04 ska tävlas, sen kan ev föl bli aktuella. Fjordstoet har cystor som gör kommande dräktigheter omöjliga tyvärr. Hbl/nf stoet är av förklarliga skäl pensionär.

Mitt hjärta är 12 år e. Marino-Galant. Tävlad upp till LA i dressyr och 1.20m i hoppning. Dräktig med Quite Easy.

Hade jag tid och råd skulle jag gärna ha ett till sto med Jocer eller Tamburin i stamtavlan.

Jag har 2 ston. (den ena är min mammas, men jag rider)

Sto 1: Svenskt Halvblod mbr f.85 e. Herkules 504 u. Jeva 11250 ue. Brabant 448 - Iliad.
Tävlat upp till LA dressyr, haft 3 avkommor (e. Romeo, e. Le Mans xx, hos förra äg. e. Bayron, hos oss), 2 i livet. Rids nu mest för motions skull, tränas lite lätt osv. Har tyvärr inte tid/råd att ta fler föl, annars skulle jag betäcka med Bayron en gång till. Skulle, om rätt avtal kunde genomföras, kunna "låna ut" magen på henne...

Sto 2: Svenskt Halvblod mbr (sv) f.03 e. Bayron 885 u: Jilly 17932 (ovan) ue. Herkules 504 - Brabant 448.
Hon är nu dryga året och ska i framtiden bli min tävlingshäst, tänker utbilda brett och satsa på fälttävlan. Sedan får vi se vad hon lämpar sig bäst till. Jag är allroundryttare och kan anpassa mig efter hästen. Hon ska betäckas men jag vet inte när, dvs kanske inte som 3-åring, men någon gång iaf. Då vill jag lägga på lite modernare blod, kanske en lättare typ med mer fullblod, även om hon nu verkar bli väl hopkommen. Hon har toppenpsyke iaf, och jag hoppas mycket på henne.

Sto 1: Hbl f-87 Bayard-Krevad-Vagabond-Ceylon. Stofamilj 23. Klass 1.Har tävlat lätta klasser I dressyr, hopp, deb. fälttävlan och 5 mil distans. Matte har inte vågat mer. :o Bra lätta rörelser och mycket bra hoppteknik. Har ett explosivt temperament men är guda snäll att hantera från marken. Har fått ett levande föl 2002, döda tvillingar i år och är nu dräktig med Camaro M.

Sto 2: Hbl f-87 Phaeton-Illusion-Toreador-Cosmos. Stofamilj 13. Klass 1. Har startat msv hopp men vinster till LA. Bra hoppteknik(gummiboll) och mycket driv i bakbenen i gången. Blir lätt stressad i nya miljöer men snäll. Har fått tre klass1 föl (2 avlivade pga yttre skada :cry: ) men tyvärr lever bara årets föl efter New Balance. Är dräktig med Nactus.

Sto 3: Hbl f-91 Walör-Lester-Indus-Biarritz. Stofamilj F.2. Klass 1. Har endast verkat i aveln. Jag började rida henne som 12 åring och hon är otroligt ridbar med mycket takt och sväv. Tyvärr har hon ingen hoppteknik alls. Otroligt snäll att hantera. Har fått 6 föl efter Nactus och inte haft några problem att bli dräktig. När jag bytte hingst i år gick det inte!!! :crazy: De tre avkommor som hunnit bli över tre har alla minst fått klass1 i dressyr.

Sto 4: Hbl f-02 Nactus-Bayard-Krevad-Vagabond. Stofamilj 23. Tyvärr blev inte denna efterlängtade häst vad jag väntade mig. Jag ska visa henne på treårstestet för att få henne bedömd. Hon har ingen bra exteriör men hon verkar vara tuff på hinder med ganska bra teknik och en mycket vägvinnande galopp. Jag får hoppas att hon blir en bra fälttävlanshäst. Får hon mot förmodan klass 1 på treårstestet ska jag betäcka henne.

Hade hoppats att jag skulle få stoföl ……. Men på min gård föds det bara hingstföl

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har bara ett sto just nu, hbl f.99 e. Quite Easy - Parant - Indus - Chagall - Qantas xx, stofamilj f.2. Klass 1 som både hopp och gångartstalang som 3-åring, vann reg. kvalitetsbedömningen som lovande hopphäst med 9,08 i snitt (9-10 hoppn.) som 4-åring. Moder diplomsto med 9-10 hoppning även hon, därefter flertalet ELIT-ston rakt bakåt. Tyvärr fick modern aldrig mer än 4 avkommor (varav 2 hos oss) så högre värdebokstav än det AB hon har är uteslutet :(. Det blir till dottern att ta över ;) Är nu dräktig med sitt första föl e. Looping 876.

Så finns det 2 halvblodsgrabbar i familjen också varav en är bror till ovanstående sto.

Senast ändrad:

Hej
Jag lånare tråden. Såg att du hade ston som är betäckta med Metall.
Jag funderar själv på att använda honom till mitt sto som är efter Don Schufro - Elizar. Varför valde du honom.
Alltid kul att höra andras argument.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar