Vad har ni för ston? *nyfiken*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad har ni för ston? *nyfiken*

Varmblodstravare född 97 e Giant Force - Dan Holmbo.
Betäckt med IC hingst och fölar i slutet av jan.

Varken inriden eller inkörd - inte mycket hanterad över huvud taget.
Ska rida in henne nästa år - ev betäcka med painthingst.

Mitt sto är e Windwurf-Nepal. Hon är 17 år och har med tidgare ägare tävlat 120 med vinst o plac.
Hon visades som 2åring med 40 p men när hon stamboksfördes för ett par år sedan hade hon ingen alls lust att visa sina gångarter, så de fick inte lika bra betyg då. 38 p blev det.

Hon har fått en avkomma, en hingst f -01 e Pablo som blev regional fölchampion samt kvalificerad till Riksfölet.
Han är jättefin, och löshoppar mycket bra, men är tyvärr såpass liten att han numera är valack.

Arbetssituationen kommer att avgöra om hon ska betäckas igen, jag hoppas ju det.
Visade henne f ö för Barkevall för något år sedan Han gillade henne och tyckte att hon skulle ha fler föl. (Då passade det fröken att visa röreslerna ).
Vem som kommer att bli fadern till det fölet står ännu skrivet i stjärnorna, .
Med bara ett föl vet man ju inte om hon ger smått eller ej så jag kommer att leta efter någon som ger avkommor med lite storlek. Företrädesevis en hopphingst med bra gångarter.

Halvblodssto -98 e.Bernstein-Neapel-Crown Point xx. Gulbrunt sto, ganska liten, kompakt modell. Tränas i dressyr men tävlas inte, ska ev startas i lättare klasser i hoppning. Kommer att ridas åtminstone ett år till, ev ska jag ta ett föl sedan. I så fall kommer jag förmodligen att välja en dressyrhingst till henne.

Kallblodstravare -95 e.Sölvjahn u.Lill Troa e.Slogum Tron. Brun med bläs, liten och kompakt (jag faller visst för den modellen). Har startats på travet men har för lite kapacitet. Skolas nu om till ridhäst, inriktning på dressyr. Ev föl om några år, nu ska hon tränas som ridhäst i första hand. Jag behöver lära mig mer om kallblodsavel innan dess också...

Jag föder upp New forest-ponnyer:
1.-ELIT-premierat sto f-83, e.Burma Wilton RNF 59 u.Glory RNF (stbf o prem A-04) ue.Dawn of Spring RNF 18. Dräktig med Miclas Activ RNF 100. Har haft 11 föl, så det har inte blivit så mycket ridning under årens lott. Skall betäckas om till våren. Utbstp LB/LB.
2.-AB-premierat sto f-88, diplomsto, placerad i msvB hoppning, imp England. e.Priory Footlight u.Priory Sue Ellen. Betäckt med Fredriksbergs Dizney. Har haft fem föl.
3.-AB-premierat diplomsto, egen uppfödning, e.Silverlea Buckskin RNF 96 u.Miss Ellie RNF 1560 (ELIT-stoet ovan). Tävlar nu, skall betäckas till våren. Har haft ett föl.
4.-AB-premierat sto, egen uppfödning, tävlar msvB hoppning. e.Dennie RNF 37-S u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK). Tävlar nu, skall betäckas till våren. Har haft två föl. Skall ev tävlas av min son framöver.

Min rekrytering består av fyra ungston:
5.-Sto f.02 e.Dart Light RNF 113 u.Miss Ellie RNF 1560 (ELIT-stoet ovan). Klass I som föl. Egen uppfödning. Skall betäckas till våren, ev säljas.
6.-Sto f.02 e.Eloge RNF 139 u.Fredriksbergs Rita RNF 228-S Klass I som föl. Egen uppfödning. Skall betäckas till våren, ev säljas.
7.-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Hembys Lotus RNF (stbf-04) ue.Miclas Activ RNF 100. Klass I som föl. Inköpt.
8.-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney u.Priory Miss Ellie RNF 1734. Klass I som föl. Egen uppfödning.
Ungstona kommer jag att betäcka som treåringar, och därefter skall de gå kvalitetsbedömning och ut på tävlingsbanorna.

Hlsn Helena

Sto1: -00, e.Flemmingh-Wellington, inriden i år. Skall tävlas och så småningom betäckas.

Sto2: -90 e. Zansibar-Morat. Placerad i 1,20 hopp, lätt fälttävlan och LB dressyr är planerad att betäckas till våren. Vi tittar just nu på hingst.

Åh, är det Barbro Klensmedens gamla Jill? "Min" ridskola köpte in två unghästar från henne när jag var yngre, som jag och en kompis då fick äran att rida in! En av dem var u. Jill; Jill´s Trouble. Var även hästvakt hemma hos Barbro i Valdemarsvik ett par gånger. Skoj att höra att hon finns kvar (Jill alltså...)!

En Åby-ryttare?? Ja, det är samma Jill. Jag köpte Jills allra första föl och har sedan lånat henne ett år för att ta föl. På ålderns höst fick vi henne för att hon skulle ha bra marker att gå på sina sista år.
Jill´s Trouble är 2:a fölet som föddes när Jill var mitt i tävlingssäsongen eftersom hon konstaterats tom... Hon var lite och inte alls så fin som övriga avkommor blivit.
Både hon och Kallisto (för det var väl den andra hästen?) var hemma hos oss på bete som unga och Kallisto fölade också hemma hos oss ett år.

Mitt sto är undan Kandy, Barbro´s andra sto som hon har avlat på.. jag vill gärna höra lite mer om Kallisto. Det är alltid lika roligt att få veta mer om sin hästs syskon!!!! Var nere i Skåne å hälsade på Barbro för något år sedan, fick då träffa Jill. Hon verkade vara en trevlig häst som lämnade fina föl..

Sto 1: född: 1987 Trakener e: Alekin ue: Haakon, (har nästan identisk stam som Scopul). Är dräktig med Ohorn, avkommor: sto e: Sack 39 p treårs testet klass 1 gångart. hingst e: Non Stop R

Sto 2: född 1997 fullblod e: Talinum ue: carnoustie. Dräktig med Casa Grande, fick föl i år e: maloubet de Pleville som vi fick ta bort efter ett dygn pga tarmvred. super trevligt sto med hög ridbarhet. Ska utbildas och tävlas i dressyr sedan.

Sto 3: född 2000 sv halvblod e: Sack ue: Alekin. (avkomma till Sto1) har i år föl efter Rubinrot. Ska utbildas och tävlas i dressyr.

Sto 4: född 2004 e: Rubinrot ue: Sack, ska säljas.

Sto 5: född 1993 e: Rastell ue: Hartung- Utrillo Svårklass sto som antagligen ska säljas om vi inte tar hem henne till avel.. vi får se. fick tvillingar som inte överlevde som 5 åring, too baaad.

Förlorade i augusti sto född 1995 e: willibald ue: mowgli föl i år e: Santa Cruz vdl född i år, kanonfölunge som ska behållas genom championaten iallafall.

Mvh Hanna

Jag har förstått på dina inlägg att du har en avkomma till Kandy. Kallisto var en snäll och sansad häst, vad jag minns, som fick ett hingstföl e.Krocket hemma hos oss -95 (vi hade henne inackorderad). Han hade lite sneda och vinda öron så jag tyckte att han skulle heta Krokus, men han fick ett annat namn och har tävlat på högre nivå i hoppning. Jag har även haft den som senare fick heta Kir (e.Martini) hemma på bete. Kandy är ju ett fint gammalt sto som ännu lever, 26 år gammal.

Vad har du för mamma och morfar på dina welshar?

Vad kul att hon är dräktig! Var du hos KD?

Jag avlar HBL Welsh B samt ridponner!

Sto 1 e.Tamburin - Herkules f.1986 utbildad MSV tävlad LA dressyr, köpt av oss som avelssto har hingstföl vid sidan e. Ravell som gick klass 1 på fölmönstring med vitsorden högelegant! fölet tillsalu! alla hennes föl klass1

Sto 2 e Konsul - Vagabond - Pompe f.1986 utbildad MSV tävlad LA dressyr en otroligt bra ridhäst tyvärr kastar hon alla sina föl eller resorberar, uppfödd a på Grytåsa av K Göransson

sto 3 e Bourbon - Labrador - Romeo xx F2 f.2001 hennes mamma Romie var syster med Marlen elit som är mor till Davinci, Moliere, Camaro alla godkända hingstar, Mormor syster med Delta moster Drama alla elit ston. Hennes mor nu bortgången fick även hos oss ett stoföl e Bernstein som är sålt. Nu dräktig med Bocelli kommer att utbildas och tävlas i dressyr av min dotter.

Sto 4 e.Pontus - Guvernör 1995 blivande avelssto efter en spark, otroligt bra gångarter och superpsyke tillsalu

sto 5 e. Davinci - Tamburin - Herkules f2003 super gångarter, kommer att stanna som tävlingshäst sedan avelssto,

sto 6 e. Sweet Reclaim xx - Midnight son of Mimosa RNF - Rhyd-y-Felin Selwyn WSB
Ridponny som tävlat dressyr upp till SM flera gånger, nu föl vid sidan e. Downland Wild Fowler fölet bästa föl alla raser samt RBIS rasen i Nybro, Dräktig nu med Speyksbosch Dancer.

sto 7 e.Small-Land Martino - valentino inlånat avelsssto född på FS stuteriet i Tyskland,
Nu sto föl vid sidan e. Feno.Me RP guldbelönad fölet 5:a på riks av 17 föl till salu! Nu dräktig med Speyksbosch dancer

sto 8 e. Power Boy - Derano B f.2003 inköpt fölchampion på ASRP riks guldbelönad.

sto 9 e.Balans - Coed Coach Barwn WSB helsyster med Köhls Cidden samt köhls Oboy!
Nu dräktig med Downland Jaguar

Sto 10 e Lunnalyckans Tacado u. Nancy Fiona e.Nasser RNF 2003 mycket bra typ och gångarter moder guldbelönad till salu!

Sedan har vi killarna 2 utan och 5 med! :cool:

Ingen som har en avkomma efter Carano?

Har en 2 åring efter honom själv och tänkte höra hur andra avkommor är lite allmänt.

Kul att ni har så många fina ston! :banana:

Sto 1: Sv Halvblod f.-79, avelsto, e:Krevad 579 ue:Falstaff 474 prem.AB, segrar o plac. Msv nationell hoppning, dräktig med Briar 899

Sto 2: Sv Halvblod f.-84, avelsto, e:Chirac 611 ue:Verdi 434 prem.AB Diplomsto. dräktig med Bayron 885

Sto 3: Sv Halvblod f.-86, avelsto, e:Brilliant 663 ue:Hertigen 505, prem. AB diplomsto, blev bästa treåriga sto i Kalmar Län och blev 10:a på Elmia samma år. dräktig med Saigon 1034

Sto 4: Sv Halvblod f.-02, e:Cortez 679 ue:Irco Mena 763 (King of Diamonds) under inridning och ska förhoppningsvis visas som treåring om hon är redo för det (gråa papper så det blir utom tävlan, pga King of Diamonds som inte är godkänd i svensk avel), ska sedan betäckas till våren med lämplig hingst :confused:

Sto 5: Sv Halvblod f.-04 e:Cortus 920 ue:Krevad 579, fick klass I vid fölbesiktningen, ska vi behålla och kanske det blir hon som får ta vid när mamma slutar :love:

Sto 6: Shetlandsponny f.-02 e:Fridhems Algot ue:Ekeholms Manolo, ett härligt sto som ägs av min dotter. Tanken är att hon ska visa henne o sedan betäcka med lämplig hingst :confused:

Mvh Cina :banana:

Kentucky heter Kallistos avkomma efter Krocket.
Har fått en lista över Kandys föl av Barbro, Kir finns det ingen som heter men väl Kirando, f-90 e: Martini.
Kandy är ett väldigt fint sto, jag är helnöjd med min lilla loppa. Och hoppas innerligt att hon oxå kan tillföra aveln något så som Kandy har gjort!

Svarar både Jarrah och myfairlady i samma....
Gammal åbyryttare ja, var väl sju år sen jag slutade där. Vi fick Kallisto och Trouble som 5-åringar 1996, båda oinrida så det fick vi göra över sommaren. Jag hade Kallisto, min kompis Trouble. Sen åkte dom snabbt in i lektionsverksamheten... Kallisto bockade rätt bra men var annars snäll, Trouble var het(!) och glad. Tyvärr höll hon inte, hon rörde sig väldigt stort och obalanserat så hon passade inte riktigt som lektionshäst. Dom tog bort henne efter nåt år. Kallisto ägs fortfarande av åby, men är uthyrd till nån tjej som tävlar lite lätta klasser. Hon går på åby på läger på somrarna. Hade inte sett henne på rätt många år när jag var där i somras, och hon var så fin nu! Musklad och fin, hon var alltid så tanig innan (e fullblod, Hill´s Double). Så det var skoj att se "min" lilla häst :love: . Hon hoppar rätt bra, är ffa hinderklok. En av ridlärarna på åby brukade träna henne för Peter Eriksson som tyckte mkt om henne, att hon borde in i aveln. Hon rör sig mjukt och lätt, men ingen gångartshäst. Hon fick föl som fyraåring, Kentucky e. Krocket.
Om ni har kontakt med Barbro så hälsa gärna från Hanna, Emmas gamla skötare. Tror hon minns mig :)

sto född-98 svartskäck e:Marwin-Troll...

detta sto har haft 2 föl,den ena e:Landlord(såld till hopp rytt svår klass) klass II på treårstest(väldigt överbyggd för dagen vid treårstestet och kom inte riktigt till sin rätt)men blev ändå dagens 3:e bästa hopphäst,den andre (såld till rytt MSV hopp...siktar högre men hästmaterialet har inte räckt till riktigt) e:Dammen gick klass I på 1 årsmönstring,var betäckt förra året med Briar och var dräktig på 18 dygn men har resorberat någon gång under tidens gång...tyvärr.Lämnar föl med det lilla extra. Ej ombetäckt...betäcks nästa år istället såvida hon inte säljs.

sto född -02 fuxskäck,e:As de Thurin-Anart...

...kommer ur ett möderne som producerat exporter,diplom,avelsvärderade hingstar,hingst till bruksprov,syskon med modern tävlar internationellt(en bror finns bla till salu för 55 000 dollar i USA),mm.Har funderat på treårstestet om hon blir kvar - men inte alls säkert då hon växt mkt,det kan få avvakta till det är dags för kvalitén isåfall.Skall betäckas nästa år om hon inte blir såld.

Alla mina tre welshston kommer från Kulltorps stuteri

Peng stoet är undan Kulltorps Veranda
Det ena 3 års stoet är undan Kulltorps Zita

Det treårssto som fick diplom är undan Simberg Sandy, som tydligen är ett kanonsto, och hennes mamma heter Möllegaards Susie, och pappan Downland Goldleaf, som inte heller går av för hackor.

Alla tre stona är bra, men det sistnämnda kommer att bli något extra tror jag, både rent ridmässigt och tävlingsmässigt samt i utställningsringen framöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar